Efter att några bilar nu är visade har endel synpunkter framkommit.
Det mest slående är att alla bilar nästan omgående fått stämpeln Ferrari-kopia. Är det verkligen så? Eftersom jag är riktig amatör och tycker att alla bilar liknar varandra kan väl Ni som stämplar bilarna som Ferrari-kopior tala om exakt vad det är som kopierats?
// Hood
Kopia.
-
Jag är ju också amatör .... men om man tittar på Jaguaren så tycker jag att nosen, framvingen och bakpartiet (motorkåpan ner mot bakvingen) påminner väldigt mycket Ferrarin
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Problemet med att F1 bilar idag är så ruggigt lika varandra. Åtminstone förra årets Sauber var väldigt lik Ferrarin ... framvingarnas vinkling, nosens vinkel och det sluttande bakpartiet drog direkt mina tankar till nya Ferrarin.
Däremot tycker jag efter att ha tittat lite närmare att varken BAR eller Renaulten är särskilt lika fjolårs-Ferrarin ... BAR är av någon underlig anledning rätt lik förra årets Renault ...
Däremot tycker jag efter att ha tittat lite närmare att varken BAR eller Renaulten är särskilt lika fjolårs-Ferrarin ... BAR är av någon underlig anledning rätt lik förra årets Renault ...
-
-
-
och Toyotan liknar i så fall Jaguaren ....On 2003-01-21 17:13, Hood wrote:
Så Jaguaren borde rimligtvis likna Toyotan endel ocksåLemon om Toyota:
Som väntat var den väldigt lik F2002.
// Hood
-
- Moderator
Jämför Jaguaren med Ferrarin ovanifrån. Det finns ganska mycket som skiljer. Där Ferrarin ser ut som en droppe, där ser Jaguaren ut som en ladugårdsvägg. Men jag vet inte om det skulle betyda att Jaggan är mindre effektiv ur ett aerodynamiskt perspektiv. Jag tror att det är mycket svårt att bedöma en bils aerodynamiska egenskaper utifrån något annat än en vindtunnel. Visst, AF1 kanske kan ha lite åsikter, men för oss dödliga blir det bara gissningar. Det vi kan göra är att hoppas på att våra allmänna intryck avspeglar sig i de kommande resultaten så att vi åtminstone känner, om orsaken sedan är en annan må vara sant eller falskt, att vi hade rätt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
Frontvingen och mindre bargeboards är exempel på detaljer som man kan titta på. Att få till en droppform ala Ferrari är svårt, motor och växellåda måste vara mycket små. Sedan är mindre sidepods också en grej att titta på. F2002 hade små kylare som satt på sniskan, något som man tjänade mycket på.
Årets Ferrari lär vara mycket smal med ännu mindre sidepods. Ska bli kul att se hur Adrian Newey arbetat. Jag tror McLarens nya kan vara en höjdare!
Årets Ferrari lär vara mycket smal med ännu mindre sidepods. Ska bli kul att se hur Adrian Newey arbetat. Jag tror McLarens nya kan vara en höjdare!
-
Så otroligt mycket kopia är väl ändå inte Jaggan? Avgasrören sitter t.ex. längre bak och mer tätt ihop på Jaggan. Mindre sidepods, ja, men inte likadan form. Bargeboardsen är inte speciellt lika tycker jag. Nej, Jaguar och McLaren har alltid sett likadana ut vad det gäller denna detalj enligt mig. Stora skivor verkar vara deras melodi. Dock tycker jag Jaggan ser mer lovande ut än någonsin.
/gringo
/gringo
-