Nya stall i F1
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kommer nog inga nya stall i brådrasket men vi kanske slipper se fler stall försvinna ... förhoppningsvis. RAcingen borde bli bättre också tycker jag
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med tiden. Förslagen är bra. På sikt kommer det att innebära att ordet sport i motorsport kommer att göra rätt för sig. Då kommer publiken och sponsorerna. Framförallt innebär sänkningen av kostnaderna för motorer att fler stall kan få tag på konkurrenskraftiga snurror - och det till ett bra pris.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
F1s och CARTs reglementen ser ut att bli rätt så lika 2005 och framöver... framförallt på motorsidan.
Tjena förresten... min första post här
Tjena förresten... min första post här
"Ronnie drives absolutely flat-out, all the time," said Chapman after his first few races with the Swede. "If he's off the pace, then it might be the car. Not him."
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Var inne på de banorna tidigare. viewtopic.php?topic=2241&forum=3
Tror dock att vi kan räkna med att flera biltillverkare tappar intresset för F1 om nu allt går igenom. Det ligger i deras intresse att det är high tech. Det behöver ju inte innebära färre stall utan kan bli tvärtom.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-01-16 00:02 ]</font>
Tror dock att vi kan räkna med att flera biltillverkare tappar intresset för F1 om nu allt går igenom. Det ligger i deras intresse att det är high tech. Det behöver ju inte innebära färre stall utan kan bli tvärtom.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-01-16 00:02 ]</font>
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Det ligger i motorleverantörernas intresse att F1 har höga tittarsiffror och att racen är fullsatta. Allt handlar om publicitet. Om de kan få mer publicitet för mindre pengar så är det så mycket bättre.
Men det skall bli spännande att se vad teamen kommer att säga som svar... Dave Richards efterlyste ju dessa förändringar och Jordan stallet ser nog detta som sin chans att överleva. Detsamma bör gälla för Minardi och Sauber.
men startgridden är väl fortfarande låst på 22 bilar om jag har rätt för mig... vore iofs kul för oss åskådare om fler bilar fanns med till start så att det blev lite spänning på den nedre halvan med elimineringar som på den gamla goda tiden.
Vad gäller F1 och ChampCar så tror jag att om de fortsätter på den linje de är inne på nu att följande inträffar om ett antal år. F1 kör merparten av sina lopp i europa och asien + 2 lopp i USA (Öst + Väst) Champcar kör 3 lopp i Europa i maj och 3 lopp i Asien inkluderat Australien. Bägge har liknande reglementen men dock ej identiska. Främst motorerna är liknande för att på så vis underlätta för motortillverkare att tävla i bägge serierna för maximerad mediaexponering.
Men det skall bli spännande att se vad teamen kommer att säga som svar... Dave Richards efterlyste ju dessa förändringar och Jordan stallet ser nog detta som sin chans att överleva. Detsamma bör gälla för Minardi och Sauber.
men startgridden är väl fortfarande låst på 22 bilar om jag har rätt för mig... vore iofs kul för oss åskådare om fler bilar fanns med till start så att det blev lite spänning på den nedre halvan med elimineringar som på den gamla goda tiden.
Vad gäller F1 och ChampCar så tror jag att om de fortsätter på den linje de är inne på nu att följande inträffar om ett antal år. F1 kör merparten av sina lopp i europa och asien + 2 lopp i USA (Öst + Väst) Champcar kör 3 lopp i Europa i maj och 3 lopp i Asien inkluderat Australien. Bägge har liknande reglementen men dock ej identiska. Främst motorerna är liknande för att på så vis underlätta för motortillverkare att tävla i bägge serierna för maximerad mediaexponering.
Då skulle jag vilja flika in följande citat:
Stallchef 1.
"Now it is suddenly becoming very clear that the team owners and the regulators are taking it very seriously to try and promote the best motorsport in the world, which is what Formula 1 is."
Stallchef 2.
"To be honest, we want to see our greatest drivers, the best in the world, acting without the driver aids. The spectators want to see that the car will be looser [to drive] and more exciting"
Stallchef 3.
"We have got to take a few steps backwards and really bring back the pure racing into the sport. I think if we do that, we will address so many of our critics."
och
"What we've got to really get down to is how to improve the show for spectators."
Jag är på, en sport som höjer sitt anseende är en bättre marknadsplattform oavsett om man säljer bilar eller cigaretter. Ingen är väl intresserad av att betala mer för en sämre show än tvärtom?
Stallchef 1.
"Now it is suddenly becoming very clear that the team owners and the regulators are taking it very seriously to try and promote the best motorsport in the world, which is what Formula 1 is."
Stallchef 2.
"To be honest, we want to see our greatest drivers, the best in the world, acting without the driver aids. The spectators want to see that the car will be looser [to drive] and more exciting"
Stallchef 3.
"We have got to take a few steps backwards and really bring back the pure racing into the sport. I think if we do that, we will address so many of our critics."
och
"What we've got to really get down to is how to improve the show for spectators."
Jag är på, en sport som höjer sitt anseende är en bättre marknadsplattform oavsett om man säljer bilar eller cigaretter. Ingen är väl intresserad av att betala mer för en sämre show än tvärtom?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej rekommenderat max är 24, men om man kör trebilsstall vid nio stall eller mindre blir det 27 i bästa fall. Så sent som på 80-talet var det mer än trettio bilar på gridden. Så sent som '95 var det 26 och '94 var det 28 bilar på gridden.
Jag kommer ihåg det där snacket om att begränsa, men jag tror inte man fäster lika stor vikt vid det om man måste gå in på interimsregler i övrigt.
Jag kommer ihåg det där snacket om att begränsa, men jag tror inte man fäster lika stor vikt vid det om man måste gå in på interimsregler i övrigt.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Om vi tar underhållningsvärdet av ett lopp generellt sätt skulle jag ju vilja mena att det nästan är proportioneligt med antalet bilar.. Ju fler startande bilar, ju roligare racing.. Det finns ju fler bilar på banan som kan köra om (och in i) varandra då och det är ju det som oftast är det man söker.
Det måste väl finnas något säkerhetsmaximum. Men uppåt en 28 bilar borde funka tycker jag.. Ju fler desto bättre, jag tror det nya poängsystemet också gynnar ett större startfält..
Det måste väl finnas något säkerhetsmaximum. Men uppåt en 28 bilar borde funka tycker jag.. Ju fler desto bättre, jag tror det nya poängsystemet också gynnar ett större startfält..
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden