2002 - utan fel
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varning, en "om"-topic.
Jag undrar hur stor del Ferraris tillförlitlighet spelat in i årets poängfördelning. Det skulle vara roligt att ta bort alla mekaniska DNF och krascher som de själva inte rått för och se hur poängfördelningen sett ut då. Naturligtvis svårt att gissa, men man får anta att inga fler omkörningar skulle ha skett efter att de bröt. Problemet är om det skett i samband med depåstoppen, men då får man väl göra en realistisk konservativ bedömning. Egenförskylda krascher kan man ju inte räkna bort, som när Montoya snurrade in i DC, där DC bör få behålla sin position, men däremot bör förstås inte Montoya få med sig några poäng ifrån den tillställningen. Samma för Rubens torpedering på Räkan, men däremot bör man inte göra något åt Rubens och Ralfs sammankomst/flygtur, även om jag anser att det klart var Rubens fel, så var ju inte Ralf helt oskyldig. Liksom i fallet Montoya vs. Schumi och Montoya vs. Ralf.
Misstänker att det blir få poäng för några andra än de tre toppstallen...
Återkommer när jag orkat tänka igenom några lopp.
Jag undrar hur stor del Ferraris tillförlitlighet spelat in i årets poängfördelning. Det skulle vara roligt att ta bort alla mekaniska DNF och krascher som de själva inte rått för och se hur poängfördelningen sett ut då. Naturligtvis svårt att gissa, men man får anta att inga fler omkörningar skulle ha skett efter att de bröt. Problemet är om det skett i samband med depåstoppen, men då får man väl göra en realistisk konservativ bedömning. Egenförskylda krascher kan man ju inte räkna bort, som när Montoya snurrade in i DC, där DC bör få behålla sin position, men däremot bör förstås inte Montoya få med sig några poäng ifrån den tillställningen. Samma för Rubens torpedering på Räkan, men däremot bör man inte göra något åt Rubens och Ralfs sammankomst/flygtur, även om jag anser att det klart var Rubens fel, så var ju inte Ralf helt oskyldig. Liksom i fallet Montoya vs. Schumi och Montoya vs. Ralf.
Misstänker att det blir få poäng för några andra än de tre toppstallen...
Återkommer när jag orkat tänka igenom några lopp.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Renault fixade väl egna poäng på Interlagos?
Sen har vi ju Silverstone där BAR tog ett par välförtjänta poäng samtidigt som McLaren gjorde bort sig rejält. Synd att Harrys motor gav upp (hade kanske hållit om Walkinshaw hade varit snabbare med att hosta upp slanters till Ford) han hade ju nästan en pallplats på g.
Sen har vi ju Silverstone där BAR tog ett par välförtjänta poäng samtidigt som McLaren gjorde bort sig rejält. Synd att Harrys motor gav upp (hade kanske hållit om Walkinshaw hade varit snabbare med att hosta upp slanters till Ford) han hade ju nästan en pallplats på g.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jovisst, några poäng blir det ju, som t.ex. i Rubens och Montoya-exemplen, men det blir inte så överdrivet många. Det är nog tur att de får fel på bilarna ibland, så inte alla är lika tillförlitliga som Ferrari. Egentligen tycker jag faktiskt att det är konstigt att de går sönder så ofta. Flygmotorer ligger t.ex. ytterst nära gränsen men håller ändå i stort sett alltid det antal timmar de förutses hålla. Visserligen är det ju en helt annan nivå på pengarna till utveckling, men lite bättre borde de lyckas med kanske uppemot en miljard per år i motorutveckling. Men, men, det kommer väl när de mer och mer behärskar sina nya verktyg.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Ja, hade inte Barrichello drabbats av en hel rad tekniska problem i början av säsongen hade han nog dominerat säsongen. Han bröt i Sepang från en säker andraplats=6p. Bröt Interlagos från vad som såg ut att gå mot seger=10p. Sedan har vi dessa tre lopp i rad när Barrichello inte ens kom till start för att Ferrari behandlade honom som skit. Montoya hade en tiopoängare fråntagen i Sepang och Interlagos. Men Montoya hade ändå över 90% av alla varv slutförda så hans placering i VM-tabellen totalt hade inte ändrats. De som drabbats värst tror jag av dålig tillförlitlighet är Renault. Många lopp bröt från poängplats eller med poäng i sikte. Även Räikkönen hade massor av fina placeringar som gick upp i Mercedesrök. Visst har Ferraris tillförlitlightet varit en faktor men glöm då inte bort att det endast gäller en av deras bilar. Det är lättare att få en bil att hålla än att 100% satsa på att få båda att hålla. När det gäller Williams höll deras bil mycket bra i år och Montoya fullgjorde som sagt över 90% av alla varv. Därför tror jag att Williams utan större problem hade kunnat få tex Montoyas bil att hålla 100% om de enbart satsade på den bilen. Den grejade 91% nästan trots jämt fördelade resurser med Ralfs bil. I fallet McLaren dock har deras tillförlitlightet eller brist på sådan kostat dem en titel så sent som år 2000. Ferrari vann ingen titel 2000. McLaren förlorade den.
Jag tror att han var på banken och kollade så att Ferrari hade satt in ca 60.000.000 på hans konto.On 2002-10-23 21:38, Boost wrote:
Sedan har vi dessa tre lopp i rad när Barrichello inte ens kom till start för att Ferrari behandlade honom som skit.
Det är ett konstigt sätt att visa någon att man tycker han är skit? Vore det inte enklare att sätta en paydriver där, det skulle vara mycket billigare?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Dessutom visar man ju med ett nytt 2-års kontrakt att man inte uppskattar någons tjänster. Den som fick stå med lång näsa var ju snömannen som ju förgäves hoppades på ett bud på Ferrari...On 2002-10-23 21:45, zz wrote:Jag tror att han var på banken och kollade så att Ferrari hade satt in ca 60.000.000 på hans konto.On 2002-10-23 21:38, Boost wrote:
Sedan har vi dessa tre lopp i rad när Barrichello inte ens kom till start för att Ferrari behandlade honom som skit.
Det är ett konstigt sätt att visa någon att man tycker han är skit? Vore det inte enklare att sätta en paydriver där, det skulle vara mycket billigare?
Vissa har verkligen ingen koll på läget!
/E
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Visst Jari, kom med dina referenser som visar att Häkkinen tillhör en av dom största någonsin. Någon vilsen McLaren-mekaniker eller nått kanske du kan hitta. Men vi som mer värdesätter vad motorsportjournalisterna för dom stora publikationerna, gamla förare, stallchefer mfl anser vet nog hur det verkligen ligger till.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lemon: det vet du väl att 2 finska segrar är fler än 5 tyska...
Dessutom har ju Finland alltid världens bästa idrottsmän... fotbollsspelare inte att förglömma... (eller var det boboll Jari menade...)
Vad du och jag inte begriper är att McLaren egentligen värdesätter Mika mer än Kimi och DC men ändå inte lät honom fortsätta köra.
Alla de uppgivna insatser som Mika gjort i lopp är egentligen del i en listig finsk strategi... det är också sånt som vi inte begriper.
Man ska inte förringa Mikas insatser, han blev ändå WDC en gång på egen kraft... precis som Tjack och Hill... men han hade en lång bit kvar till den perfektion som Maestor visade upp. Mika saknade helt enkelt den där riktiga kämpaandan... han fisåkte väl helt enkelt, lite som Maestro gjorde i år... Och i likhet med Maestro i år fick han 98 en seger till skänks... Dock var Jari betydligt tystare den gången misstänker jag...
/E
Dessutom har ju Finland alltid världens bästa idrottsmän... fotbollsspelare inte att förglömma... (eller var det boboll Jari menade...)
Vad du och jag inte begriper är att McLaren egentligen värdesätter Mika mer än Kimi och DC men ändå inte lät honom fortsätta köra.
Alla de uppgivna insatser som Mika gjort i lopp är egentligen del i en listig finsk strategi... det är också sånt som vi inte begriper.
Man ska inte förringa Mikas insatser, han blev ändå WDC en gång på egen kraft... precis som Tjack och Hill... men han hade en lång bit kvar till den perfektion som Maestor visade upp. Mika saknade helt enkelt den där riktiga kämpaandan... han fisåkte väl helt enkelt, lite som Maestro gjorde i år... Och i likhet med Maestro i år fick han 98 en seger till skänks... Dock var Jari betydligt tystare den gången misstänker jag...
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag tror att referensen sitter på Jaris solskydd... (han komer aldrig att byta bil mer... )On 2002-10-24 07:06, Lemon wrote:
Visst Jari, kom med dina referenser som visar att Häkkinen tillhör en av dom största någonsin. Någon vilsen McLaren-mekaniker eller nått kanske du kan hitta. Men vi som mer värdesätter vad motorsportjournalisterna för dom stora publikationerna, gamla förare, stallchefer mfl anser vet nog hur det verkligen ligger till.
/E
Och detta diskuterar du med en av motorsportjournalisterna för den bästa av dom stora publikationerna i Sverige?On 2002-10-24 07:06, Lemon wrote:
Visst Jari, kom med dina referenser som visar att Häkkinen tillhör en av dom största någonsin. Någon vilsen McLaren-mekaniker eller nått kanske du kan hitta. Men vi som mer värdesätter vad motorsportjournalisterna för dom stora publikationerna, gamla förare, stallchefer mfl anser vet nog hur det verkligen ligger till.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö