Stallorder?!
Läste på nyhetssidan något svammel om att man "riskerar att bli" avstängd ett lopp om man använder sig av stallorder. Det skulle tydligen bedömmas lite olika beroende när på sässongen det skedde? Detta verkar vara en kristallklar regel och är säkerligen inte ett resultat av att några stallchefer ser att dom gör ett taskigt jobb.
Scuderia gick ut i direktsändning över en avlyssningsbar radio och bad sina förare att underordna sig sin arbetsgivares önskningar. Detta skedde snyggt och prydligt utan att man äventyrade andras säkerhet. De båda bilarna ledde med en evighet över resten. Om det kan man tycka vad man vill. Någon minut senare sade Herr Patrick Head att det var det värsta han varit med om under sina år i F1. Minns någon om han var med det loppet när Mika Häkkinen (en finsk förare i slutet av förra Milleniet) vann och förklarade avsaknaden av stallorder med "Jag och David kom överens om att den som var först in i första böj skulle få vinna" (eller något liknande) Det är självfallet en helt ärlig utsaga som man mycket lätt kan verifiera genom att fråga DC. DC kommer att svara helt ärligt och säga att så var fallet.
Någon son känner sig manad att kommentera hur man 100% kan verifiera att det inte är stallorder det är frågan om. Ett depåstopp kan ta 12 sek utan att vara anmärkningsvärt långt, däcksvärmarna kan sluta fungera, man kan av misstag tanka 50 kg bränsle för mycket, ballansvikterna på däcken kan lossna, motorn kan få problem med bränsletillförseln, det går att ändra på bilens ballans på mindre än 5 sek då den är i depån, mm mm.
Själv tycker jag att lagledningen i ett lag skall bästämma den strategi man tror gynnar det egna laget bäst.
Vad tycker ni??
_________________
"Schumacher har för övrigt en mer imponerande junior-karriär än tjockisen från Colombia" Lemon
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-12-01 20:27 ]</font>
Scuderia gick ut i direktsändning över en avlyssningsbar radio och bad sina förare att underordna sig sin arbetsgivares önskningar. Detta skedde snyggt och prydligt utan att man äventyrade andras säkerhet. De båda bilarna ledde med en evighet över resten. Om det kan man tycka vad man vill. Någon minut senare sade Herr Patrick Head att det var det värsta han varit med om under sina år i F1. Minns någon om han var med det loppet när Mika Häkkinen (en finsk förare i slutet av förra Milleniet) vann och förklarade avsaknaden av stallorder med "Jag och David kom överens om att den som var först in i första böj skulle få vinna" (eller något liknande) Det är självfallet en helt ärlig utsaga som man mycket lätt kan verifiera genom att fråga DC. DC kommer att svara helt ärligt och säga att så var fallet.
Någon son känner sig manad att kommentera hur man 100% kan verifiera att det inte är stallorder det är frågan om. Ett depåstopp kan ta 12 sek utan att vara anmärkningsvärt långt, däcksvärmarna kan sluta fungera, man kan av misstag tanka 50 kg bränsle för mycket, ballansvikterna på däcken kan lossna, motorn kan få problem med bränsletillförseln, det går att ändra på bilens ballans på mindre än 5 sek då den är i depån, mm mm.
Själv tycker jag att lagledningen i ett lag skall bästämma den strategi man tror gynnar det egna laget bäst.
Vad tycker ni??
_________________
"Schumacher har för övrigt en mer imponerande junior-karriär än tjockisen från Colombia" Lemon
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-12-01 20:27 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det kan man inte till 100%. En regel som kommit fram som en panikåtgärd av FIA som stressat har reagerat på att F1 tappar livsviktig TV-publik. Vi fantaster är inte så viktiga för alla sponsorer som är inblandade i F1 - den stora TV-publiken som inte är fanatiskt F1 inställda är däremot mkt viktiga - och de gillar inte att se uppvisningar a lá Ferrari på A1 i år (eller Mika och DC i Melbourne -98)On 2002-12-01 20:26, zz wrote:
Någon son känner sig manad att kommentera hur man 100% kan verifiera att det inte är stallorder det är frågan om.
Därför kommer man fram till en regel som kommer att visa sig helt tandlös och inte innebära ngn skillnad från tidigare år. Men man kan hålla ryggen fri och säga att man minsann tagit tag i problemet utan att verkligen ha gjort det.
Max Mosley är ju gammal politiker som bekant
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Mmm, fast det kanske finns en anledning till att regeln nu kommer till när publiken inte är nöjd med att bli dragen vid näsan gång efter gång?
En arbetsgivares önskningar kanske inte är vad publiken kommit för att se utan racing.
Kan publiken misstänka stallorder nästa år så misstänker jag att även racestewards, utom Hoosein förstås, ser det. Vissa arbetsgivare kanske kallas oftare till förhör än andra, vad tror du?
En arbetsgivares önskningar kanske inte är vad publiken kommit för att se utan racing.
Kan publiken misstänka stallorder nästa år så misstänker jag att även racestewards, utom Hoosein förstås, ser det. Vissa arbetsgivare kanske kallas oftare till förhör än andra, vad tror du?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Problemet är ju att alla sådana här subjektiva bedömningar i F1 aldrig leder till någonting. Det går alltid politik och tjafs och överklaganden i det hela så är cirkusen igång.
Jag kan inte se hur FIA ska kunan bevisa att Rubens 4 sekunder längre depåstopp egentligen var en stallorder och inte ett misstag. Inte heller kan jag se hur de ska bevisa att Rubens utvecklande "bromsproblem" i slutet av loppet eller hans "minskande motoreffekt" egentligen är en stallorder. JAg är rädd för att den här regeln i själva verket kommer att leda till en massa nya tråkiga fuskspekulationer och att det här forumet under säsongen kommer att fyllas av påstådda stallorder som inte bestraffades.
Ta t.ex Nurburgring i år när Ralf några varv före mål var tvungen att gå i depån och fixa till ett hydralikproblem. Med den nya regeln skulle en sån situation lätt kunna ge upphov till misstankar om stallorder, utredningar, överklaganden och provisoriska raceresultat i flera veckor. Inte bra alls.
Jag kan inte se hur FIA ska kunan bevisa att Rubens 4 sekunder längre depåstopp egentligen var en stallorder och inte ett misstag. Inte heller kan jag se hur de ska bevisa att Rubens utvecklande "bromsproblem" i slutet av loppet eller hans "minskande motoreffekt" egentligen är en stallorder. JAg är rädd för att den här regeln i själva verket kommer att leda till en massa nya tråkiga fuskspekulationer och att det här forumet under säsongen kommer att fyllas av påstådda stallorder som inte bestraffades.
Ta t.ex Nurburgring i år när Ralf några varv före mål var tvungen att gå i depån och fixa till ett hydralikproblem. Med den nya regeln skulle en sån situation lätt kunna ge upphov till misstankar om stallorder, utredningar, överklaganden och provisoriska raceresultat i flera veckor. Inte bra alls.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Vitsen är ju att stallet får förklara för racestewardsen vad som hänt och belägga det med fakta eller den trasiga bromsskivan. Likaså går det att visa på telemtrin att em cylinder tappade kompressionen efter varv 49.
Självklart kommer jag att upptäcka varenda stallorder, speciellt i Ferrari-stallet.
Jag tror inte att man fäller utan att ha ganska rejält på fötterna, men det faktum att man kan bli fälld ger åtminstone ett stall/en arbetsgivare nya förutsättningar. Eller hur?
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-02 02:49 ]</font>
Självklart kommer jag att upptäcka varenda stallorder, speciellt i Ferrari-stallet.
Jag tror inte att man fäller utan att ha ganska rejält på fötterna, men det faktum att man kan bli fälld ger åtminstone ett stall/en arbetsgivare nya förutsättningar. Eller hur?
_________________
Välkommen tillbaks!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-02 02:49 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
On 2002-12-01 20:26, zz wrote:
Detta skedde snyggt och prydligt
Eftersom det finns ett förarmästerskap tycker jag att förarna ska köra om det. Ska det vara lagtävling kan det räcka med konstruktörs-VM.Själv tycker jag att lagledningen i ett lag skall bästämma den strategi man tror gynnar det egna laget bäst.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ska jag påminna dig om vilka skällsord du använde i telefon direkt efter målgång? Och hur länge du gömde alla dina Ferrari flaggor, kepsar m.m efter det loppet?On 2002-12-01 20:26, zz wrote:
Scuderia gick ut i direktsändning över en avlyssningsbar radio och bad sina förare att underordna sig sin arbetsgivares önskningar. Detta skedde snyggt och prydligt utan att man äventyrade andras säkerhet.
Då tyckte du inte det var så snyggt och prydligt inte ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det finns en enkel lösning på problemet om eventuella fuskspekulationer etc. Det är att låta stallen bestämma över sina två förare precis som det ska vara. Naturligtvis ska man stävja sådant beteende som t.ex. Ron Dennis gjorde sig skyldig till i Monaco där han meddelst hot försökte påverka andra stalls förare.
Låt stallen avgöra vem de för tillfället vill satsa på så blir det inget snack om fusk och stallorder. Vill Williams satsa på JPM, varsågoda! Vill McLaren satsa på Räkan, kör på!
Då behöver ingen bry sig, det blir i alla fall tävling mellan stallen, precis som det ska vara!
Jag förstår inte alls de som säger att publiken blev snuvade på segern... ta USA som exempel: Ferrari kom ju etta och tvåa, oavsett det som hände vid målgång. Påverkade det tabellen på något sätt? Blev övriga delen av loppet mindre spännande? Tvärtom gjorde ju detta att Maestors totalseger blev något mindre överlägsen vilket ju är vad många här rackar ned på.
Jag fattar faktiskt inte problemet...
Självklart ska fusk stävjas, men att stallet får bestämma inbördes ordning av sina bilar är enligt mig inte fusk. Oschysst mot den "förlorande" föraren kanse, ja, men sånt är livet. F1 handlar inte om lika villkor, förarna har olika inbördes förutsättningar, stallen har olika mycket pengar och olika kompetent personal etc...
/E
Låt stallen avgöra vem de för tillfället vill satsa på så blir det inget snack om fusk och stallorder. Vill Williams satsa på JPM, varsågoda! Vill McLaren satsa på Räkan, kör på!
Då behöver ingen bry sig, det blir i alla fall tävling mellan stallen, precis som det ska vara!
Jag förstår inte alls de som säger att publiken blev snuvade på segern... ta USA som exempel: Ferrari kom ju etta och tvåa, oavsett det som hände vid målgång. Påverkade det tabellen på något sätt? Blev övriga delen av loppet mindre spännande? Tvärtom gjorde ju detta att Maestors totalseger blev något mindre överlägsen vilket ju är vad många här rackar ned på.
Jag fattar faktiskt inte problemet...
Självklart ska fusk stävjas, men att stallet får bestämma inbördes ordning av sina bilar är enligt mig inte fusk. Oschysst mot den "förlorande" föraren kanse, ja, men sånt är livet. F1 handlar inte om lika villkor, förarna har olika inbördes förutsättningar, stallen har olika mycket pengar och olika kompetent personal etc...
/E
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nähä? OK, så här är det. Uppgjorda lopp medför att F1 får negativ publicitet bland allmänheten. Sponsorerna, som ju faktiskt betalar kalaset, vill associeras med något positivt.On 2002-12-02 09:51, EnzoF1 wrote:
Jag fattar faktiskt inte problemet...
Om de inte tycker att de får valuta för insatsen finns det en risk att de flyttar sina pengar till andra aktiviteter.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
So be it! I så fall självdör ju sporten...On 2002-12-02 10:37, Cuscino wrote:Nähä? OK, så här är det. Uppgjorda lopp medför att F1 får negativ publicitet bland allmänheten. Sponsorerna, som ju faktiskt betalar kalaset, vill associeras med något positivt.On 2002-12-02 09:51, EnzoF1 wrote:
Jag fattar faktiskt inte problemet...
Om de inte tycker att de får valuta för insatsen finns det en risk att de flyttar sina pengar till andra aktiviteter.
Men så här blir ju risken att stallen inte tycker att de får valuta för pengarna.
Jag håller med om att uppgjorda lopp är trist OM det innebär att det på förhand avgörs vilket lag som ska vinna, men jämför med en fotbollsmatch (en annan lagsport), det spelar ju ingen roll för slutresultatet vem som gör målen, och lagen får ju själva avgöra vem som ska spela forwards (de spelare som gör de flesta målen). Det vore ju ganska trist om FIFA gick in och sa att "Nä, alla ska spela forwards och målisen måste lägga alla straffar...". Vissa spelare är bättre som försvarare och vissa som målgörare.
Vad gäller aktuella fallet i F1 så undrar jag om det verkligen är någon som på allvar tror att Rubens över en hel säsong skulle kunna matcha Maestro... jag tror inte det i alla fall och därigenom blir hela diskussionen egentligen bara akademisk.
Förra säsongen skulle ha varit lika trist ändå även om Rubens fått löpa fritt. Problemet ligger snarare i att Ferrari lyckats bygga en bra bil vilket i kombination med den bästa föraren inte kan leda till annat än total dominans. Tyvärr är detta precis vad F1 går ut, bygga den bästa bilen och vara den bäsat föraren... att motarbeta detta genom en massa sunkregler leder nog snarare till att F1 förtvinar. Som de flesta ju anser så kommer säkert andra stall snart ikapp, McLaren kommer säkert att vara med betydligt bättre nästa år även om jag tror att Ferraris försprång fortfarande är för stort, men till 2004 kan det nog vara jämnare.
/E
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, de som pröjsar för kalaset (dvs stallen) ser nog främst till konstruktörstiteln, det är ju ändå stallen som består... förarna kommer och går.On 2002-12-02 11:29, Cuscino wrote:
Något haltande jämförelse måste jag säga. Fotboll är ju en lagsport medan man i F1 tävlar om individuella segrar och förar-VM i första hand. Det är ju ändå inte skytteligan som har högst status i fotbollssammanhang?
Publiken har möjligen en annan syn på saken även om jag tror att de flesta supportrana håller på stall främst och förare sedan...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja ... de flesta som höll på Schumacher var ju Benetton fans när han var där och sedemera blev de Ferrarifans.On 2002-12-02 12:48, EnzoF1 wrote:
Publiken har möjligen en annan syn på saken även om jag tror att de flesta supportrana håller på stall främst och förare sedan...
/E
Jag tror nog att det omvända förhållandet är det vanligaste i F1 - man håller på förare och inte på stall. Däremot tror jag att det bland Ferrarifans är betydligt vanligare med det omvända - man håller på stallet och inte föraren i första hand.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucy: ja visst betalar sponsorerna en hel del, men det är ju stallen som bestämmer var de ska lägga pengarna, antar jag i alla fall. BAR lägger ju t ex en stor del på Tjack medan andra stall, som Sauber ju inte pröjsar förarna lika mycket. Ferrari pröjsar Maestro en d-a massa och vill väl ha valuta för pengarna på bästa sätt. Hur som helst anser jag att det är upp till stallen att avgöra hur deras två lagspelare ska uppträda. Men visst, börjar det bli stallorder om att torpedera andra förare, då kan vi börja snacka, men inbördes ordning är upp till arbetsgivaren att avgöra.
Vad gäller stallordernas utförande så räcker det väl med att t ex Rubens har en stående order att släppa om Maestro i de fall han ligger före meddelst missad kurva eller annat trams. Det behövs inga signaler, radiomeddelanden och det kommer att bli skitsvårt att bevisa något som inte påminner om A1_ring. Var t ex USA "olagligt" enligt kommande regler, det var väl knappast stallorder, eller hur?
Det kommer som sagt att bli skitsvårt att efterleva den regeln då det kommer att vara enkelt komma runt. Jag kommer t ex inte ihåg den gången Maestro höll Häkkinen bakom sig för att Övajn skulle få vinna, ni vet den gången Häkkinen var helt slut. Visst var det order att Häkkinen skulle sinkas, men hur i helvete bevisar man det?
/E
Vad gäller stallordernas utförande så räcker det väl med att t ex Rubens har en stående order att släppa om Maestro i de fall han ligger före meddelst missad kurva eller annat trams. Det behövs inga signaler, radiomeddelanden och det kommer att bli skitsvårt att bevisa något som inte påminner om A1_ring. Var t ex USA "olagligt" enligt kommande regler, det var väl knappast stallorder, eller hur?
Det kommer som sagt att bli skitsvårt att efterleva den regeln då det kommer att vara enkelt komma runt. Jag kommer t ex inte ihåg den gången Maestro höll Häkkinen bakom sig för att Övajn skulle få vinna, ni vet den gången Häkkinen var helt slut. Visst var det order att Häkkinen skulle sinkas, men hur i helvete bevisar man det?
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bernie uttalade för några år sedan sitt starka stöd till Ferrari och Schumacher med en önskan om att de skulle vinna VM-titlarna. Så skedde ju också, bl.a. efter högst diskutabla fällningar av McLaren för div. tekniska lösningar, baserat på lite gummiparagrafer och prat om brott mot reglernas anda, etc.. Nu kanske de har insett att de tog i lite väl mycket och fick ett överlägset Ferrari istället, som tydligen inte ens italienska TV-tittare uppskattar, eftersom TV-tittandet även där har minskat våldsamt. Då är det ju bra med en ny gummiparagraf där man dels slipper uppenbara brott som A1-Ring och dels kan fälla Ferrari för att jämna ut lite. Jag är inte så säker på att Ferrari kommer att fortsätta särbehandlas positivt av FIA utan kanske snarare negativt.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Du som kör så mycket solo, vart har du fått luft ifrån angående lagsport?
F1 är inte och har aldrig varit en lagsport, förrän Minardi presenterade sin tresitsiga bil och den får inte vara med. En alldeles övervägande majoritet av F1-fans håller först och främst på en förare och det hade varit ännu mer tydligt om inte Schumacher hade varit en sån skitstövel att han mer och mer drar till sig antifans. Många av "er" som håller på Ferrari-laget var fram till 95 anhängare av Michael Schumacher eller Benetton-laget. Fram till och med slutet av 97 var "ni" fortfarande hälften hälften Schumifans - Ferrarifans och kallar er idag för Ferrari-fans för att det är ofint att kalla sig Schumifan.
Det är väl knappast någon hemlighet?
Hyckleri kallar jag det.
Jag har oerhört stor respekt för Schumacher och kanske ännu större respekt för Ferrari, men jag störs av allt skenheligt hycklande som får mig att undra om ni inte förtår bättre. F1 är en av de sista riktiga sporterna, inget jävla fotbollsspel.
F1 är inte och har aldrig varit en lagsport, förrän Minardi presenterade sin tresitsiga bil och den får inte vara med. En alldeles övervägande majoritet av F1-fans håller först och främst på en förare och det hade varit ännu mer tydligt om inte Schumacher hade varit en sån skitstövel att han mer och mer drar till sig antifans. Många av "er" som håller på Ferrari-laget var fram till 95 anhängare av Michael Schumacher eller Benetton-laget. Fram till och med slutet av 97 var "ni" fortfarande hälften hälften Schumifans - Ferrarifans och kallar er idag för Ferrari-fans för att det är ofint att kalla sig Schumifan.
Det är väl knappast någon hemlighet?
Hyckleri kallar jag det.
Jag har oerhört stor respekt för Schumacher och kanske ännu större respekt för Ferrari, men jag störs av allt skenheligt hycklande som får mig att undra om ni inte förtår bättre. F1 är en av de sista riktiga sporterna, inget jävla fotbollsspel.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sponsorerna betalar pengarna.
Stallen fördelar pengarna.
Bör vara den rätta definitionen. Dessutom står Marlboro för den stora delen av Schumis lön, han betalas delvis direkt från Marlboro.
Stallen fördelar pengarna.
Bör vara den rätta definitionen. Dessutom står Marlboro för den stora delen av Schumis lön, han betalas delvis direkt från Marlboro.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu fälldes väl Ferrari för det "uppenbara brottet" på A1-Ring, eller hur?On 2002-12-02 14:30, AndersF1 wrote:
Bernie uttalade för några år sedan sitt starka stöd till Ferrari och Schumacher med en önskan om att de skulle vinna VM-titlarna. Så skedde ju också, bl.a. efter högst diskutabla fällningar av McLaren för div. tekniska lösningar, baserat på lite gummiparagrafer och prat om brott mot reglernas anda, etc.. Nu kanske de har insett att de tog i lite väl mycket och fick ett överlägset Ferrari istället, som tydligen inte ens italienska TV-tittare uppskattar, eftersom TV-tittandet även där har minskat våldsamt. Då är det ju bra med en ny gummiparagraf där man dels slipper uppenbara brott som A1-Ring och dels kan fälla Ferrari för att jämna ut lite. Jag är inte så säker på att Ferrari kommer att fortsätta särbehandlas positivt av FIA utan kanske snarare negativt.
Och som sagt, skulle Ferrari ha varit mindre konkurrenskraftigt utan de stallorder som utdelades i år? Dvs, skulle stallets poäng på något sätt ha förändrats? Nej just det, Ferrari skulle ha varit lika överlägsna ändå...
/e
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om du nu stör dig så mycket på hyckleri är det ganska underligt att du kan hålla på McLaren och t ex Mika Häkkinen, de har ju hycklat betydligt mer än Ferrari och MS...On 2002-12-02 14:45, Jari wrote:
Du som kör så mycket solo, vart har du fått luft ifrån angående lagsport?
F1 är inte och har aldrig varit en lagsport, förrän Minardi presenterade sin tresitsiga bil och den får inte vara med. En alldeles övervägande majoritet av F1-fans håller först och främst på en förare och det hade varit ännu mer tydligt om inte Schumacher hade varit en sån skitstövel att han mer och mer drar till sig antifans. Många av "er" som håller på Ferrari-laget var fram till 95 anhängare av Michael Schumacher eller Benetton-laget. Fram till och med slutet av 97 var "ni" fortfarande hälften hälften Schumifans - Ferrarifans och kallar er idag för Ferrari-fans för att det är ofint att kalla sig Schumifan.
Det är väl knappast någon hemlighet?
Hyckleri kallar jag det.
Jag har oerhört stor respekt för Schumacher och kanske ännu större respekt för Ferrari, men jag störs av allt skenheligt hycklande som får mig att undra om ni inte förtår bättre. F1 är en av de sista riktiga sporterna, inget jävla fotbollsspel.
Det kommer en hel del hetluft ur dig som vanligt... det där med 50-50-förhållandet har du säkert "papper" på nånstans eller så har du ju skrivit in det i din dator. Jag skiter fullständigt i fördelningen mellan fans. Jag har hållit på Ferrari sedan 1984, dvs långt innan MS körde F1 vare sig för Ferrari eller Benetton och skiter fullständigt i vad andra tifosis tycker. Däremot kan jag nog ta gift på att de flesta italienare håller på Ferrari och inte på Schumi främst, även om de två sakerna just nu råkar sammanfalla...
Om nu F1 inte är en lagsport, varför delar man ut pris för det då? Men du vet väl bäst... som vanligt!
/E
Detta har naturligtvis du papper på?On 2002-12-02 14:57, EnzoF1 wrote:
Om du nu stör dig så mycket på hyckleri är det ganska underligt att du kan hålla på McLaren och t ex Mika Häkkinen, de har ju hycklat betydligt mer än Ferrari och MS...
Jaha, du har hållit på Ferrari sen 84, papper på det?Jag har hållit på Ferrari sedan 1984, dvs långt innan MS körde F1 vare sig för Ferrari eller Benetton och skiter fullständigt i vad andra tifosis tycker. Däremot kan jag nog ta gift på att de flesta italienare håller på Ferrari och inte på Schumi främst, även om de två sakerna just nu råkar sammanfalla...
Att du skiter i vad andra tifosi tycker tyder inte direkt på att du skulle vara en vän av lagsport.
Hur beräknade du andelarna bland de Italienska F1-fansen nu igen?
Papper på det?
Man korar en världsmästare, inte ett världsmästarlag. Sen delas det även ut ett pris till den bäste kontruktören, men det är av underordnad betydelse. Det finns bara en världsmästare i F1 varje år. Det har jag papper på.Om nu F1 inte är en lagsport, varför delar man ut pris för det då? Men du vet väl bäst... som vanligt!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Rätt ska fortfarande vara rätt. Ferrari fälldes inte för stallorder efter A1 farsen. Schumacher, Barrichello och Ferrari fäldes för brott mot podiumprotokollet och ingenting annat.On 2002-12-02 14:52, EnzoF1 wrote:
Nu fälldes väl Ferrari för det "uppenbara brottet" på A1-Ring, eller hur?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När det gäller deras egen bil, ja. Men när det gäller McLarens prestanda har FIA haft en del med saken att göra och de hade säkert varit betydligt snabbare om inte Beryllium, deras specialdiff samt extra bromspedal blivit förbjudna i efterhand, efter att först ha fått OK.On 2002-12-02 15:34, Cuscino wrote:Nja, Ferraris dominans har inte så mycket med FIA att göra som ett superbt arbete av herrar Brawn, Byrne och Martinelli.On 2002-12-02 14:30, AndersF1 wrote:
Nu kanske de har insett att de tog i lite väl mycket och fick ett överlägset Ferrari istället.
Min tanke var alltså att sådana här lite godtyckliga paragrafer som stallorder-förbudet kan möjliggöra för FIA att fälla Ferrari för att jämna ut fältet lite, liksom de tidigare gjort med McLaren.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-12-02 18:18 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
JAg tror inte att Ferrari accepterar någon godtycklighet i det avseendet. Ferrari packar ihop och lägger resurserna på segling i stället.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det är nog så att Ferrari är den enda av biltillverkarna som inte kan börja segla utan att tappa marknadsandelar.On 2002-12-02 18:35, JTarnstrom wrote:
JAg tror inte att Ferrari accepterar någon godtycklighet i det avseendet. Ferrari packar ihop och lägger resurserna på segling i stället.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ferrari har hotat att kliva av förr. Det hotet blev nästan verklighet i slutet på 80-talet när de byggde sin CART-bil. Luca DI Montezemolos senaste uttalanden tyder inte direkt på att Ferrari är nöjda med utvecklingen den senaste tiden. Visst, F1 är en oslagbar plattform för marknadsföring men om Ferrari börjar anse att deras varumärke börjar skadas av F1, då kan de dra ur pluggen snabbare än vad Schumacher byter spår.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Poängen är att F1 behöver Ferrari mer än vad Ferrari behöver F1. För många, och säkert inklusive Ferrari själva, utgör de i det närmaste definitionen av vad F1 är. Om Ferrari plötsligt känner att de inte är med och definierar sporten, ja då tror inte jag att de tvekar att dra sig ur. Det viktigaste för Ferrari är inte F1, det är varumärket. Kan de hitta en bättre payback för sina investeringar och kostnader än vad F1 erbjuder, då hoppar de på det.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I och med det är det alltså fyra stall som är på väg ut ur F1: Jordan, Minardi och Ferrari. Arrows försvann ju idag.
How's that for pessimism?
Tärnström
How's that for pessimism?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hehe, kanske att ta i. Ferrari är ju ett av de få stall som faktiskt inte bara har råd utan också är i högsta grad drivande till den absurda kostnadsutvecklingen.
Men Jordan och Minardi ligger definitivt löst till. Därefter komer Jaguar, kommer inte resultaten väldigt väldigt snart tror jag Ford drar ur pluggen och lämnar hela projektet.
Men Jordan och Minardi ligger definitivt löst till. Därefter komer Jaguar, kommer inte resultaten väldigt väldigt snart tror jag Ford drar ur pluggen och lämnar hela projektet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Oslagbart, Tärnström, du har överträffat dig själv!
Dessutom har ju en del varit lite tveksamma till Saubers ekonomi, för att inte tala om Jaguar och BAR. BMW har även låtit lite tveksamma till att fortsätta när deras kontrakt med Williams går ut om några år. Blir väl McLaren kvar då och kanske Renault, men McLaren har väl mist en del sponsorer på sistone och snart försvinner ju West, speciellt om EU tidigarelägger sitt tobaksreklamförbud.
Dessutom verkar det inte som om CART har allt för stor chans att överleva och jag undrar om IRL verkligen överlever i längden utan att attraktera åskådare till andra race än Indy 500.
Lägre klasser som F3000 ser också lite skakiga ut med litet startfält. Även längrre ner i klasserna som brittiska Formel Ford. Volvo drar sig ur ETCC och STCC, Mitsubishi bort ifrån rally, där Ford har pratat om dålig ekonomi och neddragningar. Om några år blir det även förbjudet med tvåtaktare inom EU, så adjö gokart, där det blir dyrare, svagare och tyngre fyrtaktare för de som har råd.
Men NASCAR verkar gå bra så det ser ljust ut.
Dessutom har ju en del varit lite tveksamma till Saubers ekonomi, för att inte tala om Jaguar och BAR. BMW har även låtit lite tveksamma till att fortsätta när deras kontrakt med Williams går ut om några år. Blir väl McLaren kvar då och kanske Renault, men McLaren har väl mist en del sponsorer på sistone och snart försvinner ju West, speciellt om EU tidigarelägger sitt tobaksreklamförbud.
Dessutom verkar det inte som om CART har allt för stor chans att överleva och jag undrar om IRL verkligen överlever i längden utan att attraktera åskådare till andra race än Indy 500.
Lägre klasser som F3000 ser också lite skakiga ut med litet startfält. Även längrre ner i klasserna som brittiska Formel Ford. Volvo drar sig ur ETCC och STCC, Mitsubishi bort ifrån rally, där Ford har pratat om dålig ekonomi och neddragningar. Om några år blir det även förbjudet med tvåtaktare inom EU, så adjö gokart, där det blir dyrare, svagare och tyngre fyrtaktare för de som har råd.
Men NASCAR verkar gå bra så det ser ljust ut.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tippar att all form av motorsport är död inom tre år.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var väl ett jä-la tjat om "kostnadsutveckling"!!
Det står väl var och en fritt att skaffa fram de pengar de kan för att driva sin verksamhet. Vissa lyckas andra misslyckas. Vad är problemet? Vem kommer att sakna Arrows??? Är det kvantitet eller kvalitet du vill ha?
Hällre 4 fulländade bilar på gridden, än 40 av Arrows kvalitet.
Vill du se mycket bilar så föreslår jag Nascar eller någon annan lågbudgetstenåldersbakåtsträvandesunkracing.
Vill du även sätta ett tak på hur mycket man får spendera på utvecklingen?
Vissa konsumerar korv och öl, andra champagne och caviar.
Jä-la bakåtsträvare och jantelagsfasoner.
Det står väl var och en fritt att skaffa fram de pengar de kan för att driva sin verksamhet. Vissa lyckas andra misslyckas. Vad är problemet? Vem kommer att sakna Arrows??? Är det kvantitet eller kvalitet du vill ha?
Hällre 4 fulländade bilar på gridden, än 40 av Arrows kvalitet.
Vill du se mycket bilar så föreslår jag Nascar eller någon annan lågbudgetstenåldersbakåtsträvandesunkracing.
Vill du även sätta ett tak på hur mycket man får spendera på utvecklingen?
Vissa konsumerar korv och öl, andra champagne och caviar.
Jä-la bakåtsträvare och jantelagsfasoner.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inget fel på Arrows-bilarna. Hade gärna sett ett startfält på 26 bilar av Arrowskvalitet. De spöar ändå allt annat på jorden. Vill jag se fyra tävlande göra upp om titeln kan jag lika gärna börja titta på pingis-VM när dubbeln avgörs.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns ju ingen logik i ditt resonerande, zz. Med fyra bilar på gridden går det inte att sälja skiten till TV. Ingen vill titta. Vill ingen titta, kommer det inte in några tv-pengar till de två stallen som är med. Finns det ingen tv-publik vill inga sponsorer betala kalaset. Jag tippar att kvaliteten ganska raskt kommer att sjunka under Arrows-nivå. Egentligen löjligt att bemöta ditt påstående men ovanstående resonemang gäller redan i dag för de tio team som är kvar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaha, du har hållit på Ferrari sen 84, papper på det?On 2002-12-02 15:03, Jari wrote:
Jag har hållit på Ferrari sedan 1984, dvs långt innan MS körde F1 vare sig för Ferrari eller Benetton och skiter fullständigt i vad andra tifosis tycker. Däremot kan jag nog ta gift på att de flesta italienare håller på Ferrari och inte på Schumi främst, även om de två sakerna just nu råkar sammanfalla...
[/quote]
Ja om du accepterar ett foto med en 16-årig Enzo med diverse Ferrari F1-attiraljer så är det tryckt på papper... och mina papper är äkta och inte fabricerade... det du!
Jag är ingen medgångssupporter som du!
/E
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Min son hade F1-attiraljer innan han blev född, det du.On 2002-12-02 23:35, EnzoF1 wrote:On 2002-12-02 15:03, Jari wrote:
Jag har hållit på Ferrari sedan 1984, dvs långt innan MS körde F1 vare sig för Ferrari eller Benetton och skiter fullständigt i vad andra tifosis tycker. Däremot kan jag nog ta gift på att de flesta italienare håller på Ferrari och inte på Schumi främst, även om de två sakerna just nu råkar sammanfalla...Ja om du accepterar ett foto med en 16-årig Enzo med diverse Ferrari F1-attiraljer så är det tryckt på papper... och mina papper är äkta och inte fabricerade... det du!Jaha, du har hållit på Ferrari sen 84, papper på det?
Jag är ingen medgångssupporter som du!
/E
Förresten kanske farsan har en biljett kvar från ett av F1-loppen på Anderstorp, så där fick du för medgångssupporter.