Team Johansson rykte
-
-
- Moderator
Kul! Om Kenny går till IRL och Lövis startar ett CART-team borde chanserna öka att vi får se båda serier i svensk tv. Tydligen är Dixon väldigt missnöjd med Ganassi och vill därifrån. Ryktena säger att han inte alls är intresserad av IRL och att han anser att kontraktet med Ganassi bara är giltigt för en styrning i CART-serien. Om detta stämmer visar det på att Chip Ganassi fullständigt saknar känsla för att hantera sina förare. Antingen är han oerhört cynisk som tvingar med Dixon på IRL-båten i syfte att använda honom i utpressningssyfte eller också är han oerhört naiv om han tror att Dixon skulle göra ett bra jobb under sådana omständigheter.
Tänk om Kenny kunde hoppa in i Lövis stall...
Tärnström
Tänk om Kenny kunde hoppa in i Lövis stall...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Du verkar så grinig mot Ganassi efter att Brackens fiasko där i år ... det är tufft att leka med de stora pojkarna. Kenny har nog en hel del ansvar själv för misslyckandet i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
Jag ahr sagt det förr - Ganassi har dippat sedan Mo Nunn försvann. Ganassis tålamod med förare verkar vara noll. Se på Gidley bland annat. Han var ju otroligt missnöjd med Junquiera och Minassian förra säsongen. Minassian fick gå och Junquiera hade väl gått samma väg om han inte hade rätat upp sig. Allt tyder på att Bräck inte har fått de förutsättningar som han hade behövt. Relationen med ingenjören har inte funkat, depåarbetet har varit under all kritik (två tappade segermöjligheter, taskiga strategier etc). Byte av personal i teamen under pågående säsong. Lägg därtill att Ganassi har förefallit mer och mer ointresserad av CART samtidigt som han har intressen i både Nascar och IRL.
Kennys två säsonger med Rahal, ett team som egentligen har sämre förutsättnignar än Ganassi, visar att han är bra mycket bättre än vad vi har sett i år. Motståndet var tuffare, ändå presterade Kenny bättre resultat än i år.
Visst är det möjligt att Kenny själv har bidragit till att resultaten har uteblivit men tänk efter - två bra resultat till och KEnny hade legat bland de topp fem-sex. Stallet har sumpat mer än så för Kenny i år. Kenny får naturligtvis ta på sig en del av skulden för de incidenter som han har råkat ut för på banan, inget snack om det, men det är ingenting som får mig att tro att Kenny är slut. En del av incidenterna tror jag har sin förklaring i att Kenny inte har haft den respekt med sig som han hade förra året. Incidenten med Tracy på Elkhart Lake är symptomatisk. Konkurrenterna vet att Kenny stänger igen dörren tajtare än någon annan och då passar man sig för att hålla emot, men när Kenny inte har varit likak blixtrande snabb i år har den respekten försvunnit och då har det slutat i närkontakt. Förra året funkade det med små marginaler, i år gick det åt helvete.
Tärnström
Kennys två säsonger med Rahal, ett team som egentligen har sämre förutsättnignar än Ganassi, visar att han är bra mycket bättre än vad vi har sett i år. Motståndet var tuffare, ändå presterade Kenny bättre resultat än i år.
Visst är det möjligt att Kenny själv har bidragit till att resultaten har uteblivit men tänk efter - två bra resultat till och KEnny hade legat bland de topp fem-sex. Stallet har sumpat mer än så för Kenny i år. Kenny får naturligtvis ta på sig en del av skulden för de incidenter som han har råkat ut för på banan, inget snack om det, men det är ingenting som får mig att tro att Kenny är slut. En del av incidenterna tror jag har sin förklaring i att Kenny inte har haft den respekt med sig som han hade förra året. Incidenten med Tracy på Elkhart Lake är symptomatisk. Konkurrenterna vet att Kenny stänger igen dörren tajtare än någon annan och då passar man sig för att hålla emot, men när Kenny inte har varit likak blixtrande snabb i år har den respekten försvunnit och då har det slutat i närkontakt. Förra året funkade det med små marginaler, i år gick det åt helvete.
Tärnström
-
Han var med all rätt missnöjd med Minassian och Junquiera ifjol för då var de inte alls bra. Först på slutet fick Junquiera lite ordning på grejerna. Minassian fick det aldrig så jag hade aldrig något emot att han fick kicken. Gidley som hoppade in var lite för ojämn, så jag kan förstå om man inte förnyade hans kontrakt - särskilt som Bräck och Junquiera båda var ett bättre val vid den tidpunkten.
I år har ju Junquiera varit snabbare än Bräck och han har lyckats leverera resultaten till stallet - han har helt enkelt besegrat sin svenske stallkamrat. Att han lämnar stallet beror ju på att han vill fortsätta i CART och inte gå till IRL. När Scott Dixon kom in i stallet i år fick Kenny helt plötsligt problem att hålla honom bakom sig också. Visst har stallet schabblat en hel del i år men så har Kenny också flera gånger. Trist är att han skyller det mer på stallet genom att antyda diverse saker. Det får, tycker jag, Kenny att framstå som en medgångsförare. När det går bra är han duktig men när det går emot lite så verkar han helt tappa gnistan, viljan och motivationen.
I år har ju Junquiera varit snabbare än Bräck och han har lyckats leverera resultaten till stallet - han har helt enkelt besegrat sin svenske stallkamrat. Att han lämnar stallet beror ju på att han vill fortsätta i CART och inte gå till IRL. När Scott Dixon kom in i stallet i år fick Kenny helt plötsligt problem att hålla honom bakom sig också. Visst har stallet schabblat en hel del i år men så har Kenny också flera gånger. Trist är att han skyller det mer på stallet genom att antyda diverse saker. Det får, tycker jag, Kenny att framstå som en medgångsförare. När det går bra är han duktig men när det går emot lite så verkar han helt tappa gnistan, viljan och motivationen.
-
- Moderator
Jag har inte sett att Kenny skyller på stallet. Var har han gjort det någonstans. Snarare har jag läst att han är mycket uppskattad för att han inte har hängt ut någon udner säsongen.
Tärnström
Tärnström
-
Appropå Memo, så vore det ett smärre mysterium om han inte får en styrning till nästa år.
För nu när Andretti och kanske även Bell och Vasser inte kommer att finnas i serien nästa säsong så står man helt utan Amerikaner, vilket inte direkt kommer att få intresset i USA att skjuta i höjden.
Det är nästan så Cart själva borde skjuta till lite pengar för att få in en 3-4 stycken Amerikaner, varav en av dessa borde vara Gidley. Pengar som man förmodligen skulle få tillbaka genom det då ökade intresset för serien på hemmaplan.
För nu när Andretti och kanske även Bell och Vasser inte kommer att finnas i serien nästa säsong så står man helt utan Amerikaner, vilket inte direkt kommer att få intresset i USA att skjuta i höjden.
Det är nästan så Cart själva borde skjuta till lite pengar för att få in en 3-4 stycken Amerikaner, varav en av dessa borde vara Gidley. Pengar som man förmodligen skulle få tillbaka genom det då ökade intresset för serien på hemmaplan.
-
-
Med anledning av Bräck och Ganassi. Det såg ju väldigt bra ut i början, men i första loppet blev Bräck avkörd i starten av Bell. Sedan var han med i Long Beach och borde egentligen varit tvåa. Det var den där gulflaggs-depå grejen som gjorde det.
Sedan kändes det som om stallet satsade allt på Indy 500 och glömde bort CART. Kenny har ju gjort flera bra körningar, men tappade muttrar i depån har helt klart kostat honom 2 solklara och överlägsna segrar. Både i Portland och i Rockingham.
Och jag håller med..Ganassistallet är inte alls det stall det har varit. Det var inte ens bra sista året man hade Montoya som var klart snabbast 2000 men bara bröt och bröt och bröt..och vann något lopp.
Hade Kenny stannat i Rahal hade han vunnit fjolårssäsongen. Det blev aldrig samma grej när det var klart han skulle byta stall förra säsongen. Min högst personliga uppfattning.
Sedan kändes det som om stallet satsade allt på Indy 500 och glömde bort CART. Kenny har ju gjort flera bra körningar, men tappade muttrar i depån har helt klart kostat honom 2 solklara och överlägsna segrar. Både i Portland och i Rockingham.
Och jag håller med..Ganassistallet är inte alls det stall det har varit. Det var inte ens bra sista året man hade Montoya som var klart snabbast 2000 men bara bröt och bröt och bröt..och vann något lopp.
Hade Kenny stannat i Rahal hade han vunnit fjolårssäsongen. Det blev aldrig samma grej när det var klart han skulle byta stall förra säsongen. Min högst personliga uppfattning.
-
-
Nja dé jag undrar om det verkligen stämmer, kom ihåg att Kenny kom ut tävligensdagen, efter en månad av fria träningspass och kval med en feldrevad växellåda......yikes!On 2002-11-11 14:42, El Scorcho wrote:
...
...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2002-11-11 14:57 ]</font>
-
-
-
- Moderator
-
Han har ju inte haft något eget team där i år och endast kört i sporadiska inhopp ....On 2002-11-12 19:49, k.k wrote:
Kommer herr Johansson dra sig ur A/ELMS om teamet börjar med CART?
-
- Moderator
Så jäkla underligt att inte Gidley kan få en styrning. Jag har då fan aldrig sett honom göra bort sig. Dessutom har han en klockren profil för marknadsföring, den perfekta amerikanska drömmen. Han kommer ju från en inte alltför välbärgad fiskarfamilj, inte direkt den bakgrund som är typisk för killar som håller på med racing.
Tärnström
Tärnström
-
Nej, jag tänkte på den här killen. Han körde visst F3 i år och inte FF som jag yrade om.On 2002-11-12 20:06, JTarnstrom wrote:
Sami, du tänker förmodligen på Pat Long. Enligt mina källor, och de är insatta, så är han inget att hänga i julgranen.
Tärnström
American Richard Antinucci has teamed up with the race-winning Promatecme Formula 3 outfit for the end-of-season races at Macau and Korea.
This season Antinucci drove for Manor Motorsport in the British F3 series, where he finished 10th, but has made the switch to Promatecme after a successful test at Croft last week. He joins team leader Bruce Jouanny, who won the final round of the British championship, for the two fly away races.
"I'm very happy to have the chance to race with Promatecme for these two races," said Antinucci. "I've not done a street race before and you really need experience for a circuit like Macau. But I'm very confident about the team and the people I'm working with. I've heard that Macau is a wonderful venue!"
Antinucci is one of a number of drivers Promatecme is considering for its 2003 assault on the British F3 title.
-
Vill vi verkligen se fler amerikaner i racing..
Själv blir jag lätt illamående när det skall tackas gud och hela släkten så fort man ser en mick stickas fram.
Se bara på Nascar...
Nej jag e fullt nöjd med antalet amerikaner inom racingvärlden.
Sedan skulle det imho vara idioti av Lillövis att hoppa in i CART nu när alla andra verkar dra. Jag vet inte men han har aldrig framstått som direkt dum för mig, så min gissning är att det bara är ett helt vanligt silly season rykte.
//mopar
Själv blir jag lätt illamående när det skall tackas gud och hela släkten så fort man ser en mick stickas fram.
Se bara på Nascar...
Sedan skulle det imho vara idioti av Lillövis att hoppa in i CART nu när alla andra verkar dra. Jag vet inte men han har aldrig framstått som direkt dum för mig, så min gissning är att det bara är ett helt vanligt silly season rykte.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
Mja, visst är det jobbigt när de står där med påklistrat smile och tackar allt från Jesus till mormor, samt lyckas rapa upp alla sina sponsorer.
Men om cart ska överleva så behövs nog lite amerikanska förare. Nascar är väl bara amerikaner och det verkar de älska.
Antonucci är väl en som de tror kan bli något av en stjärna. Om han är bra vet jag ej? Sedan kanske han har siktet på F1? Red Bull har väl dragit i gång något program som ska få fram amerikanska förare till bl a F1 kanske också cart?
Men om cart ska överleva så behövs nog lite amerikanska förare. Nascar är väl bara amerikaner och det verkar de älska.
Antonucci är väl en som de tror kan bli något av en stjärna. Om han är bra vet jag ej? Sedan kanske han har siktet på F1? Red Bull har väl dragit i gång något program som ska få fram amerikanska förare till bl a F1 kanske också cart?
-
Personliga påhopp är inte tillåtna. "Idiotjävel" är ett sådant. Gillar du inte reglerna - uppsök ett annat forum!On 2002-11-13 07:32, mopar wrote:
Se bara på Nascar...
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-11-13 23:24 ]</font>
-
Det går överOn 2002-11-13 07:32, mopar wrote:
Se bara på Nascar...
Lysna på Villeneuve i början av 1996 års säsong, varje gång han pratade så nämnde han namnen på alla sponsorer, det försvan snabbt som tur var
Skulle vara kul med Johansson i CART, då kanske SVT forsätter att sända, man kan alltid hoppas.
/Viktor
-
On 2002-11-13 23:22, Vincent wrote:Personliga påhopp är inte tillåtna. "Idiotjävel" är ett sådant. Gillar du inte reglerna - uppsök ett annat forum!On 2002-11-13 07:32, mopar wrote:
Se bara på Nascar...
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-11-13 23:24 ]</font>
Men att vädra sina åsikter om olika folkgrupper är tydligen OK,
gälller det alla folkgrupper ??
-
- Moderator
Jag har svårt att se Mopars inlägg som något annat än ett uttryck för att han inte gillar den amerikanska racingkulturen. Att därifrån dra slutsatsen att det utgör ett påhopp på det amerikanska folket är väl att dra det lite väl långt. Dessutom rättfärdigar inte ett fel från Mopars sida att du kallar honom för idiotjävel. Om det är någrra som ska agera poliser på forumet så är det vi som driver sajten, inte du. Är du inte nöjd med detta svar tycker jag att du ska lämna forumet och anmäla oss till diskrimineringsombudsmannen.
Tärnström
Tärnström
-
On 2002-11-13 23:37, JTarnstrom wrote:
Jag har svårt att se Mopars inlägg som något annat än ett uttryck för att han inte gillar den amerikanska racingkulturen. Att därifrån dra slutsatsen att det utgör ett påhopp på det amerikanska folket är väl att dra det lite väl långt. Dessutom rättfärdigar inte ett fel från Mopars sida att du kallar honom för idiotjävel. Om det är någrra som ska agera poliser på forumet så är det vi som driver sajten, inte du. Är du inte nöjd med detta svar tycker jag att du ska lämna forumet och anmäla oss till diskrimineringsombudsmannen.
Tärnström
ag har läst till och från på det här forumet och det är ju inte första gången som någon skriver nedvärderande om Amerikaner, om hur feta fula publiken är och förarna bara kan köra racerbil på ovalbanor och bla, bla osv...
Som halv-Amerikan Morsa(Amerikan) Farsa(Svensk) så tycker jag det är förjävligt.
-
- Moderator
Om du har läst mina inlägg vet du var jag står. Alla ska känna sig välkomna på Forza oavsett ursprung. Tyvärr förekommer inlägg som ibland kan verka en aning stötande utan att för den skull kvalificera sig som diskriminerande. Dessutom är det omöjligt att hålla koll på alla inlägg som görs på sajten. Där får faktiskt användarna vara med och hjälpa till att städa upp. Nästa gång du ser något som upprör dig, maila mig eller någon annan i redaktionen i stället för att sänka dig till samma låga nivå.
Fråga Mopar vad han menar. Jag är säker på att hans inlägg inte hade för avsikt att diskriminera en hel folkgrupp. Skulle det mot förmodan vara så, ja då får vi göra något åt Mopar.
Tärnström
Fråga Mopar vad han menar. Jag är säker på att hans inlägg inte hade för avsikt att diskriminera en hel folkgrupp. Skulle det mot förmodan vara så, ja då får vi göra något åt Mopar.
Tärnström
-
Jag läste att det är några Araber som har köpt Arrows-Teamet.
Vill vi verkligen se fler Araber i racing..
Själv blir jag lätt illamående när det skall tackas Allah och hela släkten så fort man ser en mick stickas fram.
Nej jag e fullt nöjd med antalet Araber inom racingvärlden.
//Vincent
Är den här posten OK JTärnström ?
Vill vi verkligen se fler Araber i racing..
Själv blir jag lätt illamående när det skall tackas Allah och hela släkten så fort man ser en mick stickas fram.
Nej jag e fullt nöjd med antalet Araber inom racingvärlden.
//Vincent
Är den här posten OK JTärnström ?
-
- Moderator
Nej, men det hela beror ju på vad avsikten med inlägget är. Om din avsikt är att skymfa araber och muslimer, ja då är det inget snack. Då ska det bort. Jag tycker att vi kan ge Mopar en chans att förklara vad han hade för avsikt med sitt inlägg innan vi åtgärdar. Att göra som du gjorde, och kalla Mopar för idiotjävel, är fortfarande ingen lösning på problemet. Om du vill fortsätta diskussionen får du mer än gärna maila mig. Principiellt brukar vi inte föra diskussioner om modereringen på forumet.
Tärnström
Tärnström
-
-
En högst personlig åsikt i ämnet, alltså inte vad som skall vara kvar eller inte, utan vad som är ogrundade angrepp på folkgrupp:
Om man t.ex. säger att amerikaner är värdelösa på OW-racing på vanliga banor är det ju en ganska korrekt beskrivning av hur det har varit det senaste decenniet iallafall, utom kanske nåt undantag som varit hyfsade, t.ex. Michael Andretti, etc.. Men för en väldigt rik nation med 280 milj. invånare är det uselt. Japaner är ju en annan grupp det klankats på, samt delvis araber i samband med beslutet om att köra i Dubai. Det har väl inte så mycket med folkgruppen att göra utan med racingkulturen i resp. land/kontinent. Det bor t.ex. säkert nästan lika många med skotskt blod i USA som i Skottland, men inte kommer det särskilt många amerikanska F1-förare med skotskt ursprung, jämfört med skotska.
Lite sådana generaliseringar måste man väl få göra utan att det är angrepp på folkgrupp, Vincent?
Om man t.ex. säger att amerikaner är värdelösa på OW-racing på vanliga banor är det ju en ganska korrekt beskrivning av hur det har varit det senaste decenniet iallafall, utom kanske nåt undantag som varit hyfsade, t.ex. Michael Andretti, etc.. Men för en väldigt rik nation med 280 milj. invånare är det uselt. Japaner är ju en annan grupp det klankats på, samt delvis araber i samband med beslutet om att köra i Dubai. Det har väl inte så mycket med folkgruppen att göra utan med racingkulturen i resp. land/kontinent. Det bor t.ex. säkert nästan lika många med skotskt blod i USA som i Skottland, men inte kommer det särskilt många amerikanska F1-förare med skotskt ursprung, jämfört med skotska.
Lite sådana generaliseringar måste man väl få göra utan att det är angrepp på folkgrupp, Vincent?
-
Jag använde mopars inlägg och bara bytte ut amerikaner mot araber bara för att illustrera vad jag menar.On 2002-11-14 00:30, JTarnstrom wrote:
Nej, men det hela beror ju på vad avsikten med inlägget är. Om din avsikt är att skymfa araber och muslimer, ja då är det inget snack. Då ska det bort. Jag tycker att vi kan ge Mopar en chans att förklara vad han hade för avsikt med sitt inlägg innan vi åtgärdar. Att göra som du gjorde, och kalla Mopar för idiotjävel, är fortfarande ingen lösning på problemet. Om du vill fortsätta diskussionen får du mer än gärna maila mig. Principiellt brukar vi inte föra diskussioner om modereringen på forumet.
Tärnström
Om jag hade skrivt det som ett helt nytt topic så hade du plockat bort det direkt, vilket vore helt rätt.
Tyvär har det blivit helt legitimt att skriva vad man vill om amerikaner utan att nån protesterar, och utan att nån moderator ingriper.
Sen vad man menar har ju "Igentligen menar" ingen betydelse, det man har skrivit får man stå för...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Vincent den 2002-11-14 01:00 ]</font>
-
Fast det var ju inte vad mopar skrev, han skrev ju att han blir illamående när han ser en amerikaner tacka gud och släkten på prispallen.On 2002-11-14 00:42, AndersF1 wrote:
En högst personlig åsikt i ämnet, alltså inte vad som skall vara kvar eller inte, utan vad som är ogrundade angrepp på folkgrupp:
Och det är ju något helt annat, eller ??
Annars håller jag med dig helt och hållet.
-
Nejvisst, inte alls, vilket jag inte påstod heller. Det var mer en allmän åsikt/observation.On 2002-11-14 00:59, Vincent wrote:
Fast det var ju inte vad mopar skrev, han skrev ju att han blir illamående när han ser en amerikaner tacka gud och släkten på prispallen.
När det gäller tackandet av gud och familjen i varje tänkbar situation så tycker jag att det kan vara lite irriterande och sånt som mer är en privatsak. Nu är väl inte amerikaner ensam om det, men ganska bra på det, samt allt mekaniskt rabblande av sponsorer som förekommer i amerikansk racing, vilket inte har något med amerikanska förare att göra. Har inte hört så många arabiska förare ge intervjuer men kan tänka mig att även de skulle tacka Allah ständigt och jämt. Det är förstås en kulturfråga men på mig framstår det där tackandet som att Gud har favoriserat just dem, till skillnad ifrån deras konkurrenter som inte är lika nära Gud, inte har bett lika bra, mer syndfulla, etc.. Det skulle även kännas jättekonstigt om Göran Person och andra politiker avslutade alla sina tal med "Gud bevare och välsigne konungariket Sverige". Alldeles som det var något alldeles speciellt med Sverige, till skillnad ifrån de andra länderna.
När det gäller det här ständiga tackandet och annat irriterande trams så gäller det väl de flesta idrottsmän och när man tänker efter undrar jag om inte idrottsmän ger de absolut värdelösaste intervjuerna. I 99% av fallen har de ju ingenting att säga "-Jo, jag vann för att jag/vi var snabbare". Ehh, jaha, jag tror jag såg det också...
-
Jahapp...
Så hamnade man i klistret igen då..
Eftersom Tärnström editerat så vet jag inte vad jag har fått utstå, men det bjuder jag på.
Ber om ursäkt om jag förolämpat dig Vincent. Var aldrig min mening, min reflektion rörde det faktum att nästan varje gång en Amerikan vinner något så skall denne i segerintervjun prisa gud, Jag personligen tror inte det beror på att Amerikaner i allmänhet skulle vara mer religiösa än något annat folkslag, skillnaden är att när t.ex en Arab prisar Allah så är han extremist och när en kristen person prisar gud så är man helt "rätt".
Enligt MIN personliga åsikt så har det i det amerikanska samhället spridit sig en stor dubbelmoral. Ett exempel är en President som är emot abort men för döds straff.
Hur som helst så har inte denna diskussionen på detta forum att göra, har jag upprört dig eller någon annan så finns det en private funktion på forumet.
Till er övriga, sorry om jag skapade problem..
//mopar
Eftersom Tärnström editerat så vet jag inte vad jag har fått utstå, men det bjuder jag på.
Ber om ursäkt om jag förolämpat dig Vincent. Var aldrig min mening, min reflektion rörde det faktum att nästan varje gång en Amerikan vinner något så skall denne i segerintervjun prisa gud, Jag personligen tror inte det beror på att Amerikaner i allmänhet skulle vara mer religiösa än något annat folkslag, skillnaden är att när t.ex en Arab prisar Allah så är han extremist och när en kristen person prisar gud så är man helt "rätt".
Enligt MIN personliga åsikt så har det i det amerikanska samhället spridit sig en stor dubbelmoral. Ett exempel är en President som är emot abort men för döds straff.
Hur som helst så har inte denna diskussionen på detta forum att göra, har jag upprört dig eller någon annan så finns det en private funktion på forumet.
//mopar
-
Lite klargörande..vi svenskar gör det oftast enkelt för oss och säger att "amerikaner" är si eller så. Skälet är att vi bor i ett litet land med 9 miljoner och att vi är vana vid att se allting som kollektiv.
Personligen älskar jag USA men ogillar Nascar eftersom dess popularitet gör att man ifrågasätter en hel publiks mentala hälsa-:)
Förresten så är det väl trevligare att tacka Gud än att tacka sossarna?
Personligen älskar jag USA men ogillar Nascar eftersom dess popularitet gör att man ifrågasätter en hel publiks mentala hälsa-:)
Förresten så är det väl trevligare att tacka Gud än att tacka sossarna?
-
Du ska inte snacka med mig om dubbelmoral, jag och min flickvän har nyligen tagit en stor fight med våra släktingar(den svenska delen) och anledningen är att vi inte tänker döpa vårt barn, bara därför att varken hon eller jag är troende.On 2002-11-14 07:35, mopar wrote:
//mopar
Det har gått så långt att en moster till min flickvän har lovat att att hon aldrig skall vistas i samma rum som
oss eller barnet.
Men i Sverige är det tydligen så att man ska döpa barnet även om man inte är troende, då kan man verkligen snacka om dubbelmoral.
Men bara för att jag inte är troende så blir jag inte mer illamående när jag ser en amerikan tacka gud efter att ha vunnit ett Nascar lopp som jag vart illamående när jag såg Carola tacka gud efter att hon hade vunnit shlagerfestivalen första gången.
Jag kan även tillägga att en amerikan är inte mera "rätt" i andra amerikaners ögon bara för att han tackar gud när han har vunnit något, det där med att tacka gud är något som är vanligt av personer som kommer från det så kallade bibelbältet i USA. Och många av Nascar förarna kommer just ifrån dom områdena så du kan nog räkna med att dom flesta av nascarförarna som tackar gud är verkligen troende och dom säger nog inte så bara för att få några extra "poäng" bland sina fans.
-
Jag är stolt ickedöpt och svensk (dock ej stolt sådan).On 2002-11-14 11:12, Vincent wrote:
Men i Sverige är det tydligen så att man ska döpa barnet även om man inte är troende, då kan man verkligen snacka om dubbelmoral.
Hoppas släktingarna lär sig respektera ert beslut, om ni nu tycker det är viktigt att behålla kontakten med dem efter sådana hot.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-11-14 11:29 ]</font>
-
-
Detta är kanske inte rätt forum, men jag ville bra säga att jag stödjer dig i detta. Tycker det är upp till barnet om det vill döpa sig eller inte. Nu kan inte ett litet barn uttrycka sina åsikter så då får föräldrarna göra det, istället. BraOn 2002-11-14 11:12, Vincent wrote:
Du ska inte snacka med mig om dubbelmoral, jag och min flickvän har nyligen tagit en stor fight med våra släktingar(den svenska delen) och anledningen är att vi inte tänker döpa vårt barn, bara därför att varken hon eller jag är troende.
-
Men nu gör ju du som mopar ju, snacka om dubbelmoral.On 2002-11-14 11:12, Vincent wrote:
Allvarligt talat så är det svårt att konversera utan att trampa någon på tårna, alla är ju olika känsliga för olika saker/händelser/företeelser. Jag skulle ju kunna bli förnärmad över ditt påstående att Svenska kräver dop och att Svenskar därför är dubbelmoraliska, men jag väljer at struntai det och låta dej leva med din villfarelse. Jag tror dessutom inte att du på allvar tror att alla i sverige kräver att barn ska döpas.
Vad gäller dop så tycker jag visst att man kan döpa barn utan att vara troende, det är inte värre än att man firar jul och påsk utan att vara troende. De är en del av vårt kulturarv helt enkelt. Samma sak med att gifta sig kyrkligt.
Jag kom inte sist!
-
När det gäller dop så handlar det för mig om att att varje människa skall själv få avgöra vilka organistioner man vill vara med i och det kan man inte avgöra om man är några månader gammal.On 2002-11-14 11:56, JBS wrote:
Vad gäller dop så tycker jag visst att man kan döpa barn utan att vara troende, det är inte värre än att man firar jul och påsk utan att vara troende. De är en del av vårt kulturarv helt enkelt. Samma sak med att gifta sig kyrkligt.
Vadå fira Jul?
Vi firar väl inte att ett speciellt barn föddes för ca 2000 år sedan, det vi firar är väl NK´s årsbokslut!
Konfirmationen är väl till för att man skall få presenter och inte avge en trosbekännelse?
Påsken är till för att vi skall konsumera Kronäggs överproduktion av ägg och godisproducenternas godisproduktion. Vadå återuppståndelse?
Allhelgonahelgen är till för att plastindustrin skall få avkastning för sina plastmasker. Våra döda släktingar behöver vi väl inte minnas och hedra med ljus?
Vi firar väl inte att ett speciellt barn föddes för ca 2000 år sedan, det vi firar är väl NK´s årsbokslut!
Konfirmationen är väl till för att man skall få presenter och inte avge en trosbekännelse?
Påsken är till för att vi skall konsumera Kronäggs överproduktion av ägg och godisproducenternas godisproduktion. Vadå återuppståndelse?
Allhelgonahelgen är till för att plastindustrin skall få avkastning för sina plastmasker. Våra döda släktingar behöver vi väl inte minnas och hedra med ljus?
-
Ok, jag trodde vi var klara..Du ska inte snacka med mig om dubbelmoral, jag och min flickvän har nyligen tagit en stor fight med våra släktingar(den svenska delen) och anledningen är att vi inte tänker döpa vårt barn, bara därför att varken hon eller jag är troende.
Det har gått så långt att en moster till min flickvän har lovat att att hon aldrig skall vistas i samma rum som
oss eller barnet.
Men bara för att jag inte är troende så blir jag inte mer illamående när jag ser en amerikan tacka gud efter att ha vunnit ett Nascar lopp som jag vart illamående när jag såg Carola tacka gud efter att hon hade vunnit shlagerfestivalen första gången.
Jag kan även tillägga att en amerikan är inte mera "rätt" i andra amerikaners ögon bara för att han tackar gud när han har vunnit något, det där med att tacka gud är något som är vanligt av personer som kommer från det så kallade bibelbältet i USA. Och många av Nascar förarna kommer just ifrån dom områdena så du kan nog räkna med att dom flesta av nascarförarna som tackar gud är verkligen troende och dom säger nog inte så bara för att få några extra "poäng" bland sina fans.
Jag gör ett sista försök då innan jag lägger ner, min mor lärde mig att när två bråkar så brukar den med bästa vettet lägga ner!
Vad har mina "fördomar" om amerikaner att göra med din frus/sambos släkt? Jag e ledsen för att hon har sådana inskränkta släktingar. Dop eller inte är helt er ensak, svensk, amerikansk eller polack.. vi lever i ett fritt samhälle, det är därför vi kan ha såna här diskussions forum.
Att dra slutsatsen att man i Sverige skall göra si eller så på grundval av din frus moster är väl i ärlighetens namn minst lika plumpt och upprörande som det som du gav dig på mig för att jag gjort? Eller?
När det gäller att man blir illamående när man ser Carola prisa gud så håller jag med, det är ju precis den känslan jag beskrev från början. Ska jag överdriva och hård dra det hela än mer så hade jag mått illa om en Tysk tex ville tacka Adolf för all inspiration eller en satanist hylla satan.. Har man tävlat i något och gjort det bra ska man enligt min åsikt hålla sig till att hylla sig själv och dom som hjälpt en nå målet. Och om nu förare från gnällbältet har gud i teamet så är det helt ok för mig. Vad som inte är helt ok för mig är om jag skall behöva se det för att dom invaderar min tv, därav mitt inlägg om att det är fullt tillräckligt med amerikaner i racing som det är.
Min högst personliga och inskränkta åsikt.. so shoot me!
Jag kan inte säga att du eller jag har rätt när det gäller varför det är en typisk amerikansk grej att alltid tacka gud, klart är att det är till en mycket stor procent amerikaner som gör just detta när dom intervjuas.. Så någon ide med det fins det väl, inte kommer väl alla amerikaner från religionsbältet eller?
Nej jag fortsätter att hävda att det är politiskt korrekt, precis som t.ex president tal till nationen kan avslutas med "may god be with us all" Jaha.. vilken gud då? Har svårt att tro att alla amerikaner har samma gud.. eller ens är troende..
Men det låter fint..
Rätt eller fel..
För min del är detta nu avslutat, jag bad om ursäkt.. det räckte inte, så nu lägger jag ner i egenskap av den med bäst vett!
//mopar
De flesta människor som flyttade till den nya världen (USA) gjorde det av att de antingen var religiöst förföljda eller led av svält / hunger. Det förklarar USA´s förkärlek att prisa gud. Det står till och med på flertalet av deras sedlar / mynt "In god we trust".
När det sen gäller "vilken gud" som avses så är frågan inte speciellt kontroversiell. Kristna kallar sin skapare för "Gud", De med Islamisk trosbekännelse kallar honom för "Allah" som på Arabiska betyder just "Gud". Judarna (som fortfarande väntar på sin frälsare) har namngett honom för "Messias" som på Hebreiska betyder "gud/frälsare". Så oavsett trosbekännelse (gäller de religioner som har en gud) så är termen "Gud" fullt gångbar.
Lite värre blir det med deras budbärare/ställföreträdare/profet. Vi som bekänner oss till Kristendomen har namngett honom för "Jesus", hos Muslimerna heter han "Muhamed" osv.
När det sen gäller "vilken gud" som avses så är frågan inte speciellt kontroversiell. Kristna kallar sin skapare för "Gud", De med Islamisk trosbekännelse kallar honom för "Allah" som på Arabiska betyder just "Gud". Judarna (som fortfarande väntar på sin frälsare) har namngett honom för "Messias" som på Hebreiska betyder "gud/frälsare". Så oavsett trosbekännelse (gäller de religioner som har en gud) så är termen "Gud" fullt gångbar.
Lite värre blir det med deras budbärare/ställföreträdare/profet. Vi som bekänner oss till Kristendomen har namngett honom för "Jesus", hos Muslimerna heter han "Muhamed" osv.
-
-
-
-
Precis som det är att tacka gud för en racerförare.On 2002-11-14 12:41, mopar wrote:
Dop eller inte är helt er ensak.
Problemet är ju att det är helt OK att skriva sådana saker om som du skrev om amerikaner utan att någon blir upprörd, men om man skriver samma saker om någon annan nationalitet så blir många väldigt upprörda.On 2002-11-14 12:41, mopar wrote:
Att dra slutsatsen att man i Sverige skall göra si eller så på grundval av din frus moster är väl i ärlighetens namn minst lika plumpt och upprörande som det som du gav dig på mig för att jag gjort? Eller?
Ditt inlägg var ju inte på något sätt unikt utan det har man ju läst flera gånger på det här forumet att amerikaner är feta och dumma i huvudet och har en hemsk dubbelmoral.
Och det är det som gör mig upprörd, att man ser genom fingrarna med sådana kommentarer bara för att det är amerikaner det handlar om.
Min jämförelse med dopet var ju bara för att visa att vi är lika goda kålsupare i sverige vad det gäller dubbelmoralen.
För visst är det så att dom flesta barnen döps i sverige, och dom flesta av dom som döps har föräldrar som inte är det minsta troende.
-
De flesta som döps i Sverige döps troligtvis av traditionsskäl och inte av religiösa skäl. Därför skulle jag nog inte kalla det dubbelmoral, snarare okunnighet istället.On 2002-11-14 14:32, Vincent wrote:
Min jämförelse med dopet var ju bara för att visa att vi är lika goda kålsupare i sverige vad det gäller dubbelmoralen.
För visst är det så att dom flesta barnen döps i sverige, och dom flesta av dom som döps har föräldrar som inte är det minsta troende.
-