2003 års säsong

All racing med "standardbilar".
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vilka är egentligen helt bekräftat klara till nästa säsong?
Är det bara KMS med två Audi-bilar?
I så fall tror jag att Audi vinner även nästa år.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

JA men jag tror att det blir några bilar till :horny:
Det är flera bilar som i princip är klara men man är nog inte riktigt klar med den finansiella biten.

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

I nuläget verkar det bli kanske 16 bilar.

Klara
KMS: 2 st Audi
WCR: 2 st BMW
Bakajev: 2st BMW
Engström: 1 st Honda

Troliga
KMS: Ytterligare 2 Audi
Picko/Podium: 2st, antingen Seat eller Peugeot
Flash: 2 st Volvo S60
Elgh: 2 st, kanske Alfa eller Peugeot

Möjliga
Krokström: 1 st volvo, ev ingående i Flash-teamet
Hammer: 1st. Troligen en BMW eller Alfa som gått ETCC
Tony Johansson: 1 st Mercedes


Detta ger i bästa fall 18 bilar, så nog borde vi kunna hoppas på runt 15-16 startande... Till 2004 kan vi ha ett riktigt fetingstartfält! :smile:



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Robert. den 2003-01-05 15:31 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

En Mercedes?

Vaddå för merca, vem ska bygga den? Finns ju inte touring-Merca annat än DTM-bilarna någonstans och till skillnad från KMS inget stort stall som kan kliva in.

Tony Johansson byggde visserligen den där CLK:n med lite fabriksstöd och hjälp från importören för underhåll m.m ....

Spännande om Sverige blir första landet med en touring Mercedes enligt nya reglementet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Frågan är vad som händer med danskarna efter årets säsong. Det börjar se ut som om det faktiskt inte finns något behov av deras bilar ens den här säsongen. Om det hade funnits en ambition att utjämna skillnaderna mellan klasserna och köra ett gemensamt mästerskap hade det kanske varit idé men det verkar inte ingå i planerna. Med så pass många bilar som verkar komma till start i STCC hade det varit lika bra att köra utan DTC. Det blir bara förvirrande med två klasser på banan samtidigt.

Tärnström
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror att danska Peugeot teamet ser några lopp i Sverige som en övning inför en europasatsning i ETCC i 2004.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Mercan är nog densamma som TJ körde ett part lopp med i GTR 2001. Den kan nog relativt enkelt moddas till det nya reglementet. Det svåraste kanske är motorbiten, men de hittar nog på något. Observera att detta bara är rykten, men visst vore det häftigt?

Jag skulle tro att om det kommer STCC-peugeoter så är det ombyggda DTC-bilar. Efterssom man inte har hört något så tvivlar jag på att någon har börjat bygga egna. KMS avslöjade ju för flera månader sedan vad man tänker göra, och de jobbar ju stenhårt nu.

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

DTC kör efter Sport 2000 reglementet va? Deras bilar är väl redan godkända för STCC ... jag hade för mig att de bilarna som tävlar i Danmark redan ät tillåtna i STCC för att det ska kunna bli ett så stort startfält som möjligt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

hmm, så är det nog nu när du säger det...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad heter de olika reglementena egentligen?

ETCC- och STCC-reglementet är det samma, eller hur? Vad kallas det?

Sen finns det ju ett som heter Sport 2000 - som är det DTC kör med bland annat. Tror även att man kör med det i en underklass i BTCC.

Sen har BTCC:s huvudklass ett eget reglemente som påminner till viss del om ETCC reglementet men är speciellt för BTCC.

Börjar bli rörigt med alla Touring reglementen som finns. DTM har ju sitt, och i Frankrike kör man med ett annat reglement med bakhjulsdrift och relativt starka motorer strax under DTM:s effektsiffror. Sen finns ju någon V8 siluett serie i Tyskland som ska påminna om Frankrikes o.s.v.

Synd att man aldrig riktigt har kunna få till ett enhetligt internationellt reglemente egentligen som håller. Super Touring var väl det närmaste man kom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Jo, synd att super touring var för dyrt...

Vore kanske ett uppslag för en artikel, att reda ut touring-begreppen...

Jag tror att de ETCC, BTCC, DTM och STCC är ganska lika varandra. Utan allt för stora ingrepp kan man nog modifiera bilarna för att passa i vilken som helst av serierna. DTM däremot är rätt så radikalt. De är väl värre än Super Touring tom?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, DTM är värre (och enligt min mening hur en Touring bil ska vara ... mmmmm). Frankrike har faktiskt inte en så dum klass, lite grann av en siluett klass. Motorerna ligger på runt 320 hk tror jag, och bilarna är bakhjulsdrivna med sekventiella växellådor.

Om man bara kan skippa viktbestraffningar och bjuda på bra racing är jag dock nöjd, gärna med lite effektstarkare motorer än i ETCC och helst bakhjulsdrivna bilar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Det äör ju en evig tur att vi slipper fyrhjulsdriften i STCC i år iaf...
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2003-01-05 16:13, Robert. wrote:
Mercan är nog densamma som TJ körde ett part lopp med i GTR 2001.
Tvivlar på att Tony kan fixa till sin CLK så den platsar enligt STCC reglementet, den är byggd för GT klassen men även där krävdes det dispens för att han skulle få starta. Bilen var otroligt potent men bromsproblem och pengar stoppade tyvärr denna satsning. Måste man inte ha fyra dörrar i STCC? CLK:n har ju bara två.
Nej jag tror att man bygger något på nya C-klassen (W203) och det blir en helt privat satsning åtminstone utan stöd av importören som valt att helt kliva av motorsporten.
Lucky wrote: Vad heter de olika reglementena egentligen? ETCC- och STCC-reglementet är det samma, eller hur? Vad kallas det?
Sen finns det ju ett som heter Sport 2000 - som är det DTC kör med bland annat. Tror även att man kör med det i en underklass i BTCC.
Sen har BTCC:s huvudklass ett eget reglemente som påminner till viss del om ETCC reglementet men är speciellt för BTCC.
Börjar bli rörigt med alla Touring reglementen som finns
Det är rörigt men så här har jag uppfattat det.
När det gäller reglerna för STCC 2003 så är de inte 100 spikade än finns inget färdigt reglemente men det sista som jag känner till är att man kör i två klasser se även FORZAs eminenta nyhetsservice https://f1.tauzero.se/?url=news&id=2304&dept=STCC

Idag så är ETCC och STCC samma bilar men i STCC så släpper man även in privatbyggda bilar som får lite lättnader i regeltolkningarna.
DTC och BTCC samt de tidigare Super Production bilarna är i grunden byggda efter samma reglemente men både DTC och BTCC fick unika regler för att tillgodose respektive marknader.
Så vad innebär då detta, Super Production bilarna och DTC samt BTCC skulle ganska enkelt kunna samsas om samma reglemente, problemet är bara att Super Production bilarna inte tävlar längre, BMW ville satsa på denna serien men Alfa och Volvo ville gå en annan väg som jag tror man kallade Sport 2000. Nu blev det en kompromiss som Volvo aldrig var riktigt nöjd med denna kompromiss men accepterade det. Se https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1108

BMW tog fram ett ombyggnadskitt till de gamla Super Production bilarna för att de skulle kunna tävla i dagens ETCC, så rent teoretiskt så borde det gå att bygga om DTC och BTCC bilarna till ETCC reglementet men frågan är om DTC och BTCC vill satsa på detta då man av kostnadsskäl valt ett unikt nationellt reglemente.
Lucky wrote: Ja, DTM är värre (och enligt min mening hur en Touring bil ska vara ... mmmmm).


Jävla tjatande på dig :razz:


Jag är inte ung nog för att veta allt...