Wirdheim till Cart?

The American zone...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det stod i dagens aftonbladet att något av stallen i cart är väldigt sugna på Björn. Är det någon som vet vilket stall det är som rycker i honom?

Sedan är han nominerad till ett pris i en idrottsgala som årets nykomling? Vad det nu är?
desricz

Inlägg av desricz »

Kan ju säga direkt att jag inte vet, men om det nu blir så att Lövis sätter en bil eller två på banan, så vore det kanske inte omöjligt att han gärna ser Björn som en av förarna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja årets nykomling i F3000 ligger ju nära till hands eftersom det är där han har kört i år :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja men då vinner han ju lätt för de andra nominerade är tadaaa Kim Martin, Kim Källström samt Clas Björling.

Tufft med en Björn hos Stefan Johansson! Undra vad den där Fredrik Larsson gör nu förtiden? För inte är väl han aktuell för en sits också?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fredrik Larsson driver eller jobbar på en hönsfarm eller nåt :wink: ... åtminstone så var det det han gjorde när han blec kickad ut ur Indy Lights. Föräldrarna har visst nån sån. Gjorde ngt mindre lyckat ihopp i STCC för några år sen också tror jag.

Kim Källström, Kim Martin och ytterligare någon annan ... låter som någon intern Växjö gala eller nåt :wink:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hönsfarm, mja det är ju lite annat mot att mingla med Paul Newman och Paul Tracy och andra storheter där borta.

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Vore antagligen ett stort misstag av Wirdheim att gå till CART nu, om han inte får bra betalt så klart. Ser nog hellre att han kör ett år till i F3000 och/eller testförare åt något F1-stall.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Jag blir otroligt besviken om jag hittar wirdheim i CART.
Killen har ju potential att hamna i F1 om han fortsätter utvecklas, Cart är det sista han behöver..
Innan alla hoppar på mig så är det som vanligt min egna förutfattade mening.

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hmm, antagligen landar ett antal föredettingar från F1 i CART. Vore inte helt fel om Wirdheim får mäta sig mot dem. VAd är alternativet? En säsong till i F3000, eller en testkörning för nåt F1-stall? Om Wirdheim kör F3000 en säsong till måste han vara tongivande, annars är F1-drömmen slut. I CART har han i varje fall en chans till om säsongen inte blir så bra. Det är ju hans första år i CART och några lärospån brukar man få göra innan sågen kommer fram. Testförare? Tja, bättre att tävla anser jag. Som testförare är man ännu mer i händerna på utomstående faktorer. Vad man än har för förutsättningar mäts alltid tiderna mot de andra förarna i stallet. Även om stallet känner förutsättningarna ser det inte bra ut och allmänhetens perception av förarens kapacitet påverkas. Det kan i sin tur påverka sponsorers beslut osv. Bättre att vinna i CART än försvinna som testförare.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Ja, jag håller med Tärnan..
Klart han måste leva upp till förväntningarna i nästa säsong av F3000. Gör han inte det så bommar han chansen, å andra sidan att köra sin första säsong i CART på oval som killen aldrig gjort och därmed visa sig lämplig för en eventuell F1 sits måste väl vara än mindre chans?
Nej låt rookie of the year i F3000 köra nästa säsong där och förhoppningsvis vinna eller bli 2a och han har en god chans att få en testförarsits eller bättre till 2004. Börjar ju bli en del F1 förare som kommit upp i åren och kanske stiger av till 2004 säsongen.
Hur som helst misstänker jag att Cart kommer att bli en riktigt tunn och dålig serie nästa säsong, dessvärre eftersom jag föredrar denna framför IRL som är än tråkigare iom att dom bara kör vänsterkurvor.

//mopar
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror inte CART är ett så dumt alternativ, under förutsättning att några f.d F1-förare kör där. Det skulle vara en bra måttstock för Wirdheim. Ett år till i F3000, som trots allt ser ut att vara mest aktuellt, kräver att han tillhör absoluta toppskiktet och slåss om titeln. Annars är han snabbt glömd.

Men jag tror att Wirdheims bästa chanser trots allt ligger i USA. Han verkar, att döma av vad som skrivs om honom, vara väldigt anonym bland stallcheferna i F1. Hans namn nämns sällan i några ryktesfloror och i artiklar om framtidslöften i F1 nämnas han i bästa fall i en liten parentes. Så det finns mycket att jobba på för att hans namn ska promotas rätt i rätt kretsar om han ska han en chans i F1.

Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Det vore väl konstigt om han florerade bland F1 stallens rykten redan... det var ju hans premiär säsong i F3000.
Alla vill väl vänta och se hur han ser ut nästa säsong.
Men det är möjligt att ni har rätt, själv har jag svårt att se Cart som en väg för en youngster att komma in i F1.

//mopar
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Med Anthony Davidson, Ricardo Zonta, Alex Yoong, Allan McNish, kan nästa CART-säsong bli en mycket bra värdemätare för Wirdheim. Men visst, att vinna F3000-mästerskapet smäller högt. Jag tror dock att om Wirdheim inte gör det, och det kan ju bero på teamet, så ser det inte så bra ut. I F3000 riskerar Wirdheim att förlora mer än i CART. Även om säsongen inte skulle gå så lysande i CART kommer det att finnas en viss fördragsamhet med det. Väldigt få går in och dominerar den serien under sitt debutår. Men om man skulle fråga Wirdheim själv är jag övertygad om att han inte skulle backa för F3000. Varje förare som vill bli en vinnare tror stenhårt på sin egen kapacitet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Om han väljer F3000 så måste han vinna mästerskapet eller vara väldigt nära för att ha en chans i F1. Om han väljer CART så måste han dominera för att ha en chans i F1. CART kan han komma till efter att han har sumpat chansen på F1 (vilket han inte kommer att göra!!), eller när han har kört 2/3 år i F3000 utan att lyckas bättre än iår.

Men han kommer inte att köra CART närst år,
Örnulf Wirdheim
Slut på spekulationerna "folks". Det blir ingen Cart för Björn under 2003. En stark säsong i F3000 är det som gäller inför nästa säsong,inget annat. Cart är ju "bara för pensionärer" enligt Björn själv.

Thats it!
/Viktor
desricz

Inlägg av desricz »

Att Cart bara är för pensionärer, låter som en lite konstig inställning i mina öron när JPM, Ville m.fl. just tagit vägen via Cart till F1. Men hur som helst, ska man till F1, vilken väg man än tar måste man vara tongivande i sin serie. :smash:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2002-11-17 16:39 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-17 14:57, mopar wrote:
Det vore väl konstigt om han florerade bland F1 stallens rykten redan... det var ju hans premiär säsong i F3000.
Alla vill väl vänta och se hur han ser ut nästa säsong.
Men det är möjligt att ni har rätt, själv har jag svårt att se Cart som en väg för en youngster att komma in i F1.

//mopar
Tycker inte det. Anthony Davidson och Takuma Sato florerade vilt förra året och de körde "bara" F3 då. Button florerade också i flitigt i F1-depån under sin F3-tid och Räikkönen under sin FRenault tid. Massa ifjol när han körde EuroF3000. Vissa förare har managers med bra kopplingar i F1-depån och som är duktiga på att marknadsföra sina förare i rätt forum.

Flera F3000 förare har nämnts bland framtida F1-förare men utanför Sverige är det väldigt sällan Björn nämns i de sammanhangen annat än möjligen i bisatser. Det tycker jag är lite oroväckande i en sport som F1 där uppmärksamhet och marknadsföring är extremt viktigt.

Jag kommer till exempel ihåg en artikel Autosport skrev för någon månad sen om framtidsnamn till F1. Många förare nämndes, bland annat F3000-förare som Enge och Pizzonia samt en hop F3 förare som Paffet, Courtney m.fl. Kartiheyikan (osäker på stavningen), en indier som körde F3 i England och nu kör Formel Nippon i Japan nämndes också. Wirdheim nämndes i en liten sidospalt som en F3000-förare ... Så hans image i F1-sammanhang bland pressen behöver det nog jobbas på tror jag. Visst känner stallchefer till honom, och han ryktsa ju också prata med vissa om en testsits. Men han nämns inte som ett självklart F1-namn i samma anda som de andra förarna i lägre serierna

Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Ja framtiden får visa..

Hur som helst är det kul att ha en svensk som vi åtminstone kan hoppas på.
Vad Björn än hittar på så får vi hoppas att 2003 blir en kanonsäsong.. det känns som om det är det enda som gäller.
Personligen ser jag honom som sagt helst på Europas racingbanor än i USA's ovaler, men det är ju som sagt min åsikt.
Jag är inte riktigt med på vad som skulle vara fel med Teamet i F3000 dock, för visst ska han väl vara kvar i Arden?

//mopar
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

Kanske gamla nyheter men hittade det här via Björns egen hemsida:

http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_3274265.asp

Där ser det ju ganska klart ut vad som gäller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-15 20:25, Sami wrote:
Hönsfarm, mja det är ju lite annat mot att mingla med Paul Newman och Paul Tracy och andra storheter där borta.
Storhet är inte bara midjemått, vet du väl...
Paul Tracy? :eek:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är man tillräckligt tongivande kan man till och med gå upp i F1 från Formel Renault. F3/F3000 är annars bästa sättet att komma in, men det gäller också att man träffar rätt människor vid rätt tidpunkt. Kovalainen som kom tvåa i Macau nu senast och vann en del på slutet av den brittiska F2-serien missgynnas just nu av att vara en av Flavios pojkar. Flavio behöver politiskt representanter från stora marknader och då främst från sydeuropa och kanske helst från frankrike.
Även för Renault handlar allt om ekonomi.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2002-11-19 13:12, Jari wrote:
On 2002-11-15 20:25, Sami wrote:
Storhet är inte bara midjemått, vet du väl...
Paul Tracy? :eek:
Paul Tracy är väl en av färgklickarna i cart. Paul är väl den som vunnit mest lopp utan att tagit en enda cart titel. Har väl vunnit närmare 25 lopp eller så. :sun:
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-11-17 15:05, JTarnstrom wrote:

Även om säsongen inte skulle gå så lysande i CART kommer det att finnas en viss fördragsamhet med det. Väldigt få går in och dominerar den serien under sitt debutår.

Tärnström

Jag vet en som har gjort det...
Dessutom som den yngste genom tiderna.

Ok,ok,ok. Skall inte spåra ur mer nu. :crazy:

"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"

Sir Frank uppskattar riktig racing...