Swedish Rally
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Nu är det dags för Swedish Rally. Årets enda riktiga vinterrally. Och i år verkar det som om det blir ett strålande vinterföre med meterhöga vallar. Vilka kommer att göra upp om segern? De som kommer att göra upp om segern tillhör nog kvartetten Bosse, Petter, Burns och Colin.
Själv rankar jag Colin som favorit. Han har visat sin snabbhet tidigare på vinterföre och bilen är kapabel vilket Rådis visade förra året. Han besitter en förmåga att dessutom ta bilen i mål vid de flesta tillfällen, vilket min vän fonen brukar intyga.
Bosse och Petter är givetvis med om de håller sig kvar på vägen och Burns kan kanske få upp tempot. Efter dem finns lite utfyllnadschafförer som Saintz, Tommi och Rovanpäre. Tyvär har de lite svårt att hänga med när tempot skruvas upp. Marko Märtin får väl ses lite som en dark horse.
Lite andvändbara länkar för er som vill följa
http://www.swerally.se
http://rally.racing-live.com/en/
http://www.wrc.com/en_GB/default.htm
Själv rankar jag Colin som favorit. Han har visat sin snabbhet tidigare på vinterföre och bilen är kapabel vilket Rådis visade förra året. Han besitter en förmåga att dessutom ta bilen i mål vid de flesta tillfällen, vilket min vän fonen brukar intyga.
Bosse och Petter är givetvis med om de håller sig kvar på vägen och Burns kan kanske få upp tempot. Efter dem finns lite utfyllnadschafförer som Saintz, Tommi och Rovanpäre. Tyvär har de lite svårt att hänga med när tempot skruvas upp. Marko Märtin får väl ses lite som en dark horse.
Lite andvändbara länkar för er som vill följa
http://www.swerally.se
http://rally.racing-live.com/en/
http://www.wrc.com/en_GB/default.htm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Tror du Colin i sin Citroen kan matcha Buffalo Bosse i sin Pegott?On 2003-02-04 19:34, Nisse wrote:
Själv rankar jag Colin som favorit. Han har visat sin snabbhet tidigare på vinterföre och bilen är kapabel vilket Rådis visade förra året. Han besitter en förmåga att dessutom ta bilen i mål vid de flesta tillfällen, vilket min vän fonen brukar intyga.
Bosse och Petter är givetvis med om de håller sig kvar på vägen och Burns kan kanske få upp tempot.
Colin verkar mer tillhöra utfyllnadsgänget.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och vad är det för del på den här då:
https://f1.tauzero.se/?url=article&dept=OTHER&id=429
Rapporter kommer löpande under rallyt.
https://f1.tauzero.se/?url=article&dept=OTHER&id=429
Rapporter kommer löpande under rallyt.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ja, Petter lär nog kasa av vägen.
Kvinnornas favorit har kritiserat WRC.
These days the rallies can be quite boring," said Sainz. "Look at the second day on Monte Carlo - we did a 200-kilometre road section for a 25km stage. That doesn't make sense. Sanremo is the same - all we do is the same stages. First we go one way around them, then we got the other. This isn't what rallying used to be about. Seven different stages in a rally is not exciting. We have to be careful not to go too far."
Kvinnornas favorit har kritiserat WRC.
These days the rallies can be quite boring," said Sainz. "Look at the second day on Monte Carlo - we did a 200-kilometre road section for a 25km stage. That doesn't make sense. Sanremo is the same - all we do is the same stages. First we go one way around them, then we got the other. This isn't what rallying used to be about. Seven different stages in a rally is not exciting. We have to be careful not to go too far."
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kanske kan bli tråkigt att köra, men att de kör på samma sträcka fler gånger höjer (förhoppningsvis) säkerheten genom att de lär sig vägen. Dessutom blir det lättare för åskådarna att se bilarna, åtminstone om de inte gör som i Sverige och lägger de två genomkörningarna på olika dagar.
Själv är jag dock med på Sainz kritik, rally är inte samma sak som det en gång var. Men frågan är om utvecklingen går att stoppa. För att få upp åskådarantalet måste tävlingarna bli mer lättillgängliga och det blir de om man kör samma sträcka fler gånger.
Själv är jag dock med på Sainz kritik, rally är inte samma sak som det en gång var. Men frågan är om utvecklingen går att stoppa. För att få upp åskådarantalet måste tävlingarna bli mer lättillgängliga och det blir de om man kör samma sträcka fler gånger.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag sade att utvecklingen går åt det hållet. Det du beskriver låter som F1 och den serien håller ju på att självdö i alla fall
Vi får hoppas att rally överlever, det verkar ju som om intresset både massmedialt och bland publiken ökar. Förmodligen till viss del beroende på att bilarna ser ut som vanliga bilar. Men de har ju inte särskilt mycket gemnsamt med de bilar man kör till vardags.
Vi får hoppas att rally överlever, det verkar ju som om intresset både massmedialt och bland publiken ökar. Förmodligen till viss del beroende på att bilarna ser ut som vanliga bilar. Men de har ju inte särskilt mycket gemnsamt med de bilar man kör till vardags.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De är OK, men trist att de laddade så hårt. Misstänkte att de inte skulle komma i mål, men jag trodde dock att de skulle komma längre.
Grupp N är ju intressantast ur svensk synvinkel, lite väl mycket finskt just nu i WRC. Det verkar dock som om Solberg har fått ordning på bilen, de har visst ställt om centerdiffen och bilen blev lättare att hantera.
Grupp N är ju intressantast ur svensk synvinkel, lite väl mycket finskt just nu i WRC. Det verkar dock som om Solberg har fått ordning på bilen, de har visst ställt om centerdiffen och bilen blev lättare att hantera.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
1. 1 GRONHOLM-RAUTIA PEUGEOT 206 A8 48'54"100 115.8 km/h 1 1
2. 8 MAKINEN-LINDSTR SUBARU IMPR A8 49'21"100 + 00'27"00 2 2
3. 2 BURNS-REID PEUGEOT 206 A8 49'24"900 + 00'30"80 3 3
4. 3 ROVANPERA-PIETI PEUGEOT 206 A8 49'30"300 + 00'36"20 4 4
5. 32 PYKALISTO-MERTS PEUGEOT 206 A8 49'53"400 + 00'59"30 5 5
6. 15 GARDEMEISTER-LU SKODA OCTAV A8 49'58"000 + 01'03"90 6 6
7. 4 MARTIN-PARK FORD FOCUS A8 49'59"100 + 01'05"00 7 7
8. 21 TUOHINO-AHO FORD FOCUS A8 50'03"900 + 01'09"80
Super Solberg ligger 11:a
Mcrae ligger på en hedrande 13de plats
2. 8 MAKINEN-LINDSTR SUBARU IMPR A8 49'21"100 + 00'27"00 2 2
3. 2 BURNS-REID PEUGEOT 206 A8 49'24"900 + 00'30"80 3 3
4. 3 ROVANPERA-PIETI PEUGEOT 206 A8 49'30"300 + 00'36"20 4 4
5. 32 PYKALISTO-MERTS PEUGEOT 206 A8 49'53"400 + 00'59"30 5 5
6. 15 GARDEMEISTER-LU SKODA OCTAV A8 49'58"000 + 01'03"90 6 6
7. 4 MARTIN-PARK FORD FOCUS A8 49'59"100 + 01'05"00 7 7
8. 21 TUOHINO-AHO FORD FOCUS A8 50'03"900 + 01'09"80
Super Solberg ligger 11:a
Mcrae ligger på en hedrande 13de plats
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varenda finne som har körkort verkar få köra WRC-bil, medans svenskarna parkerar sig i toppen av grupp-N. Nu när det blev ett riktigt vinterrally där det tydligen var lite snö ovanpå isunderlaget så blir det nog svårt för andra än de som kört på sånt underlag sedan de först satte sig i en bil. Varför inte slänga in en svensk då istället. Det såg lite bättre ut för 10 och 20 år sedan, eller varför inte för 9 år sedan, även om det var finnar med och störde bilden då också.
Solberg hade nåt tekniskt problem och McRae snurrade visst och tappade en massa tid, typ strax under en minut.
Ekström är verkligen imponerande, mindre än en procent efter klassledaren. Det kan ju andra banförare som Häkkinen drömma om...
Tony Richardson är väl däremot ingen riktig höjdare, även om han inte 'gör en Häkkinen', utan kanske vad man kunnat förvänta sig.
Solberg hade nåt tekniskt problem och McRae snurrade visst och tappade en massa tid, typ strax under en minut.
Ekström är verkligen imponerande, mindre än en procent efter klassledaren. Det kan ju andra banförare som Häkkinen drömma om...
Tony Richardson är väl däremot ingen riktig höjdare, även om han inte 'gör en Häkkinen', utan kanske vad man kunnat förvänta sig.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
nåja, nog kan det väl komma upp en svensk i wrc om det vill säg väl, Kanske får Tony Rickardsson chansen?.
Anrells krönika var ju ehum "intressant"
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 47,00.html Lite trevligare läsning.
Anrells krönika var ju ehum "intressant"
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 47,00.html Lite trevligare läsning.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det skulle ju inte direkt förvåna mig...On 2003-02-07 20:47, Sami wrote:
Kanske får Tony Rickardsson chansen?.
Anrell har egentligen ett lite lustigt jobb, har han någonsin skrivit något positivt om någonting, eller för den delen insiktsfullt? Han verkar mest leva på att folk blir uppretade på hans nedsablande besserwisser-skriverier om ämnen som han inte har särskilt mycket kunskap om - klart annorlunda jobb.
Nu är det kanske inte så svårt att skriva negativt om svensk rally på internationell nivå...
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
"Rallyradion" i P4 med intervjuer direkt efter målgång och tider live funkar klart bra: http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/progr ... gramID=470
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Grattis till 'svenske' Grönholm som vann svenska rallyt.
Visst är det väl lite deprimerande när Ekström som inte kört ett rally på tre år kan köra in som trea före Svedlund. Får nog hålla med Per Eklund om att det börjar bli dags att vinna sin klass om man skall kunna ta sig upp. De är ju inga finnar med motorväg till WRC-bilarna utan det gäller att visa sig bäst av egen klass. Nu är väl visserligen Ekström en exceptionell talang, men ändå, det gäller ju att slå bl.a. Walfridsson och Bäcklund också.
Visst är det väl lite deprimerande när Ekström som inte kört ett rally på tre år kan köra in som trea före Svedlund. Får nog hålla med Per Eklund om att det börjar bli dags att vinna sin klass om man skall kunna ta sig upp. De är ju inga finnar med motorväg till WRC-bilarna utan det gäller att visa sig bäst av egen klass. Nu är väl visserligen Ekström en exceptionell talang, men ändå, det gäller ju att slå bl.a. Walfridsson och Bäcklund också.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Nåja det blev en svensk seger i år igen WRC klassen
Daniel C vann förra årets GP N i en lånad bil....
nä varken Svedlund eller Tobias gjorde något intryck fick stryk flera ggr av Ekström (få hoppas att han fått smak av rally nu!).
Däremot va jag överraskad av Galli framfart i GP N!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2003-02-09 17:00 ]</font>
Daniel C vann förra årets GP N i en lånad bil....
nä varken Svedlund eller Tobias gjorde något intryck fick stryk flera ggr av Ekström (få hoppas att han fått smak av rally nu!).
Däremot va jag överraskad av Galli framfart i GP N!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2003-02-09 17:00 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Waldegård kör bara förbilen, så han tävlar ju inte själv. Och Blomqvists körning betalas väl av hans kvinnliga kartläserska, så de pengarna skulle nog inte komma någon annan svensk till del. Däremot kanske de skulle kunna hjälpa till mer när det gäller för andra att få tag i sponsorer och kontakter. Men de kanske redan gör det?On 2003-02-09 16:45, k.k wrote:
En sak håller jag med om i Anrells krönika. Gamlingarna som Blomqvist och Waldegård borde stödja talanger istället för att köra själva.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Lite längre upp pratar du dig blå om Colins chanser i rallytOn 2003-02-09 16:43, Nisse wrote:
Laddar upp för nästa WRC aktivitet. Resultatet blev väl som väntat frånsett att Tommi hade fått upp lite fart, får väl se om den är bestående eller om det var sista rycket?
Var det du som sprang på vägen och försökte fördärva för Mäkinen
Mäkinen som inte hänger med Solberg Jaja, justi.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En sjuk Solberg hängde inte med, men vänta bara. Det kommer att vara annorlunda redan under Turkiet.On 2003-02-09 19:35, Sami wrote:Lite längre upp pratar du dig blå om Colins chanser i rallytOn 2003-02-09 16:43, Nisse wrote:
Laddar upp för nästa WRC aktivitet. Resultatet blev väl som väntat frånsett att Tommi hade fått upp lite fart, får väl se om den är bestående eller om det var sista rycket?
Var det du som sprang på vägen och försökte fördärva för Mäkinen
Mäkinen som inte hänger med Solberg Jaja, justi.
En som körde riktigt bra var Markko Märtin, såg jäkligt snyggt och städat ut när han åkte. Fast Grönholm verkar vara oslagbar, han körde lugnt, städat och snabbare än någon annan. Hur f-n gör karln?