Pepparkvarnens 9
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
FIA's förslag var så dåliga att jag gjorde 9 egna.
1: Totalförbud mot stallorder. Alla förarna skall ha inskrivet i sitt kontrakt att de inte behöver följa stallorder, om dom inte har det blir de ej godkända för start. Bestraffningen skall vara stenhård, inga böter men rejäla poängavdrag och ev. avstängning.
2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
3: Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
4: Åtminstonde ett Race på Oval, dom kör ju redan på Indianapolis.. använd hela ovalen för tusan!
Och så kan dom köra ett race på Lausitz så blir det ett ovalrace i Europa också.
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
6: Mera stadslopp.
7: Motormästerskap för att locka tillverkarna att leverera motorer till fler än ett stall, jag kan till och med tänka mig en regel som säger att dom är tvugna att leverera till minst två stall.
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
9: Alla TV-sändningar skall vara med supersignalen.
1: Totalförbud mot stallorder. Alla förarna skall ha inskrivet i sitt kontrakt att de inte behöver följa stallorder, om dom inte har det blir de ej godkända för start. Bestraffningen skall vara stenhård, inga böter men rejäla poängavdrag och ev. avstängning.
2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
3: Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
4: Åtminstonde ett Race på Oval, dom kör ju redan på Indianapolis.. använd hela ovalen för tusan!
Och så kan dom köra ett race på Lausitz så blir det ett ovalrace i Europa också.
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
6: Mera stadslopp.
7: Motormästerskap för att locka tillverkarna att leverera motorer till fler än ett stall, jag kan till och med tänka mig en regel som säger att dom är tvugna att leverera till minst två stall.
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
9: Alla TV-sändningar skall vara med supersignalen.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Hur går det ihop?On 2002-10-17 14:18, Pepparkvarnen wrote:
FIA's förslag var så dåliga att jag gjorde 9 egna.
5: Total revidering av F1-circusen banor, det finns så många länder som vill bygga F1-banor att det
inte finns någon annledning att köra på banor som inte erbjuder några omkörnings möjligheter.
Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
6: Mera stadslopp.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, tanken är ju god. Men det går inte att förbjuda bort, vi kommer nog att få se nya "bromsproblem" och andra mystiska fel uppstå om så blir fallet. Svårt att förbjuda bort sånt.On 2002-10-17 14:18, Pepparkvarnen wrote:
Totalförbud mot stallorder.
Absolut.2: Jämnare fördelning av TV-intäckterna.
Också en idé, men det kommer att slå hårt mot Mclaren. Ska det dyra, fina, minutiöst planerade och överdesignade presscentret målas i 2 olika färgscheman? Det kräver nog en hel del eftertanke. Jobbigt att behöva byta livery på reservbilen också, beroende på vem som ska använda den..Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
Hm.. vad tycker du behöver byggas om på Suzuka?Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
Bra idé, men den möjligheten borde väl rimligen finnas även idag? Det lär inte vara förbjudet vad jag vet.8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-17 21:10 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
On 2002-10-17 21:07, pUs wrote:
Det är ju inte hundraprocentigt men dom måste ju iallafall göra det så snyggt att ingen misstänker något. Är sedan straffet tillräckligt hårt även för andreföraren så kanske dom tänker sig för jävligt noga, och vi slipper ju det som hände i Österike.Tja, tanken är ju god. Men det går inte att förbjuda bort, vi kommer nog att få se nya "bromsproblem" och andra mystiska fel uppstå om så blir fallet. Svårt att förbjuda bort sånt.
Det fungerar ju i CART så jag tror inte tt det blir några problem. Om dom använder två färgsheman så får dom väl ha två reservbilar också!
Tillåta Olika Sponsorer/Färschema på bilarna dels för att göra det möjligt för stallen att få in mer pengar men också för att göra det enklare för tv-tittarna(och kommentatorerna).
Också en idé, men det kommer att slå hårt mot Mclaren. Ska det dyra, fina, minutiöst planerade och överdesignade presscentret målas i 2 olika färgscheman? Det kräver nog en hel del eftertanke. Jobbigt att behöva byta livery på reservbilen också, beroende på vem som ska använda den..
Glömde bort Suzuka, den skall också vara kvar.Monaco, Monza och Spa ska naturligtvis vara kvar men resten kan bytas ut alt. byggas om.
Hm.. vad tycker du behöver byggas om på Suzuka?
Jag tror inte att det är tillåtet.
8: Möjlighet för stallen att sälja hela chassin till andra stall.
Bra idé, men den möjligheten borde väl rimligen finnas även idag? Det lär inte vara förbjudet vad jag vet.
Jag kan inte se behovet att jämföra F1 med någon sunkracing som CART eller IRL, liksom jag inte ser behovet att införa ett lopp på ovalbana. Samtliga förare i F1 är utbildade att kunne svänga både höger och vänster så killar som "Kenny Knäck" göre sig inte besvär. Ovaler är till för dom som är ovana att åka fort...
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag har följt CART sen 1991 och jag har inget minne av att jag har sett något uppgjort race liknande det på A1, jag kommer inte heller ihåg när jag såg ett CART race senast som var lika tråkigt som årets F1 Race i Ungern eller Barcelona.On 2002-10-18 01:26, Jari wrote:
Jag kan inte se behovet att jämföra F1 med någon sunkracing som CART eller IRL, liksom jag inte ser behovet att införa ett lopp på ovalbana. Samtliga förare i F1 är utbildade att kunne svänga både höger och vänster så killar som "Kenny Knäck" göre sig inte besvär. Ovaler är till för dom som är ovana att åka fort...
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
Dina regler har lika verkan som en spik i foten.
För att få tätare racing behöver reglerna för bilarnas utformning ändras. Minska den aerodynamiska downforcen till fördel för det mekaniska greppet. Bilarna har idag problem att ligga tillräckligt nära i kurvorna. Bättre mekaniskt grepp skulle ge tätare racing i kurvor.
Sätt ett varvtalsstopp på motorn. 18000 varv/min
Låt teamen bestämma om de vill köra med V8, V10 eller V12.
För att få tätare racing behöver reglerna för bilarnas utformning ändras. Minska den aerodynamiska downforcen till fördel för det mekaniska greppet. Bilarna har idag problem att ligga tillräckligt nära i kurvorna. Bättre mekaniskt grepp skulle ge tätare racing i kurvor.
Sätt ett varvtalsstopp på motorn. 18000 varv/min
Låt teamen bestämma om de vill köra med V8, V10 eller V12.
-Red Bull Racing
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Bry dej inte om Jari, han är bara en zz-wannabe. En zunk-wannabe.On 2002-10-18 12:00, Pepparkvarnen wrote:
Jag har följt CART sen 1991 och jag har inget minne av att jag har sett något uppgjort race liknande det på A1, jag kommer inte heller ihåg när jag såg ett CART race senast som var lika tråkigt som årets F1 Race i Ungern eller Barcelona.On 2002-10-18 01:26, Jari wrote:
Jag kan inte se behovet att jämföra F1 med någon sunkracing som CART eller IRL, liksom jag inte ser behovet att införa ett lopp på ovalbana. Samtliga förare i F1 är utbildade att kunne svänga både höger och vänster så killar som "Kenny Knäck" göre sig inte besvär. Ovaler är till för dom som är ovana att åka fort...
Jag kom inte sist!
Nu har jag hållit käften i 2 veckor. Detta på grund av att jag simmat i vatten med väldigt mycket maneter, amöbor och andra ryggradslösa varelser.On 2002-10-18 14:37, JBS wrote:
Bry dej inte om Jari, han är bara en zz-wannabe. En zunk-wannabe.
Nu gick det inte att hålla käften längre, detta på grund av JBS som har en osedvanlig begåvning att kunna reta upp mig på nolltid.
Skulle JBS vilja närmare förklara vad han menar med ovanstående!
Jag tycker att ALL form av amerikansk ovalbaneracing är skit och trist. Det vänder sig till en publik som saknar omdömme, stil och finess.
Vad har lille Jari med mig att göra? (förutom att han dricker upp min Whiskey och gin samt spelar av mig mina surt förvärvade pengar)
Han har helt egna åsikter och har inte ens tagit lektion 1 (av 12) i ämnet "hata ovaler"
Jag har inte heller mycket till övers för uppgjorda race, men det har du säkert redan märkt. När det gäller CART så spelar det väl ingen roll. Det är sällan som den bäste alltid vinner eftersom det är rent lotteri med alla gulflagg och de tillhörande depåstoppen.On 2002-10-18 12:00, Pepparkvarnen wrote:
Jag har följt CART sen 1991 och jag har inget minne av att jag har sett något uppgjort race liknande det på A1, jag kommer inte heller ihåg när jag såg ett CART race senast som var lika tråkigt som årets F1 Race i Ungern eller Barcelona.
Men att hoppa på Ungerns GP i år som ett av de tråkigaste visar tydligt att man inte vet vad man talar om. Det var ett av det här årets bästa lopp, visst, vinnaren var lika förväntad som i alla andra lopp, men omkörningen av Montoya på yttern i en 180 gradersböj var årets häftigaste. Därmed är de flesta andra lopp per automatik tråkigare.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Du menar dom tävlingarna där hela tävlingen är ett enda kval? Klockan är motståndare??On 2002-10-18 20:51, RALLYTOK wrote:
skogs istället där finns de riktiga förarerna!!!!!!!!!!!
Publiken dricker hembränt, går i träskor året om, har tärningar och Wunderbaum hängande i backspegeln och lyssnar på Kicki Danielsson och går klädda i scoteroverall från September till Maj!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Om Ungerns GP var ett av årets bästa lopp så är F1 verkligen illa ute.On 2002-10-18 15:29, Jari wrote:
Men att hoppa på Ungerns GP i år som ett av de tråkigaste visar tydligt att man inte vet vad man talar om. Det var ett av det här årets bästa lopp, visst, vinnaren var lika förväntad som i alla andra lopp, men omkörningen av Montoya på yttern i en 180 gradersböj var årets häftigaste. Därmed är de flesta andra lopp per automatik tråkigare.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ärligt talat så tror jag inte att tekniska reglementet är F1's problem.On 2002-10-18 13:59, Freddan wrote:
Dina regler har lika verkan som en spik i foten.
För att få tätare racing behöver reglerna för bilarnas utformning ändras. Minska den aerodynamiska downforcen till fördel för det mekaniska greppet. Bilarna har idag problem att ligga tillräckligt nära i kurvorna. Bättre mekaniskt grepp skulle ge tätare racing i kurvor.
Sätt ett varvtalsstopp på motorn. 18000 varv/min
Låt teamen bestämma om de vill köra med V8, V10 eller V12.
2002 kunde nog ha varit en ganska spännande säsong om Ferrari hade låtit sina förare köra utan stallorder.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du menar den däringa motorsporten där man aldrig har hört talas om stallorder och där alla kör på lika villkor?On 2002-10-18 20:51, RALLYTOK wrote:
Är inte F1 en form av sunkracing som ha börjat inse att det är marknadsvärdet på serien som styr????
Hela F1 serien är ett gäng fegisar som måste ha 240 varv på sig för att kunna banan nä dra ut till skogs istället där finns de riktiga förarerna!!!!!!!!!!!
zz, har du hållt klaffen i två veckor? Tror jag inte på
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Ordentligt sedan en V4 med insprutning och massa kubik var en värsting. Jag känner till massa stalltjaffs även i Rally typ Waldegård står still 10 sek. i starten på sista sträckan i monte så att han och Sandro Munardi fick köra om det.On 2002-10-19 23:35, Salo wrote:Nisse hur länge har du följt rallyOn 2002-10-18 22:32, Nisse wrote:
Men man slipper debatten om uppgjorda tävlingar.
Det finns hur många stallorder som helst att ta upp och det har även förekommit i F1 bland andra stall. Konsten är att sköta det snyggt. Och det har Ferrari uppenbarligen inte gjort eftersom debatten har nått även utanför det "lilla" sälskap som tycker att Schummie har fått rätt mycket uppkört på bekostnad av stallkamraten.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Stallorder i sig är inget större problem när det utförs när en av teamkollegorna inte längre har någon matematisk chans till titeln för där finns det ändå en given logik, om än inte 100% juste men ändå, de flesta kan förstå det. Att som Schumacher dock konstant utkräva maximal poängskörd som kan tas från sin stallkamrat, det är förkastligt och vidrigt beteende. Han surrar alltid om att det är teamet som vinner och det spelar ingen roll vem som egentligen vinner men det är skitsnack för när han inte vinner utan skulle tvingas spela andrafiol lär det säkerligen låta annorlunda från hans sida. Vi kunde även se hans argsinta viftande mot Barrichello efter denne stal segern på Indy. VAR DET INTE ROLIGT LÄNGRE DÅ SCHUMACHER??? VAR DET INTE LÄNGRE DET VIKTIGASTE ATT TEAMET VANN???
Regel nummer 11: Stall som inte erbjuder sina förare full möjlighet att utmana och tävla varandra diskvalificeras från pågående säsong efter att en varning först utdelats. Ingen förbättring = uteslutning!!!
Regel nummer 11: Stall som inte erbjuder sina förare full möjlighet att utmana och tävla varandra diskvalificeras från pågående säsong efter att en varning först utdelats. Ingen förbättring = uteslutning!!!
Det vore i alla fall ett bra sätt att öka tittarsiffrorna, men med dagens kommentatorer betackar jag mig. TV4 har Janne Blomkvist nästa år och Canal Digital har Mika Häkkinen som expertkommentator tre till fem lopp nästa år.On 2002-10-20 17:29, Pepparkvarnen wrote:
Jag kom på en punkt till
10 : Låt Eurosport börja sända F1 igen.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Mig veterligen är MS den ende WDC som betalat tillbaka de segrar han fått till skänks... En verkligt egoistisk förare, t ex Mika Häkkinen, har inte betalat tillbaka sina bjudningar. Vad många retar sig på är att Ferrari kör med öppnar kort... visst de använder stallorder men försöker inte mörka det, typ McLaren och Williams.On 2002-10-20 18:50, Boost wrote:
Stallorder i sig är inget större problem när det utförs när en av teamkollegorna inte längre har någon matematisk chans till titeln för där finns det ändå en given logik, om än inte 100% juste men ändå, de flesta kan förstå det. Att som Schumacher dock konstant utkräva maximal poängskörd som kan tas från sin stallkamrat, det är förkastligt och vidrigt beteende. Han surrar alltid om att det är teamet som vinner och det spelar ingen roll vem som egentligen vinner men det är skitsnack för när han inte vinner utan skulle tvingas spela andrafiol lär det säkerligen låta annorlunda från hans sida. Vi kunde även se hans argsinta viftande mot Barrichello efter denne stal segern på Indy. VAR DET INTE ROLIGT LÄNGRE DÅ SCHUMACHER??? VAR DET INTE LÄNGRE DET VIKTIGASTE ATT TEAMET VANN???
Regel nummer 11: Stall som inte erbjuder sina förare full möjlighet att utmana och tävla varandra diskvalificeras från pågående säsong efter att en varning först utdelats. Ingen förbättring = uteslutning!!!
Vad är egentligen bäst?
Tillåt skiten för man kan aldrig komma åt det ändå, precis som någon skrev blir det bromsproblem, långa depåstopp etc... hur fasen ska man bevisa sånt då?
Är det någon som verkligen tror att Rubens skulle ha kunnat utmana om segern i år? Hur många segrar har egentligen MS blivit bjuden på? Inte speciellt många och definitivt procentuellt sett mindre än t ex Mika Häkkinen.
Ni måste hajja en grej och det är att arbetsgivarna som pröjsar kalaset vill få utdelning på sin investering. Det är inget som pöbeln ska lägga sig i. Med facit i hand är det väl ändå Ferrari som gjort allt rätt, Överlägsen WDC, WCC och andraplatsen i WDC... kan man göra mer rätt?
/E
On 2002-10-21 10:12, EnzoF1 wrote:
Ni måste hajja en grej och det är att arbetsgivarna som pröjsar kalaset vill få utdelning på sin investering. Det är inget som pöbeln ska lägga sig i. Med facit i hand är det väl ändå Ferrari som gjort allt rätt, Överlägsen WDC, WCC och andraplatsen i WDC... kan man göra mer rätt?
/E
Enzo, några här förstår inte att föraren är anställd av sin arbetsgivare. Ferrari köper MS tjänster inte MS Ferraris tjänster.
Det är inte upp till MS och RB att fatta beslut vem som skall komma 1 och 2 om dom har den positionen och privilegiet att välja. Det är stalledningens beslut, den skall följas. Sen yrar några om lika villkor och andra jantelagsfasoner. Att herrarna har olika lön visar på att det är en skillnad på stalledningens syn på de båda. Förarna har alltid ett val att välja en annan arbetsgivare.
Jag har lite svårt att förstå hur några resonerar gällande F1 och förstår inte begreppet "lika villkor" i dessa sammanhang.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag har en fråga till dem som tjafsar om lika villkor:On 2002-10-21 11:40, zz wrote:On 2002-10-21 10:12, EnzoF1 wrote:
Ni måste hajja en grej och det är att arbetsgivarna som pröjsar kalaset vill få utdelning på sin investering. Det är inget som pöbeln ska lägga sig i. Med facit i hand är det väl ändå Ferrari som gjort allt rätt, Överlägsen WDC, WCC och andraplatsen i WDC... kan man göra mer rätt?
/E
Enzo, några här förstår inte att föraren är anställd av sin arbetsgivare. Ferrari köper MS tjänster inte MS Ferraris tjänster.
Det är inte upp till MS och RB att fatta beslut vem som skall komma 1 och 2 om dom har den positionen och privilegiet att välja. Det är stalledningens beslut, den skall följas. Sen yrar några om lika villkor och andra jantelagsfasoner. Att herrarna har olika lön visar på att det är en skillnad på stalledningens syn på de båda. Förarna har alltid ett val att välja en annan arbetsgivare.
Jag har lite svårt att förstå hur några resonerar gällande F1 och förstår inte begreppet "lika villkor" i dessa sammanhang.
Skulle ni gå med på att ha samma lön som den sämst avlönade på det företag ni arbetar på? Tycker ni inte att det är rätt med lön efter prestation och kompetens? (Uppenbarligen inte då¨de flesta som tjafsar om detta håller Tjack och apan så högt i kurs)
Maestro är den i särklass bäste F1-föraren genom tiderna. Detta har gjort att han är i den position att han kan ställa diverse krav på sin anställning i form av lön och annat. Om hans arbetsgivare inte accepterar detta finns det nog andra som skulle göra det. Både Ron och Frank skulle med glädje gå med på hans krav, som tur är vill Maestro arbeta för ett stall där det fortfarande finns lite racingssjäl kvar och skulle aldrig sälja sig till renodlade affärsmän som Ron.
Faktum kvarstår: Maestro gör skäl för sin lön! Är det någon som tycker att Tjack gör det?
/E
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Han bjuder ju på show, så kanske förtjänar han lönen. Däremot skulle han nog ha svårt för att få samma lön i något annat F1-stall, men å andra sidan så skulle nog något CART-stall betala mer.On 2002-10-21 12:53, EnzoF1 wrote:
Faktum kvarstår: Maestro gör skäl för sin lön! Är det någon som tycker att Tjack gör det?
/E
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt herrarna zz och Enzo´s logik bör F1 sändningarna omgående flyttas över från sporten till A-ekonomi eller dylikt. Enligt samma herrars logik skall fansen och de som betalar för sändningar och biljetter fullständigt skita i om de får något mervärde av detta eller om det går lika bra att följa det hela via text-tv´s börssidor.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
On 2002-10-21 13:53, Marsupilami wrote:
Enligt herrarna zz och Enzo´s logik bör F1 sändningarna omgående flyttas över från sporten till A-ekonomi eller dylikt. Enligt samma herrars logik skall fansen och de som betalar för sändningar och biljetter fullständigt skita i om de får något mervärde av detta eller om det går lika bra att följa det hela via text-tv´s börssidor.
Jag tittar inte på F1 för att få ett mervärde av det. Jag tittar på för att jag gillar F1 och Ferrari. Såg även på F1 då det inte gick lika bra för Ferrari som det gör nu. Hade i slutet av 80 talet lika stor kris som du tycks genomlida nu. Jag ser gärna Ferrari förnedra McLaren, Williams mfl, njuter avsevärt mer av att se ett perfekt genomfört lopp av MS i en Scuderiabil än av att se Ville kämpa upp sig från en 18´de plats till en hedervärd 8´de plats. Omkörningar får andra stå för så länge de röda bilarna är längst fram.
Hur är det med den saken: Har MS varvat fler än vad JPM har kört om?
Det är lite svårt för Ferraribilarna att köra om någon, det finns ju ingen där framme att köra om!
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
On 2002-10-21 14:28, zz wrote:
Det är lite svårt för Ferraribilarna att köra om någon, det finns ju ingen där framme att köra om!
De kan ju få tillåtelse att köra om varandra och på så vis hålla kvar F1 i sportsändningarna i stället för A-ekonomi.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Kan inte se någon som helst anledning att det skulle konkurera med varandra eller tillåtas göra det, och på så vis riskera att huvudmålsättningen (att gemensamt ta så många poäng som möjligt och att se till att en Ferrariförare säkrar äve WDC, inte i konkurrens med varandra utan i konkurrens med de konkurerande stallen) äventyras.
Förare är just förare och skall köra så bra de förmår och uppnå sin arbetsgivares målsättnig utan att tjaffsa som småbarn eller beklaga sig offentligt. Det är trolöshet mot huvudman att uttala sig negativt om sin arbetsgivare. Gillar man inte sin arbetsgivare får man söka sig en annan.
Lika villkor och andra jantelagsfasoner är till för lingonserierna som go-cart, xtcc och andra korpserier. Vi talar om proffesionella förare och proffesionella stall, inte xtcc, cart, nascar och annat trams.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-21 15:07 ]</font>
Förare är just förare och skall köra så bra de förmår och uppnå sin arbetsgivares målsättnig utan att tjaffsa som småbarn eller beklaga sig offentligt. Det är trolöshet mot huvudman att uttala sig negativt om sin arbetsgivare. Gillar man inte sin arbetsgivare får man söka sig en annan.
Lika villkor och andra jantelagsfasoner är till för lingonserierna som go-cart, xtcc och andra korpserier. Vi talar om proffesionella förare och proffesionella stall, inte xtcc, cart, nascar och annat trams.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-21 15:07 ]</font>
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker att man skall vara försiktig med för mycket regeländringar bara för att en förare är överlägsen under en säsong.
En väldigt enkel regel som inte skulle revolutionera F1-sporten, men som skulle förbättra kvalen är att man börjar tid-tagningen innan sista kurvan innan depa-infarten. Antalet varv per kval kan minskas fran 12 till 8, vilket fortfarande skulle ge 4 försök, men antalet bilar som är ute pa langsamma varv skulle halveras.
Varvtalsbegränsning skiulle förändra mycket, fragan är det skulle bli bättre, det beror pa vad man är ute efter. Med en begränsning pa tex 18,000 rpm skulle motorerna bli väldigt jämna, speciellt efter ett par säsonger. Att plöjja in mycket pengar i motorutvecklingen skulle ge lite tillbaka. Jag tror inte att biltilverkarnas intresse skulle minska, snarare tvärt om eftersom det skulle kosta mindre att leverera konkurenskraftiga motorer med i stort sett samma reklam-värde. Nackdelen är att en sadan fundamental begränsning i motoruvecklingen skulle ta udden av F1 som hög-teknologi sport.
Det bästa förslaget jag hört hittils är att teamen skall fa mer av TV-intäckterna. Potten skulle födelas efter resultat pa kval och träniing, men betydligt jämnare fördelat än VM-poängen. Kanske skulle man fa pengar bara genom att lyckas kvala inom 107%. Om intresset hos nya team skulle bli altför stort är det bara att börja med för-kval igen. Problemet är hur man skall fa igenom ett sadant föslag.
En väldigt enkel regel som inte skulle revolutionera F1-sporten, men som skulle förbättra kvalen är att man börjar tid-tagningen innan sista kurvan innan depa-infarten. Antalet varv per kval kan minskas fran 12 till 8, vilket fortfarande skulle ge 4 försök, men antalet bilar som är ute pa langsamma varv skulle halveras.
Varvtalsbegränsning skiulle förändra mycket, fragan är det skulle bli bättre, det beror pa vad man är ute efter. Med en begränsning pa tex 18,000 rpm skulle motorerna bli väldigt jämna, speciellt efter ett par säsonger. Att plöjja in mycket pengar i motorutvecklingen skulle ge lite tillbaka. Jag tror inte att biltilverkarnas intresse skulle minska, snarare tvärt om eftersom det skulle kosta mindre att leverera konkurenskraftiga motorer med i stort sett samma reklam-värde. Nackdelen är att en sadan fundamental begränsning i motoruvecklingen skulle ta udden av F1 som hög-teknologi sport.
Det bästa förslaget jag hört hittils är att teamen skall fa mer av TV-intäckterna. Potten skulle födelas efter resultat pa kval och träniing, men betydligt jämnare fördelat än VM-poängen. Kanske skulle man fa pengar bara genom att lyckas kvala inom 107%. Om intresset hos nya team skulle bli altför stort är det bara att börja med för-kval igen. Problemet är hur man skall fa igenom ett sadant föslag.
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det funkade att tävla 1988 när McLaren var överlägsna och det hade funkat i år också utan att riskera det du beskriver. Hade de tänkt "sportsändning" istället för "A-ekonomi" hade inte tittarsiffrorna rasat och denna "kris" som F1 befinner sig i hade inte funnits, samt vi hade inte haft denna diskussion...On 2002-10-21 15:04, zz wrote:
Kan inte se någon som helst anledning att det skulle konkurera med varandra eller tillåtas göra det, och på så vis riskera att huvudmålsättningen (att gemensamt ta så många poäng som möjligt och att se till att en Ferrariförare säkrar äve WDC, inte i konkurrens med varandra utan i konkurrens med de konkurerande stallen) äventyras.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Limmared
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag.On 2002-10-21 15:40, Lemon wrote:
Det funkade 88 och 89 endast därför att Prost och Senna var jämbördiga. Vem är så naiv och tror att pappas pojke skulle ha en chans mot Maestro även om han fick rejsa fritt?
(och Ferraris stallledning eftersom de inte vågar prova...)
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, men du trodde väl även att Montoya skulle bli världsmästare i år, Marsipanen.
Jag tror inte Maestros hade haft den tillförlitlighet han haft i år om han hade varit tvungen att gasa lite hårdare för att hålla pappas pojke på behörigt avstånd. Ferrari pröjsar Schumi 300 mille om året. Dom skulle nog känna sig rätt dumma om Schumis bil pajade bara för att han ville vinna loppet med 30 sekunders försprång till Barrichello. Rejsing 100% fullt ut sparar Maestro till när han behöver sätta uppstickare som Cuben, JPM och Räkan på plats
Jag tror inte Maestros hade haft den tillförlitlighet han haft i år om han hade varit tvungen att gasa lite hårdare för att hålla pappas pojke på behörigt avstånd. Ferrari pröjsar Schumi 300 mille om året. Dom skulle nog känna sig rätt dumma om Schumis bil pajade bara för att han ville vinna loppet med 30 sekunders försprång till Barrichello. Rejsing 100% fullt ut sparar Maestro till när han behöver sätta uppstickare som Cuben, JPM och Räkan på plats
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nästa år är JPM:s år...On 2002-10-21 18:26, Marsupilami wrote:Miss Lemona citrona: JPM blir WDC i sinom tid. Jag tröstar mig med att han utklassade sin teamkamrat, samt att denne aldrig kommer att bli världsmästare.On 2002-10-21 16:57, Lemon wrote:
Ja, men du trodde väl även att Montoya skulle bli världsmästare i år, Marsipanen.
/E
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, inte WDC kanske för Ferrari kommer nog att dominera ett år till (tyvärr), men han kommer definitivt att smiska Grinolle igen och det är ju alltid trevligt. På den punkten kan du ju gratulera mig att mitt tips slog in i år. Vi har ju diskuterat Gnällis vs. JPM några gånger förr...On 2002-10-21 18:38, EnzoF1 wrote:
Nästa år är JPM:s år...
/E
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaha, reglerna ändras efteråt. Sluttabellen var det som gällde i våras iallafall, men var lugn, JPM kommer snart att passera Gnällis uppkörda segrar också.
_________________
"With Montoya, we might be as strong in 2003 as we were in 1992 with Mansell"
Sir Frank har stora förhoppningar för åtminstone en av sina förare...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Marsupilami den 2002-10-21 19:17 ]</font>
_________________
"With Montoya, we might be as strong in 2003 as we were in 1992 with Mansell"
Sir Frank har stora förhoppningar för åtminstone en av sina förare...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Marsupilami den 2002-10-21 19:17 ]</font>
Nu är du väl bra förvirrad?On 2002-10-21 13:07, llowgren wrote:Han bjuder ju på show, så kanske förtjänar han lönen. Däremot skulle han nog ha svårt för att få samma lön i något annat F1-stall, men å andra sidan så skulle nog något CART-stall betala mer.On 2002-10-21 12:53, EnzoF1 wrote:
Faktum kvarstår: Maestro gör skäl för sin lön! Är det någon som tycker att Tjack gör det?
/E
Ända sen den dagen han han svängde in i Tjacks bil på Jerez 97 och likadant i fallet och Suzuka 98 när hans nerver fick tuppjuck på startgridden i finalen har han bevisligen en hel del kvar att öva på innan han gjort sig förtjänt av en högre lön än t.ex Mika Häkkinen hade. Tog intew Mika två VM-titlar i rad av honom och hade dessutom bra häng på den tredje i rad om det inte varit för den där motorn i USA 2000?
CART är för det första konkursmässigt och för det andra skulle hela den samlade CART-seriens budget gå åt till hans lön. Vad tror du egentiligen?
Jacques lön kan gott ställas i förhållande till Öjvins som också är en av de mest överbetalda i serien.
Enzo, din procenträkning behöver bättras på lite...
För din information gäller inte arbetsgivarförordningen i det här fallet. De flesta som tittar på F1 skiter i första hand i vad stallen "arbetsgivarna" vill. Vi tittar på F1 för att förarna skall representera vår tids gladiatorer, liksom boxare i Don Kings stall som kliver upp i ringen och slåss om segern. Eller skall Don King bestämma vem som skall vinna beroende på vad som gynnar honom bäst?On 2002-10-21 15:04, zz wrote:
Kan inte se någon som helst anledning att det skulle konkurera med varandra eller tillåtas göra det, och på så vis riskera att huvudmålsättningen (att gemensamt ta så många poäng som möjligt och att se till att en Ferrariförare säkrar äve WDC, inte i konkurrens med varandra utan i konkurrens med de konkurerande stallen) äventyras.
Förare är just förare och skall köra så bra de förmår och uppnå sin arbetsgivares målsättnig utan att tjaffsa som småbarn eller beklaga sig offentligt. Det är trolöshet mot huvudman att uttala sig negativt om sin arbetsgivare. Gillar man inte sin arbetsgivare får man söka sig en annan.
Lika villkor och andra jantelagsfasoner är till för lingonserierna som go-cart, xtcc och andra korpserier. Vi talar om proffesionella förare och proffesionella stall, inte xtcc, cart, nascar och annat trams.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-21 15:07 ]</font>
Själva grundprincipen för all sport är "må bäste man vinna" och det kan inga arbetsgivare i hela världen förhandla bort utan att sporten blir lidande. För Ferrarifans kanske detta kommer som en chock, men så är ju era sportsliga integriteter ganska luttrade vid det här laget.