Storkonflikt
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIA, FOM på den ena sidan, GPWC på den andra. (GPWC är bilfabrikanternas utbrytarliga, FOM är Bernies bolag). Kolla in INside F1 om ni vill veta mer. Tydligen har GPWC redan gått ut och försökt binda upp stall till säsongen 2008. FIA och FOM gillar naturligtvis inte detta och går till motattack - varför då? Låt bilfabrikanterna hållas. Låt de stall som vill hoppa av FIA:s VM göra det. En bra chans att återupprätta sporten som jag ser det.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bilfabrikanterna fortsätter i sina gamla invanda fotspå: Att kliva in i racingserier, begära hela kakan, driva kostnaderna i taket och sen tacka för sig och gå för det har blivit för dyrt ... Nu är det F1:s tur. Ska någon serie klara kampen så är det dock F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Där har vi nog en bra sammanfattning på å ena sidan och den andra sidan.
Bernie och FIA har inte ett smacka att säga till om GPWC, men FIA kan ju neka dem erkännandet som mästerskap. Men vem har sagt att allt måste vara sankionerat av FIA?
Däremot har Lucy en riktigt bra poäng i biltillverkarnas vara eller inte vara i någon sport. Tjänar man inga pengar på det så gör man något annat och det kan gå fort. Däremot blir det lite svårare om man lagt ner en helskottas massa pengar i hela verksamheten, typ delägare i stallet eller miljardsatsningar i teknik. Det kostar alltså en slant att hoppa av men jag antar att både Frank och Ron har bundit upp sina partners ganska ordentligt.
Ferrari har jag inte särskilt stort förtroende för i framtiden eftersom deras huvudägare lider oerhört svåra tider för närvarande.
Bernie och FIA har inte ett smacka att säga till om GPWC, men FIA kan ju neka dem erkännandet som mästerskap. Men vem har sagt att allt måste vara sankionerat av FIA?
Däremot har Lucy en riktigt bra poäng i biltillverkarnas vara eller inte vara i någon sport. Tjänar man inga pengar på det så gör man något annat och det kan gå fort. Däremot blir det lite svårare om man lagt ner en helskottas massa pengar i hela verksamheten, typ delägare i stallet eller miljardsatsningar i teknik. Det kostar alltså en slant att hoppa av men jag antar att både Frank och Ron har bundit upp sina partners ganska ordentligt.
Ferrari har jag inte särskilt stort förtroende för i framtiden eftersom deras huvudägare lider oerhört svåra tider för närvarande.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bilfabrikanterna har inte haft några problem att dra sig ur tidigare serier. T.ex hade Mercedes, Alfa och Opel en jäkla stor investering i forna ITC men drog sig ur över en natt när de ansåg att det blivit för dyrt.
Ford kan när som helst sätta pluggen för Jaguar satsningen om de inte anser de får valuta för pengarna. Likadant med Toyota, Mercedes, FIAT, BMW m.fl. Skadebegränsning kallas det nog för i styrelserummet innan de går ut och fortsätter tjäna pengar på sin kärnverksamhet.
Ford kan när som helst sätta pluggen för Jaguar satsningen om de inte anser de får valuta för pengarna. Likadant med Toyota, Mercedes, FIAT, BMW m.fl. Skadebegränsning kallas det nog för i styrelserummet innan de går ut och fortsätter tjäna pengar på sin kärnverksamhet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag gissar att Champcar och F1 etablerar ett gemensamt tekniskt reglemente 2005. Innan någon går i taket nu så är det inte svårt att inse att det finns klara fördelar med detta. Ett chassi byggt för F1 blir säljbart till flera stall i Champcar, inte till F1-stall förmodligen då stallen förhoppningsvis kommer att tvingas bygga sina chassin själv för att bibehålla F1s särart och konstruktörsmäsetrskapet.
Motorer från F1 kan varvtalsbegränsas och säljas vidare till Cart, kanske t.o.m förses med enklare turbo som idag för att kunna hålla liv i forumleringen "the fastest racing ocn earth".
Sedan att alla andra pryttlar som bilarna förses med får en större marknad gör ju inte saken sämre.
Om det blir billigare att etablera ett stall så sker detta bäst av andra aktörer än biltillverkare. Biltillverkare ska vara underleverantörer och hålla sig på mattan.
/Jan
Motorer från F1 kan varvtalsbegränsas och säljas vidare till Cart, kanske t.o.m förses med enklare turbo som idag för att kunna hålla liv i forumleringen "the fastest racing ocn earth".
Sedan att alla andra pryttlar som bilarna förses med får en större marknad gör ju inte saken sämre.
Om det blir billigare att etablera ett stall så sker detta bäst av andra aktörer än biltillverkare. Biltillverkare ska vara underleverantörer och hålla sig på mattan.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var den serien jag tänkte på ... de döpte väl om den till DTM/ITC när de fick storhetsvansinne och skulle köra internationellt med bilar i budgetklass med F1:orna näst intill. Kul grej med stadsloppet i Helsingfors den gången men det höll inte särskilt länge inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nej, jag tror att Robert Lappalainen som startade projektet (för att JJ körde och Keke hade ett stall i serien) inte såg samma intresse när den ena efter den andra började hoppa av med BMW i spetsen. Just nu går dock BMW kanske bäst av alla bilmärken med nytt rekord redan efter 11 månader av det gångna av året.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
BMW var ju aldrig med i ITC?
Mercedes, Opel och Alfa-Romeo vill jag minnas var de enda som var med i den serien. Familjeföretaget BMW valde klokt nog, så här i efterhand, att stå utanför.
Mercedes, Opel och Alfa-Romeo vill jag minnas var de enda som var med i den serien. Familjeföretaget BMW valde klokt nog, så här i efterhand, att stå utanför.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har inget minne av att BMW var med överhuvudtaget men så börjar jag ju bli till åren kommen.
Intressant teori Jajo - och förnuftig. Risken är väl att CART förlorar sin självständighet. De kommer att få ärva alla möjliga regeländringar om de sätter sig i den båten.
Tärnström
Intressant teori Jajo - och förnuftig. Risken är väl att CART förlorar sin självständighet. De kommer att få ärva alla möjliga regeländringar om de sätter sig i den båten.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag skulle inte tro att de sätter sig i den båten utan ha ena handen på rodret angående tekniska regeländringar. T.ex. F1 kan behålla traction-control utan att CART behöver ha det. Det finns flera exempel. Men jag tror att man är beredd att tumma på många principer för att överleva och behålla sin integritet.On 2002-12-09 18:39, JTarnstrom wrote:
Intressant teori Jajo - och förnuftig. Risken är väl att CART förlorar sin självständighet. De kommer att få ärva alla möjliga regeländringar om de sätter sig i den båten.
Tärnström
/Jan
Från DTM.de:On 2002-12-09 18:39, JTarnstrom wrote:
Har inget minne av att BMW var med överhuvudtaget men så börjar jag ju bli till åren kommen.
Tärnström
"Alle DTM-Sieger im Überblick
1984 - Volker Strycek (D) BMW 635 CSi
1985 - Per Stureson (S) Volvo 240 Turbo
1986 - Kurt Thiim (DK) Rover Vitesse
1987 - Eric van de Poele (B) BMW M3
1988 - Klaus Ludwig (D) Ford Sierra Cosworth
1989 - Roberto Ravaglia (I) BMW M3
1990 - Hans Joachim Stuck (D) Audi V8 quattro
1991 - Frank Biela (D) Audi V8 quattro
1992 - Klaus Ludwig (D) Mercedes 190E 2.5-16 Evo 2
1993 - Nicola Larini (I) Alfa Romeo 155 V6 TI
1994 - Klaus Ludwig (D) AMG Mercedes C-Klasse
1995 - Bernd Schneider (D) AMG Mercedes C-Klasse
1996 - Manuel Reuter (D) Opel Calibra V6 (ITC)
2000 - Bernd Schneider (D) Mercedes-Benz CLK-DTM
2001 - Bernd Schneider (D) Mercedes-Benz CLK-DTM"
När Morcedes körde sina 190 2.5-16 Evo 2:or hade BMW fortfarande M3:or på banan, men när Merca skruvade upp tempot lade BMW ner. Efter det fanns det ett tag bara Alfa, Merca och Opel kvar i serien. Jag har för mig att det kördes med två bilmärken nåpgra år också innan nuvarande "uppsving".
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det där var ju flera år innan DTM accelererade, blev ITC och började köra internationellt med bilar lika komplicerade som F1:orna och nästan med lika höga kostnader. Då tävlade Mercedes, Alfa och Opel som enda deltagare med enorma fabrikssatsningar. BMW var inte längre kvar. Det var de bilarna som för övrigt kördes i Helsingfors stadslopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Ett bra exempel är väl NASCAR på hur serier skall drivas ,även det "nya DTM".
F1 kan faktisk splittras , helt plötsligt så stå andra serier som kan ta över huvudrollen.
Men en serier ja ej tror på är ETCC för dålig inramning ,regler,för många som vill styra.
Lite synd kanske för ETCC ha innehållit många bra fighter.
F1 kan faktisk splittras , helt plötsligt så stå andra serier som kan ta över huvudrollen.
Men en serier ja ej tror på är ETCC för dålig inramning ,regler,för många som vill styra.
Lite synd kanske för ETCC ha innehållit många bra fighter.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Kunde ej komma på någon annan serier som ha mellan 30-40 deltävlingar , med ett snitt på 100000 tusen åskadare per tävling där förare ha blivit miljonärer.
Samtidigt är de minst 40 ekipage på banan å 20 av dem är tänkbara vinnare..
Visst är F1 störst men när Bernie lämna skutan så tror jag att det kommer rasa ihop..
Samtidigt är de minst 40 ekipage på banan å 20 av dem är tänkbara vinnare..
Visst är F1 störst men när Bernie lämna skutan så tror jag att det kommer rasa ihop..
On 2002-12-11 10:54, RALLYTOK wrote:
Kunde ej komma på någon annan serier som ha mellan 30-40 deltävlingar , med ett snitt på 100000 tusen åskadare per tävling där förare ha blivit miljonärer.
Samtidigt är de minst 40 ekipage på banan å 20 av dem är tänkbara vinnare..
Visst är F1 störst men när Bernie lämna skutan så tror jag att det kommer rasa ihop..
Kvalité är inte samma sak som kvantitet även om det till förväxling stavas lika.
Att merparten är potentiella segrare understryker ytterliggare lotterimomentet i detta bilsportens missfoster. I F1 har det väldigt liten betydelse ifall det blir en gulflaggsektor då och då. Det handlar om att tävla på den del av banan som inte är gulflaggad. I sunkracing så är regeln att det är gulflagg, denna avbryts med jämna mellanrum av grönflagg.
Jänkare är vanligtvis mer lättroade och ställer låga krav på kvalité. För dom räcker det att det brummar, ryker och kraschas. Andra viktiga faktorer är att pizzan dryper av fett och ölen är tillräckligt blaskig. Då är det racing.
Vi som giller F1 ställer lite andra krav. Kompromisslöshet i utvecklingen av bil, motor, däck med avseende på teknologi. Kompromisslöshet i depåarbetet (skrattar mig fördärvad varje gång jag ser depåarbetet i en amerikansk serie. påminner om F1 1955). Stil, finess och några egenskaper till som inte kan köpas utan är nedärvda sen generationer tillbaka.
Hoppas att du njuter av alla dinosaurier som kör vänstervarv medan publiken hejar på med gula flaggor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tractor pulling zz, tractor pulling. Det borde vara en sport för dig!
Totalt fritt reglemente och trimmning. Riktiga vidunder, absolut inga gulflaggor.
Totalt fritt reglemente och trimmning. Riktiga vidunder, absolut inga gulflaggor.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Lite för mycket "dynga på träskorna" racing för min smak. Samma sak med rally, speedway, rallycross, stcc, btcc, etcc och ett dussin tcc till, dyngracing, paris-någonstans i afrika, lewomens, gocart, cart, irl, och allt annat tramms till racing.
Det är bara dålig utfyllnad medan vi väntar på att F1 kommer igång.
Det är bara dålig utfyllnad medan vi väntar på att F1 kommer igång.