Utvärdering Canal Digital 2002

Kungaklassen av motorsport...
Spindler

Inlägg av Spindler »

Det skulle vara intressant att få läsa era kommentarer om årets pay-per-view säsong på CD ur ett tittarperspektiv. De tekniska problemen är identifierade och jobbas med så det kan ni hoppa över. Jag är intresserad av era åsikter kring kommentatorer, bildproduktion, grafik mm. (Pastis får inte svara eftersom han var redaktör för sändningarna...)
Försök att hålla en kreativt kritisk hållning i era kommentarer.
/Producenten
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

Förutom den blåa informationslisten (som kanske är vad du menar som tekniska problem) har det funkat mycket bra tycker jag. Bättre än förra året.

Vad jag saknar är att fredagens sessioner samt söndagens warmup inte visas alls. Om detta är en kostnadsfråga vad gäller kommentatorer går det utmärkt att sända utan kommentatorer på dessa pass.

Kommentatorer: Blomman är bäst. Ekblom har varit ett bra tillskott i år. Det behövs nästan två som kommenterar i dessa långa sändningar. När inte Blomman har varit på plats har ersättarna gjort ett godkänt jobb, men inte glänst vilket man kanske vill i en PPV-sändning.

Önskedröm: Gör en deal med brittiska PPV-F1 om att få lägga Edwards+Watson som ett alternativt ljudspår.

Fredik af Petersen: Bra inslag. Men varför alltid ha intervjun med honom precis innan loppet då intervjuarna på plats alltid hittar drivor av intervjuoffer på plats? Det blir så avhugget hela tiden. Starta kommenteringen och gör hans inslag 15-20 minuter tidigare än i år för att undvika detta problem.

Bildproduktion/grafik: Behåll nuvarande utseende på mosiak-bilden. Jag tycker den är klart bättre än de franska och italienska varianterna som har färre "kiosker" i mosaiken. I övrigt kan väl inte CD påverka så mycket av produktionen misstänker jag.

Är det klart om det blir ngn sändning nästa år eller blir det sedvanlig vånda in i det sista?

/Martin
Som alltid bara förnyar avtalet med CD om det visas digital F1 där
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Som vanligt riktigt bra sändningar.

Det bästa nya iår var att Ekblom var med i varje lopp och även Fredrik (men han var väll med förra året också?), hoppas det kan bli så nästa år också.
Av de övriga kommentatorerna så tycker jag att han som också sköter CART på SVT Extra (Leif Lindström?) var bäst, men även Tony var bra, men ingen kan ersätta Blomman och hans rutin.

Bildproduktion var som vanligt bra men en sak som jag saknade och som vissa länder har haft sedan åtminstånde 2001 är att kiosk 13 finns med som en liten ruta i det övre vänstra hörner av bilden när man är på någon av de andra kioskerna.

Får väll slänga in en liten önskedröm här också, repris(er) av loppet, alla kiosker eller bara 13. Alla andra länder sänder repriser av loppen utom Norden.

/Viktor
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Fredrik och Ekblom? Hmm.
Hursomhelst, herr Ekblom har otroligt mycket kunnande och insideinfo vilket gör honom till en mycket bra kommentator!

Det där med att alltid ha Kiosk 13 uppe är ju en kanonidé, då kan man ju titta på lite statistik utan att missa nåt.
Uppvärmningen är ju ett måste även utan kommentatorer, och lite reprissändningar hade ju inte gjort ont heller.

Men tyvärr så är jag missnöjd med Canal Digital annars, man har börjat att visa så mycket skit som möjligt på Canal + för att folk skall köpa filmer via KIOSK, speciellt på kvällarna.
Om det någonsin går en bra film på Canal + så är det på morgonen eller natten.

Så att F1 skulle få blockera 7 KIOSK-kanaler ytterligare tid är knappast troligt.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Hur ska man se Kiosk 13 i hörnet och samtidigt kunna läsa statistiken?
Användarens profilbild
Kristofer

Inlägg av Kristofer »

Ja förutom allt tekniskt strul... hmmm.. t.ex den blå rutan som aldrig försvann under hela säsongen. Så kan man säga följande:

Kommentatorerna.. Fredrik och Blomman är helt klart ok. Men så fort nån av ersättarna är med, så sjunker kvaliten så lågt att man bara vill gömma sig! Alltså dom är så värdelösa så jag fattar inte att CD inte gett dom sparken ännu.. hoppas dom gjort de innan 2003! Bort med dom!

Sen tycker även jag att man MÅSTE sända Fredags träning och Warmup nästa säsong som sagts tidigare.. blir de för dyrt med kommentatorerna så sänd de utan, går bara fint de också.

vazzen

Inlägg av vazzen »

Jag hade inga stora tekniska problem (förutom under USA:s GP), men funderar över en annan sak: Jag(+ några kompisar) följer en stor del av loppen i kiosk 16 (onboard) och det brukar funka fint, men jag tycker att man får "se" alltför mycket bakåtvy istället för framåt. Vet inte om detta är påverkbart från sverige eller?.

Personligen vill jag se samma (så verkligt som det går) vy som föraren ser. Att man ibland skiftar till bakåtseende är väl OK men bara man inte ligger kvar för länge(max 15sek).

Sedan vill även jag se fredagens/söndag morgons händelser live även om det innebär utan kommentatorer. Ser dessa via tysk TV nu, men man blir tokig på reklamavbrott varannan minut.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj!
Jag blir så glad när våra goa gubbar sammanfattar sina åsikter här. Ingen har spårat ur än så länge :up:

Det mesta är redan sagt och min egen sammanfattning enligt modellen stödpunkter är som följer:

-Kommentatorer. De flesta vill väl ha en kommentator/kommentatorer som så bra som möjligt kan ersätta det tomrum som efterlämnats av John Watson och Ben Edwards/Allard Calff. Det vill säga ett bra flytande språk med stora mängder passion, men också ett stort mått av kunnande. Möjligen även en liten portion humor och där har kanske någon av inhopparna brustit i år. Janne Blomkvist är den enda jag hört i Sverige som kommit i närheten av detta och sitter han inte på CD och jobbar så byter jag till de finska kommentatorerna. (en del har det bra)
För att vara Örebroare har Fredrik lyckats oerhört bra och han har förbättrats mycket under året som gått. (Det är annars lite knivigt med gnällbältingar i TV) Han gör idag betydligt fler passionerade analyser av hur bilarna beter sig, hur någon tänkt sig ta kurvor, vart man tar höjd för att få bättre utgångar och så vidare. :up: :up: :up:
Som expertkommentator är han mycket bra.

Kan man då ha en expertkommentator till vid hans sida? En med mindre passion? Någon som kanske hellre föredrar CART ur racingsynpunkt?

-Bildproduktion. Martin sa det och Viktor hade en bra idé också:
Våra kiosker är bättre än samtliga av dessa; Telepiu, Premiere och Canal Satellites Kiosque sändningar, förutom att de sänder allt. I och med att fredagen blir kvaldag antar jag att CD också kommer att sända fredagar framöver. Våra kiosker i mosaiken är oöverträffade och det enda som saknas är Sky Digitals analys/studiokanal. Det är från den intervjuare i depån dirigeras samtidigt som dessa för oss kommer till synes helt på måfå. Den lilla ruta i högra hörnet med K13 i de övriga kioskerna skulle få oss att titta mer på de andra.

-Grafiken är oftast bra, ibland är den möjligen lite okonsekvent med klockar och varvtal men den fungerar oftast. Jag tror att det vore bra om man från Stockholm skulle kunna lägga ut t.ex en inforemsa om problem som man känner till och arbetar på så att inte alla känner behov av att ringa ner växeln varje gång nå't händer. Även i de fall när nå't hänt och man beräknar ny starttid så kan man lägga ut sån information.
Jag lider inte av den blå informationslisten och det beror på att jag har en box som inte är laddad med CDs egna mjukvara utan tillverkarens och jag kan således välja bort de värsta "blafforna".

-Helhetsintrycket är därför, man har världens bästa produkt men skulle kunna göra betydligt mycket mer av den. Vi lever återigen i en tid när ingen vet om CD kommer att sända nästa år. Vem skall man råda att önska sig parabol i julklapp? Vågar man det?
Sen hade jag ett antal andra frågor som jag skickade på ICQn som jag hoppas få besvarade snart. :wave:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

I samband med teknikproblemen som betytt att vi med säsongsbiljett har tvingats ombeställa tillfälliga biljetter så tycker jag absolut att CD skall släppa ut sändningerna okodade så att man inte missar sändningarna p.g.a. CD:s strul. Inte så kul om man inte har fungerande modem eller har ställt videon. Visst kostar det väl lite grand, men klantar man till det får man stå för konsekvenserna också, och inte kunderna. Har visserligen bara hänt mig ett par ggr under åren, men illa nog.

När det gäller kommentatorer så är Blomman och Ekblom suverän. Visserligen brukar jag inte vara så överdrivet känslig för kommentatorernas kvalitet, om de inte sitter och har dyngfel, men det är ganska viktigt när man sitter och tittar på en kiosk och nåt händer i en annan, företrädesvis K13, att kommentatorerna talar om var(i vilken kiosk) och vad som händer. Det är både Lindström och Ring totalt värdelösa på. Uttryck som "oj, där var det när", eller "vilken snurrning" är inte så kul när man inte har händelsen i bild. De är inte heller vidare bra på att förmedla vad som händer i andra kiosker än K13. Annars tycker jag att både Lindström och Ring är helt OK när de kommenterar andra sändningar, men i CD passar det inte riktigt bra. De kan kanske bli bättre med mer vana, men jag tycker inte det har blivit något bättre med tiden. Jag tror nästan det passar lite bättre med en radiosport-kommentator för CD, eftersom man får anta att mycket av det som händer i rutan inte ses av alla.

Loppet i repris under veckan efter vore en klar höjdare och viktigare än warmup-sändningarna. Med det nya kvalet vore förstås fredagssändningar bra. Det är ganska mycket intervjuer före/efter lopp och träningar, varför det vore bra om det ljudet lades ut i alla kiosker. Vilket förstås kräver att någon sitter vid spakarna hela tiden, så det kanske blir lite dyrt/besvärligt. När jag inte kan/orkar/vill se sändningarna live så spelar jag i regel in mosaiken och då är det irriterande att jag inte får med vad som sägs i intervjuerna ifrån företrädesvis Kiosk 17.

Men annars är det ett suveränt sätt att se F1. :up:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det sista kan jag sammanfatta till "det är bäst"
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-11-03 17:28, vazzen wrote:
jag tycker att man får "se" alltför mycket bakåtvy istället för framåt.
De bilderna väljs på plats i Bernies produktionscenter Bakersville. Men jag håller med dig. Jag ville inte heller åka baklänges som om man satt i en barnstol. Ett antal fighter under säsongen förstördes TV-mässigt av bakåtåkandet.
Spindler

Inlägg av Spindler »

Ni är fantastiska! Mycket bra åsikter av samtliga. Konstruktivt, sakligt och kreativt. Mer, mer, mer...
Jag återkommer naturligtvis med svar under hösten. /Producenten
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

1: Behåll Blomman och Ekblom! Sveriges bästa motorsportkommentatorspar idag. Går inte detta (vilket vore synd för Ekblom skulle vara en höjdare även utan Blomman) så låt Watson och Edwards stå för kommenterandet. Jag är långt ifrån nöjd med de ersättare som har varit istället för Blomman i år - rent genomusla och ren katastrof!!

2: Om möjligt, försök få klart med sändningsrättigheterna tidigare inför nästa säsong. Trist att vänta in i det sista på det.

3: Visst kan man alltid tänka sig betala mindre :wink: ... men säsongsbiljetten är dock värd sitt pris tycker jag.

4: Eftersom jag jobbar måndag-fredag är jag inte särskilt hjälpt av att fredagarna skulle sändas. (förutom att mina lunchraster på fredagar skulle bli enormt långa) Men reprsi på loppet veckan efter vore inte dumt alls. Antingen med Kiosk 13 eller mosaiken som grund. Vet inte om det är teknikst möjligt med repriser, men går det vore det en höjdare :up: (Tänk om Ekblom skulle kunna sköta reprissändningen med lite efterhandskommentarer, och så har man Watson och Edwards som kommenterar själva loppet live)

5: Vet att ni är medvetna om det MEN ... Fixa alla tekniska fel som har varit!!! Enormt irriterande när de inträffar. Eftersom jag inte kan beställa via boxen, så vore lite öppettider även på söndagen inte dumt ... men man kanske kan beställa via internet samma tid som det sänds om man skulle behöva beställa om loppet på söndagen?

6: Fortsätt igen! Efter ett studiebesök hos er i våras skaffade jag CD direkt när jag kunde smälla upp en parabol. Ett suveränt sätt att se F1 på om man är det minsta intresserad, så keep it up :up: Förhoppningsvis finns pengarna och tittarna till att fortsätta med satsningen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om inte annat så har jag hört ryktas att Mika Häkkinen hade väldigt trevligt under USAs GP och har meddelat att han är intresserad av 3-5 lopp även under nästa år.
Bättre magnet än så för den finska marknaden lär inte gå att hitta. Dessutom har väl Salo all tid i världen att fylla in i resterande lopp? :crazy:
Martin_Granberg

On 2002-11-04 21:11, LuckyStrike1 wrote:
Eftersom jag jobbar måndag-fredag är jag inte särskilt hjälpt av att fredagarna skulle sändas. (förutom att mina lunchraster på fredagar skulle bli enormt långa)
Det skulle det bli! På gamla Eurosport-tiden var det alltid långlunch på fredagar när det var F1-race. Those were the days! :smile:

Kommentatorerna gör oerhört mycket. Trots att CDs produktion är klart bättre än Eurosports på sin tid rankar jag ändå sändningarna med Watson+Calff eller Watson+Edwards högre.

Repriser är en bra ide som jag glömde i mitt ursprungliga inlägg.

/Martin
PJ

Inlägg av PJ »

Blommans uteblivna söndags närvaro var dock allt för stor under denna säsong tycker jag. Annars var allt ok.

Sen har jag synpunkter på abbonemangs utformningen på CD. Kanske inte hör hit men jag kan inte låta bli då det hela är så vridet. Som Canal Local kund kan jag inte beställa enskilda lopp då Kiosk funktionen inte är inkopplad för Local abbonenter. Så långt är jag med på noterna. Men varför skall jag bli nekad att beställa hela säsongen. Går det någon sorts prestige i att inte tillåta detta ? Jag är inte intresserad av att betala 169:-/månad för kanaler som jag inte tittar på för att under 1 dag per år kunna beställa "Helsäsong F1". Dryga tusen lappen kan väl inte vara en så liten slant i bolags kassan:quest: Jag är inte på något vis snål, men jag hatar att bli påpackad något som jag inte vill ha. Hoppas på en flexiblare säsong hos CD 2003.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PJ den 2002-11-13 22:54 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

PJ, jag förstår nog din bitterhet, men är det där inte ett problem för kundrelationer på Canal Digital, mer än för de ansvariga för F1-sändningarna?

Jag kan tycka att förslaget med John Watson/Ben Edwards som alternativkommentatorer vid bortfall av Janne Blomman är bra, men förslaget lär inte glädja de finska tittarna lika mycket. Matti Kyllönen tillsammans med Jukka Mildh och med sporadiska inhopp av Mika Häkkinen går inte att ersätta utan vilda protester. Matti kommenterade nog F1 redan när Watson körde och för finländarna är han mer legendarisk än Watson är över sverige.
(Perspektivinlägg?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo men ingen har sagt att de finska kommentatorerna ska bort ... låt de sitta kvar i den finska sändningen.

Däremot är det en utmärkt idé att ta in Watson och Edwards i den svenska sändningen.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Med tanke på att Ekblom skall köra STCC nästa år så försvinner väl han bort ifrån många F1-lopp. Tråkigt. Jag tyckte lill-lövis var en klart bra expertkommentator, men det är väl inte så realistiskt...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Watson och Edwards säger jag igen ihopp om att det är möjligt :smile:

Jättetrist att Ekblom också försvinner - tillsammans med Blomman var de två lysande på CD!

Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Problemet med Watson och Edwards är väll att de bara kommenterar kiosk 13, inte de andra kanalerna så man kommer inte få samma överblick med dem om de, mot all förmodan, skulle komma in i våra tv apparater.
Jag tappar inte hoppet om att Blomman är med hela nästa säsong, skulle inte vara fel med ett bekräftande från Blomman här :wink:

Jag kommer ihåg att Stefan var med och "kommenterade" kvalet till Ungerns GP 1999, kommer dock inte ihåg om han var bra eller inte, någon som kommer ihåg?

/Viktor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, Viktor, de kommenterar den åttakanaliga engelska versionen av samma sak, med samma kiosker + en studiokiosk som vi inte har för Sky Digital.
Lucky, man kan nog inte både äta kakan och ha den kvar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag förstår inte Jari?

Idag har man ju Blomman och Ekblom i svenska sändningen och Kyllönen i finska. Det är ju ev. ersättare för Blomman och Ekblom vi diskuterar och då Watson och Edwards som drömscenariot. Det innebär ju inte att Kyllönen inte har plats - han kommenterar finska sändningen som idag. Däremot har svenska tittare tillgång till Watson och Edwards istället för Blomman och Ekblom.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du vet ju hur det ser ut på CD med kommentatorshytterna och kontrollrummet. Jag tror att om köper ett färdigt paket från Sky Digital/Bakersville/gamla avtalet med Canal+ fra eller vilket som nu ligger närmast så får man ur en ekonomisk vinkel välja att antingen köra kommentatorer för båda eftersom igångsättningskostnaden är den som är störst, det vill säga att ha studion bemannad och uppe och köra, vare sig man kör ett par kommentatorer eller två så kostar det nästan lika mycket. (Jag tror det eftersom blomman fortfarande åker liten sunkvolvo istället för 360 Modena/550 Maranello.)
Är du med? Antingen kör man nog kommentatorer eller så köper man ett färdigt paket som länkas direkt från linesroom och då blir förmodligen även teknikerna i Sverige utan det uppdraget och det önskar väl ingen proffs som Christer och co.
Å andra sidan får han ju tid med sina stadskampar... :wink:

Förresten, vill du ha JW/BE i stället för blomman och fredde?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-11-15 09:48 ]</font>
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

On 2002-11-14 23:43, Jari wrote:
Nej, Viktor, de kommenterar den åttakanaliga engelska versionen av samma sak, med samma kiosker + en studiokiosk som vi inte har för Sky Digital.
Enligt mig så pratar JW och BE på Kiosk 13, Damon Hill och någon till på Kiosk 14 och alla andra är utan kommentator, men jag kan ha fel :smile:

/Viktor
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-15 10:07, Viktor wrote:
On 2002-11-14 23:43, Jari wrote:
Enligt mig så pratar JW och BE på Kiosk 13, Damon Hill och någon till på Kiosk 14 och alla andra är utan kommentator, men jag kan ha fel :smile:

/Viktor
Så var det inte under Monacos GP i år i alla fall.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-15 09:45, Jari wrote:
Du vet ju hur det ser ut på CD med kommentatorshytterna och kontrollrummet. Jag tror att om köper ett färdigt paket från Sky Digital/Bakersville/gamla avtalet med Canal+ fra eller vilket som nu ligger närmast så får man ur en ekonomisk vinkel välja att antingen köra kommentatorer för båda eftersom igångsättningskostnaden är den som är störst, det vill säga att ha studion bemannad och uppe och köra, vare sig man kör ett par kommentatorer eller två så kostar det nästan lika mycket. (Jag tror det eftersom blomman fortfarande åker liten sunkvolvo istället för 360 Modena/550 Maranello.)
Är du med? Antingen kör man nog kommentatorer eller så köper man ett färdigt paket som länkas direkt från linesroom och då blir förmodligen även teknikerna i Sverige utan det uppdraget och det önskar väl ingen proffs som Christer och co.
Å andra sidan får han ju tid med sina stadskampar... :wink:
Tja om man utgår från att också Blomman försvinner till nästa år så ska ju de två ersättas med två nya. Antingen tar man då två nya som sitter på plats och ska ha lön. Jag ser inte vilka två det skulle vara som är bra nog för det. De som har varit hitills i år som ersättare för Blomman har ju varit minst sagt katastrofala. Som jag ser det, kan man för den svenska delen ha JW och BE länkade istället för två st. på plats så slipper man ju åtminstone lönekostnaderna för två st och har samtidigt två suveräna ersättare. Tyvärr går det nog inte eftersom Sky Digital och Canal Digital är konkurrenter. Men jag tycker det vore den optimala lösningen. Med all respekt - jag struntar fullkomligt i vilka som sitter i det finska kommentatorshytterna, de kan sätta Kalle och Hobbe där vad mig angår. Jag kan nämligen inte finska.
Förresten, vill du ha JW/BE i stället för blomman och fredde?
Hypotetisk fråga eftersom Ekblom inte kommer att kunna kommentera nästa säsong pga STCC för KMS/AUDI. Blomman ser ju tyvärr ut att gå till TV4 ... även om man inte har hört något om det än. Så får jag välja - Blomman och Ekblom igen men det är ju tyvärr inget alternativ längre.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Min hypotes Lucy, bygger på resursfördelning.
Vi antar att vi har tio poäng per lopp till förfogande och inbillar oss att varje poäng är en given summa pengar. Vi får då kanske en fördelning idag som är;
3P för de svenska kommentatorerna, 5P för de finska kommentatorerna och 2P för studion och teknikerna. (Anledningen till att kostnaderna är högre för de finska är att de flyger in och bor på hotell)
Tar vi bort de svenska kommentatorerna så har vi 3P att spendera på en 12P produkt som kostnaden "kanske" skulle kunna vara att få ljudet av Sky.
De kan nog inte kallas konkurrenter eftersom de säljer samma produkt på två helt skilda marknader. Möjligen skulle de kunna vara samarbetspartners om ljudet mot en rimlig kostnad?
Jag vet inte.
Jag har lite andra uppslag men jag tar dem med Egil Perland/Peter Harryson och Jarl Söderman.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nu verkar det vara adjö för digitala F1-sändningar överhuvudtaget om man får tro dom senaste nyheterna. Återstår att se om det innebär bättre "gratis" sändningar?
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Det ser mörkt ut,
Taget från AtlasF1 :sad:
The pay-per-view Formula 1 service available through Sky Digital, F1 Digital +, has been closed down with immediate effect.

The channel, which offered a choice of eight video screens and information feeds at a cost of £12 per race, had suffered from poor subscription figures since its launch in February this year.

Similar services offered via digital TV on the continent have also been halted as from today.

According to the Media Guardian, the sophisticated equipment used to provide the interactive options will now be employed for free-to-air broadcasts.
/Viktor
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är jättetrist ... alla kör storyn så det verkar vara klart nu om inte oförutsett händer i sista minuten.

Trist att den överlägset bästa F1-bevakningen inte kommer att finnas nästa säsong, mycket mycket trist.

Martin_Granberg

Fy tusan vad trist :sad:

Ska man nu bli tvungen att sitta och glo på ensamma ledarbilar istället för att följa fighterna som finns längre ner i fältet? :sad:

Enda fördelen är att man slipper betala ngn mer räkning till Canal Digital. Det var endast för F1 som jag var kund där. Men jag hade gärna fortsatt betala den om jag fått digital F1.

Vilken prestigeförlust för Bernie, detta trodde jag inte han skulle ta.

/Martin
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Man får rikta om parabolen till Astra så får man kolla på Ab Moteurs istället. Själv skyller jag på Ferrari och Shoeface att intresset är så lågt. Eller hur grabbar och tjejer :smile:
/Jan

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag måste säga att jag tycker det verkar lite konstigt det där om att utrustningen skall fortsätta skeppas runt men att det nu enbart skall användas till den vanliga sändningen. Om man ändå har allt på plats varför inte sända den digitala multikanal-sändningen också? Det ena hindrar väl inte det andra. Det kan ju inte kosta särskilt mycket mer, några producenter och lite satellit-tid bara, samt lokala utsändningskostnader. Förutom flera kanaler är vi ju några som inte direkt uppskattar reklamen.

Bernie sa förresten i en intervju för ett par år sedan att han gick plus på digital-sändningarna men att de som köpt rättigheterna hade det lite värre, vilket han tyckte var deras fel, p.g.a. dålig marknadsföring ifrån deras sida. Men det är kanske dags att omförhandla kontrakten nu.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-19 16:56, AndersF1 wrote:
Jag måste säga att jag tycker det verkar lite konstigt det där om att utrustningen skall fortsätta skeppas runt men att det nu enbart skall användas till den vanliga sändningen. Om man ändå har allt på plats varför inte sända den digitala multikanal-sändningen också? Det ena hindrar väl inte det andra. Det kan ju inte kosta särskilt mycket mer, några producenter och lite satellit-tid bara, samt lokala utsändningskostnader.
Kanske ett sätt för Bernie att försöka höja priset på den vanliga sändningen och finansiera utrustning med prishöjningen. Ren spekulation men så skulle jag tänka
Förutom flera kanaler är vi ju några som inte direkt uppskattar reklamen.
Problemet verkar bara vara att vi inte har varit tillräckligt många.
Bernie sa förresten i en intervju för ett par år sedan att han gick plus på digital-sändningarna men att de som köpt rättigheterna hade det lite värre, vilket han tyckte var deras fel, p.g.a. dålig marknadsföring ifrån deras sida. Men det är kanske dags att omförhandla kontrakten nu.
Men det blir Bernies problem om Sky Digital, Canal Digital (ller Plus som det heter i Frankrike) m.fl väljer att inte fortsätta köpa de digitala sändningsrättigheterna. Då har Bernie inga kunder kvar och då är det hans problem.

Kanske har Sky sagt till Bernie att de inte är intresserade av nästa år och därför stänger han kiosken

[/quote]

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Bernie Dementerar rykten. Från AtlasF1
Ecclestone Denies Digital F1 Cancellation

Tuesday November 19th, 2002

Ecclestone Denies Digital F1 Cancellation Formula One supremo Bernie Ecclestone denied reports which said the F1 Digital+ service is set to be cancelled next year.

The Guardian and The Daily Mail reported today that Ecclestone has pulled the plug on pay-per-view service due to its failure to attract enough audience.

However, in response to an inquiry by Atlas F1 Ecclestone said this afternoon: "We have not cancelled our F1 Digital+ productions." Ecclestone would not make further comments on the issue.

The F1 Digital+ service is currently available in several countries across Europe, most notably in Italy, Germany and France. Since 2002, it has also been available in Britain, through BSkyB, however failed to attract more than a few thousand subscribers.

Published at 16:25:43 GMT

/Jan

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

We have not cancelled .... (but we are not saying when we plan to cancel it and let it become official) :wink:

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Då kommer väl tv4 få bättre bilder :up:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Just det! http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsp ... 492975.stm

Ryktet om CDs död som F1-leverantör var både överdrivet och förhastat. Det jag kan läsa ut av BBCs rapport, och där finns även direkta citat av Bernie, till skillnad mot de första rapporterna är att t.ex norden kommer få sina skräddarsydda sändningar och att "terrestial TV" (läs TV4) får tillgång till fler av bilderna, bland annat ombordkamera till nästa år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

In particular, on-car camera coverage will now be available to all viewers regularly during broadcasts.
Men det är fortfarande världsfeeden=ingen mosaik. MAn kan inte båda följa loppet och åka med någon bil samtidigt. Producenten väljer åt en och det är ju en försämring gentemot dagens digitala bevakning.
Ecclestone said the future of the pay-per-view service is "up in the air", but denied a report in a British newspaper on Tuesday that he had already decided to ditch it for 2003.
Framtiden ser minst sagt skakig och osäker ut för den digital F1 pay-per-view TV-bevakningen. Artikeln nämner också att tittarsiffrorna har sjunkit "dramatically" vilket innebär färre och mindre intäkter. Han förnekar att han redan har bestämt sig ... men han bekräftar INTE att den digitala TV-bevakningen kommer att finnas nästa säsong. Istället säger han att det är osäkert eller "up in the air" ...
Local producers have been criticised for concentrating too heavily either on race leaders or local drivers - and not showing action at other places in the field.

Ecclestone's digital service often captured incidents that were missed by local companies, whose facilities were restricted.
Japp. Nu kan de få bilder genom hela fältet men det hänger fortfarande på producenten att välja. Inte som idag när man med digital TV själv kan välja om man ska följa täten eller fältet längre bak eller rent utav mosaiken där man kan följa allt.
Ecclestone said that he would try to customise TV coverage for each country.
Låter inte som att vissa länder fortfarande får tillgång till digitala bevakningen om han lägger ner den. Snarare att t.ex finska tittare i världsfeeden får följa Kimi oftare än andra tittare. Tyska tittare de tyska förarna o.s.v. Lägger Bernie ner digital-TV bevakningen, ja då finns den inte mer. Inte lägger han ner den för att sen låta den vara tillgänglig i ett enda land inte.
Ecclestone admitted that he had been disappointed by the lack of popularity of pay-per-view.

"We did a super job, but there was just not the take up we expected," Ecclestone said.

A decision on the future of the pay-per-view service would be taken "soon," he said.
Kan bara hålla med. Det är väl kanske lite för mycket att hoppas på att de flesta ska betala för något som just nu saknar all form av spänning antar jag ... och det kan komma att fälla hela den här lysande F1-bevakningen. Om Bernie fortfarande inte får betalat för sin svindyra investering, om inte TV-bolagen som köper tjänsten kan täcka sina kostnader pga av för får abonnenter, ja då ser framtiden allt annat än ljus ut för betal-TV bevakningen. Tyvärr.

Intressant att Bernie inte förnekar något annat än att han redan skulle ha tagit beslutet. Det tolkar jag som att det verkar mer troligt än man först skulle kunna tro att den här servicen försvinner till nästa säsong

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill du ta den här debatten här?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

???????????????????????????????????????????????????????????

jag kommenterar en intressant F1-nyhet på ett F1-forum .... tydligen fel gjort av mig ????

Gäst

Inlägg av Gäst »

Absolut inte! :up:
Det har saknats en rejäl debatt här ett tag nu så "here we go":
Underrubriken från BBCs artikel; (de har pratat med Bernie)
"Formula One boss Bernie Ecclestone has moved to improve television coverage of the sport for the new season. "

Tyder inte på att han ska lägga ner eller hur?
Han kan inte färbättra om han lägger ner. Han skall erbjuda tittarna saker som vi haft tillgång till under flera år, såsom ombordkamera och liknande. Han skall dessutom ersätta de lokala TV-bolagens sändningar med den bättre supersignalen.

Du tolkade detta som
Men det är fortfarande världsfeeden=ingen mosaik. MAn kan inte båda följa loppet och åka med någon bil samtidigt. Producenten väljer åt en och det är ju en försämring gentemot dagens digitala bevakning.
Som jag ser det är det supersignalen, inte världsfeeden längre.

Sen citerar du liksom jag här;
Ecclestone said the future of the pay-per-view service is "up in the air", but denied a report in a British newspaper on Tuesday that he had already decided to ditch it for 2003.
som du tolkar som: "Framtiden ser minst sagt skakig och osäker ut för den digital F1 pay-per-view TV-bevakningen. Artikeln nämner också att tittarsiffrorna har sjunkit "dramatically" vilket innebär färre och mindre intäkter. Han förnekar att han redan har bestämt sig ... men han bekräftar INTE att den digitala TV-bevakningen kommer att finnas nästa säsong. Istället säger han att det är osäkert eller "up in the air" ..."
Han kan väl inte dementera att han lägger ner och bekräfta att han inte tänker lägga ner samtidigt, för det är väl ungefär samma sak?
Kritiken mot wolrdfeeden är väl ganska befogad och han erbjuder alltså supersignalen för dem i stället? Det är väl bra. Det påverkar väl inte dina digitala sändningar på något sätt att "alla" får lite bättre bilder?
Att han tänker skräddarsy utbudet för flera länder separat tyder väl på att sverige/norge/finland fritt kan förhandla till sig det gamla hederliga F1-paketet som vanligt, medan TV4 betalar för en bättre världsfeed.
Jag tror också att han är besviken på bristande intresse för betal-TV men folk är väl generellt snåla just nu. Det blev inte bättre av att F1-VM var avgjort innan frnakrike och att "de" defilerade i vart och vartannat lopp.
Alla har svårt att få betalt för sina tjänster just nu och jag hoppas att Sverige och Finland har tillräckligt med intresse för en fortsättning även om Sverige just nu ser tungt ut med den förbättrade konkurrenten. Däremot när det gäller Finland, om du ursäktar lite patriotism, så är det världens bästa land att sända F1 över. Tittarsiffrorna har inte alls sjunkit lika mycket som i resten av världen utan man har fortfarande 75% av tittarna medan det näst bästa landet Italien har 62%, enligt TV Sports Markets undersökning. Under det gångna året sjönk tittarsiffrorna med 9% i Italien, 10% i Tyskland, 11% i Storbritannien och hela 20% i Frankrike och jag är inte färvånad att Bernie är lite bitter just nu. Detta kan vara en av anledningarna till hans sura kommentarer om Ferrari också.

Detta anser jag vara en mer trolig sanning.
Kommentarer?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nu verkar det definitivt godnatt för digital-sändningarna i betal-formatet. Trist.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Skittrist .... :down:

Nu fattas bara att Ferrari är lika överlägsna nästa säsong, så TV4 lägger ner sina sändningar .... inga kul vibbar direkt