Vem röstar?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vem är det som får rösta i F1-kommisionen, eller vad den heter på svenska?
Kan ju vara kul att veta hur troligt det är att förslagen går igenom.
Stallen har 12 röster, däckstillverkarna 1, motortillverkarna 1 och sponsorerna 2, men vem har de andra 10? FIA och Bernie, eller?

Toyota får inte rösta, men får Arrows? Ron vill visst inte att Minardi skall få rösta heller, för att de blev sist ifjol. Står visst nåt om det i Concorde-avtalet.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Vad jag vet så har de tio första stallen i föregående mästerskap rösträtt.

Angående Minardi så var de egentligen 11, men när Prost GP gick i konkurs så flyttas de upp ett steg och blev tia. Detta var Dennis emot.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2002-10-19 12:16 ]</font>
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Lägg av nu!
De kommer aldrig att införa vikthandikapp osv i F1, fatta det!

Stor vits att köra konstruktörs VM om man ändrar förutsättningarna för de olika teamen varje tävling :roll:

Ungefär som att ribban skulle ligga på 210 cm för att Kajsa Bergkvist skulle få ett 2,00 hopp godkänt...
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

On 2002-10-18 20:57, AndersF1 wrote:
Vem är det som får rösta i F1-kommisionen, eller vad den heter på svenska?
Kan ju vara kul att veta hur troligt det är att förslagen går igenom.
Stallen har 12 röster, däckstillverkarna 1, motortillverkarna 1 och sponsorerna 2, men vem har de andra 10? FIA och Bernie, eller?
On 2002-10-19 12:16, Pastis wrote:
Vad jag vet så har de tio första stallen i föregående mästerskap rösträtt.
Hur går detta ihop?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Stallen har 12 röster, och alla de 12 rösterna avges på det förslag som en majoritet av de 10 stallen ger. Jag tror inte det nödvändigtvis behöver vara 10 stall, vissa antydningar verkar vara alla stall som fått poäng har rösträtt, men egentligen är det tydligen lite hemligt exakt vilka stall som får rösta. Om inget förslag får majoritet så fördelas rösterna lika, med 6 på varje.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Enlgit Autosport:

Stallen: 12 röster oavsett hur många stall som är med och röstar. Om åtta stall deltar och det blir majoritet kommer majoritetssidan att lägga till de fyra röster som saknas. Ex omröstning mellan stallen slutar 5-3. SLutresultatet blir 9-3 (om jag har förstått reglerna rätt). Vid oavgjord omröstning blir resultatet alltid 6-6.

FIA: 1 (kontrolleras av Mosley)

Commercial Rights Holder: 1 (Bernie)

Racepromotorer: 8

Däcksleverantörer: 1 (Kontrolleras av Bridgestone)

Motortillverkare: 1 (Kontrolleras av Ford)

SPonsorer: 2 (Philip Morris och Exxon Mobil)


Nu är det bara att räkna. Ferrari kommer att få Bridgestones och Philip Morris röster. Mobil följer McLaren. Ford och Jaguar gör gemensam sak med sina. Promotorerna antas ställa sig på Bernies sida. Det innebär att Max och Bernie har tio röster av de arton som behövs för att driva genom ett förslag. De behöver en majoritet av stallen bakom sig för att lyckas (Minst fem om åtta röstar)


Tärnström



_________________
"I think Sebastian Bourdais should offer to share the title with his Czech rival - it would make Enge the joint champion." - ensign14 på Atlas Forum.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-10-19 22:37 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Från http://www.grandprix.com/ns/ns07233.html :
The important point in all this is that the 12 votes which belong to the F1 teams go whichever way the majority of teams decide. Thus if there are nine teams, only five are needed to win control of the 12 votes.[...] In such a case if the vote is split four-four, the 12 votes will be split into six for a proposal and six against.
Nu spelar det ju troligen ingen roll, utan det är troligen teamen som avgör, speciellt eftersom det verkar räcka med 8 röster emot för att fälla ett förslag.

Emot viktbestraffning:
Ferrari
McLaren
Sauber (gör tydligen som Ferrari säger, enl. motoravtalet)

För:
Jordan
BAR (troligen)
Minardi (troligen)

Får Arrows rösta är de troligen också för. Om de får rösta avgörs visst av Bernie(vad kommer han att välja...).

Williams är egentligen emot och säger att de inte kommer att rösta för, men verkar sväva lite om de skall rösta emot, så det lutar väl åt att de lägger ner sin röst, förutsatt att Bernie och Max kan visa att det verkligen kommer att hjälpa upp tittarsiffrorna.

Renault och Jaguar är okänt, men Ford har tydligen gjort klart att de vill hjälpa Minardi så mycket som möjligt (vill sälja motorer), så det kan ju betyda en röst på för ifrån både Jaguar och Ford.

Så det beror troligen på vad Renault och Jaguar vill. Flavio är ju bästa polare med Bernie och lär inte ha några större känslomässiga bindningar till F1:s historia. Frågan är vad Lauda vill, känner han behov av en lite snabbare väg upp i resultatlistan, börjar Ford bli otåliga? Både Renault och Jaguar kan ju tänkas vilja visa lite pallplatser nästa år. De bilder som flashar förbi i sport- och nyhets-sändningarna är ju främst ifrån målgången av de första, prispallen och nån gång ifrån presskonferensen, eller en extra hårig omkörning och start. Så en pallplats ger definitivt reklamutrymme och även nåt som är användbart i övrig reklamexponering.

Hmm, det är nog inte helt omöjligt att det kommer straffvikter i F1. Frågan är om det går praktiskt bara, bilarna är väl i stort sett färdigdesignade vid det här laget.


Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Förresten verkar McLaren otroligt angelägna om att inget skall ändras alls. Undrar om det är för sportens bästa, eller om de själva är helt övertygad om att de tämligen snart skall komma i Ferrari-klass. Jag läste( http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=21020&s=54 ) att Mercedes styrelse har beslutat att pytsa in 10 miljarder sekiner i bara motorutvecklingen de nästaste fem åren.