Om ni ser nån...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
...som dansar naken i fontänen vid Sergels Torg så är det bara jag som firar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I nån sorts symbolisk bemärkelse, ja. Tycker det blev en jävligt bra avslutning på CART-säsongen. Fontana och Mexico blev i mitt tycke säsongens bästa race. PRecis vad serien behövde, och vi svenskar också för dne delen, efter Miami och Surfers. Nu måste Pook se till att rensa ut skitbanorna eller höja standarden på dem rejält till nästa säsong. I övrigt har jag fullt förtroende för att CART kommer att göra en bättre säsong nästa år. Gnällspikarna Ganassi, Franchitti och Andretti försvinner, in kommer nya lite mer entusiastiska stall och förare. Kanske CART kommer tillbaka till samma läge som tidigt nittiotal när serien var som bäst.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tack G-Town
Hur det blir med sändningar nästa år är oklart. Vad det verkar kommer SVT att sända den serie Kenny går till. Vem som kommer att producera är inte heller klart. JAg hoppas ju på att SVT kommer att sända bägge serier. Jag snackar mer än gärna skit i såfall.
Tärnström
Hur det blir med sändningar nästa år är oklart. Vad det verkar kommer SVT att sända den serie Kenny går till. Vem som kommer att producera är inte heller klart. JAg hoppas ju på att SVT kommer att sända bägge serier. Jag snackar mer än gärna skit i såfall.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Får väl oxå börja med att säga att jag håller mé (nästan lite ryggdunkarklubbsvarning på den här tråden snart ).On 2002-11-18 21:33, JTarnstrom wrote:
I nån sorts symbolisk bemärkelse, ja. Tycker det blev en jävligt bra avslutning på CART-säsongen. Fontana och Mexico blev i mitt tycke säsongens bästa race. PRecis vad serien behövde, och vi svenskar också för dne delen, efter Miami och Surfers. Nu måste Pook se till att rensa ut skitbanorna eller höja standarden på dem rejält till nästa säsong.
Tärnström
Fontana bjöd riktigt härligt tät ovalrejsning av bästa märke,
en riktig nagelbitare ändra till svartvitrutiga flaggan, precis som det ska vara.
Mexico är inte mycket att säga om, efter allt strul som har varit hela säsongen så vann han tillslut Kenny, bästa tänkbara slut på den här säsongen.
Sedan har de två sista tävlingarna präglats av en trevlig framtidsoptimism i och med att man sett att bitarna börjar falla på plats inför nästa säsong i form av team, sponsorer m.m.
Rensa ut bland banorna har man redan börjat med. Tyvärr var det väl inte skitbanorna man rensade bort, utan dom som drog minst publik. Jag skulle själv gärna ha sett att man haft kvar Gateway och Michigan på kalendern. Sen skulle jag gärna se ett lopp i Brasilien igen. Nu försvann ju inte Rio p.g.a. vare sig dåligt publikintresse eller för att banan inte höll måttet.
Som det är idag tycker jag antalet stadsbanor har blivit minst ett par för mycké och tyvärr har vi ju ytterligare en till nästa säsong. Det var bättre när det var lite jämnare fördelat mellan
ovaler, permanenta banor och stadslopp.
Skulle jag behöva ta bort tre lopp för att slänga in Gateway, Michigan och Brasilien, skulle nog Vancouver, Denver och Miami (eller St. Petersburg) få stryka på foten. Om Gerald Forsythes
nya oval utanför Sacramento blir verklighet nångång så har vi ytterligare en oval att slänga in för jämnviktens skull.
Vilka är de skitbanor ni vill rensa bort och vilka ska ersätta?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Usch vad trist men jag måste hålla med ...
Jag har varit kritisk till CART i år och är det fortfarande till stor del. Denna fina serie har degraderats och förlorar just nu i kampen mot sunkserien IRL (somn trots allt kan bjuda på en del underhållande lopp måste man erkänna)
Främst har CART:s nya depåstoppsregler förstör mycket anser jag. Nu handlar det helt om att den som gör det bästa stoppet i sista omgången stopp vinner ... lite grovt uppskattat. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bättre att tvinga alla bilar till samma strategi (dvs lika antal varv mellan varje stopp)än att låta stallen och förarna fritt välja sina strategier själv. Visst man ville undvika ekonomiracing - men det hade man bara kunnat undvika med hjälp av att använda gulflaggor mkt mindre på de vanliga banorna. Då hade det inte blivit dessa eviga pace par processionerna där man kan spara bensin (eller metanol som det ju är). Det är en regel jag verkligen hoppas man ändrar på - hellre smart strategi med hjälp av gulflaggor än det vi har sett i år och allra helst betydligt mindre flitigt viftande med gulflaggor.
Nåväl, jag skulle ju hålla med och inte vara kritiskt ... de två sista loppen, Fontana och Mexico, har gett mig nytt hopp till CART. Äntligen lite spännande lopp utan en massa farsartade tillställningar. Verkar som man lärde sig något av Surfers Paradise ... (där för övrigt en kompis till mig var på plats och var inte direkt road av att stå och se en procession racingbilar i ösregn ...)
Många stall och förare försvinner till nästa år men jag kommer inte att sakna Michael "Gnällis" Andretti eller Tony "Skriket" Kaanan eller Dario "F1 är emot mig" Franchitti. JAg kommer inte heller att sakna Team Kool Green, lika lite som jag har saknat Penske i år. Nästa säsong tar CART ett steg tillbaka medenhets Cosworth motorer men satsar framåt. Mer vanliga härliga amerikanska racingbanor (kanske också Spa i Europa ...), mer nya stall som kliver in och fyller upp. Fler europeiska talanger (förhoppningsvis) och också unga amerikanska talanger. Dessutom är Team Rahal kvar, Paul Tracy kvar (tack så mycket Tracy!!!!!) som garanterar underhållning. Nu hoppas jag att även Bräck väljer riktig racing före vänstervarv i nedtrimmade bilar. CART kliver bakåt nästa år, men jag tror att serien kliver två steg framåt 2004 istället och det ser jag fram emot.
Så kort sagt - Fontant och Mexico gav mig hoppet till CART tillbaka.
PS En eloge till Tärnström. Häftigt att se en kommentator som kliver in och växer i rollen för varje lopp. Idag känns du faktiskt självklar i kommentatorsrollen tillsammans med Mattias Andersson. Det är häftigt, så det finns tydligen ett litet hopp för svenska racingkommentatorer också
Jag har varit kritisk till CART i år och är det fortfarande till stor del. Denna fina serie har degraderats och förlorar just nu i kampen mot sunkserien IRL (somn trots allt kan bjuda på en del underhållande lopp måste man erkänna)
Främst har CART:s nya depåstoppsregler förstör mycket anser jag. Nu handlar det helt om att den som gör det bästa stoppet i sista omgången stopp vinner ... lite grovt uppskattat. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bättre att tvinga alla bilar till samma strategi (dvs lika antal varv mellan varje stopp)än att låta stallen och förarna fritt välja sina strategier själv. Visst man ville undvika ekonomiracing - men det hade man bara kunnat undvika med hjälp av att använda gulflaggor mkt mindre på de vanliga banorna. Då hade det inte blivit dessa eviga pace par processionerna där man kan spara bensin (eller metanol som det ju är). Det är en regel jag verkligen hoppas man ändrar på - hellre smart strategi med hjälp av gulflaggor än det vi har sett i år och allra helst betydligt mindre flitigt viftande med gulflaggor.
Nåväl, jag skulle ju hålla med och inte vara kritiskt ... de två sista loppen, Fontana och Mexico, har gett mig nytt hopp till CART. Äntligen lite spännande lopp utan en massa farsartade tillställningar. Verkar som man lärde sig något av Surfers Paradise ... (där för övrigt en kompis till mig var på plats och var inte direkt road av att stå och se en procession racingbilar i ösregn ...)
Många stall och förare försvinner till nästa år men jag kommer inte att sakna Michael "Gnällis" Andretti eller Tony "Skriket" Kaanan eller Dario "F1 är emot mig" Franchitti. JAg kommer inte heller att sakna Team Kool Green, lika lite som jag har saknat Penske i år. Nästa säsong tar CART ett steg tillbaka medenhets Cosworth motorer men satsar framåt. Mer vanliga härliga amerikanska racingbanor (kanske också Spa i Europa ...), mer nya stall som kliver in och fyller upp. Fler europeiska talanger (förhoppningsvis) och också unga amerikanska talanger. Dessutom är Team Rahal kvar, Paul Tracy kvar (tack så mycket Tracy!!!!!) som garanterar underhållning. Nu hoppas jag att även Bräck väljer riktig racing före vänstervarv i nedtrimmade bilar. CART kliver bakåt nästa år, men jag tror att serien kliver två steg framåt 2004 istället och det ser jag fram emot.
Så kort sagt - Fontant och Mexico gav mig hoppet till CART tillbaka.
PS En eloge till Tärnström. Häftigt att se en kommentator som kliver in och växer i rollen för varje lopp. Idag känns du faktiskt självklar i kommentatorsrollen tillsammans med Mattias Andersson. Det är häftigt, så det finns tydligen ett litet hopp för svenska racingkommentatorer också
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Snälla ord, Lucky! Tack för det. I morgon kanske vi vet mer om Kennys "whereabouts" nästa säsong. Med lite tur återkommer jag med det på förstasidan.
Problemet för de förare som väljer IRL är att deras exponering på den europeiska marknaden kommer att minska. Europeér är ointresserade av ovalracing. Åtminstone i de doser IRL erbjuder. Så länge det kommer att finnas engelsmän i CART kommer Franchitti att få finna sig i att spela andrafiol i media. Detta oavsett hur det går.
Skulle det här vara ett taskigt startfält? Bräck, Tracy, Carpentier, Fernandez, Junquiera, Tagliani, Manning, Lotterer, McNish, Haberfeld, Wilson (Justin, inte Max), Zonta, Vasser, Gidley, Servia, Bell, Papis, Moreno, Dixon, Domingues, Diaz, Gonzales.
Saknas från de senaste åren gör De Ferran, Castroneves, Da Matta, Fittipaldi, Kanaan, Franchitti. Ingen av dessa förare anser jag vara oersättlig. Da Matta är väl denmest komplette av dessa förare. De Ferran är inte lika vass som CAstroneves men jämnare. Castroneves kan vara lika snabb som Da Matta men för ojämn. Fittipaldi har aldrig varit nåt, kommer aldrig att bli. Franchitti är bra, men inte heller oersättlig. Detsamma gäller för Kanaan som visserligen har talang men aldrig verkar få till det.
CART har en framtid.
Tärnström
Problemet för de förare som väljer IRL är att deras exponering på den europeiska marknaden kommer att minska. Europeér är ointresserade av ovalracing. Åtminstone i de doser IRL erbjuder. Så länge det kommer att finnas engelsmän i CART kommer Franchitti att få finna sig i att spela andrafiol i media. Detta oavsett hur det går.
Skulle det här vara ett taskigt startfält? Bräck, Tracy, Carpentier, Fernandez, Junquiera, Tagliani, Manning, Lotterer, McNish, Haberfeld, Wilson (Justin, inte Max), Zonta, Vasser, Gidley, Servia, Bell, Papis, Moreno, Dixon, Domingues, Diaz, Gonzales.
Saknas från de senaste åren gör De Ferran, Castroneves, Da Matta, Fittipaldi, Kanaan, Franchitti. Ingen av dessa förare anser jag vara oersättlig. Da Matta är väl denmest komplette av dessa förare. De Ferran är inte lika vass som CAstroneves men jämnare. Castroneves kan vara lika snabb som Da Matta men för ojämn. Fittipaldi har aldrig varit nåt, kommer aldrig att bli. Franchitti är bra, men inte heller oersättlig. Detsamma gäller för Kanaan som visserligen har talang men aldrig verkar få till det.
CART har en framtid.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Ja, och det är att ha Kenny Bräck som vinnare 2003.On 2002-11-19 01:30, JTarnstrom wrote:
CART har en framtid.
Tärnström
Sen kan alla här dissa hans prestation ganom att kalla säsongen den minst konkurrenskraftiga genom tiderna.
När det gäller banorna så saknar jag inte Nazareth, det är säkert en kul bana att köra, men den saknar ju helt omkörningstillfällen (värre än Rockingham), men däremot så saknar jag Homestead.
Andretti däremot, verkar ju sakna Nazareth så mycket att han byter serie.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!