Satt igår med några jobbarkompisar och diskuterade doping inom sportvärlden och vilka "grenar" som var värst drabbade.. och minst drabbade.
Enda som jag kom på var Tomas Enge som åkte dit för han hade rökt på.? Men det var ju i F3000.
Gör dom alkoholtester? Pratas aldrig om sånt här men det behöver ju inte innebära att det inte sker inom sporten.
Förarna kanske går fria.. men stallpersonalen räknas ju oxå till teamet.
Någon som har funderingar eller något "rakt" svar på detta?
Dopingkontroller i F1?
-
Var detta en för svår fråga för alla "jag-kan-allt-om-F1"-medlemmar här?
Jaja.. fortsätt ni med dom vanliga "jag-tycker-det-är-för-jävligt"-topicar... inte undra på att denna boarden börjar kännas grå.
Nähä.. dags att supa sig full och bege sig ut på banan.
"Använd inte droger...Använder du droger åker du i fängelse...Och droger är skitdyrt i fängelset..."
Jaja.. fortsätt ni med dom vanliga "jag-tycker-det-är-för-jävligt"-topicar... inte undra på att denna boarden börjar kännas grå.
Nähä.. dags att supa sig full och bege sig ut på banan.
"Använd inte droger...Använder du droger åker du i fängelse...Och droger är skitdyrt i fängelset..."
-
-
Det görs dopingtester i F1, ja. Skulle anta att reglerna är likadana som i F3000 och att både stallet och föraren skulle drabbas. Föraren skulle kanske bli avstängd och bli av med dom eventuella poäng han tog i det loppet där fusket uppdagades. Stallet skulle i sånt fall oxå bli av med samma poäng.On 2002-10-31 07:54, MGRacing wrote:
Gör dom alkoholtester? Pratas aldrig om sånt här men det behöver ju inte innebära att det inte sker inom sporten.
-
- Utvisad
-
Undrar om de bara testar vinnaren?
Kan ju i så fall delvis förklara varför ingen italienare, trots flertalet försök, stått överst på pallen de senaste 10 åren, vilket antagligen är ungefär lika länge som F1 haft dopingtester...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-11-02 01:42 ]</font>
Kan ju i så fall delvis förklara varför ingen italienare, trots flertalet försök, stått överst på pallen de senaste 10 åren, vilket antagligen är ungefär lika länge som F1 haft dopingtester...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-11-02 01:42 ]</font>
-
-
Det sägs att det görs slumpmässiga men regelbundna dopingkontroller inom F1. Problemet är bara att det antingen inte uppmärksammas eller inte görs offentligt vilket gör att det hela är lite dolt i mörker.
Men vad jag har förstått så finns det få substanser som en racingförare har nytta av för att det ska vara värt risken att dopa sig ... Fysträningen är inte uppbyggd kring att bygga upp stora explosiva muskler som t.ex i friidrott. Det finns väl visserligen att behov för medel som ökar koncentrationen men det är väl också det enda.
De få gånger de har inträffat inom motorsport är väl snarare när det har varit i form av lite festande och playboyliv a lá Enge nu senast
Men vad jag har förstått så finns det få substanser som en racingförare har nytta av för att det ska vara värt risken att dopa sig ... Fysträningen är inte uppbyggd kring att bygga upp stora explosiva muskler som t.ex i friidrott. Det finns väl visserligen att behov för medel som ökar koncentrationen men det är väl också det enda.
De få gånger de har inträffat inom motorsport är väl snarare när det har varit i form av lite festande och playboyliv a lá Enge nu senast