Saab 9-3 = nytt problembarn?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

I dag sag jag för färsta gangen en Saab 9-3 i trafiken (Saab är inte sa vanliga här i Schweiz). Inte sa anmärkningsvärt kanske förutom att den bogserades av en Saab 9000!

Med förra generationens 9-3 och alla i dess barnsjukdommar i färskt minne sa känns det lite oroväckande...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är tydligen ngt med motorvärmare vid grader runt 0-strecket som gör att batteriet laddar ur. SAAB designade bilen för att motorvärmaren skulle användas vid kallare grader än nån minusgrad. Gör man det är det tydligen en massa andra funktioner som startar och därmed laddar ur batteriet ... ett programmeringsfel SAAB har lovat att rätta till. Så visst är det en barnsjukdom minsann :smile: ... nästan alla nya modeller idag drabbas oftast av nån barnsjukdom på första årsmodellen verkar det som. Underligt nog hör man väldigt sällan talas om att japanska bilar drabbas dock ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

...och BMW verkar klara sig bra...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Flera tiotusentals återkallade nya 7-serie... "klara sig bra".

Läckage i "nya" 3-serie... "klara sig bra".

Första årsmodellen av senaste 5-serien hade många barnsjukdomar... "klara sig bra".

Skygglapparna verkar vara större än vanligt...

Vill du verkligen diskutera BMW utan att ha någon som helst koll på verkligheten Jari? Här räcker det inte med vild fantasi...

/E
Joakim Quensel

On 2003-01-09 17:48, LuckyStrike1 wrote:
nästan alla nya modeller idag drabbas oftast av nån barnsjukdom på första årsmodellen verkar det som. Underligt nog hör man väldigt sällan talas om att japanska bilar drabbas dock ...
Jag läste en intervju med en Toyota-chef tror jag att det var, och han sa att marknadsavdelningen eller ingenjörerna ofta kommer med "sista minuten" krav och ändringar. Han menade pa att Toyota, i motsats till europeiska tillverkare, ofta säger nej till dessa förändringar eftersom det skulle äventyra kvaliten. Det kan nog ligga mycket i det.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Man skall väl dock inte behöva bogsera bilen när batteriet dragit ur...
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

On 2003-01-11 00:25, AndersF1 wrote:
Men den blir jävligt svårstartad :wink:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2003-01-11 00:25, AndersF1 wrote:
Tja .. har man ingen batteriladdare i byxfickan eller några startkablar så kan det ju vara svårt att ta sig vidare utan bärgningsbil .... det är SAAB, vete sjutton hur mkt de går sönder när de går sönder
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel

Jag tror att det var Saab-mekar som bogserade bilen. Det verkade inte vara första gången dom bogserade en bil. Jag låg bakom dom, och dom höll 90 knyck på 70-väg och sen körde dom genom en rondell i minst normal icke-bogserings-fart.