Brabham BT 46

Kungaklassen av motorsport...
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Medans vi väntar på Melbourne, så kommer jag med en liten fråga till alla här.
Är det någon som kan bidra med uppgifter,bilder om BT46(fläktbilen)?
Var nämligen på plats i Anderstorp 1978 och såg den där.
Kommer ihåg att den hade ett imponerande ljud.
Lotus 78
Inlägg: 572
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Lotus 78 »

Lite Reodor Fälgen över anrättningen...

http://www.forix.com/iex/imgz/1978/08001_8W.JPG

Det var rätt kul med idérikedomen på den tiden (antagligen beroende på ett reglemente som tillät vissa utsvävningar). Det närmaste vi kommit på senare år var väl de horribla vingkreationer vi fick se på träningen inför Monaco förra året. Kul hursomhelst med bilar som inte är stöpta i samma form!

Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Haha! Kul med alla flygplanen i bakgrunden! Det gör ju bilden en smula roligare!!!

Håller med, det är för lite nya påhitt nuförtiden men det beror väl främst på reglementet. Kul dock att de mindre stallen ibland sticker upp som Arrows och Jordan förra året!

/gringo
Elio De Angelis
Inlägg: 33
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Elio De Angelis »

Brabham BT46 fläkt bidrog till att skapa "Ground Effect"... Fläkten gjorde så att bilen sögs ner mot marken och gav bra med grepp.

Den blev förbjuden efter Sveriges Gp på Anderstorp 1978.


Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Elio, var inte Brabhams ursäkt att det var en kylfläkt till motorn?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hmm, förbjöds den verkligen?
Drog inte Brabham tillbaks den "frivilligt"?

Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

Här finns en intressant artikel om BT46B och lite annat.
http://8w.forix.com/fancar.html.

Snacka om downforce!
The problem was that the front venturi caused the car to lift, the weight of the engine being the only thing stopping the car from flipping. A massive air-dam was then fitted to counteract this, but it generated so much downforce that the wheels started to grind their way through the top of the bodywork.
/Viktor
Lowe
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lowe »

Zetor, om du är lycklig ägare till en dvd spelare kan du köpa en bra dokumentär hos ginza. Den heter F1 the golden years kommentator John Watson, han körde f ö den där bilen, konkurrenterna gillade inte bilen då den hade en förmåga att virvla upp ett moln av sten sand osv. Filmen rekommederas, kasst ljud men annars lärorik och kul. Samt att få lyssna till john Watson är en fröjd för varje F1 fan. KÖP....
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Om jag inte minns fel var den väl försedd med Power by Alfa Romeo :smile:
//mopar

Ropen skalla - Alfa åt alla
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, du har helt rätt, det satt Alfa-motorer i fläktbilarna.

En Alfa Romeo rostar inte, den övergår bara i ett mer besjälat tillstånd.