Nya regler

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

På lördagen kommer startordningen att avgöras av resultatet på fredagen. (saxsat från Forza)

Kommer den som ligger etta få gå ut sist, eller kommer han gå ut först?
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Sist förmodligen mest fördelaktigt.

Jag förstår inte den här regln riktigt. Kommer det inte vara vannsinigt tråkigt att titta på kvalen under fredagen? Det här har ju gjorts i en del andra serier och jag har tyckt att det har varit riktiga sömnpiller.

Poäng fördelningen är bra, jag har länge tyckt att det ska ges poäng lite längre ner i startfältet. Det är ju där raceingen har varit :wink:

Ta bort Spa :mad: löjligt, när blir det förbjudet med tobaksreklam på alla banor, 2006?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är nu förtydligat ... den som har snabbaste tid på fredagen komemr att köra sist på lördagen då positionerna inför loppet avgörs. Troligen införs den nya kvalregeln för att öka chansen för lite överraskande startfält och därmed lite mer spännande lopp. Med bara ett försök på sig är ju risken större att kasta bort sitt kval.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kvalregeln är halvskit. Något måste göras så att den som har varit snabbast på träningarna ändå har möjligheten att kontrollera när han ska få gå ut. Att den som är snabbast på fredagen automatiskt ska gå ut sist på lördagen funkar ju bara om förhållandena är optimala just då. Vid tilltagande väta kommer de sämsta att gynnas väl mycket. Snabbast under fredagen skulle väl kunna få välja när han ska gå ut under lördagen.

Däckregeln suger. Den absolut viktigaste faktorn när det gäller varvtider är däcken. Att då låta däcktillverkarna skräddarsy däck till stallen gör bara att kostanderna komemr att skjuta i höjden. Det i sin tur gör att de redan besuttna komemr att gynnas än mer.

Poängfördelningen är väl ok även om jag tycker att det är bland det sista man ska ge sig in och rucka på av traditionella hänsyn.

Stallorder förbjuds. Bra, men som sagt, hur fan ska det kontrolleras? Om Barrichello får höra att "örnen har landat" i hjälmen, viker av och släpper förbi Schumacher, har stallorder utfärdats?

Belgiens GP. Fuck you FIA! Lägg hela serien i Kina, Dubai, Burma , Thailand eller andra ställen med traditioner inom motorsporten. Det är precis vad som behövs för att locka tillbaka tittarna till tv-burkarna.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Mja, de nya kvalreglerna känns lite kul. Det ska bli intressant att se om det skakar om lite i startfältet. Konstgjord spänning? Jo, det är det nog.

Det är trist att de klubbat ner Spa. Kommer Kina in redan 2003 i stället?

Barrichello lär väl göra tre stopp i vissa lopp.

Tärnström, du låter så bitter i ditt inlägg? De tokigaste förslagen klubbades ju aldrig igenom.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Om det skulle börja regna precis när Lördagens kval börjar så skulle varv-tiderna bli sämre och sämre vilket skulle göra startordningen i stort sätt omvänd mot Fredagens kval-resultat.

Tycker att det är synd att man ändrade poäng-fördelningen som man gjorde. Att ge de åtta främsta poäng är OK, men det skiljer för lite mellan ettan och tvåan. Två vinster och ett brutet lopp skall ger nu lika många poäng som tex två andraplatser och en femteplats, vilket jag tycker är fel. Bättre födelning vore tex 12-8-6-5-4-3-2-1.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

JQ, precis.
Eller att en andra och sjunde( :eek:) plats ger lika mycket som en seger. Nä, nya poängreglerna är katastrofala.
Nya kvalet tror jag inte heller på, klart de ska få gå ut när de vill. Dåligt!!
Att Spa stryks finns det inte ord för.......kommer sakna den nåt oerhört. :sad:
Däcksreglerna kan nog vara bra, McLaren och Williams har ju inte direkt haft samma egenskaper när det gäller utnyttjandet av däcken.

Testreglerna kan vara intressanta om stallen kan få välja mellan att testa på banan under säg hela torsdagen eller att testa precis hur man vill under veckan innan loppet.
Då kan de som vill testa som de tidigare gjort, samtidigt som stall med sämre ekonomi kan köra ett test i samband med loppet, vilket kostar betdligt mindre eftersom transporterna av bilar och personal redan är gjord. Då blir det dessutom ett avvägande mellan riktig testnig och lite extra tid att hitta inställningarna på banan. Att helt förbjuda testning och bara testa vid själva loppen sågar jag långt under fotknölarna.
Sluta förstör F1 med panikåtgärder, tack!!!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Bitter, jag? Inte alls. Jag är bara glad att någon äntligen tar tag i eländet och gör något åt mitt sjuka beroende av F1. Snart behöver jag inte titta på F1 längre vilket kommer att ge mig mer tid att titta på andra trevliga sporter såsom konstsim, krocket, rövgång, getlira, ollonvrål och andra godsaker.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag förstår inte hur dom här nya reglerna skulle göra F1 bättre. Jag gillade kvalen som dom var och ser ingen anledning till varför man ska ändra på dom. Det är loppen som behöver bli mer spännande, inte kvalen. Nya poängreglerna gillar jag inte heller. Det som skillt F1 från sunkrejsingligor beträffande poängsystem är att i F1 är det segrar som premieras. Nu har sunkrejsingpoängsystemet kommit till F1 oxå :wc:

Fast jag är ändå nöjd att vi slipper sandsäcksrejsing. Det hade varit droppen.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Är det inte så att tiderna från Fredagen räknas också. Alltså skulle regn på Lördagen göra att det tiderna inte kommer vara betydelsefulla om det var tort på Fredagen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det enda positiva med poängsystemet är att det ger exponering till de mindre stallen. Jag håller verkligen med om att det i övrigt inte är någon direkt lysande idé att devalvera värdet av vinster i förhållande till andra placeringar. Nu finns det andra sätt att hjälpa de mindre stallen utan att ge sig på poängsystemet, nämligen att förändra fördelningen av tv-pengarna. Det hade varit en betydligt bättre väg att gå. Jag har hela tiden förfäktat att om förändringar ska göras, ska det göras på det ekonomiska planet och inom de tekniska ramarna. Gör man inte det återstår artificiella metoder vilket är en styggelse i sammnahanget.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det värsta med hela skiten är att det verkar så genomtänkt, eller hur? Först har man en lista med förslag, går in och sätter sig vid förhandlingsbordet, och kommer ut med helt andra lösningar än vad som var på tapeten från början. Något måste göras, vad är tydligen inte lika viktigt, verkar ha varit den styrande devisen. Fy fan så jävla lamt! Frågan är inte om det ena eller det andra förslaget har några poänger, frågan är på vilket sätt gynnar detta sporten och de problem som har föranlett diskussioner om regeländringar? FIA är fullständigt lamslaget, det är bara att konstatera efter detta.

I sig innehåller kvalförslaget en del bra poänger. Jag är för ett kvalvarv. Det har jag varit sedan tiden med kvaldäck. Bland mina bästa minnen är att se Senna ge sig ut på ett av sina blixtrande kvalvarv. En chans, inget utrymme för misstag, det var F1 i ett nötskal.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-10-28 22:10, llowgren wrote:
Är det inte så att tiderna från Fredagen räknas också. Alltså skulle regn på Lördagen göra att det tiderna inte kommer vara betydelsefulla om det var tort på Fredagen.
Tiderna på lördagen avgör startpositionen. På fredagen avgör placeringen i vilken ordning man får köra sitt kvalvarv på lördagen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-28 20:03, JTarnstrom wrote:
Kvalregeln är halvskit. Något måste göras så att den som har varit snabbast på träningarna ändå har möjligheten att kontrollera när han ska få gå ut. Att den som är snabbast på fredagen automatiskt ska gå ut sist på lördagen funkar ju bara om förhållandena är optimala just då. Vid tilltagande väta kommer de sämsta att gynnas väl mycket. Snabbast under fredagen skulle väl kunna få välja när han ska gå ut under lördagen.
Huvudsaken är att man gör fredagen till en mycket viktigare dag under hela helgen. Jag räknar med att man automatiskt har minst trettio procent fler tittare och att CD inte kan annat än att sända fredagens evenemang. Kvalsystemet med super-pole låter även annars intressant. Om inte annat så är det ett spektakel som heter duga och det kan gynna den som är mest tänd för dagen. Man kan inte gå ut och sätta ett varv på banken som Schumi kunde göra så många gånger i år utan nu är det full kareta (stavn?) som gäller.
Däckregeln suger. Den absolut viktigaste faktorn när det gäller varvtider är däcken. Att då låta däcktillverkarna skräddarsy däck till stallen gör bara att kostanderna komemr att skjuta i höjden. Det i sin tur gör att de redan besuttna komemr att gynnas än mer.
Om det nu vore så enkelt. Däckstillverkana har bara skräddarsytt åt Ferrari så här långt, men det är ju synd om de inte skulle få fortsätta med det så att man kan hålla resten av fältet bakom sig. För det andra så betalar inte stallen för däck utan det gör FIA/FOA och att de har lite stålar över är nog ingen hemlighet. Så länge det kostar Bernie gör det mig ingenting.
Poängfördelningen är väl ok även om jag tycker att det är bland det sista man ska ge sig in och rucka på av traditionella hänsyn.
I år hade den inte gjort någon skillnad, men glipan mellan förste och andreman var för stort och på det här sätter kommer det att bli jämnare i slutet av säsonger. Dessutom kanske det kan gynna förare som Ralf Schumacher som hellre tar några säkra poäng än sätter bilen i räcket i första böj i jakten på en seger.
Stallorder förbjuds. Bra, men som sagt, hur fan ska det kontrolleras? Om Barrichello får höra att "örnen har landat" i hjälmen, viker av och släpper förbi Schumacher, har stallorder utfärdats?
Man måste alltid ta ett så kapitalt beslut med en nypa salt, men vi lär slippa se incidenter typ Österrike igen.
Belgiens GP. Fuck you FIA! Lägg hela serien i Kina, Dubai, Burma , Thailand eller andra ställen med traditioner inom motorsporten. Det är precis vad som behövs för att locka tillbaka tittarna till tv-burkarna.

Tärnström
FIA har inte tagit det beslutet. Belgiska politiker är ensamma ansvariga för att man går före det EU-beslut som kräver stopp för tobaksreklam till 2006. De har dessutom hotat med det i flera år nu och precis som pojken som ropade varg för många gånger får man nu stå sitt kast.
För stallen innebär det ett stort avbräck varje gång de måste hanka sig fram utan de miljarder som tobaksindustrin skjuter till. Beslutet till sist kom från stallen som inte anser sig råd att köra där utan tobaksreklam. Skall man skälla på nån, så ska man göra det på belgarna.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

"På fredagen kommer ledaren i mästerskapet att köra det första varvet, därefter tvåan o.s.v."


Detta är det mest pajas liknande jag hört? Blir kul o se 1.n o mästerskapet ut på banorna som är såphala i början, typ ungern.
Misslyckas han får han köra i i början på lördag, allså lätt o misslyckas igen. Nej, kval regeln får dom tänka om på.

POäng regeln var bra, men borde inte det skilja mer än 2 Poäng mellan 1 och 2?

Däck : Ferrari har ju redan skräddarsytt däcket efter dom.

Vad hände med Motor regeln?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ankan, vad är det som säger att banorna kommer att vara såphala som i Ungern? Kommer det blåsa små tromber med finkornig sand överallt? Banorna kommer annars att vara lika uppkörda som idag...
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Varför ska man skälla på belgarna, de vill inte ha tobaksreklam. Det är väl inte dumt. Ett land kan väl inte rätta sig efter en resande cirkus heller...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

F1 är korkade som släpper Spa. Det är inte klokt.

Spa är ju mer F1 än F1.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

hmmm tänkte bara kommentera det här med kvalordningen och möjligheterna att mästerskapsledaren går ut först...
Hur stor skillnad är det i banhastighet sett till att en förare mer har kört?
Tex i australien kommer vi att ha följande fredagsstartordning:
MS,RB,JPM...
Blåbärsförarna kommer ju troligtvis att vinna på det eftersom de i Yoong-fallet kör först efter att 21 förare har gjort sitt varv.
Dvs en rejäl kontrast gentemot de senaste årens kval.
Men i ren tid hur stor skillnad snackar vi om? Om man tar årets säsong som referens så tror jag inte att några andra team än ferrari, williams och mclaren hade tagit en pole ändå, oavsett kvalregler. Min analys av det hela blir att vi kommer att få ett hoptryckt fält inför lördagen, men efter lördagen, har vi redan halverat startordnings-effekten två ggr så problemet med hala banor bör inte få så stor effekt. Däremot inte sagt något om problemet med olika väderförhållanden och eventuella förarmisstag.
Olika väderförhållande anser jag inte vara ett bra sett att få till bra racing. Däremot eventuella förarmisstag hör väll absolut med racing att göra.
Den som lever får se...
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

...utmärkta förslag!!! :up: (förutom däcken)

Poäng till fler har jag tjatat om länge. Singelkvalvarv är dock det bästa. Kanske inte det mest sportsliga men detta kommer locka tittare, publik, och framförallt sponsorer att stå på kö igen. Vem vet, det kan ju tom kanske bli spännande att se på :wink: Nu kan ju till och med stallen där bak få lite extra exponering. (och nya sponsorer?)

Att det sedan retar upp konservativa F1-stofiler och sunkracinghatare här på forumet gör ju inte saken sämre... :grin: :grin:
Halleluja!
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

On 2002-10-29 02:30, Jari wrote:
Ankan, vad är det som säger att banorna kommer att vara såphala som i Ungern? Kommer det blåsa små tromber med finkornig sand överallt? Banorna kommer annars att vara lika uppkörda som idag...
Banorna är ju alltid bättre i slutet av passen än i början, och varför skulle dom inte kunna va såphala för?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Var det inte på Spa räkan o Monty hade sin 5-6 kurvors fight?
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Ursäkta mig men på Forzas nyhetssida står följande:

Poängfördelning
Den tidigare poängfördelningen med 10 poäng till segraren och sedan 6-4-3-2-1 kommer att ändras. Till nästa säsong kommer segraren fortfarande att få 10 poäng. Däremot kommer de åtta första att få poäng i följande skala: 10-8-6-4-3-2-1. Dvs, 2 poängplatser ytterligare jämfört med tidigare.


10-8-6-4-3-2-1, jag får det till 7(sju) poängplatser??? eller räknas noll nu?

/gringo
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det står fel. Det ska stå 10-8-6-5-4-3-2-1
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

FIA har vetat om problemet med Spa under en lång tid. Att belgarna inte tillåter tobaksreklam är en verklighet F1-stallen får anpassa sig till. De får väl köra utan sponsorer, eller ta in andra sponsorer tilld et loppet. Varför ska FIA ändra i sin kalender för att en del stall inte får köra med sina sponsorer. Typiskt undfallenhet av FIA. Återigen får det sportsliga styrka på foten för ekonomiska. FIA hade kunnat låta Spa vara kvar i kalendern och tvingat stallen att köra. Så enkelt är det.

Vad gäller däcken... Oavsett vem som står för kakan lär det kosta. Och om jag tolkar skrivningen av den nya däckregeln rätt att däcktillverkarna kan skräddarsy däck till stall, då skulle det förvåna mig om inte det stallet får öppna den egna plånboken. Annars kommer ju vartenda stall vilja ha specialdäck.


Poängfördelningen blir sämre ju mer jag tänker på det. Varför bry sig om att göra en omkörning för två ynka poäng? Två fjärdeplatser är lika mycket värda som en vinst!? Två tredjeplatser är MER värda än en vinst!? Ett poängsystem som gynnar fegisar och inga andra.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Ja, fast två vinster är värda mer än två tredjeplatser...

Second is the first to lose...

Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-28 21:44, Joakim Quensel wrote:
Om det skulle börja regna precis när Lördagens kval börjar så skulle varv-tiderna bli sämre och sämre vilket skulle göra startordningen i stort sätt omvänd mot Fredagens kval-resultat.

Tycker att det är synd att man ändrade poäng-fördelningen som man gjorde. Att ge de åtta främsta poäng är OK, men det skiljer för lite mellan ettan och tvåan. Två vinster och ett brutet lopp skall ger nu lika många poäng som tex två andraplatser och en femteplats, vilket jag tycker är fel. Bättre födelning vore tex 12-8-6-5-4-3-2-1.
Angående det förstnämnda kan det vara lite orättvist i nåt enstaka lopp, men i längden jämnar det säkert ut sig. Det kan ju lika gärna vara upptorkande så att de i slutet har en större fördel än de annars skulle ha. Vanligtvis kommer de i slutet iallafall ha en stor fördel, det gäller bara att ta sig dit på fredagskvalet.

Håller fullständigt med om poängfördelningen 12-8-6-5-4-3-2-1. Hade belönat vinster lagom mycket och även gett andra än de tre bästa stallen chans på poäng, vilket kan vara bra med bilarnas(och förarnas) större tillförlitlighet.

Vad händer med 107%-regeln då? Utökas den till t.ex. 110%, eller avskaffas den helt? Vore ju kul om ett par av toppförarna gjorde nån miss och körde ut i gruset ett tag. Eller om det börjar spöregna efter Yoongs försök och han får starta ensam dagen efter... Annars blir det en väldig massa undantag under året.

Hmm, det kommer nog att bli en hel del kvalsetup-körningar både på fredag och lördag. Kan bli lite tid över till race-setuper, om man inte utnyttjar möjligheten till längre testtid på fredagarna.
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2002-10-29 18:29, AndersF1 wrote:
Vad händer med 107%-regeln då? Utökas den till t.ex. 110%, eller avskaffas den helt? Vore ju kul om ett par av toppförarna gjorde nån miss och körde ut i gruset ett tag. Eller om det börjar spöregna efter Yoongs försök och han får starta ensam dagen efter... Annars blir det en väldig massa undantag under året..
Tror du att de har tänkt så lång :wink: Det kommer nog att strula som tusan nästa år, när någon höjdare råkar köra bort sig på lördag eller nått sånt.
Var det ett var på fredagens kval också eller var det mer som idag? 107% regeln skulle ju kunna gälla då.

_________________
Det är Mclaren och Williams som är patetiska, Ferrari har bara gjort ett bra jobb.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-10-29 19:09 ]</font>
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Eddie Jordan och Dave Richards verkar jättenöjda med de nya reglerna. Båda dessa tycker ju att F1 behöver mer spänning.

Poängsystemet är lite dåligt. 10 6 4 3 2 1 0,5 0,25 hade varit bättre :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 03:00, regenmeister wrote:
Varför ska man skälla på belgarna, de vill inte ha tobaksreklam. Det är väl inte dumt. Ett land kan väl inte rätta sig efter en resande cirkus heller...
Jag och resten av världen tycks anse att det är mer än ett cirkussällskap man får besök av...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 10:59, El Scorcho wrote:
F1 är korkade som släpper Spa. Det är inte klokt.

Spa är ju mer F1 än F1.
Nehej du!
Mer F1 än F1 finns inte och det har funnits både bättre och sämre banor som fått lämna in för mindre saker än det här.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 12:54, Integralmannen wrote:
hmmm tänkte bara kommentera det här med kvalordningen och möjligheterna att mästerskapsledaren går ut först...
Hur stor skillnad är det i banhastighet sett till att en förare mer har kört?
Tex i australien kommer vi att ha följande fredagsstartordning:
MS,RB,JPM...
Blåbärsförarna kommer ju troligtvis att vinna på det eftersom de i Yoong-fallet kör först efter att 21 förare har gjort sitt varv.
Dvs en rejäl kontrast gentemot de senaste årens kval.
Men i ren tid hur stor skillnad snackar vi om? Om man tar årets säsong som referens så tror jag inte att några andra team än ferrari, williams och mclaren hade tagit en pole ändå, oavsett kvalregler. Min analys av det hela blir att vi kommer att få ett hoptryckt fält inför lördagen, men efter lördagen, har vi redan halverat startordnings-effekten två ggr så problemet med hala banor bör inte få så stor effekt. Däremot inte sagt något om problemet med olika väderförhållanden och eventuella förarmisstag.
Olika väderförhållande anser jag inte vara ett bra sett att få till bra racing. Däremot eventuella förarmisstag hör väll absolut med racing att göra.
Den som lever får se...
Min tanke precis. Jag ser i alla fall fram emot att få veta hur det blir egentligen...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 13:08, Superfan wrote:
...utmärkta förslag!!! :up: (förutom däcken)
Om Ferrari redan nu har skräddarsydda däck, varför skulle inte de andra stallen också kunna få det?
Alternativet skulle vara att någon av däckstillverkarna skulle bygga åt alla, men hur vet man att denne inte förfördelar åt ett stall?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 13:21, Ankan wrote:
On 2002-10-29 02:30, Jari wrote:
Ankan, vad är det som säger att banorna kommer att vara såphala som i Ungern? Kommer det blåsa små tromber med finkornig sand överallt? Banorna kommer annars att vara lika uppkörda som idag...
Banorna är ju alltid bättre i slutet av passen än i början, och varför skulle dom inte kunna va såphala för?
En bana brukar vara smutsigast i början på helgen för att bli renare och renare ju mer dom kör. Det är därför sannolikt på alla andra banor än i t.ex Ungern att banan är mindre smutsig på lördag morgon än under fredag eftermiddag. Den andra variabeln är temperaturen på banan. Ett däck kan fungera utmärkt på lördag morgon men vara uselt i kvalet trots att det bara skiljer ett par timmar och fyra-fem grader i bantemperatur...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 13:28, Ankan wrote:
Var det inte på Spa räkan o Monty hade sin 5-6 kurvors fight?
Nää, Hocken och Ungern...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 14:04, JTarnstrom wrote:
FIA har vetat om problemet med Spa under en lång tid. Att belgarna inte tillåter tobaksreklam är en verklighet F1-stallen får anpassa sig till. De får väl köra utan sponsorer, eller ta in andra sponsorer tilld et loppet. Varför ska FIA ändra i sin kalender för att en del stall inte får köra med sina sponsorer.

Tärnström
Skyll inte på FIA. Stallen har sagt nej, men Spa kan komma tillbaks 04 om den Belgiska regeringen vill.
Den verkligheten slår igenom i hela EU 2006 och varför skulle man blidka utbrytare bara för slagsmålets skull? Spa, liksom Ferrari klarar sig F1 utan om de inte passar att köra med F1-regler. F1 har alltid varit till en stor del betalt av tobaksreklam så bli inte skenhelig på mig...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är klart att jag skyller på FIA. De ska sluta böja sig för vad stallen säger och ta kommandot själva över sporten. Det gör de inte. Om FIA ska lyssna på stallen i vartenda beslut kommer F1 att röra sig i helt fel riktning. Stallen har bara ett enda intresse - sig själva. De skiter i sporten. Och om de skiter i sporten måste någon annan göra det - FIA. Att kasta ut Spa är inget annat än en sportslig skandal.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag är i allafall nöjd med regeländringarna.

Mitt första förslag gick ju igenom.

Sedan tror jag att kvalificeringarna kommer att bli jävligt spännande.



Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det kommer ju att bl lite mer chansartade kval och vissa ggr lite konstiga startordningar, men vem vinner i längden på den nya ordningen?

Nu har jag ingen som helst statistik över det här, men jag har en känsla av att Montoya ofta satt sina pangtider en bit in i kvalet, där han ibland förbättrat sig avsevärt för varje omgång, men många ggr känts lite svag i första försöket. Frågan är om han kan uppbringa de där pangrundorna på en gång nu? Lite känsla av bäst när det gäller, så det kan gå. Kan även ses som att det tar tid för honom att få till inställningar och körkänsla.
Ralf tycker jag också startat lite segt men varit relativt snabb i försök 2 och 3, dock ballat ur i sista försöket. Om det stämmer kan han nog få problem med de nya reglerna.

Schumi tycker jag brukar starta bra i sitt första försök, med stadig men liten förbättring i de följande försöken. Kan nog tjäna på den här nya ordningen, förutom den taskiga startordningen på fredagen. Rubens kommer jag som vanligt inte ihåg så mycket av, men har ingen känsla av att han varit så snabb i sitt sista försök utan lite mer Ralf-stilen, men med en bättre bil.

Räkan har också varit ganska snabb i sitt första försök, åtminstone ibland, så lite Schumistil, men ibland problem med inställingar i början av kvalet. Kan nog kanske också tjäna på det här. DC kommer jag inte riktigt ihåg, men undrar om inte han också är en stadig förbättrare, dock ifrån en lägre förstanivå.

Hmm, kanske skulle orka kolla det här.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-10-30 09:34, JTarnstrom wrote:
Det är klart att jag skyller på FIA. De ska sluta böja sig för vad stallen säger och ta kommandot själva över sporten. Det gör de inte. Om FIA ska lyssna på stallen i vartenda beslut kommer F1 att röra sig i helt fel riktning. Stallen har bara ett enda intresse - sig själva. De skiter i sporten. Och om de skiter i sporten måste någon annan göra det - FIA. Att kasta ut Spa är inget annat än en sportslig skandal.

Tärnström
Det är F1 stallen som har slängt ut Spa. Hade samtliga stall bara kunnat komma överens om att köra Spa utan tobaksreklam så hade Spa varit räddat. Nu valde vissa tobakssponsrade stall att inte göra det och då var det historia
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, ni säger det och jag säger fortfarande att det borde vara FIA som fattar beslutet. Det har gått för långt när enskilda ekonomiska intressen går före det sportsliga.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

FIA är för veka. Enda gången Max Mosley ryter till är när Ron Dennis talat om för honom hur dåliga de är.

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-10-30 18:16, JTarnstrom wrote:
Ja, ni säger det och jag säger fortfarande att det borde vara FIA som fattar beslutet. Det har gått för långt när enskilda ekonomiska intressen går före det sportsliga.

Tärnström
Enligt uppgifter säger reglerna i det mystiska Concorde-avtalet att beslutet i det här fallet ligger hos stallen ...

Det är populärt att skylla på FIA, men jag tycker man hellre ska skylla på tobaksbolagen och F1-stallen. De hade lätta kunnat gå med på att anpassa sig till Belgiens lagar en gång per år tycker man.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, det är tydligen Concordeavtalet som spökar igen. Det skulle ha rivits upp från FIA:s sida för länge sedan. Svassandet för stallcheferna måste upphöra. Som jag har förstått det har man ju lyckats lösa problemen med tobaksreklma i England, Frankrike och USA. Varför har man inte kunnat hitta en lösning för Spa? För att man inte vill, tror jag. Jag tror att Bernie vill flytta skiten till andra marknader. Det är pengar det handlar om. Tyvärr tror han fel om han inte inser att det europeiska intresset för sporten kräver fysisk närvaro. Den stora publiken vill inte ha F1 i Kina på bekostnad av klassiska banor som Spa. Hur jävla förnuftigt är detta beslut i dessa tider? Inte ett dugg. Om stallen nu inte vill köra på Spa borde FIA åtminstone ha tagit dem i örat och sagt att för sportens bästa är det bästa att ni kör. F1 har inte råd att tappa Spa.


Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jodå. F1 kommer att överleva utan SPA. Men det är jävligt trist att inte se SPa under 2003. Kanske kommer den tillbaka 2004? Man får ju hoppas det.

Det var trist att de gjort om Hockenheim, även om det inte var en av mina favotir banor så hade den i allafall en egen karaktär. Nu verkar det som alla banor ska vara som den där vidriga sepangbanan.

Sedan kan man väl inte bara riva avtal hur som helst? Inte ens FIA :???:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är klart att man kan riva avtal. Det brukar bli ett jävla liv, men det går.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jo, men biltillverkarna har väl hotat med att starta en egen serie och om FIA gjort en sådan sak så hade kanske en ny serie hade varit faktum?


Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte att publiken skulle ge tillverkarna det förtroendet. FIA måste börja ta tillbaka makten över sporten.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Har verkligen FIA haft någon makt över sporten? Det skall väl vara när de införde slicks och andra konstiga begränsningar då...
Men annars var det väl banägarna som först styrde, sedan konstruktörerna och slutligen Bernie, med lite FIA-strid. Förarna gjorde väl nåt litet försök också i början på 80-talet.


Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Du har kanske en poäng där AF1. Jag påstår mig inte veta hur mycket makt FIA har haft historiskt men jag tycker ändå att det är dags för en förändring. Utan att vilja förvandla F1 till CART, eller göra några andra jämförelser, finns det ett par aspekter av CART som är tilltalande. Genom att inte ha samma typ av kopplingar till biltillverkare, det vil säga att bilttilverkarnas intressen i CART ligger på ett annat plan än direkt medverkan på stallnivå, kan serien försäkra sig om att behålla kontrollen över de sportsliga aspekterna. Det är just strukturen kring racingen som måste förändras om F1 ska överleva. De beslut som fattades i veckan är bara artificiella åtgärder för att bättra på spektaklet. De ändrar ingenting i grund och botten.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666