Ödesdag i morgon? Och MS kör Minardi

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

I morgon, måndag, börjar mötet med E-stones 9-punktare. Nu har det kommit fram lite vettiga förslag också. T.ex Äntligen, förslag om separata kval. läs mer på http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... nguage_id=

Michael S kör Minardi http://www.crash.net/news_detail.asp?ch ... nguage_id=
Ville bara skrämmas lite :lol:
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

Äntligen två vettiga förslag.... (som jag framfört i åratal)

synd att F1 ska ha bilan mot strupen innan man inser att man är till för fansen, och inte för inbördes beundran...

Separata kval, utmärkt! kör med bakvänd ordning i VM-sammandraget...

Poäng till de 8 bästa exempelvis: 12-10-8-6-4-3-2-1
och varför inte en bonuspoäng för pole?
All heder åt Bernie, för dessa två förslag.

Mosleys "driverswapping" och "Successballast" ger jag dock inte mycket för. Begränsningar i testdagar, motorer, växellådorr mm, mera vettigt. Den viktigaste detaljen är dock köra på riktiga racerbanor igen. Ut med Imola, Hungaroring, Barcelona och andra där man processionskör mellan enorma avåkningszoner. Nya banor (Kina mfl) måste konstrueras för F1 och inbjuda till omkörning och HÖG FART. Och varför inte nåt mer gatlopp?
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Loranga

Inlägg av Loranga »

On 2002-10-27 20:32, Superfan wrote:
Ut med Imola, Hungaroring, Barcelona och andra där man processionskör mellan enorma avåkningszoner. Nya banor (Kina mfl) måste konstrueras för F1 och inbjuda till omkörning och HÖG FART. Och varför inte nåt mer gatlopp?
Är inte just Hungaroring och i synnerhet Barcelona konstruerade för just F1? Och de modfieringar som har gjorts på Imola är väl anpassade för just F1?
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

...jovisst är de konstruerade för F1 med bra depåfaciliteter, god säkerhet, avåkningszoner, bra för publik mm, men vad hjälper det när publiken somnar och Pay-per-view tittaren avstår lopp från sådana banor.....
Hungaroring är ett hopplöst fall, medan Imola skulle kunna fixas till.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Men hur i h-ete kan de slänga bort Spa sådär???
Jäkla tobaksregler!!!

/gringo
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Tobaksbolagen ser hellre att tävlingarna körs på någon gocart-bana i nått bananland än att låta loppet på Spa gå av stapeln. Trist men sant :cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skyll på Belgien. Tobaksbolagen är dom som betalat för cirkusen..
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Fel, Jari, de miljontals rökare som dött genom åren och vi som betalar deras onödiga sjukvårdskostnader är de som stått för fiolerna...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

AndersF1, då borde det väl också vara fel att hålla på stall som är sponsrade av Tobaksbolag.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-29 13:40, AndersF1 wrote:
Fel, Jari, de miljontals rökare som dött genom åren och vi som betalar deras onödiga sjukvårdskostnader är de som stått för fiolerna...
Ähh, var inte så himla svensk nu. Du har väl aldrig rökt i hela ditt liv? Du kommer inte heller överleva livet och kanske kanske kommer du att leva ett längre liv på pension än en fd rökare som dog i förtid och aldrig fick njuta av sin?
Skall sanningen fram så har både staten och tobaksbolagen gått på plus på oss "betalare" annars skulle cigarretter inte ens finnas.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari: Kvalificerat bullshit!

Staten går långt ifrån plus på rökningen eller på alkoholen med för den delen. Du skulle nog behöva ta en titt in på en äldrevårdsavdelning och se vad det är för krämpor de lider av.

Dessutom har min fru beskrivit hur det egentligen går till när en människa som rökt dör av lungpaj... tre minuters dödskamp med panik i blicken medan de druknar av vätskan i lungorna...

Kan ju säga att hon numera inte röker...

Försvara gärna din rökning med att det är ett beroende eller liknande... men kom inte dragandes med at du gör samhället en tjänst!

/E

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Däremot går tobaksbolagen säkerligen på plus... det förutsätter jag! Men om mångmiljardskadestånden fortsätter hagla in så lär de snart sluta tillvekra cigg...

/E
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-29 19:05, Sami wrote:
AndersF1, då borde det väl också vara fel att hålla på stall som är sponsrade av Tobaksbolag.
Fel och fel, det får väl var och en avgöra, jag talade bara om vem som stod för fiolerna. Tobaksbolagen tjänar förstås på att göra reklam i F1, annars skulle de inte göra det.

Jari:
Jo, jag har både rökt och snusat i min ungdom, men aldrig varit beroende. Jag tyckte dock inte att det var någon lysande ide att slösa bort kanske 15 000 skattade kronor per år på nåt som får mig att må sämre, troligen döda mig i förtid och göra att jag luktar apa enbart för att berika några direktörer och aktieägare som totalt skiter i hur de tjänar sina pengar. Dessutom gillar jag inte ofriheten att vara artificiellt beroende av något jag inte behöver. Men andra människor gör andra val, synd att jag måste vara med och betala för det bara...

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-30 09:44, EnzoF1 wrote:
Jari: Kvalificerat bullshit!

Staten går långt ifrån plus på rökningen eller på alkoholen med för den delen. Du skulle nog behöva ta en titt in på en äldrevårdsavdelning och se vad det är för krämpor de lider av.

Dessutom har min fru beskrivit hur det egentligen går till när en människa som rökt dör av lungpaj... tre minuters dödskamp med panik i blicken medan de druknar av vätskan i lungorna...

Kan ju säga att hon numera inte röker...

Försvara gärna din rökning med att det är ett beroende eller liknande... men kom inte dragandes med at du gör samhället en tjänst!

/E
Du har säkert gått på den om tomten också. Har du fått en snigel på ögat eller känner du någon som fått det pga obetalda tv-licenser?
Kom igen nu, du tror väl inte på allvar på allt som de högre makterna tutar i oss? Varför tror du att skadestånden i USA där allt har stämts fortfarande legat på relativt små nivåer?
Jag kan tala om för dig att de flesta av oss tror oss veta hela sanningen om rökningens fram och baksidor, men samhällsekonomiskt har varken du eller de flesta andra en aning. Det beror väl helt på hur man räknar, kanske.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-30 10:29, AndersF1 wrote:
Jari:
Jo, jag har både rökt och snusat i min ungdom, men aldrig varit beroende. Jag tyckte dock inte att det var någon lysande ide att slösa bort kanske 15 000 skattade kronor per år på nåt som får mig att må sämre, troligen döda mig i förtid och göra att jag luktar apa enbart för att berika några direktörer och aktieägare som totalt skiter i hur de tjänar sina pengar. Dessutom gillar jag inte ofriheten att vara artificiellt beroende av något jag inte behöver. Men andra människor gör andra val, synd att jag måste vara med och betala för det bara...
Det är ett bra beslut du tagit när du slutat och jag gratulerar dig till att du överlevt den perioden levande. Skulle du ändå en dag dö i hjärt och kärlsjukdomar så kommer någon kunna säga att den här killen han räkte en gång i tiden så vi skyller på det, och så har man en pinne till i statistiken.

Ja, rökare luktar illa och de tappar flås i samma takt som dom drar i sig röken, men att det bara skulle gynna tobaksbolag stämmer väl inte? Är det inte dom som gett oss spektaklet F1 bland annat? Har du lust att estimera hur mycket tobaksbolagen har lagt ner i F1 och sedan göra en jämförelse till den typ av reklam som kommer tvåa?

Du säger att du egentligen inte vill vara med och betala för att andra röker? Hur menar du? Vill du välja själv vad dina skattepengar går till? Skulle homosexuella med aids t.ex få någon hjälp då? Återfallsförbrytare under kategorin pederaster?

Den totala ekonomin när det gäller rökare ligger förhöljt i dunkel och jag köper inte versionen; "de kostar mer än de betalar" utan att få veta hur man kommit fram till det.
Det låter som en floskel helt enkelt...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-30 17:50, Jari wrote:
Du säger att du egentligen inte vill vara med och betala för att andra röker? Hur menar du? Vill du välja själv vad dina skattepengar går till? Skulle homosexuella med aids t.ex få någon hjälp då? Återfallsförbrytare under kategorin pederaster?
Ja, helst skulle jag själv vilja välja vart mina skattepengar skall gå och dessutom hur mycket. T.ex. inte till polisbevakning i samband med fotbollsmatcher. Nu är det ju tyvärr fullt möjligt att även andra skulle vilja bestämma det, vilket förstås skulle göra det omöjligt att genomföra. Men beklaga det kan jag ju ändå.

Att det är konsumenten/kunden av varan som betalar och inte ägarna/chefen i bolaget beror förstås på vad sponsringen avser. Om jag t.ex. skulle ha ett åkeri och pumpar in 50000:-/år till någon medioker gokart-förare så får jag knappast tillbaks pengarna i form av ökad omsättning och vinst, varför det är jag/företaget som betalar, eftersom jag annars kunde ha tagit ut pengarna som vinst(vilket troligen även gett mer pengar till staten).

När det gäller F1 och t.ex. Philip Morris så går de naturligtvis med vinst på sitt sponsrande, eftersom deras omsättning och därmed vinst skulle minska i större omfattning än vad de puttar in om de drog sig ur F1 och betalade ut pengarna som aktieutdelning istället. I det fallet är det alltså deras kunder som betalar och inte bolaget som i det första exemplet.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det var väl -68 Gold Leaf klev in i F1. Sedan dess har det bara gått utför. Jag vill minnas att vi hade F1 före det...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari, du kommer med rökarens vanliga ursäkter...

FYI ligger just nu ett klubbat mångmiljardskadeståånd i USA, det kommer naturligtvis att överklagas men ändå...

Fortsätt tro du på att rökarna bidrar till stadskassan...

Skrev inte någon en avhandling eller bok för 15v år sedan om hur mycket supen egentligen kostade...

/E
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Intressant aspekt det där, Tärnström. Utan tobaksbolagen hade det säkert varit mindre pengar i F1, men alla stall har inte alltid varit tobakssponsrade, så F1 hade säkert funnits ändå. Frågan är bara om det varit bättre eller sämre? Tobaksbolagen har haft en väldig massa pengar vilket bidragit till ganska ojämna stallbudgetar, så det kanske hade varit bättre F1 utan tobakssponsring. Vem vet...

Ett problem som motorsporten har generellt är att tittarna är så väldigt mansdominerade. I en tid när en allt större del av i-ländernas konsumtion utförs av kvinnor blir det nog inte helt lätt att ragga sponsorer i framtiden, om man inte får fler kvinnor att inressera sig för sporten. Vilket kanske inte underlättas av en så underlig företeelse som pit-babes och liknande, inkl. tobakssponsring, som ger en lätt oseriös stämpel. Även miljötjafsandet är ett problem som många ev. sponsorer åberopar som skäl till sin policy att inte sponsra motorsport. Dock kanske lite svårt att göra något åt, men det handlar ju egentligen mer om image än verklighet.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Självklart hade det varit bättre. Det var det ju förr. Så har det alltid varit. Förutom idag som jag knappast kommer att referera till som bättre förr för sämre kan det ju inte bli.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Tänk positivt, det är aldrig så eländigt jävligt att det inte kan bli sämre.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om man vet att det var bättre förr innebär det också att det blir sämre i morgon. Inte så jävla lätt att vara optimistisk då! Å andra sidan vet man också att det är bättre i morgon än i övermorgon...

Tärnström

Loranga

Inlägg av Loranga »

AndersF1,
Dina norrländska rötter sitter i.
Kom ihåg, "det är aldrig försent att ge upp" (Ronny Eriksson) :smile:
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Pessimisten: Det kan inte bli värre än så här...
Optimisten: Jodå!