Dahlgren mot F1? Toppstyrning i F3!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
Så var det klart! Ett av toppteamen i F3. Inte illa av Robban, undrar vad han får pröjsa för det? Vem betalar? Hur som helst har han nu goda förutsättningar att lyckas i år. Eftersom han kan köra bil så är det bara att invänta vinster i år och kanske titel nästa år? F1 2005?
Från http://www.autosport.com:
Dahlgren signs for Fortec
Swedish star graduates from scholarship class
Dahlgren will race for Fortec in British F3 this year
Robert Dahlgren has signed to drive for leading team Fortec Motorsport in this year's British Formula 3 championship.
The Swede will move up to the Championship class with the team after last year completing a part-season in the Scholarship class for Sweeney Racing. As well as taking four class wins, at Oulton Park he became the first Scholarship class driver to take an overall pole position in the series.
"I am absolutely delighted with this deal," he said. "This is a vitally important year for me, and my signing with Fortec is something of a dream drive as I have no doubts that they will provide me with all that I need to meet my objectives. I, in turn, hope to be able to provide them with more cause for celebration this year."
Dahlgren also won the British Formula Ford championship for Aztec International in 2001. Fortec has yet to decide who will partner him in the squad.
Från http://www.autosport.com:
Dahlgren signs for Fortec
Swedish star graduates from scholarship class
Dahlgren will race for Fortec in British F3 this year
Robert Dahlgren has signed to drive for leading team Fortec Motorsport in this year's British Formula 3 championship.
The Swede will move up to the Championship class with the team after last year completing a part-season in the Scholarship class for Sweeney Racing. As well as taking four class wins, at Oulton Park he became the first Scholarship class driver to take an overall pole position in the series.
"I am absolutely delighted with this deal," he said. "This is a vitally important year for me, and my signing with Fortec is something of a dream drive as I have no doubts that they will provide me with all that I need to meet my objectives. I, in turn, hope to be able to provide them with more cause for celebration this year."
Dahlgren also won the British Formula Ford championship for Aztec International in 2001. Fortec has yet to decide who will partner him in the squad.
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Norrland
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis feb 05, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Många måste kunna nå F3 och F3000 innan en styrning leder till F1. Alla klarar inte att göra den resan själv. 1982 var 21 år sedan.On 2003-02-15 23:28, TC80 wrote:
Hur menar du?
De sitter en och en i bilarna och Keke gjorde allt solo medan folk i Finland undrade varför han inte körde rally i stället om han var så begåvad.
/Jan
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Om det bara är en som ska upp i F1 räcker det väl med honom?On 2003-02-15 23:32, jajo wrote:Många måste kunna nå F3 och F3000 innan en styrning leder till F1. Alla klarar inte att göra den resan själv. 1982 var 21 år sedan.On 2003-02-15 23:28, TC80 wrote:
Hur menar du?
De sitter en och en i bilarna och Keke gjorde allt solo medan folk i Finland undrade varför han inte körde rally i stället om han var så begåvad.
/Jan
Vad ska man med de andra till?
OBS!
Jag kan räkna, men vad har det med saken att göra om det var för 21 år sedan?
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ja, förvisso. Men de andra då som inte kom till F3 eller F3000 (CART?) för att de saknade uppbackning? Den uppbackningen jag menar som kommer med bredden och den uppmärksamhet den får. Uppmärksamhet som är A och O i denna sporten då den kräver uthålliga och kapitalstarka sponsorer. Gäller för alla potentialle F1-förare, oavsett om man kommerfrån Kerpen eller Karlstad.
Jari, Du kan säkert räkna - men kan du räkna ut att konkurrensen är hårdare idag och att göra resan till F1-värdsmästare kräver större uppbackning idag?
Vänligen
/Jan
Jari, Du kan säkert räkna - men kan du räkna ut att konkurrensen är hårdare idag och att göra resan till F1-värdsmästare kräver större uppbackning idag?
Vänligen
/Jan
Driver du med mig?
På varje plats i F3 finns det minst tiotusen villiga bland kartingknattarna. Är det synd om dom för att de inte får den uppbackning de behöver? På varje F1-sits går det väl 500 F3-förare också?
Om en kille visar sig ha synnerligen hög talang såsom Keke Rosberg hade på 70-talet och som även Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen och några till (välj själv vilka) så kommer chanserna om de förtjänar dem.
Mika hade aldrig kapitalstarka sponsorer bakom sig, men han hade en bra manager. Kimi hade väl ännu mindre när Peter Sauber kallade in folk för att se den där killen köra på testerna?
Många av dem han tävlade mot kör fortfarande gokart eller Formel Renault eller annat?
Oavsett hur många man är om det så är platserna begränsade och det hjälper knappast ett dugg att 20 förare kommer i trupp. Det är bara en plats per bil. Det är bara en sällsynt begåvad i taget som får chansen och så vidare.
Nej, jag tror att konkurrensen var hårdare då och om det behövs mer uppbackning så är det inte av fler förare utan sponsorer och bättre managers.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TC80 den 2003-02-16 00:09 ]</font>
På varje plats i F3 finns det minst tiotusen villiga bland kartingknattarna. Är det synd om dom för att de inte får den uppbackning de behöver? På varje F1-sits går det väl 500 F3-förare också?
Om en kille visar sig ha synnerligen hög talang såsom Keke Rosberg hade på 70-talet och som även Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen och några till (välj själv vilka) så kommer chanserna om de förtjänar dem.
Mika hade aldrig kapitalstarka sponsorer bakom sig, men han hade en bra manager. Kimi hade väl ännu mindre när Peter Sauber kallade in folk för att se den där killen köra på testerna?
Många av dem han tävlade mot kör fortfarande gokart eller Formel Renault eller annat?
Oavsett hur många man är om det så är platserna begränsade och det hjälper knappast ett dugg att 20 förare kommer i trupp. Det är bara en plats per bil. Det är bara en sällsynt begåvad i taget som får chansen och så vidare.
Nej, jag tror att konkurrensen var hårdare då och om det behövs mer uppbackning så är det inte av fler förare utan sponsorer och bättre managers.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TC80 den 2003-02-16 00:09 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
jajo:s analys är ju glasklar eller är det någon som tror att den stora närvaron av Brassar i F1 de senaste 20 åren enbart beror på att de är bra på att köra bil, eller att antalet finnar ökat kraftigt efter Kekes framgångar enbart beror på att de blivit bättre på att köra bil. Titta på NM i gokart som länge varit totalt dominerat av svenskar, men det leder ju knappt ens till gokart-VM. Kanalerna både genom kontakter och pengar saknas helt enkelt.
Motorsport är inte alls någon sport där den som är duktigast på att köra alltid lyckats bäst. Så har det visserligen alltid varit, men undrar om det inte är värre än någonsin nu. Titta bara vad en säsong i brittiska F3 kostar. Har man inte de rätta kontakterna till stall och pengar så får man vara jäkligt rik för att få en bra styrning. Sedan räcker det förstås inte med att bara vara rik, men det räcker inte bara med att vara snabb heller.
Motorsport är inte alls någon sport där den som är duktigast på att köra alltid lyckats bäst. Så har det visserligen alltid varit, men undrar om det inte är värre än någonsin nu. Titta bara vad en säsong i brittiska F3 kostar. Har man inte de rätta kontakterna till stall och pengar så får man vara jäkligt rik för att få en bra styrning. Sedan räcker det förstås inte med att bara vara rik, men det räcker inte bara med att vara snabb heller.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Gräddfil brukar användas som liknelse för att någon har lite lättare för att komma fram, du vet som taxibilar har ibland, Jari. Mika hade Keke Rosberg som manager, det plus sina goda resultat i juniorserierna samt att Finland är en stor motorsportnation gav Mika en lättare möjlighet att få tillträde till F1.
Varför måste jag förklara det här för dig?
/Jan
Varför måste jag förklara det här för dig?
/Jan
-
- Inlägg: 939
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Luleå
Det gör 10 000 F3-förare... och ditt räkneexempel skulle vidare medföra 100 000 000 kartingkids, hundra miljoner...On 2003-02-16 00:08, TC80 wrote:
Driver du med mig?
På varje plats i F3 finns det minst tiotusen villiga bland kartingknattarna. Är det synd om dom för att de inte får den uppbackning de behöver? På varje F1-sits går det väl 500 F3-förare också?
Nja, även om vi tar bort ett par nollor på siffrorna så visst, trycket underifrån är stort, och det krävs mer än att vara en bra förare för att nå dit.
Sverige spottar fram kartingtalanger, och kvalliteten på Formel Ford-åkarna är internationellt mycket hög. Tyvärr är det få som kommer så långt att de kan köra FF i England. De som gör det lyckas med den andra stora biten också - pengarna.
Det gör mig ont att se att en sådan som Nicke Petersson kanske får problem med en styrning i England, enbart pga pengar. Hade han allt det ekonomiska i hamn så skulle han slåss om slutsegern sin andra säsong i brittisk FF.
Därför är det roligt att se att Dahlgren har lyckats få ihop den här satsningen. Det är lite nu eller aldrig över en sådan grej. Hoppas verkligen att det går vägen!
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 939
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Luleå