Regler för tester?

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hej på er alla gamla F1-rävar, det gläder mig att se att samma gamla namn är kvar här Zz, anfran pastis för att nämna några.

Jag satt och funderade på en liten sak...jag såg att schumi satt varvrekord på cataluna banan och det är ju välbekant att tester inte säger så mycket, men jag undrar ändå om det finns några restriktioner för hur bilen får se ut när man testar?

Jag menar, annars skulle man ju kunna ta bort vikter och ändra höjden på framvingen etc bara för att sätta snabba varvrekord och på det sättet psyka de andra konkurerande stallen.

Ni kn ju tänka er hur tex McLaren skulle reagera om ferrari var 1.5 sekunder snabbare än vad de själva var på ett test där McLaren har optimerat sin il för att gå så snabbt som möjligt...
Det skulle nog Herr Dennis uppleva som väldigt jobbigt.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Test är test och säger inte så mycket. Man har ju alltid fixat till tider för att jaga sponsorer. Det som kan säga något är skillnaderna inom stallet. Samtidigt vet man inte hur bilarna är uppsatta. Så man får ta det för vad det är nämligen test.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag läste vad varje testdag kostade och det var inga små summor, undrar om inte Ferrari testade för en halv miljard ifjol och Williams samt McLaren för halva den summan. Då tror jag inte att man sabbar en hel testdag genom ha fel vikt på bilen, om man inte är i desperat behov av sponsorer, typ Prost för nåt år sedan.

Annars tror jag det räcker med att man klarar säkerhetsbestämmelserna, med krocktålighet, etc.. Däremot skiljer det ju väldigt mycket på soppamängd, aerodynamikpaket, etc.. Det viktiga vid tester är annars att de kan köra konistent lika hårt varv efter varv, annars blir det svårt att avgöra om det är en förbättring eller inte, så riktiga kvalvarv med lite chanstagning och småmissar är troligen inte att rekommendera i några större mängder.

Marzocchi

Inlägg av Marzocchi »

Jag är här också Crazy, men bara ibland :smile:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja jag har sett det.... dig blir väl ingen av med :smile:

Jag tycke det är lite intressant att spekulera lite bland saker.
Om teamen fick ta bort alla vikter och optimera motorn, sätta på slicks och sänka framvingen till vad den var innan, hur mycket skulle de bilarna gå under ett varv??
Jag skulle tippa på ca 2 sekunder, tror ni jag är helt fel ute eller?

Det är lite kul detta att bilarna hela tiden går snabbare och snabbare för varje år, man tycker ju att nån gång så går det inte att göra dem snabbare, för man måste ju någon gång komma till en viss gräns tycker man ju....Undrar om man får uppleva det i sitt liv.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Marzocchi missade en smile gubbe till dig, det var lite ironi bakom de jag skrev...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2003-01-25 15:09, Crazy F1 wrote:
Hej på er alla gamla F1-rävar, det gläder mig att se att samma gamla namn är kvar här Zz, anfran pastis för att nämna några.
zz är historia. Han uppförde sig så hiskeligt illa, hoppade på medlemmar, ifrågasatte deras begåvning, var alltid motsträvig och höll aldrig med någon och ett halvt dussin synder till. Han har lämnat oss utan nämnvärd saknad.

Det blir väldigt svårt, men jag hoppas att jag på sikt kan om inte axla så kanske lyfta hans i smutsen trampade mantel. :smile:
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Var hälsad Crazy!

Bara funderar på varför Ferrari skulle vilja psyka exempelvis McLaren genom att sätta 1,5 sek bättre varvtider? Det skulle ju kunna få Maccarna att jobba arslet av sig och vara mycket bättre... Nej, då skulle jag hellre mörka... Fast det skulle ju aldrig kunna ge en bild av vad man klarar av. Så, åt skogen med det också!!!

/gringo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Schumi: 1.15.020, 21/1-03
Coulthard: 1.15.266, 14/1-03
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

det om något känns som en psykning från Ferrari för att visa att de är snabbast, fast visst har du rätt i en sak gringo...Varför skulle de göra en sån sak.
De sista de vill lär ju vara att Som sagt McLaren jobbar hårdare.