Frågesport 2
-
OK då får ni visa era bilkunskaper igen.
Startar med fyra enkla frågor som uppvärmning
1 Ett bilmärke som startade redan 1921 men som till dagsdatum endast tillverkat runt 2300 bilar.
SVAR: Maybach
2 En bilmodell som under planeringsstadiet kallades M550 men som vid introduktionen fick namn efter en Disney figur, skall man vara exakt så har bilen faktiskt tre namn, två bilmärken och en Disney figur.
SVAR: Matra Simca Bagheera
3 Ett Italienskt muskelbilsmärke som har ett mycket vackert andra namn åtminstone om jag får säga det och deras mest framgångsrika modell har faktiskt något gemensamt med bilen i fråga två.
SVAR: De Tomaso Pantera
4 En bil tillverkad i Storbritannien som inte rosta låter fantastiskt men blev verklighet med denna modell som utformats av ingen mindre än Colin Chapman och allt finansierades av engelska staten och kanske även lite av knarkpengar. Bilen har även mycket nära band med en bilmodell som tillverkades på västkusten i Sverige.
SVAR: De Lorean
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 21:16 ]</font>
Startar med fyra enkla frågor som uppvärmning
1 Ett bilmärke som startade redan 1921 men som till dagsdatum endast tillverkat runt 2300 bilar.
SVAR: Maybach
2 En bilmodell som under planeringsstadiet kallades M550 men som vid introduktionen fick namn efter en Disney figur, skall man vara exakt så har bilen faktiskt tre namn, två bilmärken och en Disney figur.
SVAR: Matra Simca Bagheera
3 Ett Italienskt muskelbilsmärke som har ett mycket vackert andra namn åtminstone om jag får säga det och deras mest framgångsrika modell har faktiskt något gemensamt med bilen i fråga två.
SVAR: De Tomaso Pantera
4 En bil tillverkad i Storbritannien som inte rosta låter fantastiskt men blev verklighet med denna modell som utformats av ingen mindre än Colin Chapman och allt finansierades av engelska staten och kanske även lite av knarkpengar. Bilen har även mycket nära band med en bilmodell som tillverkades på västkusten i Sverige.
SVAR: De Lorean
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 21:16 ]</font>
-
-
- Utvisad
-
Var inte de Lorean byggd i rostfritt stål? Och sexan var nertrimmad till 135 hk eller nått.
De Tomaso hade väl en modell som hette Longchank eller nått, lite Långben över det hela därav Disneykopplingen.
2: Du är ju märkesfreak så det är nog en Maybach
1: kan vara det där märket som Prins Bertil tävlade med och som ska vara blå. Jag kommer inte på namnet just nu.
De Tomaso hade väl en modell som hette Longchank eller nått, lite Långben över det hela därav Disneykopplingen.
2: Du är ju märkesfreak så det är nog en Maybach
1: kan vara det där märket som Prins Bertil tävlade med och som ska vara blå. Jag kommer inte på namnet just nu.
Jag kom inte sist!
-
Som sagt, 4:an är De Lorean. Herr De Lorean åkte fast i någon knarkhärva och märket försvann. Svenska kopplingen i och med PRV sexan som satt i bilen och även fanns i Volvo 760 samt Renault och Peugeot prestigemodeller.
1:an är kanske en Bugatti?
Michael Schumacher ägde för övrigt en fabriksny sådan för några år sen ...
3:an är en De Tomaso och den framgångsrika modellen är Pantera. Cool bil. Vete fan om namnet är så vackert
2: Vilken Disneyfigur är Maybach döpt efter? ... går nog bet på den
1:an är kanske en Bugatti?
Michael Schumacher ägde för övrigt en fabriksny sådan för några år sen ...
3:an är en De Tomaso och den framgångsrika modellen är Pantera. Cool bil. Vete fan om namnet är så vackert
2: Vilken Disneyfigur är Maybach döpt efter? ... går nog bet på den
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Enzo och Cheever visst är det De Lorean och De Tomaso Pantera
Nu borde det gå relativt enkelt att knäcka tvåan.
JBS jag tror också att De Loren var rostfri och det är en PRV sexa därav kopplingen till västkusten men hästkrafts antalet får jag kolla.
De Tomaso Longchamp tänker du på men jag syfta på Panteran vilket kan fungera som ledtråd till Disney figuren i tvåan.
Svaret på tvåan är kort och gott fel men du har en poäng men det tar vi sen.
Om du tänker på Buggati så är det tyvärr fel
Lucky Nej det är inte Buggati på ettan och ingen Maybach på tvåan och Tomaso är ett vackert namn du har altså tre fel på två svar
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 10:21 ]</font>
Nu borde det gå relativt enkelt att knäcka tvåan.
JBS jag tror också att De Loren var rostfri och det är en PRV sexa därav kopplingen till västkusten men hästkrafts antalet får jag kolla.
De Tomaso Longchamp tänker du på men jag syfta på Panteran vilket kan fungera som ledtråd till Disney figuren i tvåan.
Svaret på tvåan är kort och gott fel men du har en poäng men det tar vi sen.
Om du tänker på Buggati så är det tyvärr fel
Lucky Nej det är inte Buggati på ettan och ingen Maybach på tvåan och Tomaso är ett vackert namn du har altså tre fel på två svar
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 10:21 ]</font>
-
-
-
Visst är det Maybach som mellan 1921 och 1941 tillverkades ca: 2300 bilar i den lilla motorfabriken i Friedrichshafen i södra Tyskland. Men nämnas bör att just i denna månaden så startar åter tillverkningen av Maybach, tillverkningen är nu flyttad till Sindelfingen och man planerat att tillverka 1000 bilar per år.On 2002-10-24 19:30, Joakim Quensel wrote:
1. Maybach (vild gissning)
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
Du var närmare än du kunde ana JBS
De Lorean hade 132 SAE hk vid 5500rpm, 0-100 10,6 sek, toppfart 195 km/h, så någon direkt sportbil var det inte men fan så fräck
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 21:31 ]</font>
De Lorean hade 132 SAE hk vid 5500rpm, 0-100 10,6 sek, toppfart 195 km/h, så någon direkt sportbil var det inte men fan så fräck
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-10-24 21:31 ]</font>
-