The Scoop

The American zone...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Hittade det här på champweb - Läs!
http://www.champweb.net/newsx43.htm
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag häller på lite mer i den här tråden. Jag tycker det är intressant. Och visst vill Ecclstone ha kvar CART, annars försvinner kanske den viktigaste matarserien till F1. Ta in CART, spärra IRL. Sitt kvar som en vagel i ögat på Tony George med F1-lopp på Indy till 2010. En riktigt ondskefull plan! Varför inte?
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 1515.shtml
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nu duggar rykten riktigt tätt - Ecclesone vill köpa 51% av CART
enlingt Toronto SUN http://www.tsn.ca/auto_racing/news_stor ... uto_racing
En annan artikel i samma nättidning talar om ett sammangående mellan CART och F1 http://www.canoe.ca/TorontoSports/ts.ts-10-22-0093.html

Hmm, det här kan blir riktigt intressant. F1 kör på Fontana? :smile:
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Låter som Bernie vill äga CART också ... att F1 skulle börja köra på ovalbanor är väl ungefär lika sannolikt som att Yoong skulle köra för Ferrari i F1 nästa säsong ...

Kan vara en bra nyhet för CART ialla fall ... låter som Bernie inte är så intresserad av att IRL ska vinna det amerikanska formelbilsslaget vilket ju är bra ialla fall. Bör ju också öppna upp möjligheterna för att F1 kan köra på en andra bana i USA så det körs två lopp där.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Såklart inte att F1 kommer att köra på ovalbanor!
Men spekulationerna är intressanta, F1 vill expandera i USA och behöver komma bort från IMS där Tony George missköter arrangemanget enligt http://www.slamsports.com/Slam021022/co ... y-sun.html

Behöver man säga mer om CART än att det är köpläge nu?
Vad säger ni andra? Fågel, Fisk eller Forza :wink:
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Mera i Autoweek http://www.autoweek.com/cat_content.mv? ... e=03818044

För övrigt kan jag rekommendera Googles färska nyhetstjänst :wink:
http://news.google.com/
/Jan
desricz

Inlägg av desricz »

On 2002-10-22 16:23, jajo wrote:
F1 kör på Fontana?
Jag hoppas att vi slipper se F1'or på innerslingor av ovaler helt och hållet. Om det nu blir ett sammarbete mellan Cart & F1, ser jag hellre ett F1 lopp på en upprustad Portland, Mid Ohio eller Road America.

Det talas även om att FIA ev. är intresserad av att börja köra på den upprustade Autodromo Hermanos Rodriguez, frågan är då bara vilket av de befintliga loppen som stryks?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

On 2002-10-22 18:47, desricz wrote:
Det talas även om att FIA ev. är intresserad av att börja köra på den upprustade Autodromo Hermanos Rodriguez, frågan är då bara vilket av de befintliga loppen som stryks?
Det ska bli intressant och se vad de gjort med den där gamla potatisåkern.En avkrok numer in på en baseballarena lär visst ge 25000 extra sittplatser läste jag nånstans.
/Jan
desricz

Inlägg av desricz »

Jag tror det är i mitten Curva Peralta som avkroken genom arenan blir
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja, vad ska man tro. Montoya, Villeneuve och så vidare har börjat prata för sina "rötter" och sågar IRL med fotknölarna.

Som USA-supporter i många andra sammanhang så finner jag mig tycka att NASCAR är världens mest överskattade serie. I USA tror de att det är motorsport..restrictorplates, gamla vrak till bilar, runt runt..trist.

CART är underhållning och om det försvinner så är det för jävligt..Hellre att Bernie köper än att det försvinner.

ESPN som nu marknadsför IRL framför CART, Tony George, Penske och så vidare som trodde de hade vunnit matchen är så skönt nervösa plötsligt.

Hoppas hoppas hoppas att CART får finnas kvar och att det kan bli den dominerande motorsporten i USA.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nu har det nått Dagens Nyheter också, CdM uttalar sig positivt i ett TT-AFP telegram http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=5

Mer från Associated Press finns att läsa här:
http://wire.ap.org/APnews/center_story. ... IS7MQTEPO0
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-10-23 15:14 ]</font>
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Chris Pook uttalar sig i frågan. Från AtlasF1:

CART and F1 in Talks about Linking Series

Thursday October 24th, 2002

Chris Pook, president and chief executive of CART racing, confirmed today he was in talks with Formula One boss Bernie Ecclestone about the possibility of linking the rival motor sports.

Pook told a news conference in the lead-up to Sunday's Australian CART race that he was discussing ways to use CART as a training ground for Formula One.

"If there's a possibility to work out a relationship whereby we can help develop Formula One drivers or some of the guys over there on the back end of their careers, they can come and run with us," said Pook.

"I think that would be very positive for motor sports."

Pook added that he was negotiating with Ecclestone but refused to confirm English newspaper reports that Ecclestone was planning to buy a 51 percent share in the series in a deal to lure more American drivers into Formula One and raise its profile in the United States.

"He (Ecclestone) and I are pretty good friends and friends usually try to develop things that are positive for both parties," he said.

News of the talks received a mixed response by drivers preparing for this weekend's race. While some welcomed the move as a possible stepping stone to Formula One, others were less enthusiastic.

This year's CART champion, Brazilian Cristiano da Matta, said the idea was insulting.

"There's a bunch of guys over here that are a lot better than a lot of the guys that are in Formula One," da Matta said. "So it'd be strange to have a training series where you have guys that are better than the other side."
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-24 12:50, jajo wrote:
This year's CART champion, Brazilian Cristiano da Matta, said the idea was insulting.

"There's a bunch of guys over here that are a lot better than a lot of the guys that are in Formula One," da Matta said. "So it'd be strange to have a training series where you have guys that are better than the other side."
Jag har för mig att Montoya sagt att förutom någon enstaka så skulle inte CART-förarna ha en chans i F1. Vore roligt om da Matta kunde hamna i F1 och se hur det går för honom. Jag vet inte om Panis direkt tillhör en av de allra bästa förarna i F1, men han är nog ett antal nivåer bättre än Fittipaldi, som da Matta främst jämförs med det här året...

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Vi såg ju hur bra det gick för Michael Andretti och Zanardi i F1. Jag anser att ingen av dom nuvarande CART-förarna är i närheten av topp-10 i F1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som alltid handlar det om rätt förutsättningar för att lyckas med övergången från CART till F1 ... har man aldrig varit i F1 eller varit borta från F1 en lång tid och kört i CART är det dömt på förhand att misslyckas med övergången.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Hallå!

CARTförare vs F1förare...

Om man tror att F1-förare är så mycket bättre lurar man bara sig själv. Bilarna beter sig tyvärr väldigt annorlunda numera och framför allt är övergången till F1 svårare än tvärtom.

Det jag gillar med CART är fräckheten som en del förare tar med sig in i F1. Men, ska man lyckas i F1 måste man ju för fasen ha en hyfsad bil..t.ex. så var ju Villeneuve en injektion i F1-cirkusen när han kom, fräsch från CART, fräcka omkörningar på utsidan av kurvan (Estoril var det???) och nya intryck. Men nu sitter han i sin skräpbil och kan inte göra så mycket.

Och Montoya börjar bli F1 tråkig..nej, men när han som är så omtalad vann CART-säsongen var det helt jämnt med Franchitti. Finns massa bra CART (eller fd CART) förare som är väl så bra som F1 förare.

F1 har en vansinnigt trist och liten topp just nu och känns ibland som en intern klubb för inbördes beundran.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-10-24 12:50, jajo wrote:
"There's a bunch of guys over here that are a lot better than a lot of the guys that are in Formula One," da Matta said.
Da Matta har uppenbarligen lärt sig snacka en massa dynga så han skulle nog platsa i F1 - på press-konferenserna efter loppen i alla fall :wink:

Frågan är bara om han är tillräckligt bra för att kvalificera sig till dessa...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Är det klart att DaMatta ska köra för Toyota? Jag läste något om att Jordan eventuellt skullle ha sålt Sato till Toyota?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Da Matta har inte bestämt sig ännu enligt en intervju på AtlasF1. Bollen ligger hos honom men han kan inte bestämma sig om F1 med Toyota eller USA (CART eller IRL) är bättre för hans karriär. Tydligen är det en pengafråga också ... han får betydligt sämre betalt i F1 än vad han kan få i USA. Något som gäller för många förare när de kliver över Atlanten.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hopppas Sato får köra i stället. Hur är det egentligen med löner i cart? Har de grundlön sen bonus efter prestationer :???: Jag har för mig något sådant i allafall. Om Da Matta tackar nej nu så lär han aldrig komma till F1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De har vad jag vet officiella prispengar i CART åtminstone där en del tillfaller stallet och en del föraren. Hur stora delar var och en får regleras i individuella avtal mellan föraren och stallet.

desricz

Inlägg av desricz »

On 2002-10-22 18:47, desricz wrote:
Spa tydligen...:roll:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

It doesn't need me to be involved for CART to feed F1," he added. "They could do that now - people come out of CART - there's a guy coming up next year isn't there?"

Ecclestone refers to Brazilian Cristiano da Matta who is set to join Toyota for 2003 after winning the CART championship this year.

Bernie verkar veta att Da Matta är klar för F1.
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Spär på med mera rykten: Kenny Brack still has not landed a ride, although rumors have him headed to Mo Nunn Racing
http://www.autoweek.com/cat_content.mv? ... e=06421316
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Rykten är kul - skämtteckningar är också roligt!
http://www.champweb.net/jimbamber.htm
/Jan
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Ser ut som det blir Toyota för Matta och då......ja??? http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 372089.stm