CFD
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre sep 13, 2002 02:00
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre sep 13, 2002 02:00
Ok...anledningen till att jag frågar är att jag efter lite om och men tror mig ha pillat fram en lämplig vingprofil. Nu återstår att hitta en vettig placering och att försöka filosofera fram vingens verkliga anfallsvinkel.
Frågan är om det är något som en tämligen usel dataanvändare som jag skulle lyckas lösa...
Tacksam för mer info.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hmm, har du tillgång till ett CFD-program med nätgenerator?
Vilken dator hade du tänkt köra på?
Hur mycket vet du om strömningsteknik? Lite måste man nog veta för att kunna köra även ett kommersiellt CFD-program och få ut något vettigt av resultatet.
Jag kan tänka mig att det bör kunna gå att köra på en ny snabb PC om du bara vill köra invisköst i 2D. Det bör iallafall ge någon sorts uppfattning om anfallsvinkel och möjligen en grov uppskattning om var vingen skall sitta. Då är inte heller beräkningsnätet så svårt att tillverka, men inte heller alldeles enkelt förstås. Möjligen kan man t.o.m. använda någon panelmetodslösare, som bara behöver ett ytnät, vilket gör det hela ännu enklare samt snabbare att lösa i datorn. Då räcker absolut en snabb PC.
Bakom en bil kan det nog vara ganska svåra problem med avlösningar, beroende på bil, vilket inte är så lätt att lösa utan kräver åtminstone en 2D viskös turbulensräkning, vilket gör det ganska svårt och kritiskt att tillverka nätet. Egentligen är strömningen inte heller särskilt 2-dimensionell bakom bilen, men en 3D lösning med lämplig tubulensmodell får man inte på en vanlig PC...
Jag höll för ett tag sedan på med en beräkning av en bakvinge till en formelbil. Alltså bara vingen(flera element) och inget mer, utom marken. För att få till en lösning på någon rimlig tid(nåt dygn) krävdes en beräkningshastighet av ungefär tiodubbla den av en riktigt snabb PC samt ca 4 GB minne.
Det var med en kommersiell lösare där jag skulle tro att en licens kostar kring 200 000:- ungefär.
För övrigt vet jag inte om jag är rätt man att avgöra hur svårt det är att köra ett CFD-program eftersom jag kunde ganska mycket datorteknik, strömningsmekanik och numerik redan innan jag provade första gången. Då var det liksom inte riktigt läge att ladda hem något program och leka med själv, utan då kördes allt på datorer av Cray-typ i mångmiljonklassen. Någon som har en bättre uppfattning om hur svårt det är?
Vilken dator hade du tänkt köra på?
Hur mycket vet du om strömningsteknik? Lite måste man nog veta för att kunna köra även ett kommersiellt CFD-program och få ut något vettigt av resultatet.
Jag kan tänka mig att det bör kunna gå att köra på en ny snabb PC om du bara vill köra invisköst i 2D. Det bör iallafall ge någon sorts uppfattning om anfallsvinkel och möjligen en grov uppskattning om var vingen skall sitta. Då är inte heller beräkningsnätet så svårt att tillverka, men inte heller alldeles enkelt förstås. Möjligen kan man t.o.m. använda någon panelmetodslösare, som bara behöver ett ytnät, vilket gör det hela ännu enklare samt snabbare att lösa i datorn. Då räcker absolut en snabb PC.
Bakom en bil kan det nog vara ganska svåra problem med avlösningar, beroende på bil, vilket inte är så lätt att lösa utan kräver åtminstone en 2D viskös turbulensräkning, vilket gör det ganska svårt och kritiskt att tillverka nätet. Egentligen är strömningen inte heller särskilt 2-dimensionell bakom bilen, men en 3D lösning med lämplig tubulensmodell får man inte på en vanlig PC...
Jag höll för ett tag sedan på med en beräkning av en bakvinge till en formelbil. Alltså bara vingen(flera element) och inget mer, utom marken. För att få till en lösning på någon rimlig tid(nåt dygn) krävdes en beräkningshastighet av ungefär tiodubbla den av en riktigt snabb PC samt ca 4 GB minne.
Det var med en kommersiell lösare där jag skulle tro att en licens kostar kring 200 000:- ungefär.
För övrigt vet jag inte om jag är rätt man att avgöra hur svårt det är att köra ett CFD-program eftersom jag kunde ganska mycket datorteknik, strömningsmekanik och numerik redan innan jag provade första gången. Då var det liksom inte riktigt läge att ladda hem något program och leka med själv, utan då kördes allt på datorer av Cray-typ i mångmiljonklassen. Någon som har en bättre uppfattning om hur svårt det är?
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre sep 13, 2002 02:00
Just det faktum att flödet runt en bil är allt annat än 2D är ju en av huvudanledningarna till att jag skulle vilja simulera lite innan jag lägger ett par hundra timmar på att pillra ihop en vinge i grisdyr kolfiber. Känns inte helt kul att inte veta om jag har en chans att skapa någon användbar downforce eller bara byggt ett dyrare alternativ till anliggande bromsar...
Men man skulle nog kunna sammanfatta det med att det inte är någon större idé med min sunkbärbara hög...eller kanske snarare mina ännu sunkigare kunskaper
Är dock ganska säker på att ett par team en bit under toppnivå har börjat använda sig av CFD. Men de har antagligen tillgång till lite "tyngre" prylar på jobbet eller nåt.
Tackar och bugar i vilket fall som helst...