99 listan

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

I det senaste nr av F1racing finns det ett reportage om dom 99 viktigaste personerna i Formel 1 historien. Ett antal stora förare var inte med som T ex Mika Häkkinen, Ronnie Peterson, Damon Hill, Jacques Villeneuve m.fl….

Men vad hittar man på plats 88? Jo, Jean Alesi!?
Killen vars största sportsliga merit är en medverkan i en schamporeklam för Lorèal.

Inte nog med det, på plats 69 hittar man Fisichella! Vad har juryn rökt för något för att komma fram till detta?
Fisichella vars största bedrift i livet är att kunna ha en hjälm på sig i två timmar och fortfarande ha vågigt hår när hjälmen avlägsnas.

F1racing är ett riktigt skämt ibland.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-26 20:11, Sami wrote:

Inte nog med det, på plats 69 hittar man Fisichella! Vad har juryn rökt för något för att komma fram till detta?

Fisichella utsågs av förarna till den bäste i startfältet 2002. Men vad vet dom, du verkar ha koll på läget så jag tror på dig.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det finns för lite att skriva om helt enkelt, därför blir det det ena topplistan efter den andra. Vet inte om det var F1 Racing eller Autosport som hade en lista på historiens viktigaste racerbilar. Den fick de en hel del kritik för. De missade en massa bra kärror.

Men som sagt, Fisichella viktig? Knappast.

Tärnström
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:roll: Tack.
Kaha

Inlägg av Kaha »

Listor är något mycket stort hos förlaget Haymarket....

Visst de kan leda till intressanta diskussioner, men någon stor journalistik är det ju inte.

Den förare som jag hajade till mest för var De Portago. En jäkligt talangfull och intressant förare, men var han viktig? Knappast.

Det som jag tyckte var märkligast var annars konstuktörerna, Eric Broadley, Ferry Porsche och Lampredi var alla betydande racerbilskonstruktörer, men var ju inte särskilt aktiva inom F1.
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Så långt ner!? :mad: :???:
Ja nu kan jag bara hålla med. Bara 88:e plats. Fnys! :saucy:
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Alltså, är kanske korkad men hur kan man ha en lista utan världsmästare som t.ex. Häkkinen eller Jacques Villeneuve? Det säger ju allt om listan.

Som Ronnie Peterson fanatiker så kan jag bara säga att han kanske är mer legend i Storbritannien och Italien än i Sverige, där TV-sporten ofta inte fattar vad F1 är för någonting. Och han var väl med på någon annan lista (Autosport?) över bästa förarna någonsin på 11-12 plats eller så? Kommer ej ihåg.

Vet dock att han har betydligt mer "träffar" på t.ex. Atlas F1 än andra storheter typ Niki Lauda och gjorde 9 poles på en säsong (1973).

9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2003-01-28 09:34, woodi wrote:
Så långt ner!? :mad: :???:
Ja nu kan jag bara hålla med. Bara 88:e plats. Fnys! :saucy:
Jag kan väl säga så här. Alesi har nog betytt mer för F1 än Fisichella. Men det säger ju ingenting!