Inte Farbror Sids, utan F1:s.
Ibland är det en nästan sanslöst hård stämning och affärsmetoder i F1, med folk som får läsa om att de har fått sparken på stallets hemsida eller via fax, etc., trots skrivna kontrakt. I andra fall verkar de göra sitt bästa för att dra andra stall i konkurs.
Jag läste någonstans i en intervju med Niki Lauda att Tom W. dyrt och heligt hade lovat honom att betalningen av motorerna var på väg, vilket inte alls var sant visade det sig efter loppet. När Lauda sedan frågat Tom om saken hade han bett honom fara åt helvete. Trevligt...
Stämningen mellan förarna har väl inte heller alltid varit den bästa, vilket kanske inte är speciellt nytt.
Jag undrar om den här typen av affärsmetoder verkligen går i längden? Det finns väl ingen annan serie som har så här hårt klimat? En del sponsorer måste ju undra. Jag undrar t.ex. hur ett satsande nytt team, som det ev. amerikanska klarar det här, när man verkar bli blåst så fort någon ser ett tillfälle? Eller så är det lika hårt där.
Piraja-klubben
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att man lovar en sak och gör något helt annat är inget unikt för F1.
Svensk bilhandel har gjort så sedan urminnes tider t.ex. Sen tror jag nog att amerikanska företag är ganska vana att inte hedra anställnignskontrakt och liknande avtal om de vill bli av med en person - t.ex en som har kritiserat företaget eller chefen internt och ifrågasatt beslut ...
Svensk bilhandel har gjort så sedan urminnes tider t.ex. Sen tror jag nog att amerikanska företag är ganska vana att inte hedra anställnignskontrakt och liknande avtal om de vill bli av med en person - t.ex en som har kritiserat företaget eller chefen internt och ifrågasatt beslut ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Har en hel del med amerikanska företag och amerikansk företagskultur att göra. Visserligen inte i F1 branchen men ändå.
Det viktiga är att få på pränt vad man kommit överens om, det andra är att undvika klausuler om förlikningsmän (den större och mäktigare parten har då ett klart övertag)utan att hänvisa till gällande federal lag. Begär bankgarantier vid minsta tvivel om betalningsviljan / förmågan.
En amerikans ord gäller så länge det gynnar honom/henne, därför är jag väldigt detaljerad då jag skriver/signerar ett avtal.
Exempel, det skall framgå vad som gäller vid lev försening, delleverrans, fel på varan (hänvisa till mätbara specifikationer)mm mm.
Har man bara klart för sig vad det är som gäller så brukar det inte bli problem.
"But Mr.zz, do you really think we are here to pull your leg" (brukar höra liknande kommentar då jag lägger fram avtalet för påskrift) Jag brukar svara "No, but I might want to pull yours, and you do not want to be a part of that"
Det viktiga är att få på pränt vad man kommit överens om, det andra är att undvika klausuler om förlikningsmän (den större och mäktigare parten har då ett klart övertag)utan att hänvisa till gällande federal lag. Begär bankgarantier vid minsta tvivel om betalningsviljan / förmågan.
En amerikans ord gäller så länge det gynnar honom/henne, därför är jag väldigt detaljerad då jag skriver/signerar ett avtal.
Exempel, det skall framgå vad som gäller vid lev försening, delleverrans, fel på varan (hänvisa till mätbara specifikationer)mm mm.
Har man bara klart för sig vad det är som gäller så brukar det inte bli problem.
"But Mr.zz, do you really think we are here to pull your leg" (brukar höra liknande kommentar då jag lägger fram avtalet för påskrift) Jag brukar svara "No, but I might want to pull yours, and you do not want to be a part of that"
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00