On 2002-12-01 19:18, Jari wrote:
Anders, du som vet hur Salo är som person kan väl presentera en personprofil. Jag som kört hans personliga högra hand i ett par år har ju ingen aning.
Alldeles riktigt Jari, du har ingen riktig aning och inte jag heller, eftersom ingen av oss har jobbat på Toyota under den aktuella tiden. Samma sak gäller ju för alla andra förare vi har åsikter om, som t.ex. Schumacher. Däremot har det ju sipprat ut viss hörsägen som är svår att avgöra om den är sann eller inte. Men den är troligen en minst lika bra källa som det som Salos högra hand skulle avslöja...
Salo har absolut inte haft någon lyckad F1-karriär, han har på 111 försök fått ihop 0 segrar, 2 podiumplatser och 33 poäng - det är ett tämligen uselt resultat. Han har ju ändå en hyfsad förartalang, så han kanske borde ha funderat på om något annat är fel.
Den där nollan där kanske vi kan diskutera?
Mika Häkkinen körde 96(?) lopp innan den första segern kom och Salo hade vunnit sitt sjuttioandra lopp. Hade Salo haft samma material som Häkkinen hade vi efter 97 haft Mika Mika säsonger i all oändlighet, till Kimi kom in i Ferrari och utmanade dem.
F'låt så menade jag förstås.
Visst kan man diskutera nollan (Mika Salo höhö ). Alltså att Ferraris uppkörda seger på Hockenheim 1999 egentligen var Salos. Ett lopp där skotten gjorde bort sig och Häkkinen fick punka i 300 blås. För mig får gärna finnpajsarns vänner skräna om att den segern tillhörde Salo. Men då måste samtidigt den andre finnpajsarens två första segrar (Jerez 97 och Albert Park 98) räknas bort.
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Mika Salo är en rätt hygglig förare och det är synd att han inte kör i F1 längre. En plats i ett mellan-team är han definitivt värd. Samtidigt har han ingenting att hämta i ett toppstall. Salo fick sin livs chans hos Ferrari 1999 och lyckades inte riktigt ta den. Två bra lopp, Monza och Hockenheim och sen ett par riktiga bottennapp. Inget som direkt fick stallcheferna i toppteamen att bli eld och lågor.
Nä, Salo går inte till Toyota efter missen nu på slutet. Så mycket kant har grabben. Lemon, det där är inte riktigt sant för de flesta var nog ganska eniga om att Salo var på väg till något bra efter sejouren hos Ferrari. Några trodde till och med att han skulle få bli andreförare årets efter.
Jag tror att det var Jean Todt som sa att han skulle se till att Salo fick jobb nånstans eftersom han var värd det. När du diskuterar med mig diskuterar du bara med en finne. Jag tror inte du vill diskutera med allihop och jag kan inte diskutera åt dom.
On 2002-12-03 00:55, Jari wrote:
Lemon, det där är inte riktigt sant för de flesta var nog ganska eniga om att Salo var på väg till något bra efter sejouren hos Ferrari. Några trodde till och med att han skulle få bli andreförare årets efter.
Jag vet inte om dom flesta var eniga om att Sauber var bra. Och dom som trodde att Salo skulle få bli andreförare hos Ferrari måste ha varit några riktiga drömmare.
Jag minns att Keke Rosberg (detta var alltså säsongen 1999) fick höra Mika Salos påstående att, "han hade anbud från sex olika stall om kontrakt för nästa säsong" av en journalist. Då hade Keke skrattat och svarat sarkastiskt att, "Mika Salo har alltid haft anbud från minst sex olika stall under hela sin karriär".
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Lemon den 2002-12-03 06:17 ]</font>