Nästa säsong
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur ser det ut egentligen?
Jaguar kommer att fortsätta sin kräftgång. Det enda som kan rädda dem är att de övriga stallen i mittfältet går ännu sämre.
Jordan. Bara att glömma nästa år för Jordan-fansen.
Sauber har fallit in i gamla hjulspår, bra i början på säsongen, sämre i slutet. Samma sak nästa år.
Toyota hade kunnat ta ett steg framåt men går nu samma väg som Jaguar med toppstyrning av folk som inte har en susning om vad F1 handlar om.
BAR. Oklart om de kommer att ta ett steg framåt eller inte. Nu är de ensamma om Honda-spisarna vilket bör vara en fördel. Richards kvar ger stabilitet.
Renualt befäster sin fjärdeplats bland konstruktörerna men tappar ändå till toppstallen.
Minardi kanske sjunger på sista versen. Stoddart verkar ha ekonomiska problem vid sidan av stallet. Säljer av flygvreksamehten.
Arrows kommer aldrig till start.
McLaren och Williams står och stampar.
Ferrari drar ifrån. Kommer att kapitalisera på de nya motorreglementet med sin enorma tillförlitlighet.
Tippar att nästa säsong blir mindre intressant än årets. Även om de nya kvalregelerna kommer att skaka om startfältet någon udda gång innebär inte det att loppen blir så mycket mer spännande.
Tärnström
Jaguar kommer att fortsätta sin kräftgång. Det enda som kan rädda dem är att de övriga stallen i mittfältet går ännu sämre.
Jordan. Bara att glömma nästa år för Jordan-fansen.
Sauber har fallit in i gamla hjulspår, bra i början på säsongen, sämre i slutet. Samma sak nästa år.
Toyota hade kunnat ta ett steg framåt men går nu samma väg som Jaguar med toppstyrning av folk som inte har en susning om vad F1 handlar om.
BAR. Oklart om de kommer att ta ett steg framåt eller inte. Nu är de ensamma om Honda-spisarna vilket bör vara en fördel. Richards kvar ger stabilitet.
Renualt befäster sin fjärdeplats bland konstruktörerna men tappar ändå till toppstallen.
Minardi kanske sjunger på sista versen. Stoddart verkar ha ekonomiska problem vid sidan av stallet. Säljer av flygvreksamehten.
Arrows kommer aldrig till start.
McLaren och Williams står och stampar.
Ferrari drar ifrån. Kommer att kapitalisera på de nya motorreglementet med sin enorma tillförlitlighet.
Tippar att nästa säsong blir mindre intressant än årets. Även om de nya kvalregelerna kommer att skaka om startfältet någon udda gång innebär inte det att loppen blir så mycket mer spännande.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Geoff Willis kommer att ha hjälpt BAR att få till en bättre bil. Honda skärper sig. BAR går om Sauber och blir stall nr fem.
Williams kommer att ta ett kliv närmare Ferrari. De bygger aldrig en dålig bil två år i rad.
McLaren tar också ett kliv närmare Ferrari.
Renault och Toyota, Jaguar kommer att se ut ungfär som förra året.
Williams kommer att ta ett kliv närmare Ferrari. De bygger aldrig en dålig bil två år i rad.
McLaren tar också ett kliv närmare Ferrari.
Renault och Toyota, Jaguar kommer att se ut ungfär som förra året.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Helt rätt, iå år spelade det ju inte så stor roll var Ferrarin startade vid första depåstoppet låg de 1-2 ändå.On 2002-12-01 15:46, JTarnstrom wrote:
Tippar att nästa säsong blir mindre intressant än årets. Även om de nya kvalregelerna kommer att skaka om startfältet någon udda gång innebär inte det att loppen blir så mycket mer spännande.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
BAR bör kunna förbättra sig och nå upp till Renault och Saubers nivå.
Jordan kommer att halka efter de tre stallen och lägga sig på en Jaguar nivå... om de klarar av hela säsongen. Jaguar kan inte gärna gå sämre, men inte så mycket bättre heller.
Toyota kommer att få problem att överträffa årets säsong. Ansluter sig till trion Jordan och Jaguar.
Arrows kommer inte till start - vilka motorer ska de överhuvudtaget använda?
Minardi kommer att vara ohjälpligt sist - men kommer att klara av säsongen med et nödrop.
Williams måste lyckas bättre med sin bil - kommer att bli stenhårt i kampen med McLaren. Tippar två segrar till Williams och en till McLaren. Kimi tar McLarens enda seger.
Ferrari kommer att vara överlägsna och långt före Williams och McLaren även nästa år. Deras övertag är för stort för att kunna rubbas nästa säsong.
Nästa säsong kommer att vara lika intressant (ointressant) som årets. De nya kvalreglerna kan möjligtvis bjuda på lite mer omkörningar fram till första depåstoppet. Men de kan lika gärna gynna Ferrari som med den bästa bilen lättare kan sätta ett snabbt varv i det enda försöket där de andra behöver bygga upp fart.
Jordan kommer att halka efter de tre stallen och lägga sig på en Jaguar nivå... om de klarar av hela säsongen. Jaguar kan inte gärna gå sämre, men inte så mycket bättre heller.
Toyota kommer att få problem att överträffa årets säsong. Ansluter sig till trion Jordan och Jaguar.
Arrows kommer inte till start - vilka motorer ska de överhuvudtaget använda?
Minardi kommer att vara ohjälpligt sist - men kommer att klara av säsongen med et nödrop.
Williams måste lyckas bättre med sin bil - kommer att bli stenhårt i kampen med McLaren. Tippar två segrar till Williams och en till McLaren. Kimi tar McLarens enda seger.
Ferrari kommer att vara överlägsna och långt före Williams och McLaren även nästa år. Deras övertag är för stort för att kunna rubbas nästa säsong.
Nästa säsong kommer att vara lika intressant (ointressant) som årets. De nya kvalreglerna kan möjligtvis bjuda på lite mer omkörningar fram till första depåstoppet. Men de kan lika gärna gynna Ferrari som med den bästa bilen lättare kan sätta ett snabbt varv i det enda försöket där de andra behöver bygga upp fart.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ser ut som om fältet kan delas in i följande divisioner:
1. Ferrari
2. Williams och McLaren
3. Renault
4. Sauber o Bar
5. Jordan, Jaguar, Toyota
6. Minardi
Jag tror att uppdelningen kommer att bli än tydligare nästa år. Hoppas jag har fel, men jag ser att fyra av stallen kommer att göra en satsning som inte är i nivå med vad man gjorde förra året. BAR är enda teamet som går framåt. Renault och Sauber ligger kvar där de ligger och förhållandet mellan de tre i toppen blir oförändrat.
Vill vi se spännning får vi titta på förarsidan. Intressantast att följa nästa år blir Räikkönen och vad han kommer att göra med Coulthard. Paradoxalt nog riskerar han att försätta sig i ett sämre läge om han spöar skotten. Då öppnar han dörren för Heidfeld till McLaren. Inte för att jag tror att Räkan bekymrar sig...
Coulthard kommer för övrigt att få enorma problem med de nya kvalreglerna. Är inte inställningarna på bilen helt i hans smak funkar det inte. Han klarar inte att köra runt problemen.
Button står inför ett avgörande i år. Får han stryk av Villenuve, vilket är troligt, är det nog godnatt för Button.
Trulli och Alonso kan bjuda upp till en jättefajt. Möjligen tror jag att Trulli kan vara en av de förare som kommer att tjäna på de nya kvalreglerna.
Montoya och Ralf. Mycket viktig intern kamp. Montoya måste tvåla till tysken annars blir det börsras.
Panis och Da Matta. Vi kan väl säga så här: Om inte Da Matta klarar att pressa Panis är det bara att åka hem till Brasilien igen. CART-serien ser ut att dö (enligt en mycket intressant rapport jag har i min mailbox) och alternativet IRL kanske inte lockar fullt så mycket.
Fisichella ser inte ut att få någon bättre värdemätare som stallkollega nästa säsong. frågan är om Fisichella ens kommer att sitta bakom ratten i Melbourne. Hursomhelst, nästa säsong blir ett steg bakåt i karriären för Fisichella. Frågan blir om han någonsn kommer att återhämta sig efter nästa säsong.
En annan mycket intressant kamp står mellan Frentzen och Heidfeld. Jag gissar att Heidfeld återigen svara upp mot utmaningen, höjer sig ett snäpp till, och kysser adjö till Frentzen och hans F1-drömmar.
Webber och Pizzonia. Intressant kamp. Pizzonia kan ta en torsk mot Webber utan att karriären dippar. Webber är högt rankad. Om det omvända skulle inträffa riskerar det att sänka Webber som en rysk atomubåt. Webber låg tydligen bra till hos Lauda. Synd att "the rat" inte är kvar. Det kan skada Webbers chanser.
Tärnström?
1. Ferrari
2. Williams och McLaren
3. Renault
4. Sauber o Bar
5. Jordan, Jaguar, Toyota
6. Minardi
Jag tror att uppdelningen kommer att bli än tydligare nästa år. Hoppas jag har fel, men jag ser att fyra av stallen kommer att göra en satsning som inte är i nivå med vad man gjorde förra året. BAR är enda teamet som går framåt. Renault och Sauber ligger kvar där de ligger och förhållandet mellan de tre i toppen blir oförändrat.
Vill vi se spännning får vi titta på förarsidan. Intressantast att följa nästa år blir Räikkönen och vad han kommer att göra med Coulthard. Paradoxalt nog riskerar han att försätta sig i ett sämre läge om han spöar skotten. Då öppnar han dörren för Heidfeld till McLaren. Inte för att jag tror att Räkan bekymrar sig...
Coulthard kommer för övrigt att få enorma problem med de nya kvalreglerna. Är inte inställningarna på bilen helt i hans smak funkar det inte. Han klarar inte att köra runt problemen.
Button står inför ett avgörande i år. Får han stryk av Villenuve, vilket är troligt, är det nog godnatt för Button.
Trulli och Alonso kan bjuda upp till en jättefajt. Möjligen tror jag att Trulli kan vara en av de förare som kommer att tjäna på de nya kvalreglerna.
Montoya och Ralf. Mycket viktig intern kamp. Montoya måste tvåla till tysken annars blir det börsras.
Panis och Da Matta. Vi kan väl säga så här: Om inte Da Matta klarar att pressa Panis är det bara att åka hem till Brasilien igen. CART-serien ser ut att dö (enligt en mycket intressant rapport jag har i min mailbox) och alternativet IRL kanske inte lockar fullt så mycket.
Fisichella ser inte ut att få någon bättre värdemätare som stallkollega nästa säsong. frågan är om Fisichella ens kommer att sitta bakom ratten i Melbourne. Hursomhelst, nästa säsong blir ett steg bakåt i karriären för Fisichella. Frågan blir om han någonsn kommer att återhämta sig efter nästa säsong.
En annan mycket intressant kamp står mellan Frentzen och Heidfeld. Jag gissar att Heidfeld återigen svara upp mot utmaningen, höjer sig ett snäpp till, och kysser adjö till Frentzen och hans F1-drömmar.
Webber och Pizzonia. Intressant kamp. Pizzonia kan ta en torsk mot Webber utan att karriären dippar. Webber är högt rankad. Om det omvända skulle inträffa riskerar det att sänka Webber som en rysk atomubåt. Webber låg tydligen bra till hos Lauda. Synd att "the rat" inte är kvar. Det kan skada Webbers chanser.
Tärnström?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har de backat på regeln om att inte byta motorer under en helg. Måste ha missat något medan jag snöade in på CART:en.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jaså, 99 hade dom väl en bra bil men en svag stenålders motor. 2000 och 2001 verkade också hyfsade.On 2002-12-01 17:53, AndersF1 wrote:Williams har väl inte byggt ett riktigt bra chassi sedan -97?On 2002-12-01 15:59, Sami wrote:
Williams kommer att ta ett kliv närmare Ferrari. De bygger aldrig en dålig bil två år i rad.
Se F1-nyheterna grabbar...
För det mesta om man skall försöka dra förutsättningarna inför nästa års säsong så här tidigt så är man helt ute och cyklar. Det är en av detaöljerna med F1 som jag gillar mest. Därför vill jag inte sticka ut hakan, men jag tror vi får den bästa säsongen sedan 1998 och att det blir oerhört jämnt och spännande ända till slutet. Efter topp 3, som blir oerhört jämnt närmar sig naturligtvis samtliga stall toppen och nästan vem som helst utom Minardi lär kunna ta segrar.
För det mesta om man skall försöka dra förutsättningarna inför nästa års säsong så här tidigt så är man helt ute och cyklar. Det är en av detaöljerna med F1 som jag gillar mest. Därför vill jag inte sticka ut hakan, men jag tror vi får den bästa säsongen sedan 1998 och att det blir oerhört jämnt och spännande ända till slutet. Efter topp 3, som blir oerhört jämnt närmar sig naturligtvis samtliga stall toppen och nästan vem som helst utom Minardi lär kunna ta segrar.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Problemet som jag ser det är att det går att dra slutsatser om hur nästa säsong kommer att gestalta sig redan nu. Tidigare säsonger har alla stall fläskat på mer än vad de gjorde året före. Så blir det inte i år. Om McLaren och Williams satsar allt på att komma ifatt Ferrari som redan är en sekund före per varv och stallen bakom drar ned på sina satsningar säger det mig att de inte kommer att hänga med i utvecklingstempot. Normalt skulle jag hålla med dig, Jari, men den fas som F1 genomgår just nu är allt annat än normal.
Och dessutom måste vi ha något att diskutera.
Tärnström
Och dessutom måste vi ha något att diskutera.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nej, Tärskrom. Det finns ingenting som säger att man inte kommer fläska på mer än förra året. PÅroblemet är väl att det just nu inte finns så stora behov eftersom ingenting ändrats i regelverket utan planerna på nästa års bil redan är så långt gångna att de börjar visas om någon vecka. Sen utifrån det får väl testerna visa vad som behöver göras. Sauber, Toyota, BAR och Renault har tillräcligt med kapital för att kunna utmana toppstallen om man får till sin bil på tänkt sätt och en motor som räcker. Däremot är det väl lite si och så med förare. Renault har valt att inte satsa på nya talanger som Kovalainen, BAR har fullt upp med att betala ut lön till föredettingen, Toyota är som du skrev nånstans toppstyrt av folk som inte har en susning medan Sauber verkar få till det riktigt bra med sitt nya paket 050. Vi vet ju vad den gjort för Ferrari under det gångna året. Både BMW.Williams och McLaren satsar hårt och värvar intelligensreserv för att riktigt ta upp kampen och Mercedes ställer betydligt högre krav i och med att de nu äger Ilmor. Dessutom lär väl Paragonanläggningens kapacitet kunna göra lite utslag på resultaten från och med nästa år. Bland förarna i tioppstallen finns det väl inte så mycket att säga utom att de difitivt har kompetensen, farten eller erfarenheten att ligga allra längst fram.
Schumi, look out!
Schumi, look out!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Försök inte inbilla mig att Jaguar och Jordan drar ned på bemanningen för att regelverket är stabilt. Förklara då varför Ferrari har så enormt många anställda som jobbar med F1 när de dessutom ligger två år före de andra i utvecklingen. Nej, halva startfältet har ju problem emd ekonomin. Jag oroar mig lite för Sauber. De gick ju bakåt ju längre säsongen led vilket kan tyda på att man inte har lagt tillräckligt med resurser på utveckling.
Att Sauber har kapital nog att utmana toppstallen tvivlar jag på. Varför har de inte gjort det tidigare i så fall?
Tärnström
_________________
"I think Sebastian Bourdais should offer to share the title with his Czech rival - it would make Enge the joint champion." - ensign14 på Atlas Forum.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-12-01 19:09 ]</font>
Att Sauber har kapital nog att utmana toppstallen tvivlar jag på. Varför har de inte gjort det tidigare i så fall?
Tärnström
_________________
"I think Sebastian Bourdais should offer to share the title with his Czech rival - it would make Enge the joint champion." - ensign14 på Atlas Forum.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-12-01 19:09 ]</font>
Det där om Saubers eftersäsonger är väl ganska vanligt. Det brukar sluta så när resurserna inte räcker hela säsongen. Men just nu är nog inte problemet bara brist på pengar. De brukar komma ut med tillräckligt bra bil i början för att kunna hänga med ganska länge och förlitar sig ganska mycket på Ferrari (Petronas)-paketet. Inte så konsigt heller med tanke på hur mycket dom betalar för det.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men förra säsongen höll Sauber för ovanlighetens skull tempot uppe ända till slutet. Någonstans har de tappat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Topp 3:On 2002-12-01 18:30, Jari wrote:
Se F1-nyheterna grabbar...
För det mesta om man skall försöka dra förutsättningarna inför nästa års säsong så här tidigt så är man helt ute och cyklar. Det är en av detaöljerna med F1 som jag gillar mest. Därför vill jag inte sticka ut hakan, men jag tror vi får den bästa säsongen sedan 1998 och att det blir oerhört jämnt och spännande ända till slutet. Efter topp 3, som blir oerhört jämnt närmar sig naturligtvis samtliga stall toppen och nästan vem som helst utom Minardi lär kunna ta segrar.
1. Maestro
2. Rubens (minst 25 p efter)
3. JPM (minst 12 p efter Rubens).
Japp så blir det! Inte speciellt jämnt direkt...
Jag tror inte något annat stall än Ferrari och Williams tar segrar nästa år...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Mycket viktigt ja. Även om jag vill se ytterligare en förbättring av Montoya (vilket jag iofs tror kommer, han visade i år att han lärde sig av sina misstag 2001) så tycker jag att pressen är mer på Ralf. Han blev i sin sjätte säsong besegrad av sin stallkamrat i dennes blott andra säsong. Blir Ralf akterseglad även nästa år (om än så knappt) så är det dennes värde som rasar. Ska Ralf ha en chans på en toppsits efter 2004 MÅSTE han slå Montoya näst asäsong och 2004. Jag tror inte han gör det, men det blir som vanligt väldigt jämnt mellan de båda.On 2002-12-01 17:32, JTarnstrom wrote:
Montoya och Ralf. Mycket viktig intern kamp. Montoya måste tvåla till tysken annars blir det börsras.
Får Minardi ordning på sina finanser så kommer de med Cosworthmotorn att tvåla till Toyota och Jordan nästa säsong. Och det ska bli kul att se Det är däremot inte klara med förarna för nästa säsong - det var sagt att ett besked om Justin Wilson skulle komma förra veckan men det kom aldrig. Wilson tror jag skulle vara mkt bra för stallet. Slagskämpen Jos ett annat alternativ, de två ihop är nog ingen dum kombination.
Tväroptimist som jag är höjer jag ett varningens finger för Minardi.
Jordan har inga pengar - därför har de skurit ner. Inga privatflyg, inget teststall, decimerad personalstyrka. Tapp av huvudsponsor, kundmotorer istället för betalda fabriksmotorer. Det beror inte på ett stabilt regelverk för kostnadsstegringen i toppen av F1 är absurd, på gränsen till vansinne (personligen anser jag att gränsen till vansinne har passerats med råge)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och Arrows kan vi redan stryka .... 10 små negerpojkar kvar.
På tur står Minardi och Jordan. Lite oflyt så har vi bara 8 stall kvar innan säsongen är slut.
På tur står Minardi och Jordan. Lite oflyt så har vi bara 8 stall kvar innan säsongen är slut.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ferrari kommer krossa fett. Kan tänka mig att McLaren och Williams får en eller annan uppkörd seger. Annars blir det Schumacher och Ferrari för hela slanten.
Jag hoppas jag har fel, men kan inte se hur jag ska kunna ha det.
I övrigt får man kolla på det nya kvalformatet i aktion och kolla på spännande fighter mellan platserna sju och åtta.
Jag hoppas jag har fel, men kan inte se hur jag ska kunna ha det.
I övrigt får man kolla på det nya kvalformatet i aktion och kolla på spännande fighter mellan platserna sju och åtta.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja jippi, jag längtar redan ...
Den oerhörda spänningen i fighten mellan plats 7-8 och följa Jordans och Minardis kamp att ens överleva säsongen ut. Vi kanske bara får se 16 bilar mot slutet av säsongen ... Ferrari avgör väl det hela på Silverstone den här gången ...
För första gången sen jag började följa F1 1982 är det här första gången jag inte ser fram emot en F1 säsong ...
Den oerhörda spänningen i fighten mellan plats 7-8 och följa Jordans och Minardis kamp att ens överleva säsongen ut. Vi kanske bara får se 16 bilar mot slutet av säsongen ... Ferrari avgör väl det hela på Silverstone den här gången ...
För första gången sen jag började följa F1 1982 är det här första gången jag inte ser fram emot en F1 säsong ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du får väl rösta ut oss då.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari tvivlar inte det minsta på att de kan bygga en ännu mer överlägsen bil till nästa säsong ... och det gör ingen annan heller.
Jag hoppas innerligen att jag har fullkomligt uppåt väggarna fel ... men jag tror inte jag har det för en gångs skull.
Jag hoppas innerligen att jag har fullkomligt uppåt väggarna fel ... men jag tror inte jag har det för en gångs skull.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jag måste nog hålla med Sami här. Inte ens chans i helsefyr att Ferrari lyckas vara lika överlägsna ett år till. Speciellt som Paul Ricard nu agerar testbana åt Michelins regndäck, Ferrari övergår till 88 graders motorer istället för 90 och att Michael hellre kickar boll än testar. Så har det aldrig varit förr, utan har någon testat mycket och tidigt så har det varit MS.
Passar han sig inte får han väl hälsenan avsparkad på kuppen. Och när den väl läkt så kan han inte böja foten ända fram till maxgas.
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-03 01:00 ]</font>
Passar han sig inte får han väl hälsenan avsparkad på kuppen. Och när den väl läkt så kan han inte böja foten ända fram till maxgas.
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-03 01:00 ]</font>
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Arrows.
Nån som vet varför De inte får vara med och leka? Jag tycker personligen det blir trist med ett stall mindre. FIA kanske borde se mer på sportens framtid och låta dom vara med och leka, än att titta på paragrafer? Med tanke på hur det ser ut inför denna och nästa säsong, hur många stall har vi kvar om ett år? Om nu Ferrari fortsätter på den inslagna vägen och dominerar igen blir det definitvt svårare för de stall som redan har det svårt att skaffa sponsorer. Om FIA fortsätter peka paragrafer kommer det inte behövas någon utbrytarserie med biltillverkare. Det kommer bara bli sådana kvar ändå.
Nån som vet varför De inte får vara med och leka? Jag tycker personligen det blir trist med ett stall mindre. FIA kanske borde se mer på sportens framtid och låta dom vara med och leka, än att titta på paragrafer? Med tanke på hur det ser ut inför denna och nästa säsong, hur många stall har vi kvar om ett år? Om nu Ferrari fortsätter på den inslagna vägen och dominerar igen blir det definitvt svårare för de stall som redan har det svårt att skaffa sponsorer. Om FIA fortsätter peka paragrafer kommer det inte behövas någon utbrytarserie med biltillverkare. Det kommer bara bli sådana kvar ändå.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du börjar verkligen låta desperat här, Jari. Du griper efter varenda halmstrå du kan hitta. Jag tror inte någon regnsimulatorbana eller ändrad vinkel på Ferraris motor kan göra speciellt mycket. Det är inte där Ferraris överlägsenhet ligger.On 2002-12-03 01:00, Jari wrote:
Inte ens chans i helsefyr att Ferrari lyckas vara lika överlägsna ett år till. Speciellt som Paul Ricard nu agerar testbana åt Michelins regndäck, Ferrari övergår till 88 graders motorer istället för 90 och att Michael hellre kickar boll än testar. Så har det aldrig varit förr, utan har någon testat mycket och tidigt så har det varit MS.
Sen är det inte första gången Schumi uteblir från försäsongstesterna. Ända sen säsongen 1999 har Schumacher tagit en lång semester fram till jul. Schumis jobb börjar när nya bilen ska testas.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En övergång av motorvinkel är ändå en relativt aggresiv förändring av hela motorn. Förmodligen får den en annan karakteristik. Antingen gör man det för att förändra vibrationsbilderna, eller för att få den lite smalare för ett nytt bakparti. Eller nå't....
Det intressanta är att en sån här ändring helt kan ändra förhållandet i tillförlitlighet. 050 var ju ett litet under av tillförlitlighet och jag tror inte att en radikal ändring gör den bättre.
Det intressanta är att en sån här ändring helt kan ändra förhållandet i tillförlitlighet. 050 var ju ett litet under av tillförlitlighet och jag tror inte att en radikal ändring gör den bättre.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Säkert!On 2002-12-03 14:11, Jari wrote:
Lemon, nästa år blir betydligt mer spännande än i år och detta året var det bästa hittils.
Det kommer inte att bli någon större skillnad förutom att avståndet i poäng mellan de första inte kommer att vara lika stort...
Kimi kommer fortfarande som bäst sexa i mästerskapet! Han har inte det som krävs och kommer att bryta ihop under pressen...
JPM och Raffe kommer att vara jämnbördiga även nästa år...
Du hörde det här först!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om Schumi vinner de första 9 loppen: 90 poäng
Om Barri kommer tvåa i de första 9 loppen: 72 poäng.
Tja då är VM avgjort ungefär vid samma tid som ifjol. (för Barri kommer inte at tillåtas utmana stallkamraten ens om han kan).
9 raka dubbelsegrar för Ferrari ser inte särskilt omöjligt ut heller.
Om Barri kommer tvåa i de första 9 loppen: 72 poäng.
Tja då är VM avgjort ungefär vid samma tid som ifjol. (för Barri kommer inte at tillåtas utmana stallkamraten ens om han kan).
9 raka dubbelsegrar för Ferrari ser inte särskilt omöjligt ut heller.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Jaja. Antar att det blir typ som i år.
Ferrari-Williams-McLaren eller möjligen
Ferrari-McLaren-Williams...
Sen blir det lite intressant. Jag vill nog ställa Renault som fyra ett litet snäpp före följande lilla klunga.
Toyota
Jaguar
BAR
Sauber
Jordan
Här har jag inte en susning om hur jag tror att det kommer sluta. Dock tror jag att Minardi kommer att vara något närmare detta gäng...
Vad som är lite kul i kråksången är att jag ser ett klart samband med att Frentzen fick gå från Jordan och deras situation i dagsläget...
/gringo
Ferrari-Williams-McLaren eller möjligen
Ferrari-McLaren-Williams...
Sen blir det lite intressant. Jag vill nog ställa Renault som fyra ett litet snäpp före följande lilla klunga.
Toyota
Jaguar
BAR
Sauber
Jordan
Här har jag inte en susning om hur jag tror att det kommer sluta. Dock tror jag att Minardi kommer att vara något närmare detta gäng...
Vad som är lite kul i kråksången är att jag ser ett klart samband med att Frentzen fick gå från Jordan och deras situation i dagsläget...
/gringo
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö