Välkommen "Jungle Boy"

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enligt John Booth, en av ledarna för Manor Motorsport när både Kimi Räikkönen och Antonio Pizzonia vann med stallets bilar är Antonio Pizzonia den ende vid sidan av Kimi Räikkönen som har den naturliga snabbheten att kunna utmana skomakaren i framtiden. Han håller inte med folk som anser att Juan Pablo skulle kunna ha den potentialen...

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kimi Räikkönen är snabb det har han visat. Juan Pablo Monotya har också visat att han är snabb men jag trodde han skulle fläska till Ralf betydligt mer än han gjort hittills.

Mowgli? Ja vi får se hur snabb han är. Sato och Massa vart också snabba men inte verkar de få många chanser att utvecklas. För inte har väl Sato platsen kvar hos Jordan?

Vi får väl se vad Mowgli går för när han verkligen får köra. Kul med nya valpar i F1. Jaguar borde kanske snappat upp Sato!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Årets F3000:
1 Sebastien Bourdais 56
2 Giorgio Pantano 53
3 Tomas Enge 48
4 Bjorn Wirdheim 29
5 Antonio Pizzonia 24
6 Ricardo Sperafico 21

Bl.a. slagen av en rookie. Ifjol gick det ännu lite sämre, med en 6:e-plats, men då fick han iallafall ihop en vinst, den enda i sin F3000-karriär. Jag skulle nog hellre ha sett t.ex. Davidson än ännu en medioker brasse.

Brasilien har en ganska stor överklass som har råd att ägna sig år racing och ett enormt racingintresse i landet, med en jättemarknad där en stor del av kunderna tittar på racing => bra att ha en brasse i stallet. Därför har de även fått in en massa förare i F1, men förutom Emerson Fittipaldi, Piquet och Senna har merparten av dem varit tämligen ospännande. De har haft 18 regelbundna(mer än 10 race) förare i F1 och förutom de ovanstående 3 är Rubens och Carlos Pace(1 vinst) de enda 5 som vunnit ett GP. Är något land procentuellt sämre (27.8%)? Kanske Japan?

En genomgång av de länder som har haft minst 5 regelbundna förare i F1(för att få hyfsat statistiskt antal):
Sverige: 3 GP-vinnare av 5, 60%
Österrike: 3 av 7, 43%
Argentina: 3 av 7, 43%
Schweiz: 2 av 5, 40%
Finland: 2 av 5, 40%
Tyskland: 5 av 13, 38%
Frankrike: 12 av 33, 36%
USA: 6 av 17, 35%
Storbritt.: 17 av 50, 34%
Italien: 13 av 38, 34%
Australien: 2 av 7, 29%
Belgien: 2 av 7, 29%
Brasilien, 5 av 18, 28%
Spanien: 0 av 6, 0%
Japan: 0 av 7, 0%

Om man tar med alla länder som haft minst en "regelbunden" förare i F1 blir listan så här:
Kanada: 2 GP-vinnare av 3, 67%
Sverige: 3 av 5, 60%
Colombia: 1 av 2, 50%
Mexico: 1 av 2, 50%
Nya Zeeland: 2 av 4, 50%
Brasilien, 5 av 18, 28%
Sydafrika: 1 av 4, 25%
Irland: 0 av 1, 0%
Chile: 0 av 1, 0%
Danmark: 0 av 1, 0%
Malaysia: 0 av 1, 0%
Monaco: 0 av 1, 0%
Portugal: 0 av 1, 0%
Thailand: 0 av 1, 0%
Venezuela, 0 av 1, 0%
Holland: 0 av 4, 0%

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-11-02 14:38 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Liten rättelse:
Ovantående F3000-tabell är vad som skulle ha gällt om Pizzonia inte blivit diskad på Monza. Lite oklart var han egentligen kom, men 8:a eller nåt sånt. Hos FIA står han som 5:a, men med poäng som skulle räcka till en 8:e plats.

Boost

Inlägg av Boost »

Jag tycker att Pizzonia varit en stor besvikelse i F3000. Han har verkligen mycket att bevisa 2003 om han är något för framtiden. Williams ingenjörer har varit nöjda med Pizzonia däremot och det spekulerades om att han skulle ta över Ralf Schumachers styrning 2003 men i och med att Pizzonia nu skrivit på för Jaguar kan det tänkas att han återgår till Williams 2004 och ersätter Ralf då, allt beroende på hur väl han lyckas i Jaguar. Det jag kan säga av det jag sett från Pizzonia är att han är relativt lugn bakom ratten och inte förivrar sig. Han kör mycket på säkerhet. Personligen tycker jag att det redan finns för många sådana förare i F1. Kimi Räikkönen har också väldigt mycket kvar att bevisa. Grabben är en naturbegåvning men nu vill jag börja se lite resultat, lite pole positions, lite ruskiga kvalvarv, lite "extra" push i loppen. Han har inte lyckats överglänsa Coulthard i loppen och jag personligen tycker att det är något en förare som är det lilla extra borde klara av. Därför anser jag att både Räikkönen och Pizzonia har väldigt mycket kvar att bevisa. Mest dock givetivs Pizzonia. Räikkönen har visat stor mognad för sin ringa ålder. Men jag kan fortfarande inte släppa det här med att han har svårt med Coulthard i loppen. Visst, Coulthard är bra men han är inte det lilla "extra". Inte enligt mig i alla fall.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte riktigt hur du räknar boost, men Kimi har bara varit sämre än Coulthard i ett enda lopp i år där båda gått i mål. Annars har Kimi varit bättre än Coulthard i dubbelt så många, dvs 2. I de övriga har bara den ena av dem gått i mål. Kimi bröt 11/17 lopp. Coulthard 6/17 lopp.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Intressant att Sverige är så pass mycket bättre än Finland på att få fram GP-vinnare!

Måste vara de svenska generna...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-02 09:19, Jari wrote:
Jag vet inte riktigt hur du räknar boost, men Kimi har bara varit sämre än Coulthard i ett enda lopp i år där båda gått i mål. Annars har Kimi varit bättre än Coulthard i dubbelt så många, dvs 2. I de övriga har bara den ena av dem gått i mål. Kimi bröt 11/17 lopp. Coulthard 6/17 lopp.
Nu börjar finntjafset igen... :down:

Kimi har sett över hela säsongen varit sämre än DC vilket ju de officiella bedömningsgrunderna även bekräftar!

/E
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

David Coulthard var väldigt imponerande i monaco. Förövrigt så har det varit jämt med liten fördel till Kimi. Kimi kommer att visa betydligt mer när han lärt sig mer om hur man ställer in bilarna.

När det gäller sveriges förmåga i racing så har den varit bra, men den har försvunnit med åren :grin: :wink:

Vi får väl hoppas Wirdheim tar steget upp i F1.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det var väl bara Pizzonia i F3000 som ville köra för Jaguar, de andra kanske var mer rädda om sin karriär. Utom Enge då som tyckte att teamets gräs var för dåligt.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det verkar som om sponsorerna fortfarande har väldigt mycket att säga till om vem som ska kör vad. Varför Pizzonia när Björn Wirdheim finns? Fast helst hade jag sett att Jaguar behöll Eddie i ena sitsen. F1 behöver profiler.

Eddie Irvine har nog gjort sitt i F1 nu. Benson & Hedges har sagt att dom kommer inte skjuta till några extra slanters för att Irvine ska få köra Jordan. Sato däremot kommer få behålla sin sits bara japanska sponsorer hostar upp tillräckligt med kosing. Sato kanske kan bli nått bara han lär sig att hålla sig på banan tillräckligt ofta.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hmm, den här listan med en ordentlig bashningstext mot brassarnas genomsnittliga körförmåga borde göra gott hos Atlas hängivna racingfans ifrån det stora landet i Sydamerika. :grin:
On 2002-11-02 01:25, AndersF1 wrote:
En genomgång av de länder som har haft minst 5 regelbundna förare i F1(för att få hyfsat statistiskt antal):
Brasilien, 5 av 18, 28%
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi såg den första gången...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag var inte helt säker på det Jari, så vi tar den en gång till:
On 2002-11-02 01:25, AndersF1 wrote:
Brasilien, 5 av 18, 28%
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sverige är med andra ord världens ledande F1-nation?
Tack och godnatt
KGB

Inlägg av KGB »

Kanske det Jari, vi skickar dit förare som vinner och inte statister :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Även om alla hönor är blinda så gör deras myckna antal att någon hittar ett korn.

Finnarna har samma taktik i rally (har jag hört), det finns 56 startande och 54 är finnar, då är sannolikheten god att någon hamnar på prispallen. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Just i Rally stämmer det väl extra bra, KGB?
Med så duktiga förare har man förstås en massa VM-titlar?
KGB

Inlägg av KGB »

:youpi:

Vi har visst inte samma statistik i rally, men det kommer.

Men det är ju speciellt sant att finnarna gödslar med kombattanter i rally.
Vi får hoppas att den svenska halvhjärtade satsningen ger så pass resultat att vi får fram någon med lite mer fart så att tillväxten kommer igång även i Sverige, både i rally och F1.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-11-03 17:44, Jari wrote:
Sverige är med andra ord världens ledande F1-nation?
Tack och godnatt
Neejj... för det är ju Finland?

Precis som de bästa fotbollsspelarna kommer från Finland... det vet ju alla!

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Flest: USA = 155, tvåa GB = 152
Flest vinster: GB = 188, tvåa Brasilien = 84. Finland 10a, Sverige 13:de. Sist Colombia = 1 seger.
Flest poles: GB = 179, tvåa Brasilien = 102. Finland 9a, Sverige 12:fte.
Flest snabba varv: GB = 181, tvåa Frankrike = 87. Finland 9a, Sverige 15:de.
I samtliga fall är Italienarna sexa och tyskarna fyra utom i snabba varv där de är trea.
Hasse M

Inlägg av Hasse M »

Många förare är bra "på pappret"

Men innan de visar vad de går för uttalar jag mig inte :grin:

Montoya har visat att han har snabbheten men gör för många misstag

Kimi kvalar urt DC men får pisk under racen... antar att när Schumi, DC, Ville lagt hjälmarna på hyllan finns det plats för Kimi & Montoya att slåss om segrar :smile:
Gäst

Inlägg av Gäst »

När Kimis bil håller ända hem åker DC på däng...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför kör Kimi sönder materialet så ofta i så fall? :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

On 2002-11-07 23:26, Hasse M wrote:
Kimi kvalar urt DC men får pisk under racen... antar att när Schumi, DC, Ville lagt hjälmarna på hyllan finns det plats för Kimi & Montoya att slåss om segrar :smile:
Villeneuve???? Please.... den lille pysslingen har ju inte vunnit på 5-6 år nu!

Montoya och Räikkönen kommer att ta nappatag om de där gamla stofilerna som verkar vara offentligt skyddsanställda i F1 :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-08 11:21, Sami wrote:
Och skräphögen han har haft att köra med kanske inte har haft ett dugg med den saken att göra eller...?

Underbart att se statistik-junkies bedömma förare :grin:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och skräphögen han har haft att köra med kanske inte har haft ett dugg med den saken att göra eller...?

Underbart att se statistik-junkies bedömma förare :grin:

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hörrö Lucky, det står ju att när Villeneuve lagt hjälmen på hyllan så kommer JPM och Räkan vinna. Det tolkade jag i allafall som att det menades att Ville lär stå i vägen för segrar?

Hur tolkade du det egentligen? :crazy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tolkar sällan vad Hasse M skriver, det är bäst så :grin:

Med en vinnarbil anser jag att Villeneuve fortfarande har kvar kapaciteten att ta segrar (och därmed stå i vägen för andras segrar). Problemet är bara att fjantarna hos BAR inte har lyckats konstruera något som ens är i närheten av en vinnarbil på 4 år nu.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-11-07 23:26, Hasse M wrote:
Håller inte riktigt med om det. I dom lopp jag kan minnas så tyckte jag DC och Räkan var rätt jämna i loppen. Om Räkans bil bara kunde hålla lite oftare så skulle man kunna jämföra honom med hans stallkamrat lite bättre.

Sen står knappast Villeneuve i vägen för några segrar. Möjligen när ledaren i loppet ska varva bilarna längre bak. DC står i vägen såtillvida att han ockuperar en plats i ett av toppteamen. På banan brukar han bara utgöra ett hot i nått enstaka lopp varje år.

Allt i framtiden hänger för närvarande på när Schumi lägger av. Dels blir det en plats ledig i ett toppstall och dels finns det fler segrar att slåss om. Schumacher har ju vunnit över 50% av loppen i var och en av dom senaste tre säsongerna. Till Räkan och Montoyas namn ska läggas Ralf och Barrichello, och förhoppningsvis några till. Alonso och Trulli kanske.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-11-08 11:25, LuckyStrike1 wrote:
Varför fixar han sig inte en bättre bil och/eller stall då? :lol:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-11-08 13:31 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja han tackade ju nej till Renault förra året vilket med facit i hand trots allt var klokt - eftersom de redan hade fullt.

McLaren, Williams och Ferrari har haft fullt en längre tid och han måste nog inse att han får gå ner i löneanspråk om han ska vara intressant för någon av dem.

Hasse M

Inlägg av Hasse M »

Anledningen till att jag tog med Ville i min "lista" var att jag tror han har möjlighet att köra McLaren 2004 men han måste, som ngn nämnde här, gå ner i lön och gå med på fler sponsoruppdrag

Han kan väl inte vänta sig att BAR kommer vara mer än ett skitstall?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hasse M den 2002-11-08 15:10 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det var år 2000 som Ville tackade nej till Renault. Jag tror inte dom var uppbokade redan då utan Renault avsåg nog att skriva ett flerårigt kontrakt med Villeneuve.

Jag tvivlar på att Ron Dennis vill ha kanadensaren i sitt stall oavsett om han sänker lönerkraven. Villeneuve har själv antytt att det är så i en interjuv.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Villeneuve och Ron Dennis har lite gammalt groll att reda ut först efter Villeneuves tid som förare i Japan och ett litet bråk mellan han och Ron Dennis efter Japans GP nån gång i början av 90-talet ...

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det var inte det Villeneuve refererade till i interjuven. Tror nog båda är tillräckligt proffsiga för att förbigå en sån struntsak.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror ingenting positivt om Ron Dennis :wink:

Men skämt åsido - det är svårt att se Villeneuve hos McLaren. Fältets kanske största motståndare till PR-uppdrag i fältets mest PR-intensiva stall .... men konstigare saker har hänt i F1. JAg tror inte Coulthard blir kvar särskilt länge i stallet och frågan är då vem man väljer till Räikkönens stallkamrat. 2004 blir alla toppförare lediga, men efter 2003 är t.ex Fisichella, Heidfeld och Villeneuve tillgängliga.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag tror inte heller någonting bra om Ron :smile:

Coulthard tillhör numera inventarierna hos McLaren. Inför varje säsong heter det att detta år är skottens i år. Efter varje säsong heter det att nästa år är skottens sista hos McLaren. Båda förutsägelserna har alltid varit fel. Jag tror DC fortsätter hos Ron ett par år till.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-08 19:18, Lemon wrote:
Jag tror DC fortsätter hos Ron ett par år till.
Usch det där ser så skrämmande ut när du skriver det

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror bara bra om Ron Dennis :up:

När det gäller Coulthard så imponerar han med sin eviga optimism. :up:

Fisichella får nu kämpa för att visa att han skulle kunna vara något för ett större stall.

Villenuve lär nog få kämpa för att få stanna kvar i F1. BAR verkar ju inte vilja ha honom efter 2003 och då lär det blir cart eller irl om han nu inte krossar Button nästa säsong.

Heidfeld lär väl harva på i sauber tills han tröttnar på F1 som det ser ut nu.