"No, no, no, CART has to maintain the mix," legendary driver Mario Andretti said. "Those (IRL) guys going 200 mph at Dallas, I wouldn't trust them to drive my Ferrari to the drugstore."
http://www.indystar.com/article.php?cart14.html
/Jan
Mario Andretti i Indystar
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gubbjäveln vann ett lopp också vid 54 års ålder. Phoenix om jag inte minns fel.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I F1 är det ju så att förare mycket lättare bli "omoderna" i den inre kretsens ögon. Om motivationen finns där finns det ingent som hindrar att en F1-förare kan fortsätta och vara konkurrenskraftig efter 40-års strecket.
Tyvärr är trenden i F1 numera att alla som passerar 30 är snart redo för pension. Titta bara på Schumacher, han kör bättre än någonsin och är bara några år över 30. Ändå spekuleras det i att han nu snart ska gå i pension. Han kan lätt hålla på i en 6-7 år till på samma nivå om han själv vill.
En skillnad mellan CART och F1 i den avseendet kan nog vara att det är så mycket mer politik och rävspel i F1. Sånt frestar på och det snarare än något annat gör att folk tappar sugen när man blir lite äldre. I CART är det lite mer ärligare som det verkar och trevligare stämmning. Sen ytterligare en väsentlig skillnad - för att bibehålla motivation ska man ha chans på segrar och framgång. I F1 kräver det en bra bil och en styrning i ett av de 2-3 toppstallen. Har man inte det, hur ska man då motivera sig som 40-åring i F1? I CART är det lättare att få vantarna på ett vinnarmaterial, och därmed lättare att hålla motivationen uppe.
Tyvärr är trenden i F1 numera att alla som passerar 30 är snart redo för pension. Titta bara på Schumacher, han kör bättre än någonsin och är bara några år över 30. Ändå spekuleras det i att han nu snart ska gå i pension. Han kan lätt hålla på i en 6-7 år till på samma nivå om han själv vill.
En skillnad mellan CART och F1 i den avseendet kan nog vara att det är så mycket mer politik och rävspel i F1. Sånt frestar på och det snarare än något annat gör att folk tappar sugen när man blir lite äldre. I CART är det lite mer ärligare som det verkar och trevligare stämmning. Sen ytterligare en väsentlig skillnad - för att bibehålla motivation ska man ha chans på segrar och framgång. I F1 kräver det en bra bil och en styrning i ett av de 2-3 toppstallen. Har man inte det, hur ska man då motivera sig som 40-åring i F1? I CART är det lättare att få vantarna på ett vinnarmaterial, och därmed lättare att hålla motivationen uppe.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det kan man säga. Michael är tydligen skitsur för att pappa inte låter honom använda privatjeten och åka till IRL-evenemang.On 2002-11-14 16:23, JTarnstrom wrote:
Undrar hur förhållandet är mellan far och son Andretti. De går skilda vägar, Michael till IRL och Mario stannar i CART. Michael har ju nyligen sagt att pappa Mario mest var till besvär för hans karriär. Har det blivit nån fnurra på tråden på sistone?
Tärnström
Sedan att Michael nu har akuta sponsorproblem gör ju inte saken bättre direkt.
/Jan
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
CART har blivit mer krävande. En av anledningarna till att Tracy tränade upp sig inför årets säsong var de nya bränslereglerna. Tidigare kunde förarna ligga och fisköra under stora delar av loppen, nu är det järnet hela tiden. Framförallt borde ovalerna vara mycket jobbigare än tidigare. Den tiden är nog förbi när en 54-åring kunde vinna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur vet du det?On 2002-11-17 12:28, LuckyStrike1 wrote:
Titta bara på Schumacher, han kör bättre än någonsin och är bara några år över 30. Ändå spekuleras det i att han nu snart ska gå i pension. Han kan lätt hålla på i en 6-7 år till på samma nivå om han själv vill.
Jag läste av någon konstig anledning en intervju med Verstappen där han sa att han dragit ner något på fysträningen men att han fortfarande tränade 2-3 timmar i snitt varje dag. Schumi har jag för mig har sagt att han ligger på nästan 4 timmar fysträning om dan. Det kan ju faktiskt vara så att fysiken och möjligen sånt som syn och reaktionstid inte riktigt hänger med när man börjar närmar sig 40. Jag vet inte, men är du säker på motsatsen, eller var det en spekulation?
Ville sa i en intervju får några år sedan att det var en enorm skillnad på F1 och CART när han gjorde övergången. När han körde i CART tränade han i stort sett inte alls, men efter några F1-lopp insåg han att det inte höll alls att göra samma sak där. Skillnaden var främst tempot, att man i CART ibland tog det ganska lugnt men i F1 var det nästan kvalpush i alla 30 milen. Det är ju de där sista sekunderna som är jobbiga. Nu är det förstås inte lika påfrestande som maraton, cykling, motocross, enduro och liknande, men om man börjar bli lite trött så är det svårt att hålla uppe koncentrationen och då rasar varvtiderna, samt misstagen ökar. Helst skall man väl gå i mål lika oberörd som efter första varvet.
Sedan är ju även påfrestningerna lite större i F1 nu för tiden med högre kurvhastigheter är i CART, men det verkar också ha fått större betydelse i CART, om man tittar på dagens CART-förare. Sådana som Jeff Gordon och andra har väl t.o.m. visat att det inte är någon direkt fördel att vara överviktig och utan kondition i NASCAR.