Kan Laguna Seca ersätta IMS?

Kungaklassen av motorsport...
desricz

Inlägg av desricz »

Hur långt kontrakt har Indianapolis med F1?

Man har tydligen byggt nya depåfaciliter på Laguna Seca, ska hålla F1-klass skrev nån som var där nu i helgen, man kanske siktar på att ta över USGP efter IMS?

Skulle vara tufft att se F1'or där, men frågan är bara om det är realistiskt, lär ju kräva en hel massa säkerhetsförbättringar av banan, som inte är gratis direkt.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Jag skulle nog hellre se F1 på Laguna, tänk er bilarna i korkskruven!!! Där borde det finnas möjligheter till omkörningar men där måste det också till en hel massa säkerhetsförbättringar...

Samtidigt så tror jag det ligger mer status och en starkare kommersiell kraft i att köra loppet på just Indianapolis.

/gringo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför kör man inte hederliga ovallopp med F1 bilar. Finns det risk att flickorna svimmar eftersom det förmodas att dom glömmer att sänka farten i kurvorna??

En undrande medlemm?
desricz

Inlägg av desricz »

On 2003-01-28 14:45, gringo wrote:
Jag skulle nog hellre se F1 på Laguna, tänk er bilarna i korkskruven!!! Där borde det finnas möjligheter till omkörningar men där måste det också till en hel massa säkerhetsförbättringar...

Samtidigt så tror jag det ligger mer status och en starkare kommersiell kraft i att köra loppet på just Indianapolis.

/gringo
En innerslinga på en oval bleknar verkligen i jämförelse. Det har ju gått rykten om att man (Bernie) inte är helt nöjd med Indy och nu när man verkar stärka sammarbetet med CART så kan vi alltid hoppas.

Men frågan kvarstår, hur långt kontrakt Indy har egentligen?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2003-01-28 16:18 ]</font>
RP

Inlägg av RP »

Såvitt jag har uppfattat det så är 2004 det sista året som USGP kommer att köras på IMS. Tony George's uttalanden om att IRL är världens bästa formelbils serie är väl inget som Bernie Eccelstone gillar.
Vad gäller Laguna Secas nya depå så är det 20 stycken permanenta garage med lyxboxar ovanpå för stallens sponsorer och andra VIP gäster. 20 är väl lite för få för F1 tror jag men banan i sig är ju helt enkelt underbar. Lite mer och större sandfållor så är nog banan helt ok. Andra alternativ som Road America och Mid Ohio kräver större ingrepp för att få klara. Sista alternativet är ryktena om att en ny bana skall byggas i Las Vegas i samband med ett nytt hotell. Den banan skall tydligen gå IGENOM hotellet... vore ju intressant att se :smile:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RP den 2003-01-28 17:36 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Laguna Seca är överskattat. In med Road America istället.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Både Laguna Seca och Elk Hart lake är tuffare än indybanan. Båda banorna är väl alldeles för farliga för F1 dock.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, jag vill ha en splitterny bana som går rakt igenom en strippbar i Las Vegas. Snacka om pitstop!?!
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2003-01-28 15:00, Vodafone wrote:
Varför kör man inte hederliga ovallopp med F1 bilar. Finns det risk att flickorna svimmar eftersom det förmodas att dom glömmer att sänka farten i kurvorna??

En undrande medlemm?
Därför att ingen nykter Europe skulle titta på det :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rallytok är väl sällan nykter, dessutom är han troligtvis Europé!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

F1-flickorna med tösen MS i spetsen törs inte köra på ovaler, då det är alldeles för farligt för dem, så därför blir det inget ovallopp i F1.

Var det pitstop eller pittstopp som gällde i den där baren, TC80?

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

[quote]On 2003-01-28 20:52, AndersF1 wrote:
F1-flickorna med tösen MS i spetsen törs inte köra på ovaler, då det är alldeles för farligt för dem, så därför blir det inget ovallopp i F1.
[quote]

Tack och lov för det. Ovallopp där enbart slumpen avgör vem som blir vinnare kan F1 vara utan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-28 21:23, Sami wrote:

Tack och lov för det. Ovallopp där enbart slumpen avgör vem som blir vinnare kan F1 vara utan.
Trodde att ovallopp var riktig hjul mot hjul racing. Rättvist så det förslår. Det enda som skiljer bilarna är färgen och längden på plantageägarsonen som framför den. :grin:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag tror ju att varken Elkhart Lake eller Laguna Seca skulle få godkänt för F1 säkerhetsmässigt efter en inspektion. Men visst är båda banorna bättre än Indianapolisslingan.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

I vilket fall som helst kommer inte F1 att köras efter 2004 på IMS. Tony George är på tok mycket på kollisionskurs med övriga fomelbilracingserierna. Att han dessutom misskött arrangemanget torde spä på missnöjet, kanske till den grad att F1 drar efter loppet i år. Det beror på hur avtalet är skrivet och vilka alternativa banor det finns. Dessvärre har inte USA en enda bana som skulle kunna arrangera ett VM-lopp - skandal! - detta till trots att Road America påstås ha FIA-sanktionering. Mitt tips: Hermanos Rodriguez i Mexoco City, förvisso inte USA, men jädrar i havet vilken bana!
/Jan
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-28 20:52, AndersF1 wrote:

Var det pitstop eller pittstopp som gällde i den där baren, TC80?
Som det uttalas naturligtvis. :grin:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

TG har klagat på att Bernie tar nästan alla intäkterna ifrån IMS-loppet, så det gör ju inte att det verkar troligare med en fortsättning. Det blir väl ett IRL-lopp där skulle jag tro. Bernie kontrade förresten med att TG inte lyckades skaffa någon sponsor till evenemanget, utan Bernie fick själv skaka fram SAP, vilket gjorde att han även tog en större del av kakan. Är man en sämre affärsman skall man även ha mindre mängd pengar...

Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Fortfarande är det så att F1 skulle vara underbart på Laguna Seca! Men det krävs nog en del ombyggnad. Vid korkskruven och på en del andra ställen kan man bl.a. stå mycket nära banan. Men om man står på rätt ställe har man en underbar utsikt över en stor del av banan. Omgivningen i övrigt är fantastisk! Parkeringen är dock i gammal Silverstonestil på gräsmatta. Bernie kan riskera få en lerfläck på byxorna, inte bra.

Säg JA till F1 på Laguna Seca!