Vinterdäck, vad skall jag köpa?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag skall köpa vinterdäck till min Mercedes E430.

Orginal dimension är 235/45-17 (sommar) och rekomenderade vinterdäck är 215/55-16. Problemet är att bilen är utrustad med större bromsar (fran E55 AMG) sa jag maste ha 17" vinterdäck.

Det blir ganska dyrt, ca 2,200 per däck, trodde jag tills jag hittade AVON CR-85 som bara kostar ca 1,300 per däck monterat och balancerat.

I Schweiz sa är det inte sa mycket snö pa vägarna, men fran och med nästa vinter kommer jag att bo i Sverige och sa vill man ju ha sjyssta vinterdäck. Har aldrig hört talas om AVON annat än till MC, kan dessa däck vara nage bra?

Om jag köer dessa, vilken dimension skall jag välja? AVON finns i 235/45-17, men ocksa 205/50-17 vilket borde passa mina 7,5" breda fälgar, och dom har nästan samma diameter (6mm mindre diameter räknade jag ut) som 235/45. Smalare däck borde väl ge bättre grepp pa vinterväglag.
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Utan att göra reklam...
gå in på http://www.gummihuset.se klicka däck, vinterdäck och sedan 17'' så får du upp ett flertal olika märken och prisklasser.
Orkade inte läsa igenom allt men det kanske finns något alternativ där till det du hittat tänkte jag. :smile:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Avon ... inte direkt ett däcksmärke som ingjuter förtroende för mig när det gäller vinterdäck till vanliga bilen. Men jag vet ingenting om dem.

Jag har just bytt till dubbfria Nokian Hakkapelitta för årets säsong - än så länge lysande bra däck. Bra grepp i snöstormen. Går tyst på snöfri väg också. Bra grepp och stabila på asfalt. Så de rekommenderar jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag har också Nokian Hakkapelitta 195/65-15 på min andra Merca och är nöjd (har dock inte kört mycket i snö). Tror dock inte man kan jämföra 65-profils-däck med 45-profil, men Nokian har gör ju generellt sett bra vinterdäck, säkert mer anpassade för svenska förhållanden. På kontinenten är vägarna så gott som alltid snöfria ohc däcken är anpassade därefter.

Jag testade länken till Svenska Gummihuset. Nokian WR för 6,300 verkar helt OK. Problemet är att dom kostar ca 8,500 i Schweiz (och detta med 7,5% moms!), Nokian är inget stor märke här och måste beställas. Men jag hittade en annan butik som säljer Nokian NRW för ca 5,000. Detta är dock fjolårets modell, men det känns ändå som ett tryggare köp än Avon. Det får nog bli dessa däck.