Da Matta?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Michael Andretti hyser inga högre tankar om Christiano Da Matta i senaste numret av Autosport. Årets framgångar i CART kan brassen tacka stallet för, menar Andretti. De senaste testerna tycks inte direkt peka på att Da Matta har den självklara talang som behövs för att bemästra en F1:a. Utklassad av Panis under testerna...

Vi har ju sett andra nybörjare som har kommit in i F1 och satt konkurrenskraftiga tider omedelbart. Det här bådar inte gott för Da MAtta. Dessutom ber han Rubens, av alla förare, om hjälp med att få fart på ekipaget.

Själv tvivlade jag redan innan på Da Mattas kapacitet. Ett antal uttalanden osm han har gjort tycker jag ekar på att den rätta motivationen inte finns där. Ett av Da Mattas argument för att stanna i USA var ju den sociala tryggheten tillsammans med de andra förarna. Har man behov av trygghet är inte F1 rätt ställe att vara på.

Beslutet att plocka in Da Matta framstår alltmer i mina ögon som det vore fattat ovanför huvudet på Påven. Enda anledningen till att Da Matta sitter i en F1:a är kopplingen till Toyota via Newman Haas. Påven har ju själv sagt att det hade varit bra att behålla åtminstone en av förarna från den gångna säsongen.

Jag sticker ut hakan och påstår att Da Matta kommer att göra ett rejält magplask i F1!

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill ge da Matta till våren på sig att hitta rätt bland pedaler. Killen skall väl kunna köra och orädd är han ju i och med uppväxten i Brasilien. Däremot tror jag att Toyotas satsning på "känd förare från las americas" för att sälja några extra bilar gått åt skogen och att Salo förmodligen gjort jobbet minst lika bra.
Men det kallas väl evolution vare sig det är för det bättre eller för det sämre?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag misstänker att Mika Salo kommer att få sista skrattet i den här historien.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Varför ge Da Matta tid? Det är roligare att såga honom nu. Om man sedan har rätt eller fel är en annan femma. Vi msåte ju ha något att spekulera i.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror Da Matta kommer lyckas bättre än Alessandro Zanardi och Michael Andretti. Fast någon ny Villeneuve/Montoya lär han nog inte bli.

Han kommer nog ligga någonstans mellan Rosset klass och Mazzacane klass.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Då lär han inte lyckas bättre än Zanardi och Andretti.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

On 2002-11-30 10:37, Sami wrote:
Han kommer nog ligga någonstans mellan Rosset klass och Mazzacane klass.
Undrar om han lever upp till Toyotas förväntningar då?

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Japanerna är nog sluga och räknar med att det kommer att bli en massa toyota i tv när Da Matta dammar av banan ut i gruset i var och varannan tävling. Panis tar poängen och Da Matta tar produktplaceringen.

Var inte toyota lite splittrat till att ta in Da Matta? Toyota Europa ville väl ha Salo kvar medans Toyota Japan ville ha Da Matta i stället?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Påven är ju överkörd i och med att han har fått en överrock. Toyota letar efter förebilder i F1 och väljer Jaguar. Go figure...

Tärnström

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-11-30 09:12, JTarnstrom wrote:
Varför ge Da Matta tid? Det är roligare att såga honom nu.
Jamen då sågar jag honom nu då :puss:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Vilka förare har de senaste tio åren gått direkt från flera säsonger i CART till F1?

Andretti -93
Mansell -94
Villeneuve -96
Zanardi -99
Montoya -01

Har jag glömt nån?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har inte heller något emot Da Matta men vi måste ju ha nånting att diskutera över vintern.

Tärnström

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Jo, det är rätt. Verkar som om han kommer få problem med övergången hur som helst. Men det kanske löser sig till säsongsstarten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har aldrig haft några höga tankar om da Matta och 2003 års fiaskosäsong kommer att bekräfta detta.

Härmed meddelar jag att jag ansluter mig till sågandet av F1:s nya brasse :saw:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz

Inlägg av desricz »

Jag tar :saw: ett steg till genom säga att det inte bara är da Matta som kommer att göra en :wc: -säsong, utan hela Toyotastallet kommer att floppa, kanske någon ströpoäng här och var av Panis, nån av da Matta oxå, men annars kommer dom att hålla till på den undre halvan av resultatlistorna och tillförlitligheten kommer att vara ett fortsatt problem.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu så, nu börjar vi komma nånvart med den här diskussionen. Huvudsaken är att några får något att äta upp i slutet på säsongen. Fler tvärsäkra uttalanden, tack!

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Alla bilar som Panis tävlat med i F1 har väl varit riktig junk. Så det mesta talar för att även Toyotan kommer vara junk.

Till 2004 har Toyota bytt ut båda förarna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Förutom Prost-kärran -97.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja, just han blev väl tvåa med den i brasilien eller var det Argentina :???: Hängde med riktigt bra.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det är nog inget större fel på Panis, kanske ingen vinnar typ men han kommer dominera Da Mata.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Misstänker att du har rätt där. Panis skulle ju få så mycket stryk av Villeneuve i BAR. Panis var väl hyggligt jämn med Ville under de säsonger de har kamperat ihop. Visserligen är väl inte Ville samma karl som han var när han blev mästare men i alla fall. -97 var Panis blixtrande snabb i Prost-bilen. Tyvärr har han inte varit sig riktigt lik efter olykcan i Kanada samma år och han hör heller inte till de yngre killarna i startfältet. Panis tid är förbi och Da Matta måste tvåla till honom för att ha någon som helst kredibilitet som blivande F1-stjärna.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Toyota byter än en gång ut sina båda förare efter nästa säsong.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Panis är ändå ett kap för Toyota med all den erfarenhet han besitter. Tyvärr verkar det dock inte ha påverkat BAR i en positiv riktning men vi får väl lita på omdömena från McLaren att han är en suverän testförare. Till nästa år tror jag dock att han försvinner. Precis som Da Matta. Och Påven.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Panis till McLaren som testförare 2004 - Wurz tar hans plats i Toyota. Ni hörde det här först.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Wurz kommer inte att få tävla mer i F1.

2004 Wirdheim och Villeneuve!
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Förstår inte riktig toyota här varför satsa på da matta eller Salo?????
Båda ha eller är medelmåttiga förare varför inte satsa på en japan Sato många här kalla honom för kraschkung mm men han ha visat en bra form mot slutet av säsongern varför inte ge honom en säsong till ???
Hade han varit europe så hade ej varit några problem , han ha något som man ej kan bara vifta bort att han krascha hela tiden
Nä hade ja varit Toyota så hade ja nog satsat på en japan istället för en medelmåttig brasse vilket marknadsvärde Toyota skulle få med en japan bakom ratten!!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Rallytok för en gångs skull håller jag med dig lite. In med Sato i stället för Da Matta.

Sato kan nog bli något om han bara får lite tid på sig.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

I f1 går det ut på att använda så lite tid som möjligt :wink:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ett litet problem kan ju vara att Sato är Hondas gullgosse. För övrigt är de flesta medelmåttiga brassar ett par klasser bättre än de bästa japanerna.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Bara för att ytterligare förbättra självförtroendet så var da Matta även klart långsammast i ROC i helgen, så han verkar ha det lite tungt i början i en ny bil åtminstone. Jag tyckte inte heller att han var så imponerande under sina första säsonger i CART. F3000 och brittiska F3 var inte heller några direkta höjdare, så inte skulle det vara helt förvånande om han får dyngstryk av Panis. Jag såg förresten att Panis klagat på att det inte gick att få dit en bromspedal för hans högerfot så att han nu blev tvungen att lära sig att vänsterbromsa, vilket han vanligtvis inte gjorde. Kul för da Matta att höra...

Det verkar förresten vara ganska många som fortfarande är högerbromsare i F1, åtminstone DC, Rubens och Panis. Kanske fler också? De som jag läst är/var vänsterbromsare är iallafall Häkkinen och Schumacher, samt även Villeneuve har jag för mig, men inte helt säker. Det skulle vara förvånande om någon av de yngre, som haft ganska kort karriär mellan kart(där alla vänsterbromsar) och F1, högerbromsar. Så sådana som Räkan och Knappen lär nog också vara vänsterbromsare.

Borde det inte vara lättare att kontrollera bakändan på bilen om man bromsar med en fot och gasar med en annan? Dessutom borde de gå lite fortare mellan att man släpper på bromsen och trycker på gasen. Kanske inte så viktigt men alltid ger det några hundradelar.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Barrichello vänsterbromsar inte heller vad jag vet.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag har för mig att både Schumacher och Häkkinen gick över till vänsterbromsning säsongen 1996. Innan högerbromsade dom oxå.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De flesta toppförarna vänsterbromsar idag - Rubens är ett av undantagen tillsammans med DC och Panis. Gamla rävar mao. Båda Williamsförarna vänsterbromsar. Villeneuve bromsar inte alls :wink:

Sen skiljer det hur förarna använder vänsterbromsning kan jag föreställa mig.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-12-01 04:08, Jari wrote:
Barrichello vänsterbromsar inte heller vad jag vet.
Med Rubens avsåg jag alltså Rubens Barrichello och inte någon gammal målarkludd eller annan Rubens...

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Nackdelen med vänsterbromsning är att det kan öka bränsleförbrukningen. Vilket beror på att man gasar och bromsar samtidigt. Jag tror att det var Rubens som sa det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var vad som drabbade Rubens under 1996. Han var långsammare än Brundle, men ändå gick det år mer bränsle och han slet mer på bromsarna. Det visade sig att han hela tiden satt med vänsterfoten på bromsen och aldrig släppte den helt.
Tror att det var mer specifikt för Rubens än för vänsterbromsning :wink:

JAg tvivlar på att ett världsmästarämne skulle göra en sån sak. Har svårt att se förare som bröderna SChumacher, Montoya eler Räikkönen t.ex göra det.
Däremot kan jag mycket väl se sådana som Trulli och Fisi göra det

Zetor

Inlägg av Zetor »

Hade själv hoppats på ett bättre resultat av Tyota denna säsong!
Nu ser det ännu mörkare ut, dom har väl stålar till att
köpa någon riktigt bra förare.
Problemet är att det inte finns någon som är tillräckligt
bra, samtidigt som han ska kunna testa fram en bra bil.
Mitt förslag till´Toyota är anställ Montya!!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mitt förslag till Montoya: Tacka nej!

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Som det ser ut hade de kunnat haft Panis/Fisichella i stället för Panis/Da Matta. En klart säkrare kombination.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Toyotas absoluta minsta problem för tillfället är dock förarna. Att de sparkade båda sina förare efter bara en säsong visar hur mycket de har att lära sig om F1 och hur långt efter de är. Att ersätta Salo och McNish med Panis och da Matta av alla förare visar hur lite koll de verkligen har. Det de får i Panis hade de redan i Salo, en rutinerad säker förare som inte gör stora misstag och kan utveckla en bil. Det de får i da Matta hade de redan i McNish men i en bättre form, dvs en gammal rookie som borde ha varit i F1 för flera år sen om de skulle ha en framtid i klassen. Jag tror dock att McNish är flera gånger bättre på att utveckla en F1:a än da Matta någonsin kommer att bli.

Men de ville sälja bilar i Sydamerika och valde da Matta ... snacka om att prioritera fel!

Om vi tugår från att Salo skulle blivit ersatt av Panis av egen vilja så hade någon av följande tillgängliga förare varit betydligt bättre tillsammans med Panis för Toyota:

Alexander Wurz: Utmärkt testare för McLaren, smart förare. Dessutom en racer och F1-erfaren.

Fisichella: Rutinerad, säker förare. Mkt snabb när banan och bilen passar.

Heidfeld: Felfri och säker förare. En klar framtidsman men den mest underskattade föraren i hela fältet.

Massa: Usel testare och fullkomligt vild! Dock en riktig racer med framtiden för sig om han polerar sin körning. Kunde ha lärt sig mkt av Panis.

Mark Webber: Bra F1-testerfarenhet. Visat sig vara en racer men ändå säker. Har bra kunskaper om att sortera ut en bil enligt Renault.

Jenson Button: Genererat positiv brittisk press (inte att förakta i F1). Dessutom en duktig förare med framtiden för sig.

Jag kan inte förstå att man valde da Matta, en 29-åring från CART, som inte har blixtrat i CART förrän i år och med mediokra resultat i europeiska racingserier tidigare. Jag får det inte att gå ihop.

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-12-01 15:22 ]</font>
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Massa, skulle väl varit ett betydligt smartare val. Fick de bara fart på bilen så skulle han kunna göra bra ifrån sig. Dessutom kompliterar han den mer erfarne Panis på ett lysande sätt. Det alternativa resonemanget med sydamerika täcks ju in där också...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Panis är ju en erkänt duktig bilutvecklare, men är verkligen Salo det, Lucy?

Förutom att vara snabb i racen och bra att utveckla bilen så har nog föraren en viktig roll i att inspirera teamet, eller i varje fall inte få dem att totalt tappa sugen. Där sägs ju Salo ha varit en katastrof och många uppskattade visst inte alls hans ständiga och ofta offentliga klagomål. Lite som Övajn i Jaguar. Men om jag förstått Påven rätt så ville han ha kvar Salo och bara ersätta McNish. Det senare med viss tvekan. Så det kanske inte var ett så stort problem med Salo som det har verkat, men det är aldrig upplyftande att bara få höra skit och klagomål när man sliter som ett djur för att få nåt att funka bra - usel psykologi.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Salo har lärt Toyota allt dom kan om F1 och är det fel på bilen, vilket det bevisligen var är det väl bra att alla inser att det är så. Vare sig det blir lite spill över offentligt så är ju Salo, och har alltid varit en som inte skräder orden utan säger rakt ut vad han tycker. Om Salo vet att bilen beter sig som en groda så fort han kommer i närheten av kerbs och någon frågar varför han inte hänger med, ja då säger han det.
Så vill jag att F1-förare skall vara, och påven har också insett att han är sån.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Salo kunde kanske inte ge konstruktiv kritik?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, om man vill ha en lika usel F1-karriär som Salo så är det kanske rätt metod, men om man vill nå upp till Schumachers nivåer är det nog bra att komma med lite positiva åsikter ibland också, eller i varje fall inte hela tiden negativa...
Det spelar ingen roll om det är välförtjänt eller inte, ingen jobbar bättre om han hela tiden får höra att allt är skit.

För övrigt är det naturligtvis skitsnack att Salo skulle ha lärt Toyota allt de vet om F1 - då skulle det ha gått betydligt sämre. Sådana som Brunner och andra framstående tekniker med lång F1-erfarenhet har naturligtvis 1000 ggr mer att lära ut till ett oerfaret F1-team, både när det gäller att konstruera bilen och motorn, samt övrigt teamarbete. Men Salo vet förstås mycket mer om hur en F1:a skall vara konstruerad eller hur man får en så effektiv förbränning i motorn som möjligt... Han är ju finne, vilket naturligtvis uppväger sånt som teoretisk kunskap och F1-erfarenhet i aerodynamik, fordonsdynamik och liknande nödvändiga kunskaper... :roll:

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bortkastad talang, den där Salo. Konsten att köra bil kan han ju. De uteblivna resultaten i karriären måste bero på egenskaper vid sidan av sittbrunnen. Han presterade ju resultat i Tyrrell som var långt bättre än vad man kunde begära ändå blev det aldrig något mer utav det.

Tärnström

Gäst

Inlägg av Gäst »

Anders, du som vet hur Salo är som person kan väl presentera en personprofil. Jag som kört hans personliga högra hand i ett par år har ju ingen aning.
Sen kan jag nog inte hålla med om att hans karriär skulle vara helt usel. Han har ju kört Ferrari och vunnit. Hade han dessutom haft lite bättre manager än Greasley, så hade han förmodligen inte gått på så många minor. Hans input för att bygga upp Toyotas F1-satsning är enorm och det faktum att han nu ångrar det säger en hel del mer om Toyota än Salo.
Han är proffs ut i fingerspetsarna och har förmågan att säga positiva saker både inom stallet och utanför. Utan Salo hade Toyotan inte tagit en enda poäng förra året, med eller utan Brunner. Brunners ansvarsområde är mycket riktigt tekniskt och där är han väl erkänt duktig, men han har ingen aning om hur en F1-bil skall vara beskaffad för att förare skall våga åka fort i den.
Sen måste jag ge dig minst ett halvt rätt. En finne överväger en hel del tekniskt kunnande när det handlar om att åka fort.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-12-01 18:37, Jari wrote:
Salo har lärt Toyota allt han kan om F1...
Nåja, det gick ju ganska snabbt. :grin:
Jag kom inte sist!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Floyd, hur menar du?
De kan ju fortfarande ingenting och nu skall dom ta in lite nytt blod. Tror du det går bättre med da Matta?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-01 17:44, AndersF1 wrote:
Panis är ju en erkänt duktig bilutvecklare, men är verkligen Salo det, Lucy?
Att döma av hans F1-erfarenhet och hans insatser förra året för Toyota så, ja det tycker jag. Men jag är självklart inte säker eftersom jag tyvärr inte har jobbat inom F1 och med Salo :wink:
Förutom att vara snabb i racen och bra att utveckla bilen så har nog föraren en viktig roll i att inspirera teamet, eller i varje fall inte få dem att totalt tappa sugen. Där sägs ju Salo ha varit en katastrof och många uppskattade visst inte alls hans ständiga och ofta offentliga klagomål. Lite som Övajn i Jaguar. Men om jag förstått Påven rätt så ville han ha kvar Salo och bara ersätta McNish. Det senare med viss tvekan. Så det kanske inte var ett så stort problem med Salo som det har verkat, men det är aldrig upplyftande att bara få höra skit och klagomål när man sliter som ett djur för att få nåt att funka bra - usel psykologi.
Faran med multinationella företags, som biltillverkarna, intåg i F1 är att de inte alltid gillar att höra sanningen. Oavsett hur många timmar personalen har lagt ner på att bygga bilen så anser jag det vara en förares förbannade skyldighet att säga att bilen är skräp och skit om den är det. Förarens jobb är ju just att bedöma hur bilen är att köra. Däremot tycker jag det är dumt att gå ut offentligt med sån kritik men det tycker jag absolut inte att Salo har gjort. Snarare tycker jag han har varit väldigt diplomatisk mot TOyota i intervjuer. Men om han däremot mellan skål och vägg säger "fan grabbar, den här bilen är kass. Om vi inte förbättrar oss med det här och det här och det här så har vi inget här att göra" så tycker jag det är helt rätt så länge det är konstruktivt. Men den rådande trenden i F1 för tillfället verkar vara att hålla företagets linje, inte ifrågasätta och vilja förbättra och kritisera sånt som är dåligt för då åker man ut.