Minardi utan gummi?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Läste att Minardi inte har kontakt överhuvudtaget med Michelin, och inget klart kontrakt med Bridgestone.

Däcktillverkarna måste väl enligt reglerna leverera till minst 6 stall var? Men hur mycket pröjs kan de kräva, och till vilka villkor?

// Hood
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ingen aning, men jag har för mig att jag någonstans läst att de inte får betalt alls, utan snarare får betala för att få leverera till F1. Jag vet dock inte om det stämmer, men bl.a. GoodYear och Pirelli har sagt att det är enormt dyrt att vara däcksleverantör till F1. Goodyears däcksförsäljning skönk dock drastiskt nåt år efter att de drog sig ur och de har fått säga upp massor av folk, så det kan kanske vara värt pengarna, om man har dem.

Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Den ekonomiska drömsituationen för en däckstillverkare maste vara att vara ensam däcksleverantör som Goodyear var under senare delen av 90-talet. När tva däckstillverkare konkurerar är nog den absolut största kostanden utveckling och forskning.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Bridgestone tyckte inte det var helt optimalt för det skrevs i stort sett ingenting i pressen om däcken förut när de var ensamma, men i och med däckskriget står Bridgestone nu i var och varannan artikel. Samtidigt blir det dyrare utveckling förstås.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ryktades det inte för något år sedan om att Goodyear skulle återvända till F1?
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Minardi = Kommunister. Dom vill att det ska vara lika för alla. De borde hosta upp pengarna och kamma till sig.