Nya kvalreglerna

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jo,

jag är lite nyfiken på vad som händer om en förare får sitt kvalvarva sabbat pga en annan förare. Som jag fattar det kommer det ju alltid att vara flera bilar på banan, dvs den förste föraren är ute på sitt tredje varv samtidigt som den andre är på sitt första... men det händer ju faktiskt att förare klåpar sig även då. Kimi har ju t.ex. ställt till det för andra.
Man kan ju tänka sig ett scenario med en snurrning och bli stående mitt på banan...

Finns det nån regel om detta eller får man helt enkelt finna sig i det?

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kvalet håller på en timme och med 20 bilar blir det 3 min. var, så det kommer nog inte att finnas någon på banan när man lägger sitt kvalvarv, antar jag. Däremot kanske man börjar sitt uppvärmningsvarv när den andre är på sitt invarv, dock troligen ganska långt ifrån varandra. Blir det nåt då är det väl bara att gå i depå och börja om igen, skulle jag tro.

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Med tanke på att det är så långt mellan bilarna så är det nog inga problem. Om det händer något är det ju som sagt bara att köra in i depån igen och sen börja om när det är fritt på banan.
Tidigare har du ju lite självansvarat för dina varv nu ligger ju ansvaret lite på tävlingsledningen också.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

OK, så alla har rätt till ett ostört varv då... det låter ju rättvist...

/E
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Är det i princip samma regler som idag används för Superbike-VM?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2003-02-14 16:48, Loranga wrote:
Är det i princip samma regler som idag används för Superbike-VM?
Ja, fast där behöver dom väl inte tänka på det här med soppamängden i tanken?


Undra om det inte är bäst att köra med en hyfsat lätt bil och se till att man ligger långt fram på gridden för att sedan göra en kort första stint i loppet? Har man lite mer soppa så kan man ju fastna bakom ett lemmeltåg av långsamma förare och då tappar man nog snabbt dom där 30 sekunderna som de i täten behöver till ett depåstopp.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jag har bestämt mig för att se positivt på lösningen. Ju fler okända faktorer desto ovisare resultat. Tråkigaste loppen brukar bli med ett gammalt välinarbetat reglemente.

Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Med undantag för omkörningssäkra banor som Monaco och Hungaroring så tror jag nog det är bäst att kvala med optimal mängd soppa för racet. Kör du med mindre soppa än dom andra så måste du gå i depån före dom och när du kommer ut så sitter du där i smeten, dvs bakom dom långsammare bilarna.

Tror att det kommer bli färre enstoppare nu. Tidigare har stallen ibland valt ett stopp för att slippa ovan nämnda situation - att köra flera stopp och riskera att hamna bakom långsammare bilar efter depåbesök.

Det riktiga kvalet sker nu på fredagar. Den som är snabbast där får inte bara nöjet att gå ut sist på lördagen. Utan han har även fördelen att kunna gissa vad dom andra har för depåstrategier oxå. Om nu inte FIA inför ännu fler skumma regler som typ att ingen tankning får ske under själva kvalet.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Nej, man måste ha samma tankning under hela helgen :crazy:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Problemet med de nya reglerna är att det blir betydligt svårare för gemene man att förstå vad som händer. De senaste åren har ju det mesta av dramatiken i F1 handlat om vad som händer vid sidan av banan i form av strategier, däckval etc, inte vad som händer på den. FIA borde sträva efter att göra det enklare att förstå sporten.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Så dom får bara tanka en gång på hela racehelgen? Nåja det låter lite väl tufft :crazy:

Optimalt med bränsle? Vad är det?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2003-02-14 19:00, JTarnstrom wrote:
FIA borde sträva efter att göra det enklare att förstå sporten.

Tärnström
Den är lätt att förstå. Den som startar från pole har varit snabbast i kvalet. Den som leder ligger etta :wink:

Vad är det för svårt med det?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Dels testar teamen, sen har dom data från tidigare säsonger. Utifrån det kan man simulera loppet och räkna fram bästa strategin. Alltså vilka däck man ska köra på, antal depåstopp och mängd bränsle i tankarna.

Där har du optimal mängd bränsle, Sami.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jo visst. Men det behöver inte betyda att du är snabbast i loppet om du väljer den strategin, eftersom den bygger väl på snabbast utan att fastnat långt ner på gridden. Om någon kvalar in 12a med tung bil så lär det vara lätt att tappa 30 sec på 12-15 varv till den som startat från pole, eller?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

On 2003-02-14 18:26, Sami wrote:
On 2003-02-14 16:48, Loranga wrote:
Är det i princip samma regler som idag används för Superbike-VM?
Ja, fast där behöver dom väl inte tänka på det här med soppamängden i tanken?
Det är sant.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Ja, men vad ska teamen gå efter då? Teamen förutsätter nog att dom bilar som kvalar in framför deras bilar antingen är snabbare eller har mindre mängd bränsle. I båda fallen borde inte bilarna framför innebära något problem. Antingen kör dom ifrån en eller så går dom i depå tidigare än dom egna bilarna.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Tycker att de nya reglena blir bättre och bättre ju mer det diskuteras. Desto fler okända faktorer desto mer kamp på banan. Och det är väl det som de flesta önskat sig?

Gammal kunskap sätts ur spel "om" du kvalar lätt och hamnar högre upp än du borde. Däcken väljer du innan kvalet så det blir problem att ändra från enstopp till tvåstopp osv.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, du kanske har rätt Nisse. Om man tänker tillbaka på den gamla goda turbotiden var det ju en hel del variabler som bidrog till dramatiken - bränslestrategier och olika däcktillverkare. Synd bara att kvalet inte blir den värdemätare på snabbhet under press som den en gång har varit.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Det vet du väl att gammal är vet bäst. Det är bara populister som fonen som hänger på modenyckerna :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är också lite inne på Lemons linje. Har man tankat mindre inför kvalet lär man köra fortare fram till sitt depåstopp också, som dock kommer betydligt tidigare än förr.
Det görs nog rockader och kalkyleras om en hel del och alla gammal strategiberäkning kan kastas ut genom fönstret. Det kan dock gynna killar som Ross Brawn som är snabb på att omfördela resruser, men jag vet att McLaren satsat relativt hårt på strateger också.
Återstår att se om Head och Co kan ta till sig de nya tiderna eller om man är fast i garageträsket med sina kulramar...

Inte nog med att vi får en massa nya parametrar och leka med, vi får lära oss en ny matte också.
JIPPII!!!
Århundradets mest spännande säsong hittils på gång?

Tärnström, om jag får tilltala dig? För de som inte riktigt hänger med finns det information på svenska att hämta på internet.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-02-14 09:12, AndersF1 wrote:
det kommer nog inte att finnas någon på banan när man lägger sitt kvalvarv, antar jag.
Jag har för mig att Mosley förklarade att nästföljande förare får lämna depån när den som är på banan påbörjar sitt snabba varv.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Om depåutfarten ligger efter startlinjen då :eek:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-02-14 21:37, TC80 wrote:
Det görs nog rockader och kalkyleras om en hel del och alla gammal strategiberäkning kan kastas ut genom fönstret. Det kan dock gynna killar som Ross Brawn som är snabb på att omfördela resruser, men jag vet att McLaren satsat relativt hårt på strateger också.
Eller så har Ross Brawns och andras taktiska förmågor ersatts av datorer. Kanske är det Computer Associates som ska ha credit för en lyckad depåstrategi för Kimi Räikkönen. Jag tror knappast att nån sitter med papper och penna och räknar ut tid för depåstopp och varvtider för olika tunga bilar.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-02-14 21:43, Nisse wrote:
Om depåutfarten ligger efter startlinjen då :eek:
Då är det högerregeln som gäller...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frallbert. Mycket är nog trots lysande matematiska beräkningar på soppaåtgång och liknande fortfarande trial and error. Det är lätt med allsköns telemetri att räkna ut saker, men när nu skruvarna för soppablandning återinförs på ratten .
De rena kalkylerna för hur mycket soppa som går åt är busenkla att räkna ut, men så fort man skall ta övrig trafik i beräkning gissar man bara. Traditionellt finns det väl ett antal händelser man kalkylerar klart för, dvs om t.ex Den och den startar från pole och går i depå där och där så måste vi ligga här, för att kunna osv...
En bil som farit fram mellan 1,5 och 2 sekunder per varv fortare än övriga har vi då kunnat räkna ut med en kroppsdel och en kritbit att han skall göra ett stopp till, men det kan vi helt glömma nu.
Vi har egentligen ingen aning om de inbördes förhållandena mellan bilarna för att kunna dra slutsatser längre heller.
Efter det första depåstoppet är varvtiderna som intressantast för det tempot lär de hålla även efter det andra stoppet, för det blir nog både ett och två depåstopp till på varje bana om man inte vill stå för långt bak i starten.
Jag gissar på i snitt ett depåstopp till vid varje race och relativt korta förstastintar.

I år är det extra viktigt att ha bilder från hela banan och flera olika fighter.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2003-02-14 19:21, Lemon wrote:
Ja, men vad ska teamen gå efter då? Teamen förutsätter nog att dom bilar som kvalar in framför deras bilar antingen är snabbare eller har mindre mängd bränsle. I båda fallen borde inte bilarna framför innebära något problem. Antingen kör dom ifrån en eller så går dom i depå tidigare än dom egna bilarna.
Mja, det tycker jag inte är så säkert. Sauber och BAR kanske är snabbare över ett kvalvarv än t ex. en tung Ferrari men det behöver ju inte betyda att bilarna framför en är snabbare i 10-15 varv runt banan.

Den lätta bilen är kanske bara snabbare på rakorna, vilket lär göra det jobbigt för en bil som ligger bakom och vill om.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ofta brukar det där med lätt bil synas ganska bra i böjarna också, men kanske framför allt ut från dem.
Även inbromsningar lär väl påverkas liksom däcksslitage.
Gissa om det gnuggas en del geniknölar runt omkring när första loppet gått i gång...
Sen måste allt värderas och omkalkyleras för att dra riktiga slutsatser.
De som valt att träna fritt på fredagar kanske inte gjort hel fel ändå?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2003-02-14 21:57, TC80 wrote:
En bil som farit fram mellan 1,5 och 2 sekunder per varv fortare än övriga har vi då kunnat räkna ut med en kroppsdel och en kritbit att han skall göra ett stopp till, men det kan vi helt glömma nu.
Hmm, varför det? Loppen har väl inte blivit olika långa för förarna?
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

On 2003-02-14 23:35, Sami wrote:
Mja, det tycker jag inte är så säkert. Sauber och BAR kanske är snabbare över ett kvalvarv än t ex. en tung Ferrari men det behöver ju inte betyda att bilarna framför en är snabbare i 10-15 varv runt banan.
Vadå kvalvarv? Bilarna kommer att kvala med raceset-up och halvfyllda tankar.

Sen finns det bilar som presterar bättre med tomma tankar än andra, andra bilar presterar förhållandevis bättre när bilen är fulltankad och vissa bilar sliter mer på däcken än andra osv. Precis som det alltid har varit.

Exempel: Bil A kvalar in före bil B. Båda kvalar med lika fulla tankar. Bil A är snabbast med full tank och bil B är snabbast med lätt tank. När loppet startar kommer bil A som kvalat in före B vara snabbare och dra ifrån eftersom som bilen presterar bättre än B med fulla tankar. Efter ett antal varv kommer bränslet i tankarna att minska och snart är det bil B som är snabbast. Bil A har dock ett försprång efter som A var snabbare än B i början av loppet.

Hajaru, Same! :smash: :read:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men då lär ju B satsa på tre stopp, och plötsligt är B snabbare än A. Men det tjänar A in under det extra depåstoppet för B. Det är med andra ord som det alltid har varit, bara det att vi inte vet hur tunga bilarna är på lördagskvalet - samt att A-stallet kanske inte vågar satsa på alltför få depåstopp av rädsla att hamna för långt bak i starten.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2003-02-15 00:21 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-14 19:21, Lemon wrote:
Ja, men vad ska teamen gå efter då? Teamen förutsätter nog att dom bilar som kvalar in framför deras bilar antingen är snabbare eller har mindre mängd bränsle. I båda fallen borde inte bilarna framför innebära något problem. Antingen kör dom ifrån en eller så går dom i depå tidigare än dom egna bilarna.
Nåt måste de förstås starta med, men de kan knappast förutsätta att alla andra team kommer att göra precis som året innan, speciellt inte om de i år startar ifrån en annan position. Dessutom kan de nog få lite svårt med att veta däckslitaget exakt, eftersom det blir relativt lite träningstid som kan ägnas åt race-setup.

Hur många omgångar däck får de ha, förresten?

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-15 00:11, ANFRAN wrote:
On 2003-02-14 21:57, TC80 wrote:
En bil som farit fram mellan 1,5 och 2 sekunder per varv fortare än övriga har vi då kunnat räkna ut med en kroppsdel och en kritbit att han skall göra ett stopp till, men det kan vi helt glömma nu.
Hmm, varför det? Loppen har väl inte blivit olika långa för förarna?
Jag menar naturligtvis under en stint, men kanske mest den första.
Lopp är olika långa för förarna. Fråga Coulthard hur långt han tyckte att hans Monaco var förrförra året bara.
Sen finns det ju dom som bryter i starten också.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-15 00:23, AndersF1 wrote:
Dessutom kan de nog få lite svårt med att veta däckslitaget exakt, eftersom det blir relativt lite träningstid som kan ägnas åt race-setup.
Jag menade alltså race-setup med slitna däck. De lär nog ägna en del av fredag åt ren kval-setup och lördag åt race-setup med fräscha däck. Sedan blir det nog begränsat med tid över att slita ner ett däck helt för att se dess prestanda genom hela loppet. Utom för Minardi, Jordan och Renault då. Undrar om Michelin skvallrar på Renault för sina antagligen viktigare segeraspiranter, McLaren och Williams?

Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag förstår fortfarande inte, TC80. Bilarnas snabbhet har väl samma förhållande till deras vikt även om de nu ska kvala med halvfull tank?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2003-02-15 00:33 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad någon säkert ville säga var att alla bilar beter sig lite olika beroende på hur mycket sås som finns i tanken. Den linjära utvecklingen är inte samma i alla bilar.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jaha. Okej. Men det är väl ingen nyhet.
Skitsamma. Nu är det läggdags. :wink:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2003-02-15 00:16, Lemon wrote:

Vadå kvalvarv? Bilarna kommer att kvala med raceset-up och halvfyllda tankar.
Jaså alla måste ha halvtank. Jag trodde dom fick välja lite själva. :saucy:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Spelar du dum eller gör du dig bara till? Bilarna får naturligtvis kvala med den mängd bränsle dom vill. Bilar med lite bränsle i tankarna kommer inte ha problem med fulltankade bilar framför dom i starten, som fallet kunde vara tidigare.

Förut kvalade bilarna med kvalmotorer, tom tank, tunnare bromsskivor mm. Detta gjorde att vissa bilar var bättre än andra bilar i kvalen men inte nödvändigtvis i racen. Denna ovisshet försvinner nu. Som någon sa så börjar loppen egentligen redan på lördagen. Bil som är snabb på lördagen kommer vara snabb på söndagen. Åtminstone fram till första depåstoppet.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

seså, behöver ju inte bli arg. :???:

Visst första varvet av loppet går väl på lördag. Bara dom inte startar med rullande start på söndag så gör det inget :wink:
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2003-02-15 10:22, Lemon wrote:
Bil som är snabb på lördagen kommer vara snabb på söndagen. Åtminstone fram till första depåstoppet.
Så bra då kan man ju räkna med att det inte blir några omkörningar förrän under första depåstoppet, trevligt :tong:

För första gången håller jag faktiskt med [Coulthard].

Gäst

Inlägg av Gäst »

När sedan launch control och TC försvinner börjar det likna racing igen :up:
mrrabbit
Inlägg: 28
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Lammhult,Småland,Sweden

Inlägg av mrrabbit »

On 2003-02-14 21:43, ANFRAN wrote:
On 2003-02-14 21:37, TC80 wrote:
Det görs nog rockader och kalkyleras om en hel del och alla gammal strategiberäkning kan kastas ut genom fönstret. Det kan dock gynna killar som Ross Brawn som är snabb på att omfördela resruser, men jag vet att McLaren satsat relativt hårt på strateger också.
Eller så har Ross Brawns och andras taktiska förmågor ersatts av datorer. Kanske är det Computer Associates som ska ha credit för en lyckad depåstrategi för Kimi Räikkönen. Jag tror knappast att nån sitter med papper och penna och räknar ut tid för depåstopp och varvtider för olika tunga bilar.
Om jag inte missminner mig så var de nån som erbjöd Ross nån avancerad utrustning för just sånna saker men Ross svarade med att de där håller han i huvudet :wink:
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Tycker att de nya reglerna verkar bra för sporten. Nu kommer det vara ovisst en bra bit in i loppet vilka som egentligen är snabbast. Förra året visste man ju efter ett varv i stort sett hur det skulle sluta. Nu blir det svårare att räkna ut antal depåstopp mm. Time will tell!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

TV och publiken kommer att få det spännande och ovisst, men en värdemätare är nu borta. Vem är snabbast på ett varv? Eftersom alla kommer att ha olika mängd bensin, så försvinner den värdemätaren och det är trist tycker jag. Taktik och annat får mera betydelse och förarens råa snabbhet en mindre betydelse. Även inom stallen så kommer vi inte att få veta vem som är snabbast! Det blir i så fall att analysera snabbaste varven i tävling, men då är det många andra parametrar som är med.

Däremot är många av de andra regelförslagen bra, men just detta är inte alls bra i mina ögon.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

När vi ändå diskuterar kvalregler osv så skulle jag vilja ställa en fråga. Har det sagts någonting om hur många däck man kommer att få till förfogande under racehelgen? Hur fungerar det för dem som testar extra på fredagarna? Får de lika många eller fler? Har inte hittat någon som helst information om detta.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag har inte läst om hur många däck de får ha, men däremot skall det tydligen väljas vilka däck de skall köra med innan den ordinarie fredagsträningen, vilket ju gör att det bara är Minardi, Jordan och Remault som får en chans att testa de olika däcken innan de väljer. Även Jaguar påstår visst att de vill ansluta till gänget som skall ha extraträning på fredagar, trots att deadline för att bestämma sig över det redan har gått ut.

Molgan
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00

Inlägg av Molgan »

Hej!
Första posten här.

Jag har för mig att fredagsträningen (2 timmars) inte räknas till race-helgen. Därför får stallen använda hur många set däck de vill.

Bensinregeln är jag tveksam till men den gör kanske fredagskvalet mer intressant??!!

Lite väl många regeländringar inför denna säsong men de gör det inte mindre spännande :spec:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det stämmer Molgan att de första träningarna inte räknas in som en del av tävlingshelgens träningar. FIA har sagt att det är fritt fram för stallen att göra vad som helst under den träningen, bara de håller sig inom de vanliga säkerhetsreglerna.
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Dom nya kvalreglerna finns dom sammanfattade någonstans här på Forza? På svenska då förståss!
Tycker det hela verkar svåröverskådligt just nu.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nej, vi har inte velat skriva någon sammanfattning ännu. För än så länge litar vi inte på vad FIA och stallen kommer att bli överens om. När allt är spikat, så ska vi försöka skriva en tydlig artikel om det.