Swedish Rally

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Att man har varit bra räcker inte för att påstå att man fortfarande är bra. Mäkinen får allt visa det här tempot i fler tävlingar för att jag skall tro på honom.

"Bosse och Petter är givetvis med om de håller sig kvar på vägen"
Bosse höll sig kvar på vägen.

Om jag skall komma med ett försvar angående Colin så är det att han hade otur med startordningen. Nu är det så att det hör till spelets regler och han får leva med det. På samma sätt som andra har fått göra. Trots allt så har han gått upp i delad ledning i totala VM-ställningen så han får väl glädjas med det.

Det som är kul. Är att med det nya poängsystemet verkar fler vara sugna på att ta sig i mål.

KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Grönholm måste väl ha ansetts ha "otur" med startordningen under större delen av förra året iså fall. McRae var i alla fall den som satsade mest brutalt på de sträckor jag såg, men han hade ju å andra sidan ett par avåkningar under dag 1.

Sainz körde lite väl städat och lugnt, vilket även slutresultatet visar. Men som sagt, ingen kan ta ifrån "Bosse" att han är i en klass för sig just nu. Även Mäkinen hyllar ju honom genom ett uttalande, han sade att han pushat så mycket han kunde under hela rallyt men att "Så länge Grönholm inte gör några misstag går han inte att slå."
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Oturen bestod i att SS5 ströks. Utan den strykningen så hade Colin legat bätre till efter första dan och inte behövt starta bland de första andra dagen. Samtidigt så åkte han av under första dagen och tappade tid på egen hand så han hade inte räckt till mot Bosse hur man en vrider och vänder på resultatet.

Hur som helst tycker jag att Colin och även Loeb får ses som kanske de största hoten mot Bosse framöver.

P.S Även Tommi kan få vara med på ett hörn om han kan hålla det här tempot framöver. Även om jag tror att han inte mäktar med det.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bilen hade nog en del med saken att göra också, Citroen pratade ju om att de hade lite att göra för att få den att bli riktigt snabb på snö. Men visst är ändå Loeb imponerande. Vore roligt om mästerskapstiteln kunde alternera lite mer mellan länderna och nån fransman fick bli världsmästare vilket jag tro att Loeb säkert kan bli, om än kanske inte i år. Likaså Markko Märtin.

Jag tycker att vinterrallyn är de roligaste rallyna för de kan ge ett så skönt högfartsflyt med bilar som ser tämligen oroliga ut men ändå sveper igenom kurvorna med lagom uppställ - klart snyggt. Så det vore roligt med ett vinterrally till. Nackdelen är att det ger en så klar fördel till finnar, svenskar(spelar ju mindre roll eftersom de inte får vara med) och andra som är vana vid det underlaget eftersom det är så speciellt.


_________________
/Anders

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2003-02-10 11:43 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det samma kan väl sägas om asfaltsrallyn och Loeb?
Den bäste allroundföraren vinner alltid i längden och så vitt jag kan se inom överskådlig framtid kommer det vara en finne.
:crie:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-10 14:19, TC80 wrote:
Det samma kan väl sägas om asfaltsrallyn och Loeb?
Den bäste allroundföraren vinner alltid i längden och så vitt jag kan se inom överskådlig framtid kommer det vara en finne.
:crie:
Så det finns inte asfalt att träna på i Finland?
Man kan ju alltid köra på vanliga banor, men tomma is/snö-vägar är inte alltid så lätt att hitta, om man nu inte bor i t.ex. Sverige eller Finland. Samma gäller till viss del grusvägar. Egentligen är det inte vissa sydlänningar som är asfaltssspecialister utan nordbor som är grus- och snö-specialister.

Vad det gäller framtida världsmästare så räcker det med att Pegotten skall börja gå dåligt för att Finland i stort sett skall vara ute ur bilden, eller att Grönholm skulle bli skadad eller nåt liknande. Vad det gäller Mäkinen så återstår det att se, en svala gör ingen sommar. Vilken annan finne har en trolig chans på VM-titeln de närmaste åren?

KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Jag kan faktiskt tänka mig en: Gardemeister. Förutsatt att han kör en annan bil naturligtvis. Att köra Skodan så fort som han gör kräver talang.

Men i övrigt finns ingen All-round som Grönholm. Vi får hoppas på våra svenska hopp, främst då Daniel C men också PG kan gå långt. Tobias Johansson och Svedlund tror jag tyvärr inte lika mycket på. Inte heller Joge som inte riktigt hängde med i Svenska.
jarnkamin
Inlägg: 96
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Halmstad

Inlägg av jarnkamin »

Tacka vet jag Rally VM, min personliga åsikt är helt klart att Rally är fan så mycket roligare än Formel 1.

Har varit på båda Live så....

Tyvärr så vann ju Grönholm, hoppades på Solberg ja.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-02-10 15:11, AndersF1 wrote:
On 2003-02-10 14:19, TC80 wrote:
Det samma kan väl sägas om asfaltsrallyn och Loeb?
Den bäste allroundföraren vinner alltid i längden och så vitt jag kan se inom överskådlig framtid kommer det vara en finne.
:crie:
Så det finns inte asfalt att träna på i Finland?
Man kan ju alltid köra på vanliga banor, men tomma is/snö-vägar är inte alltid så lätt att hitta, om man nu inte bor i t.ex. Sverige eller Finland. Samma gäller till viss del grusvägar. Egentligen är det inte vissa sydlänningar som är asfaltssspecialister utan nordbor som är grus- och snö-specialister.
Vad det gäller framtida världsmästare så räcker det med att Pegotten skall börja gå dåligt för att Finland i stort sett skall vara ute ur bilden, eller att Grönholm skulle bli skadad eller nåt liknande.
Traditionellt körs rally på grus och is och racing på asfalt, ja. För mig är det helt onödigt att vända på steken som du gör med Asfaltspecialisterna i söder kontra grusspecialisterna i norr. De mellan och sydeuropeiska deltagarna har krävt mer och mer asfaltsrally i hopp om att klara sig bättre men såsom även resultaten visat behärskar finnarna det stora hela bättre. De enda som bjudit upp till kamp är britterna/skottarna och de gillar grus och lera lika bra som finnarna. Om och när Peugeot lägger ner och ersätts av Citroen kommer det finnas finnar där om de vill vara säkra på att vinna VM. Vad tror du Marcus Grönholm skulle få för erbjudanden om Peugeot skulle lägga ner i dag?
Min gissning är att han skulle få välja bil fritt. När han slutar tar Rovanperä, Tuohino och Pykälistö över och det finns ingenting du kan göra åt det faktum att de kommer vinna VM-titlar. Sen kan du ju hålla på föredettingar som kraschkungen eller dei svenske bäst du vill. Om Ekström kör lika fort som täten i grupp N finns det inga stora hopp att ty sig till, tyvärr. När D Carlsson och grabbarna lekt färdigt med mopederna har redan näste finske världsmästare presenterat sig i WRC. Hur som helst har finland aldrig hittils varit ute ur bilden och med dagens återväxt lär de inte vara det i framtiden heller.
Vad det gäller Mäkinen så återstår det att se, en svala gör ingen sommar. Vilken annan finne har en trolig chans på VM-titeln de närmaste åren?
Listan är så oerhört lång och Mäkinen har redan bevisat att han kan än. Men som jag sagt tidigare kommer det mera. Vänta och se. Gråt en skvätt om du vill, men finnarna är rally-VM.
RALLYTOK
Inlägg: 512
Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00

Inlägg av RALLYTOK »

Jag tror att det bli tuffare å tuffare även för finnarna nu när WRC växer .....
Men som sagt finnarna ha sin nödvändiga sponsoruppbackning som behövs men att de är några övermänskliga varelser på att köra bil tror jag ej....
Dax att övertalar Ekström nu skulle vara roligt att se honom i ett asfaltrally!!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Vem tjänar mest Burns eller Bosse ?
Man får inte alltid betalt efter prestation. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Burns tjänar inte bra nog för att köpa sig en VM-buckla i alla fall och det faktum att han inte presterar trots sin lön är inte bra för framtiden. Han representerar visserligen en betydligt större marknad, vilket ger extra marknadsvärde. Rätt eller fel.
Ju mer rätt man gör för sin lön desto bättre förhandlingssituation har man i framtiden, fråga Eddie och Villeneuve. Jag tror dock inte att Grönholm svälter heller och med ytterligare en titel 2003 kan han börja fråga vad Citroen bjuder honom inför 2004. :beer:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

On 2003-02-11 10:33, RALLYTOK wrote:
Dax att övertalar Ekström nu skulle vara roligt att se honom i ett asfaltrally!!
Ekström sa väl härom dagen att han har drömt mer om att köra Rally VM än F1 Vm. Så han kanske byter till rally inom kort?
KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Tidigat om ett år enligt honom själv, han har ju kontrakt på hela denna säsong i DTM. Men efter det öppnade han själv dörren för rally...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

När det gäller Ekström så får han väl betalt för att köra DTM. Troligen dessutom bra betalt. Tvivlar på att han i dagsläget kan nå någon annan lösning än att få köra som "privatist" i en WRC-bil. Talang eller inte så blir han nog kvar på banan och gör något enstaka inhopp uti skogen för skoj skull när han kan få till ekonomin.

Det som skulle kunna ändra på det är i fall DKW satte rally på dagsordningen igen.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2003-02-11 14:16, TC80 wrote:
Burns tjänar inte bra nog för att köpa sig en VM-buckla i alla fall och det faktum att han inte presterar trots sin lön är inte bra för framtiden. Han representerar visserligen en betydligt större marknad, vilket ger extra marknadsvärde. Rätt eller fel.
Ju mer rätt man gör för sin lön desto bättre förhandlingssituation har man i framtiden, fråga Eddie och Villeneuve. Jag tror dock inte att Grönholm svälter heller och med ytterligare en titel 2003 kan han börja fråga vad Citroen bjuder honom inför 2004. :beer:
Ungefär en 30% av vad Colin har i lön :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men vem är gladast, Colin som kryper fram under ytterligare ett skrotat chassi eller Marcus som får spruta skumpa över Colins alla fans?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Vissa verkar ranka rallyförmågan efter storleken på deras lönekuvert. :crazy:

Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Ett annat sätt är hur det ser ut i VM-tabellen. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Säg till när titlarna delas ut i stället.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2003-02-12 21:23, Sami wrote:
Vissa verkar ranka rallyförmågan efter storleken på deras lönekuvert. :crazy:
Ja, teamcheferna t.ex. :smile:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Teamcheferna håller sällan i pengarna. Det är större makter som håller i sånt. Teamchefernas uppgift är att se till att allt fungerar och sedan rapportera och rekvirera pengar. Sponsorer och stallet bestämmer vad en förare är värd och det hänger på den marknad han representerar. (Sen vill man ju naturligtvis ha finnar med för framgångarnas skull.)
RALLYTOK
Inlägg: 512
Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00

Inlägg av RALLYTOK »

Tyvärr så håller rally på att bli som F1 , handla ej om ren körtalang längre du måste respentera en marknad som är intressant , ha rätt kontaktnät + tjock plånbok mm.... :sad:
Ha en jäkligt intressant trio i rally D Carlsson , PG Andersson och M Ekström .
Här kan det ändå ej saknas talang????
Men det andra saknas ha rätt kontakt nät + tjock plånbok mm....
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jo, helst vill dom väl ha kineser och indier samt ett par amerikaner och ett gäng sydeuropeér.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Amerikaner tror jag kommer i framtiden, men de har inte förstått konceptet med WRC bara. Det har gått Rally-vm lopp i USA med skral framgång.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Amerikanerna löser sina VM hemma i USA. Inte så tråkiga resor då :wink:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Smidigt att starta en egen serie och sedan kalla upplösningen för worldseries. Det räcker med att ha ett rally i mexico så är det ju världsomspännande.