Bilbytedax

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Ja, vill du lägga dina pengar på en älskarinna alt hemmafru istället för på en bil så tycker jag att det är upp till en själv, inte på vad staten vill.

Just ja...slutar folk åka bil slutar folk köpa bensin -> staten får mindre skatteintäkter...du är en bricka i ett pyramidspel!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-09 10:09, EnzoF1 wrote:
On 2002-12-09 10:02, Jari wrote:
Det där har du hittat på själv, Enzo. Vad säger att Vanos och dubbel-Vanos är Toyotateknik?
Jag säger bara att tekniken utvecklats av en underleverantör som heter Asahi och som ägs av Toyota. Jag har lagt fram ett påstående, och du får gärna motbevisa mig. Men jag jobbar som sagt ibland med att hantera dokument åt bl a BMW.
Jaha, då är det väl du som påstår som skall lägga fram belägg, eller?
Är Asahi verkligen Toyotaägt? Är det Asahi som som utvecklat Vanos? När? Vem äger patentet? Varför marknadsför BMW sina motorer med Vanosteknik, men inte Toyota? Vad är det för skillnad på enkel och dubbel Vanos? Har de som äger patentet båda varianterna?
Har du belägg för ditt tvivel eller är det som vanligt med dig?
/E
Är inte det höjden av skitzofreni? Man behöver aldrig belägga tvivel, det är din sak att övertyga eftersom det är du som lägger fram ett påstånde. Dessutom är det faktum att du får hantera dokument åt BMW knappast bevismaterial om du inte med säkerhet vet att du får hantera deras innersta hemligheter vilket jag betvivlar igen.
En shoppinglista och tre reklamblad för översättning kallar inte jag för dokument. (om du ens är betrodd med det)

Är det så att du kan något om det här så är det bra om du lägger korten på bordet så vi slipper betvivla dig vidare.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-09 13:48, Jari wrote:
On 2002-12-09 10:09, EnzoF1 wrote:
On 2002-12-09 10:02, Jari wrote:
Det där har du hittat på själv, Enzo. Vad säger att Vanos och dubbel-Vanos är Toyotateknik?
Jag säger bara att tekniken utvecklats av en underleverantör som heter Asahi och som ägs av Toyota. Jag har lagt fram ett påstående, och du får gärna motbevisa mig. Men jag jobbar som sagt ibland med att hantera dokument åt bl a BMW.
Jaha, då är det väl du som påstår som skall lägga fram belägg, eller?
Är Asahi verkligen Toyotaägt? Är det Asahi som som utvecklat Vanos? När? Vem äger patentet? Varför marknadsför BMW sina motorer med Vanosteknik, men inte Toyota? Vad är det för skillnad på enkel och dubbel Vanos? Har de som äger patentet båda varianterna?
Har du belägg för ditt tvivel eller är det som vanligt med dig?
/E
Är inte det höjden av skitzofreni? Man behöver aldrig belägga tvivel, det är din sak att övertyga eftersom det är du som lägger fram ett påstånde. Dessutom är det faktum att du får hantera dokument åt BMW knappast bevismaterial om du inte med säkerhet vet att du får hantera deras innersta hemligheter vilket jag betvivlar igen.
En shoppinglista och tre reklamblad för översättning kallar inte jag för dokument. (om du ens är betrodd med det)

Är det så att du kan något om det här så är det bra om du lägger korten på bordet så vi slipper betvivla dig vidare.
Jag har aldrig översatt reklamblad eller inköpslistor åt BMW, däremot interna dokument avsedda för BMW-personal i Sverige.
Jag behöver inte bevisa detta för dig, detta är allmänt känd information som kan inhämtas på flera ställen (jag till skillnad från dig fabricerar inte min information för att imponera på andra). Men du har ju en BMW diesel så du vet väl allt om detta (eller är det en Omega du har, det satt ju samma motor i dem).

Använd webben så får du nog all information du behöver.

Men jag antar att BMW äger alla patent för denna teknik. Det var ju trots allt de som beställde utvecklingen av produkten. Om du kunde tänka lite längre är till nästippen så skulle du nog inse att ett företag inte nödvändigtvis behöver använda samma teknik de utvecklar (dessutom behöver ju inte Toyota använda detta bara för att de råkar äga ett företag som utvecklat det på beställning åt BMW). Vanos (och dubbel-vanos) är BMW:s benämning på variabla kamaxlar. Du kanske blir förvånad om jag säger att det finns komponenter från andra tillverkare i många BMW-drivlinor, t.ex. Siemens-elektronik. Vidare köper BMW de flesta växellådorna från andra tillverkare också.

Nåväl, jag har inte tid att tjafsa med dig, vanliga argument biter ju som bekant inte på dig utan du har väl alltid hört nåt annat av nån BMW-höjdare på fyllan som du kört hem från Solna eller liknande...

Det är ju du som säger att jag hittat på detta, grundat enbart på din pubertala inställning att det bara är BMW som kan göra saker. Mitt råd till dig är att växa upp och bli mindre patetisk så kanske det går att diskutera på ett vettigt sätt med dig, eller ska du krypa in och gömma dig igen nu?

Yttra dig inte om saker som du inte har en aning om!

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var du som påstod något, jag betvivlade sanningshalten och genast vacklar du?
Nu verkar allt ännu mer rörigt. Det verkar som om du egentligen inte vet något, så jag förstår inte varför du uttalar dig. Jag har inte fabricerat mitt tvivel, det var du som påstod något som inte verkar stämma på en enda punkt.

Vill du ta chansen att återupprätta dig så kan du svara på följande frågor eller återigen inse att du är ute och cyklar;

Har du total insyn i vem eller vilka som har, äger patentet eller utvecklade Vanos, tack vare din hantering av "viktiga" dokument inom BMW. (Det var du som förde in denna hantering i diskussionen och jag vill utröna relevansen i kopplingen mellan dina översättningsuppdrag för svensk personal kontra handhavandet av potentiella industriella hemligheter).

Nej, BMW-dieseln och Opeldieseln skiljer sig på vissa elementära punkter vilket gjorde att Opelmotorn inte höll medan BMW-motorerna fortfarande går som klockor.

Du antar att BMW äger patenten, men du vet inte?
Man kan tänka sig att företag inte använder sig av utvecklad teknik, men när det gäller Vanos som är ett relativt stort genombrott i motorteknik vore det nästan dumt att inte göra det. Jag är fortfarande skeptisk till alla kopplingar till Toyota som du pekade ut som så självklara. Eftersom du dessutom kopplade in Asahi som enligt dig är Toyotaägt borde du kunna ge klarare besked. Eller vet du egentligen ingetning?
Jag har inte sagt att du hittat på, jag vill veta att du vet, inte vad du tror.
Sen anser åtminstone jag att argumentering som;

-Har du belägg för ditt tvivel eller är det som vanligt med dig?

-jag till skillnad från dig fabricerar inte min information för att imponera på andra

-Men du har ju en BMW diesel så du vet väl allt om detta

-vanliga argument biter ju som bekant inte på dig

-du har väl alltid hört nåt annat av nån BMW-höjdare på fyllan

-grundat enbart på din pubertala inställning

-Mitt råd till dig är att växa upp och bli mindre patetisk

-eller ska du krypa in och gömma dig igen nu?

-Yttra dig inte om saker som du inte har en aning om!

...osv inte tyder på en vuxen människas övertygelse utan mer hör hemma i sandlådor världen över. Ditt språkbruk ger dålig stämning och uppmuntrar inte direkt nya besökare att stanna kvar och läsa vad vi diskuterar. Många av de frågor du egentligen ställer i några av dina poster hade jag velat svara på men eftersom du inte kan låta bli med personangrepp lämnar jag dessa därhän. Så viktigt är det inte för mig.

Jag betvivlar precis jag vill. När det gäller dig speciellt eftersom du inte lyckas övertyga mig om att du har rätt. Om ditt enda argument är att informationen finns på internet så leta fram den då.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu tycker jag att ni 2 skall ta och "cabba ner" lite. Det är snart jul och man skall vara lite extra snäll mot varandra.

Jag föreslår att vi alla möts på "Ramboden" ´Tisdagen den 17´de December och dricker ett glas glögg och önskar varandra en god jul och ett gott nytt år, samtidigt passar vi på att önska Montoya ett nytt "anno horibilis". :grin:

Väl mött på Rambodens Bar Tisdag den 17´de ca 18.00. Alla som kommer tar med var sin julklapp till ett värde av ca 30:- SEK (vi byter julklappar)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man ska väl cabba upp när det är vinter?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är nog en skaunsk variant på tagga ner...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

On 2002-12-10 11:01, zz wrote:

Väl mött på Rambodens Bar Tisdag den 17´de ca 18.00. Alla som kommer tar med var sin julklapp till ett värde av ca 30:- SEK (vi byter julklappar)
Du skänker inte bort kepsjävuln för då blir vi arga på dig. :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:angel: