Enhetsbilar för kval
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag har börjat att leka med tanken att kvalet skulle kunna köras i en enhetsbil. Kanske inte både fredagens och lördagens lopp. Men i vilket fall det ena.
Jag tror att det skulle innebära att paydrivers försvann eller minskade radikalt i F1. Det skulle placera förarna efter deras duglighet i startfältet på gridden och inte vad bilen presterade.
Bilen skulle instället få visa sin duglighet i loppet. Det momentet försvinner därmed.
Kvalmotorer och kvalbilar försvinner.
Fågel eller Fisk?
/Jan
Jag tror att det skulle innebära att paydrivers försvann eller minskade radikalt i F1. Det skulle placera förarna efter deras duglighet i startfältet på gridden och inte vad bilen presterade.
Bilen skulle instället få visa sin duglighet i loppet. Det momentet försvinner därmed.
Kvalmotorer och kvalbilar försvinner.
Fågel eller Fisk?
/Jan
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tyvärr saknar zz förmåga att inse att F1 är en produkt i sig. I Bernie Ecclestones kläder skulle han resonera annorlunda. Tyvärr inser inte heller stallcheferna detta. För dem är F1 deras lekstuga men de inser inte att sporten är viktigare än vad de själva är. För min del får gärna Ron Dennis, Luca Di Montezemolo och de andra gräva sin egen grav. Ju förr dess bättre, då kanske vi får en förändring till stånd. Det hela är så enkelt men ändå så svårt att förstå. Om vi säger såhär: Det spelar ingen roll hur bra bioreaktorer ett företag tillverkar. Vill ingen ha skiten så är det så. I zz:s fall innebär det att han skulle fortsätta tillverka dessa maskiner till hutlösa priser bara för att det råkar vara världens bästa bioreaktorer. Detta trots att kunderna väljer konkurrentens produkter som är billigare.
Om man inte fattar att F1:s slutkund är publiken skjuter man sig själv i foten. Utan publik, inga pengar, inga bilar.
Tärnström
Om man inte fattar att F1:s slutkund är publiken skjuter man sig själv i foten. Utan publik, inga pengar, inga bilar.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men frågan är om man vill ha en F1 som den verkar utvecklas till???
Risken är att F1 tappar skimret av "kungaklassen" och blir nån riktig Epa-sport, hur kul är det?
Ta bara den nya poängfördelningen, den kommer ju inte att leda till fler omkörningar direkt... ligger man tvåa lär man inte vilja riskera en eventuell avkörning för ynka två poäng... det kommer att bli snygga defileringar i mål framöver...
/E
Risken är att F1 tappar skimret av "kungaklassen" och blir nån riktig Epa-sport, hur kul är det?
Ta bara den nya poängfördelningen, den kommer ju inte att leda till fler omkörningar direkt... ligger man tvåa lär man inte vilja riskera en eventuell avkörning för ynka två poäng... det kommer att bli snygga defileringar i mål framöver...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lika snygga defileringar som vi har haft hitills med andra ord
Om F1 i en snar framtid bara består av 8 stall eller färre finns det också en risk att det blir en "EPA"-sport.
En generell enhetsbil för kval är jag emot. Däremot tycker jag att särskild kvalbilar ska förbjudas. Den bilen man kvalar med ska man också köra med i loppet tycker jag däremot är en rimlig regel, dvs som tidigare fast utan motorer med "kval-spec" man inte kan köra i loppet o.s.v. Det anser jag vara en rimlig regel som inte är ngn särskild stark begränsning, "jantelag" eller vad vissa kan finna på att kalla det.
Om F1 i en snar framtid bara består av 8 stall eller färre finns det också en risk att det blir en "EPA"-sport.
En generell enhetsbil för kval är jag emot. Däremot tycker jag att särskild kvalbilar ska förbjudas. Den bilen man kvalar med ska man också köra med i loppet tycker jag däremot är en rimlig regel, dvs som tidigare fast utan motorer med "kval-spec" man inte kan köra i loppet o.s.v. Det anser jag vara en rimlig regel som inte är ngn särskild stark begränsning, "jantelag" eller vad vissa kan finna på att kalla det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Men allvarligt talat trots allt, är man inte beredd att skjuta några älsklingar för att F1 ska bli en intressant serie igen? Även ni Die-hard-Ferrari-fans som nu upplever en ny era. Hur vore det om Mika Häkkinen tog sin femte seger i höstas och allting såg ut som om det vore upplagt för den sjätte utan snack!. Detta är en hyptetisk fråga men samtidigt ett litet prov på lateralt tänkande.
Jag vill hur som helst se racing, inga dominanslekar med dollarsedlar eller lire i detta fallet. Märk väl att Ferraris huvudägare FIAT inte har en särskilt beundransvärd position idag samt att notera ett nytt företag på börsen, i detta fallet Ferrari inte är av det gynnsammaste slaget.
Det som är intressant - iallafall för oss som vill se racing på riktigt är att reglementet utvecklas och anpassas efter nuvarande förhålanden.
/Jan
Jag vill hur som helst se racing, inga dominanslekar med dollarsedlar eller lire i detta fallet. Märk väl att Ferraris huvudägare FIAT inte har en särskilt beundransvärd position idag samt att notera ett nytt företag på börsen, i detta fallet Ferrari inte är av det gynnsammaste slaget.
Det som är intressant - iallafall för oss som vill se racing på riktigt är att reglementet utvecklas och anpassas efter nuvarande förhålanden.
/Jan
Oj vad mycket folk det var som var intresserade av F1 när Mika vann. Ingen hade nog klagat, utom EF1 och nån förvirrad Ferrarifan till. Det är världens mest vana losers med mer än 21 års förnedring i brallan. Dom hade med andra ord kommit över det i hopp om nästa år och nästa år... Med tanke på att vi kanske får slicks tillbaka och mindre vingar på bilarna för att förbättra omkörningar, så kanske allt löser sig ändå.
Har F1 nått den status man har idag som världens största sport, så får man väl räkna med vissa nedgångsperioder också. Bakom spakarna sitter en viss Herr Ecclestone som ryckt upp företeelsen från garagenivå till vad det är idag och har han inte fått alzheimers i hela kroppen så skall han nog få nickedockan Mosley att göra precis som han säger och ändra på det som behöver ändras på.
(Nä, kom inte dragandes med någon jävla fotbollsjämförelse, fotboll ingen sport, det är ett spel, och ett fånigt sånt till råga på allt)
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-04 01:25 ]</font>
Har F1 nått den status man har idag som världens största sport, så får man väl räkna med vissa nedgångsperioder också. Bakom spakarna sitter en viss Herr Ecclestone som ryckt upp företeelsen från garagenivå till vad det är idag och har han inte fått alzheimers i hela kroppen så skall han nog få nickedockan Mosley att göra precis som han säger och ändra på det som behöver ändras på.
(Nä, kom inte dragandes med någon jävla fotbollsjämförelse, fotboll ingen sport, det är ett spel, och ett fånigt sånt till råga på allt)
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-04 01:25 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
INför gärna slicks och allt det där, men reglerna för slumpartad startordning (som ju ändå kan bli fallet under vissa förhållanden) känns ju enbart som en åtgärd för att det ska kunna uppstå spännande startfält, när förare t ex klantar sig eller det blir regn etc...
Varför inte två försök under en timme, det skulle innebära mindr förare på banan men ändå samma möjligheter för alla.
Det nya förfarandet kommer ju knapapst att missgynna MS som ju brukar kunna sätta snabb första varv, detsamma gäller ju Räkan...
Nej, jag tror att den här typen v förändringar inte leder till något gott i längden. Vad spelar det egentligen för roll om ett stall/förare är överlägset några år? Det är ju det F1 går ut på! Det handlar om att komma först i mål och inte om att bjuda på så rolig körning som möjligt. Nu råkar Ferrari och MS har gjort läxan bäst men så småningom kanske det kommer någon annan, även om det troligen inte händer nästa år. Men att meddelst en massa sunkregler motarbeta stallens arbete känns bara fel.
Vitsen är ju att inom ett visst regelverk få fram den snabbaste bilen. Sedan vinner oftast de bäste föraren bara han har en tillräckligt kompetent bil och de senaste två åren har ju 6 olika förare (nåja, 5 då...) helt klart haft möjlighet att vinna lopp... så, låt det vara så då.
/E
Varför inte två försök under en timme, det skulle innebära mindr förare på banan men ändå samma möjligheter för alla.
Det nya förfarandet kommer ju knapapst att missgynna MS som ju brukar kunna sätta snabb första varv, detsamma gäller ju Räkan...
Nej, jag tror att den här typen v förändringar inte leder till något gott i längden. Vad spelar det egentligen för roll om ett stall/förare är överlägset några år? Det är ju det F1 går ut på! Det handlar om att komma först i mål och inte om att bjuda på så rolig körning som möjligt. Nu råkar Ferrari och MS har gjort läxan bäst men så småningom kanske det kommer någon annan, även om det troligen inte händer nästa år. Men att meddelst en massa sunkregler motarbeta stallens arbete känns bara fel.
Vitsen är ju att inom ett visst regelverk få fram den snabbaste bilen. Sedan vinner oftast de bäste föraren bara han har en tillräckligt kompetent bil och de senaste två åren har ju 6 olika förare (nåja, 5 då...) helt klart haft möjlighet att vinna lopp... så, låt det vara så då.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror inte diskussionen här så mkt handlar om att ett stall är överlägset för tillfället - det har hänt förut och kommer att hända igen inom motorsport.
Problemet är snarare anledningen till överlägsenheten - kostnadsstegringen. Ferrari, McLaren och Williams har drivit upp kostnaderna i F1 till absurda nivåer. Det gör att hoppet om att några av de andra stallen då och då ska kunna utmana nu är närmast obefintligt. Istället kämpar dessa stall för att ens överleva en säsong just nu. Idag är det endast biltillverkare som kan kliva in och på lång sikt utmana i toppen. För det krävs enorma investeringar och ett mkt stort tålamod. 7-års planer för framgång är mer troligt än att tro man ska nå framgång inom 3-4 år. Som ett resultat sviktar publiken när det mer och mer är frågan om ett 1-3 stalls show. Att Ferrari just nu dominerar är är fullkomligt överlägsna kommer bara lite olägligt tillsammans med allt annat F1 går igenom.
Problemet är snarare anledningen till överlägsenheten - kostnadsstegringen. Ferrari, McLaren och Williams har drivit upp kostnaderna i F1 till absurda nivåer. Det gör att hoppet om att några av de andra stallen då och då ska kunna utmana nu är närmast obefintligt. Istället kämpar dessa stall för att ens överleva en säsong just nu. Idag är det endast biltillverkare som kan kliva in och på lång sikt utmana i toppen. För det krävs enorma investeringar och ett mkt stort tålamod. 7-års planer för framgång är mer troligt än att tro man ska nå framgång inom 3-4 år. Som ett resultat sviktar publiken när det mer och mer är frågan om ett 1-3 stalls show. Att Ferrari just nu dominerar är är fullkomligt överlägsna kommer bara lite olägligt tillsammans med allt annat F1 går igenom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
jo, men alla hade samma tidsspann att själva hantera, dvs regnande det i början kunde alla vänta... och vv...On 2002-12-04 09:39, Hood wrote:
Jag tror inte 2 försök på en timme skulle lösa trängselproblemet. Som det var med 3-4 försök på en timme var ändå första halvtimmen i princip tom på bilar.
/E
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
107%-regeln har aldrig varit absolut. Det har alltid gått att begära dispens om förhållandena har varit orättvisa, typ väderlek, tekniska problem etc.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Ja så har det ju varit.
Men säg att det börjar regna när dom fem sista skall köra. Alla utom, tja vem ska vi ta, säg Montoya då, klarar 107% men inte han. Vad gör dom dådå? Det blir ju svårt att ta till "extraordniära förutsättningar" då dom andra fyra klarat det.
Men säg att det börjar regna när dom fem sista skall köra. Alla utom, tja vem ska vi ta, säg Montoya då, klarar 107% men inte han. Vad gör dom dådå? Det blir ju svårt att ta till "extraordniära förutsättningar" då dom andra fyra klarat det.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Vid regn kommer man säkert ge dispens. Däremot kan man glömma dispens om man snurrar. Och just därför ser jag en baksida med de nya kvalreglerna. Vi kommer inte längre få se toppförarna tänja på gränserna och riskera att göra en miss.
De senaste åren har Schumacher inte lagt någon stor vikt vid att få pole position - han är nöjd med att stå i första eller andra startled, för han vet att han och Ferrari är bäst när det väl gäller. Han kommer definitivt inte ge hundra procent på sina kvalvarv.
Och varför skulle exempelvis Jarno Trulli göra det? Genom att satsa allt och ligga på gränsen skulle Trulli säkert mäkta med en femteplats på gridden i Australien (om nu inte den nya Renaultbilen är ett underbarn eller missfoster). Men varför sikta på en femteplats när man kan lämna marginaler och bärga en sjunde- eller åttondeplats? En sen inbromsning och Trulli startar sist. Vad säger Flavio då? Jag säger att det suger.
De senaste åren har Schumacher inte lagt någon stor vikt vid att få pole position - han är nöjd med att stå i första eller andra startled, för han vet att han och Ferrari är bäst när det väl gäller. Han kommer definitivt inte ge hundra procent på sina kvalvarv.
Och varför skulle exempelvis Jarno Trulli göra det? Genom att satsa allt och ligga på gränsen skulle Trulli säkert mäkta med en femteplats på gridden i Australien (om nu inte den nya Renaultbilen är ett underbarn eller missfoster). Men varför sikta på en femteplats när man kan lämna marginaler och bärga en sjunde- eller åttondeplats? En sen inbromsning och Trulli startar sist. Vad säger Flavio då? Jag säger att det suger.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Och, ännu ett frågetecken: vad händer när man väl får dispens? Som i Hoods exempel där fem förare drabbas av regn, eller om Villeneuves Hondamotor börjar bolma med dryga kilometern kvar att köra. Vad gör FIA då? Man kan inte gärna slumpa fram en tid för Villeneuve. Ska han få använda fredagens tid - som kanske sattes under bättre förhållanden? Eller ska han få starta sist och låta Honda lära sig en läxa och skruva ner effekten till nästa kvalificering?
Nej, det var fan bättre förr.
Nej, det var fan bättre förr.
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Jo, man riskerar allt genom att satsa på ett varv, men det är väl raceing. Hur mycket ska en förare våga riskera? Är det värt att försöka för att ha chansen till en bättre startposition? Jag tror att den som vill ta pole måste chansa, det gör att även en del lite längre ner har en möjlighet.
Men det är klart de där jätte satsningarna från toppförarna där de kör på absoluta gränsen kommer vi inte få se. Det är nog bara de inbitna som uppskattar det också, och vem bryr sig om oss vi tittar ju i alla fall.
Men det är klart de där jätte satsningarna från toppförarna där de kör på absoluta gränsen kommer vi inte få se. Det är nog bara de inbitna som uppskattar det också, och vem bryr sig om oss vi tittar ju i alla fall.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00