Moya lämnar Sainz

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Läste att Moya vägrar att fortsätta som Sainz kartläsare efter att Citroen bara har erbjudit hälften av det han tjänade hos Ford. Marc Marti blir ersättaren

Hur mycket tjänar en Kartläsare i WRC?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Varierar på samma sätt som förarlöner. En del är avlönade av bilfabrikanten. Men en fick betalt av chaffisen. Jag har för mig att Tommi hade den lösningen med sin kartis tidigare.

Uppskattningsvis skulle jag tro att det rör sig uppemot 10-15 mille i Moyas fall.

På 70-talet nämndes summor på 100.000 per tävling till chaffisen och lika mycket till kartisen när det gällde VM-tävlingarna. Samtidigt kunde bra mekar få 20.000 för att meka under Safari-rallyt. Fördelen var att det inte betalades så mycket skatt på pengarna.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-12-11 19:08 ]</font>
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ojdå, tjänar dom så bra på att läsa noter. Jag trodde deras lön låg runt 1-2 mille. I och för sig så är det ju ett farligt yrke så de ska väl ha endel för besväret.

Colin är väl den som tjänar bästa av förarna och då har det snackats om 40 mille per år.

Kartläsare som Moya lär ha tjänat bättre än hälften av förarna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

10-15 mille till en kartläsare ... på sätt och vis är man inte förvånad att också rallystallen börjar tycka satsningarna är för dyra ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jag har inga fakta utan det är ju oftast rykten i farten. Däremot har kartisen och chaffisen ofta sets som ett paket. Där fördelningen varierat från 50-50 till 75-25 med fördel chaffören.

Ryktet har sagt att svenska kartläsare som åkt hela cirkusen för några år sedan tjänade ca: 3 mille. och svenska chafförer låg på 5 mille. Hur och var pengarna betalats ut förtäljer inte ryktet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-12-11 23:23 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker det är synd allt det här eftersom vi talar om det längsta riktigt nära samarbetet inom motorsport på den här nivån känns det som. De där var som ler och långhalm och trodde jag inte på allvar att Sainz var klar för Citroen hade jag satsat en slant på att han tänkt lägga ner.
Vem har inte hört Moya på t.ex Eurosport "...para la tierra" och undrat hur i helskotta Sainz hinner fatta allt det där?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Orkar inte kolla men Marku Alen åkte väl rätt länge med Kiv--någontingi. ?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Moya säger på Autosport att han var erbjuden en lön sämre än en kartläsare hos Skoda och att han inte kan acceptera sånt ... om det stämmer att han erbjöds hälften av sin nuvarande lön på 10-15 Mkr ... shit, 5-7 Mkr för att läsa karta i en Skoda :eek:

Och Moya var ändå erbjuden en lön på flera miljoner för en halv säsong nästa säsong ... och tackar nej och väljer att inte tjäna ett öre .... sicken dåre!
Jag erbjuder mig härmed att läsa karta åt Sainz nästa säsong för 1 Mkr!!!

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, Ilkka åkte med Alen massor av år, men såhär skrivs det på WRC.com
"Moya splits with Sainz
Great Britain · 11/12/2002 13:30:50

The longest driver/co-driver partnership in the World Rally Championship is over with the news that even if Carlos Sainz does sign for Citroen next season, co-driver Luis Moya won't be going with him.

After reading Sainz's pacenotes for 14 years, Moya has split with the two-time world champion because of financial reasons.

"We haven't been able to agree on a financial package," Moya told the Spanish press. "I've never been the best paid co-driver and I've never looked to be, but I'm not going to co-drive at any price. I don't see why I should be paid the same as a co-driver at Skoda."

In 14 years, Sainz has competed in 165 world championship rallies, only four of them without Moya by his side. Their 24 victories makes Moya the most successful co-driver in WRC history.

"The split hurts and the same is true for Carlos," added Moya. "I know that I will never win a world rally again. But I'm going to think about my two children and my future."

Moya's replacement will be Marc Marti, who partnered Sainz in his first test for Citroen earlier this week. The veteran's deal with the French make has yet to be announced officially."
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

med andra ord så har nog nisse överdrivit kartläsarnaslöner. Han hade säkert glöggat!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Och tjänar vadå. ?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Moyas lön vart kanske 15 miljoner pesetas :saucy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

15 miljoner pesetas ... typ en kopp kaffe och två muffins då :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Man får en bärs för 100 pesetas. Gammal valuta från stenåldern. Alla civiliserade länder har bytt till dollar eller Euro och de är ungefär lika mycket värda.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Då är det dyrt med kaffe och muffins i espana.

Jari det stämmer att Spanien är med i europakten. 15 miljoner Pissetassar är väl ungefär 90 000 euro och det är väl inte så dålig lön. Fast mer än så fick nog Moya.

Man kommer sakna Moyas notläsning på eurosport. Den lät så macho