Jaguar!
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
Undrar när Jaguar (Ford) kommer se att pengarna de plöjer ner ger resultat?
Det bådade gott 1999/2000 då FORD köpte upp Stewart-stallet och gick in som Jaguar. Stewart hade en bra säsong 1999; med en seger och några pallplatser..
Men 2000 lämnade JAckie Stewart teamet då hans son drabbades av cancer. Efter det har det bara gått utför för stallet..
Vad tror ni; kommer Jaguar bli ett toppteam? Är det Jackie som behövs som teamboss för att teamet ska lyckas?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: hasse m den 2002-02-19 00:12 ]</font>
Det bådade gott 1999/2000 då FORD köpte upp Stewart-stallet och gick in som Jaguar. Stewart hade en bra säsong 1999; med en seger och några pallplatser..
Men 2000 lämnade JAckie Stewart teamet då hans son drabbades av cancer. Efter det har det bara gått utför för stallet..
Vad tror ni; kommer Jaguar bli ett toppteam? Är det Jackie som behövs som teamboss för att teamet ska lyckas?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: hasse m den 2002-02-19 00:12 ]</font>
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Problemet med vindtunnel härstamar från Stewart. Stewart, skottar som de var, tyckte att det kostade för mycket pengar med en vindtunnel så de byggde ingen. Kommer ihåg när Stewart visade sin första bil 96 och Eurosport rapporterade att det var den första bilen helt designad i en dator. Det kanske är bra om man inte vill vinna tävlingar (de gjorde det men det var mer tur) men om man vill vara med och vinna så måste man ha en vindtunnel idag. Frågan är bara vad Arrows ska göra nu, de har en bra motor men de bytta sin vindtunnel mot att få motorn, frågan är om Arrows kommer att komma någon vart.
BTT (Back To Topic )
Jag tror att det blir svårt för Jaguar att bli ett top team om de fortsätter som de har gjort unde de senaste 2 åren, dvs med en väldigt hög personalomsätning. Stabilitet och långsiktighet är det som gäller i dagens F1.
/Viktor
BTT (Back To Topic )
Jag tror att det blir svårt för Jaguar att bli ett top team om de fortsätter som de har gjort unde de senaste 2 åren, dvs med en väldigt hög personalomsätning. Stabilitet och långsiktighet är det som gäller i dagens F1.
/Viktor
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad är det du säger?On 2002-02-18 21:35, AndersF1 wrote:
Jaguar köpte inte Arrows gamla tunnel utan en annan. Tror det var Reynards, men kommer inte ihåg riktigt. Årets jagga är knappast designad i den nya tunneln då affären bara varit klar i någon månad och jag vet inte ens om den "nya" tunneln används av Jaguar ännu.
Då har jag fått det om bakfoten, som jag fattade det så ville både Arrows och Jaguar köpa någon vindtunnel i England och Arrows vann och bytte sedan den mot en Cosworth motor hos Jaguar. Men det låter ju bra för Arrows del att de har kvar sin vindtunnel, då kanske det blir lite fart på dem iår.
/Viktor
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Viktor den 2002-02-18 21:38 ]</font>
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Saxat från AtlasF1
/ViktorFriday October 19th, 2001
Jaguar will purchase the Arrows team's Bedford wind tunnel after team bosses agreed terms on a reported £10 million deal, according to sources at Jaguar.
But Jaguar team boss Niki Lauda's move is not expected to produce the immediate impact he is hoping for, because the team will have to wait four months before the official hand-over is completed.
"It has moved us forward at best one year," said the Jaguar source. "It will help with developments in 2002 and 2003, but probably will not have an effect on the chassis until 2004."
The tunnel is far from "state of the art". It was built 50 years ago, and only has updated technology up to the levels of the top teams of 1994. But it has the advantage of being local to the team's factory, about 20 miles away, unlike the current tunnel they use, which is across the Atlantic in southern California.
The team were believed to be planning to move to an all-in facility, but that is now in doubt because of the money put into the purchase of the new tunnel. They will move to a Reynard-designed tunnel in Brackley in four months time while they set up the new tunnel and equip it with the latest equipment.
Jaguar's Eddie Irvine has consistently called for a new wind tunnel throughout the season, but although it is a step in the right direction, the source added: "It is pretty obvious that there is more pressure for Jaguar to do well."
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Arrows hade sen tidigare vindtunneln i Bedford. Den ingick i en bytesaffäre mellan Jaguar och Arrows där Jaguar fick vindtunneln i utbyte mot gratis eller nästan gratis Cosworth motorer till Arrows.
Affären gjordes upp av Niki Lauda och Tom Walkinshaw. Men när Jaguar undersökte vindtunneln närmare visade det sig att Niki Lauda hade bytt till sig en hopplöst omodern vindtunnel som krävde stora investeringar för att kunna användas - därmed drog sig Jaguar ur affären och vill istället att Arrows ska betala för Cosworth motorerna och behålla sin gamla uråldriga vindtunnel.
Inte så bra för varken Jaguar eller Arrows kan man konstatera - men minst bra för Arrows som fortfarande inte har bekräftat på sin hemsida vilka motorer de kommer att använda i år.
Niki Lauda har nog ingen lysande framtid som vindtunnel forskare
Affären gjordes upp av Niki Lauda och Tom Walkinshaw. Men när Jaguar undersökte vindtunneln närmare visade det sig att Niki Lauda hade bytt till sig en hopplöst omodern vindtunnel som krävde stora investeringar för att kunna användas - därmed drog sig Jaguar ur affären och vill istället att Arrows ska betala för Cosworth motorerna och behålla sin gamla uråldriga vindtunnel.
Inte så bra för varken Jaguar eller Arrows kan man konstatera - men minst bra för Arrows som fortfarande inte har bekräftat på sin hemsida vilka motorer de kommer att använda i år.
Niki Lauda har nog ingen lysande framtid som vindtunnel forskare
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju helt otroligt vad det går dåligt för Niki och Jaguar, kan de göra någonting rätt?On 2002-02-19 14:39, LuckyStrike1 wrote:
...
Affären gjordes upp av Niki Lauda och Tom Walkinshaw. Men när Jaguar undersökte vindtunneln närmare visade det sig att Niki Lauda hade bytt till sig en hopplöst omodern vindtunnel som krävde stora investeringar för att kunna användas - därmed drog sig Jaguar ur affären och vill istället att Arrows ska betala för Cosworth motorerna och behålla sin gamla uråldriga vindtunnel.
...
Anders, jag tror dig, kan inte hitta någon mer nyhet om det än den som jag har klipt in här.
/Viktor
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ahh, hittade det:
Reuters, 4 jan:
Motor racing-Jaguar buy their own wind tunnel
By Alan Baldwin
MILTON KEYNES, England, Jan 4 (Reuters) - The Jaguar Formula One team will have their own wind tunnel in Britain from next month, ending a logistical nightmare of regular trips to California.
Team principal Niki Lauda said the state-of-the-art facility in Bicester, southern England, bought from British American Racing (BAR) founder Adrian Reynard and only 20 minutes away from the Jaguar factory, would produce immediate dividends.
"As soon as we get our new wind tunnel going from next month, we will be able to begin a programme that will see us improving throughout the year,'' he said at the launch of the team's new R3 car.
"We have bought the Reynard wind tunnel in Bicester, we could already have done so last year, and we're going to start using it on February 12.''
Ford-owned Jaguar have been at a considerable disadvantage in having to design their car with facilities on two continents while even smaller teams such as Arrows boast their own wind tunnel within easy reach.
Northern Irish driver Eddie Irvine said last season that the lack of a local wind tunnel had been like fighting with one hand tied behind their backs for the team.
Last year's car, despite Irvine finishing third in Monaco, was slammed as being far too slow and a large part of that was due to the aerodynamics.
"It has been a major handicap,'' said chief aerodynamicist Mark Handford of the old set-up. ``It was like a trip to the Himalayas, everything had to go in boxes and be flown in.
"All of these issues now go away and it's the beginning of being on a par with the opposition.''
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Alonso ska testa åt Jaguar i veckan! Niki verkar vilja ha Alonso nästa år.
http://www.itv-f1.com/news/news_story/10947
http://www.itv-f1.com/news/news_story/10947
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jag minns när Jaggas största bekymmer var hur den gröna färgen skulle vara på bilen för att bäst synas på tv.. Nå, dom lyckades onekligen för nu hinner t.o.m människor med afasi med att läsa reklamen så sakta som jaggorna går
Såg förresten att Alonso skulle lånas ut av Renault för att göra ett test i jaggan.
Men allvarligt talat så har väl jagga en schysst motor.. men deras aerodynamik och chassi är helkass.. får dom bara till aerodynamiken så kan dom säkert få fart på resten också.. som det är nu så går ju bilen lika dåligt i högfart som i dom kurviga partierna, under inbromsning och acceleration.. måste vara hur svårkörd som helst.
//mopar
Såg förresten att Alonso skulle lånas ut av Renault för att göra ett test i jaggan.
Men allvarligt talat så har väl jagga en schysst motor.. men deras aerodynamik och chassi är helkass.. får dom bara till aerodynamiken så kan dom säkert få fart på resten också.. som det är nu så går ju bilen lika dåligt i högfart som i dom kurviga partierna, under inbromsning och acceleration.. måste vara hur svårkörd som helst.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Men Ford har säkert mycket kompetenta ingenjörer i organisationen som de, om de ville, skulle kunna utnyttja. Jag tycker det verkar som om Ford inte har en genomtänkt strategi för hur F1-satsningen ska genomföras. Som det nu är verkar det mest vara ett kommersiellt engagemang, dvs de tror att det räcker att plöja in litet pengar så fixar sig allt. Det är delvis rätt, dvs man kan köpa över de mest kompetenta ingenjörerna och snabbaste förarna (a là Ferrari), men då blir det ofantligt dyrt. Troligen så dyrt att det inte betalar sig. Bättre då att använda sig av de man redan har i organisationen, IMHO.On 2002-05-27 23:31, Ozikahn wrote:
Problemet är kanske mer att de inte har någon elit personal. Knappast de bästa ingenjörerna och samt två förare som är tämligen långsamma och avdankade.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Fult designade bilar brukar inte gå bra...Jaguaren med snygg färg har verkligen en riktig förlorarform. Ny design tack. Vidare verkar Fords ägare (som sparkade Rahal när teamet började få lite vettiga resultat) och Niki Laudas medicin vara att sparka folk lite hur som helst så någon vidare teamkänsla a la Ferrari eller Williams finns nog inte. De kanske t.o.m. har för mycket pengar och för lite brinnande för sporten för att lyckas.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Sparka Irvine ? Är Du full? Nej inte han inte. Sparka vem som helst med inte han. Irvine är kung!On 2002-05-28 15:02, El Scorcho wrote:
Första steget mot att bli ett toppteam är väl annars att sparka Irvine. In med Mark Webber eller någon som blir glad över att få köra en bättre bil än den han har.
Jo, jag tror Jaguar kommer med en bättre bil nästa år.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaguar ska väl ha en helt ny bil redan till Silverstone.
BAR kommer med kraftiga uppdateringar till Kanadas GP.
"Well, Jacques said, don't expect it to suddenely start winning. The new car is 80 percent changed; the chassis. And the engine from Honda is a complete upgrade. So, he thinks it will be more competitive, Jacques does. And it will help, he hopes for the rest of the season. He erased the frustations of what's gone on so far. But infact, they will only have three days to test it before Canada. So reliability could show it's ugly face again.
Alastair Gibson, BAR chief Mechanic:
Canada is our big update - engine cover, new gear box and lots more, hydraulic configuration. I think physchologically it will improve, we're pushing hard. We're making the car easier to work on and more reliable so it will be better for the mechanics too. Yes, I think it will be better.
BAR kommer med kraftiga uppdateringar till Kanadas GP.
"Well, Jacques said, don't expect it to suddenely start winning. The new car is 80 percent changed; the chassis. And the engine from Honda is a complete upgrade. So, he thinks it will be more competitive, Jacques does. And it will help, he hopes for the rest of the season. He erased the frustations of what's gone on so far. But infact, they will only have three days to test it before Canada. So reliability could show it's ugly face again.
Alastair Gibson, BAR chief Mechanic:
Canada is our big update - engine cover, new gear box and lots more, hydraulic configuration. I think physchologically it will improve, we're pushing hard. We're making the car easier to work on and more reliable so it will be better for the mechanics too. Yes, I think it will be better.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg