Rotax Max Challenge 2003
-
Jag kan nu avslöja årets deltävlingar i Rotax Max Challenge 2003.
Hoppas att Forza Motorsport ställer upp med några ekipage.
26-27 april, Linköping
24 maj, Jönköping
31 maj-1 juni, Enköping
23-24 augusti, Rättvik
13-14 september, Göteborg
20-21 september, Södertälje (prel.)
Där två datum är angivna är det ej bestämt om det är lördag eller söndag. Alla tävlingar är tänkta att vara endagarstävlingar.
/M100R
Hoppas att Forza Motorsport ställer upp med några ekipage.
26-27 april, Linköping
24 maj, Jönköping
31 maj-1 juni, Enköping
23-24 augusti, Rättvik
13-14 september, Göteborg
20-21 september, Södertälje (prel.)
Där två datum är angivna är det ej bestämt om det är lördag eller söndag. Alla tävlingar är tänkta att vara endagarstävlingar.
/M100R
The older I get the faster I was
-
- Utvisad
-
Schysst! Blir det hela serien eller några enstaka?On 2003-02-11 13:58, TC80 wrote:
Jag vet i alla fall ett.
Man läser av sin Alfano och rapporterar sedan in tiden. SedanOn 2003-02-11 16:29, EnzoF1 wrote:
Hur funkar tidtagningen på dessa tävlingar?
Uppger man tiden själv för tävlingsledningen eller är det central och övervakad tidtagning...
är bara lite nyfiken...
/E
Det blir förhoppningsvis åtminstone de som går i samband med MKR.On 2003-02-11 16:47, M100R wrote:Schysst! Blir det hela serien eller några enstaka?On 2003-02-11 13:58, TC80 wrote:
Jag vet i alla fall ett.
Jag har det lite pyrt just nu och mycket av det där ligger som projekt relativt högt upp på önskelistan. Tillsammans med en Mikro, en bil, ett släp ett jobb och att kronkalle lämnar mig i fred.
-
-
Jag har inte varit på nån av dem, men som TC80 sa så tycker en del att Södertälje kanske är lite väl ojämn, men däremot verkar många tycka att Enköping är väldigt bra.On 2003-02-11 22:33, M100R wrote:
Jag håller tummarna. Det finns förutsättningar för större startfält i år.
Är också nyfiken på Enköping, Rättvik och Södertälje som jag inte åkt på tidigare.
/M100R
-
Vi åkte i Hedemora 2001 innan dom hade fått ny asfalt. Jag tror det finns dom som inte hämtat sig än. Lite ojämnheter får man stå ut med. Problemet var att banan var så krokig att man hade 91-92-drev bak och detta tog i ojämnheterna hela tiden och det kan lätt resultera i ett haveri. Har hört att Enköping ska vara väldigt bra.On 2003-02-12 10:33, AndersF1 wrote:
Jag har inte varit på nån av dem, men som TC80 sa så tycker en del att Södertälje kanske är lite väl ojämn, men däremot verkar många tycka att Enköping är väldigt bra.
Självklart vågar vi komma till Södertälje.On 2003-02-12 11:24, TC80 wrote:
Man ska nog ändå besöka Södertälje för att det ligger där det ligger och för att det är min hemmabana.
Eller vågar ni inte?
Har ni möjligheter så åk den första tävlingen i Linköping. Det är retligt att hoppa in mitt i eller i slutet på säsongen och märka att man kanske hade haft en chans att blanda sig i.
Och det är ju inte så jäkla långt från Södertälje/Stockholm.
/M100R
-
Tusan, säsongen börjar närma sig nu, bara lite drygt en och en halv månad kvar innan banan är körbar igen.
Ny, mindre, stol, samt lite uppstagning av det gamla chassit måste fixas, plus lite annat småmekande som ljuddämparinfästning. Skulle helst ha velat byta bakaxel till 40 mm också, men jag vet inte om det är värt att lägga ut det på det gamla chassit. Dessutom behöver jag stagas upp så jag klarar lite fler varv innan jag är helt slut. Men, men, det blir väl som vanligt tokmekande sista veckan, varför göra nåt idag som kan skjutas upp till imorgon...
Ny, mindre, stol, samt lite uppstagning av det gamla chassit måste fixas, plus lite annat småmekande som ljuddämparinfästning. Skulle helst ha velat byta bakaxel till 40 mm också, men jag vet inte om det är värt att lägga ut det på det gamla chassit. Dessutom behöver jag stagas upp så jag klarar lite fler varv innan jag är helt slut. Men, men, det blir väl som vanligt tokmekande sista veckan, varför göra nåt idag som kan skjutas upp till imorgon...
-
Att byta dimension på bakaxeln kostar mer än det smakar eftersom alla nav, lager och ev lagerhållare måste bytas. tippar på ca 4-5000 SEK. Ett fräscht fjolårschassi kan man få från 7000 SEK och uppåt. Vet en som hade en Kosmic 2002 för 7 lakan. Vet ej om den är kvar med det är ett fynd.
/M100R
/M100R
Om jag löser min ekonomi så att vi får chansen kommer jag naturligtvis att finnas på gridden i Linköping.
Det där med vågar var nog inte främst menat åt dig. Du vågade ju till och med åka till Zwartkopf-banan i Mandelaland.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TC80 den 2003-02-12 13:42 ]</font>
Det där med vågar var nog inte främst menat åt dig. Du vågade ju till och med åka till Zwartkopf-banan i Mandelaland.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TC80 den 2003-02-12 13:42 ]</font>
-
Jo, jag kollade på det och det hamnar någonstans kring 4-5000 för ett dimensionsbyte på bakaxeln, eller nån tusing billigare om man får tag i en fräsch begagnad axel. Vad ingår i ett fjolårschassi för 7000:-? Allt utom motor, eller ram och bakaxel?On 2003-02-12 12:46, M100R wrote:
Att byta dimension på bakaxeln kostar mer än det smakar eftersom alla nav, lager och ev lagerhållare måste bytas. tippar på ca 4-5000 SEK. Ett fräscht fjolårschassi kan man få från 7000 SEK och uppåt. Vet en som hade en Kosmic 2002 för 7 lakan. Vet ej om den är kvar med det är ett fynd.
/M100R
Hur mycket nytta har man av att kunna ställa 'framvagnen'? Går inte på det nuvarande chassit, förutom bredd och toe-in/out då.
-
Det ska vara allt utom däck och det du får med när du köper en Rotaxmotor. Osäker när det gäller fälgar till en begagnad. De följer med vid köp av nytt i alla fall.On 2003-02-12 18:24, AndersF1 wrote:
Vad ingår i ett fjolårschassi för 7000:-? Allt utom motor, eller ram och bakaxel?
Hittade en bild på ett Kosmic-chassi på Westspeeds hemsida:
http://www.westspeed.com/Knappar/Kosmickart.jpg
Du känner säkert till detta men jag tar det ändå:Hur mycket nytta har man av att kunna ställa 'framvagnen'? Går inte på det nuvarande chassit, förutom bredd och toe-in/out då.
Då kartar inte har någon differential krävs att innerhjulet mer eller mindre lättar då båda hjulen alltid har samma hastighet. Detta uppnås genom castervinkeln i kombination med ett förhållandevis stort avstånd från spindelbulten ut till däcket. När man svänger går innerhjulet neråt och ytterhjulet uppåt. När det är bra fäste hjälper även sidokraften till att lätta innerhjulet. När det är dåligt fäste eller regn och sidokrafterna är låga kan det hjälpa att ställa på mer caster för att få bättre lyft.
Men trots att en kart är jäkligt enkel i sin uppbyggnad är den ibland hopplöst svår att förstå sig på.
/M100R
-
Jo, men jag tänkte rent praktiskt, är det något som lönar sig att skruva på eller kör man oftast med nåt mellanläge förutom vid regn och andra lite extrema situationer? Alternativt ställer man om mellan de flesta banor man kör på?
Är det nåt som kanske ger den sista halva tiondelen eller kapar du en halv sekund under normala omständigheter?
Det lite svåra med kartinställningar är väl att det inte är så 'lätt' som att skruva på dämparen eller förspänningen av fjädringen, utan sånt som att ändra stagen mellan ramen och stolen och liknande som kanske är lite svårt att veta exakt hur mycket det ger.
Är det nåt som kanske ger den sista halva tiondelen eller kapar du en halv sekund under normala omständigheter?
Det lite svåra med kartinställningar är väl att det inte är så 'lätt' som att skruva på dämparen eller förspänningen av fjädringen, utan sånt som att ändra stagen mellan ramen och stolen och liknande som kanske är lite svårt att veta exakt hur mycket det ger.
-
Nej, detta är inget man börjar med. Jag körde med mina spindlar neutralt ställda hela tiden i Sydafrika. Det var mest spårvidd, höjd på chassiet, förgasarinställningar och drevning vi jobbade med. När man ändrar caster och camber ändrar ju sig toe in/toe out också. Är det ett pressat tidsschema så väljer man nog annat att prova. Staffan har kört utan "casterbrickor" i tre år och tagit sig till tre världsfinaler så man är ju inte körd om man inte har några.On 2003-02-12 22:47, AndersF1 wrote:
Jo, men jag tänkte rent praktiskt, är det något som lönar sig att skruva på eller kör man oftast med nåt mellanläge förutom vid regn och andra lite extrema situationer?
TC80, hejdundrande fester är alltid rätt, med eller utan mekkurser!
/M100R