Mest överlägsna stall: Ferrari? Pyttsan...
1988 var första säsongen utan turbo och McLaren dominerade mer än Ferrari gjort nu.
McLaren 1988 vs Ferrari 2002
Vinster; 15 vs 15
Pole positions; 15 vs 10
Dubbelsegrar; 10 vs 9
Snabbaste varv; 10 vs 12
Poäng; 199 vs 221
Anmärkningar, 1988 fick man bara 9 poäng för seger och man körde enbart 16 lopp.
De rättade siffrorna blir då;
McLaren 214 mot Ferraris 208
(McLaren har då fått 10 poäng för sina segrar och poängen har delats med 17 resp 16 lopp.)
Skillnaden mellan den säsongen och årets har dock varit att under 88 körde verkligen förarna fullt mot varandra om segrana, medan segraren i årets F1-lopp varit bestämd innan det första loppet ens hade startat.
McLaren 1988 vs Ferrari 2002
Vinster; 15 vs 15
Pole positions; 15 vs 10
Dubbelsegrar; 10 vs 9
Snabbaste varv; 10 vs 12
Poäng; 199 vs 221
Anmärkningar, 1988 fick man bara 9 poäng för seger och man körde enbart 16 lopp.
De rättade siffrorna blir då;
McLaren 214 mot Ferraris 208
(McLaren har då fått 10 poäng för sina segrar och poängen har delats med 17 resp 16 lopp.)
Skillnaden mellan den säsongen och årets har dock varit att under 88 körde verkligen förarna fullt mot varandra om segrana, medan segraren i årets F1-lopp varit bestämd innan det första loppet ens hade startat.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
AP/AS säsongen 1988.. något liknande kommer nog inte att hända igen, det var något av en drömsituation att ha de två absolut bästa förarna i den absolut bästa bilen. Men Rubens når inte upp till den nivå som Senna & Prost höll - och som Schumacher håller, under en hel säsong.
Visst hade det varit roligare om det varit lite mer racing mellan RB och MS, men resultatet hade nog inte blivit annat än att en viss tysk hade gått segrande ur striden på precis lika kontinuerlig basis som vi sett under den gågna säsongen.
Men - med skillnaden att Ferrari förmodligen hade fått betydligt fler DNF's. Jag tror nämligen att en viss del av deras suveräna tillförlitlighet ligger i faktumet att dom har haft privilegiet att kunna fisköra den sista tredjedelen av racen. Jag vet inte om det hade gjort situationen så mycket roligare ? Möjligen några fler Mac- och Williamssegrar, och ett mästerskap som avgjordes i Augusti istället för Juli.
Problemet ligger inte i vad Ferrari gör, utan vad de andra teamen inte gör tillräckligt bra för närvarande - dvs skärper sig och jobbar än hårdare. Ge Ferrari lite konkurrens, och dom har ingen möjlighet att fucka upp slutresultaten längre.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-15 20:36 ]</font>
Visst hade det varit roligare om det varit lite mer racing mellan RB och MS, men resultatet hade nog inte blivit annat än att en viss tysk hade gått segrande ur striden på precis lika kontinuerlig basis som vi sett under den gågna säsongen.
Men - med skillnaden att Ferrari förmodligen hade fått betydligt fler DNF's. Jag tror nämligen att en viss del av deras suveräna tillförlitlighet ligger i faktumet att dom har haft privilegiet att kunna fisköra den sista tredjedelen av racen. Jag vet inte om det hade gjort situationen så mycket roligare ? Möjligen några fler Mac- och Williamssegrar, och ett mästerskap som avgjordes i Augusti istället för Juli.
Problemet ligger inte i vad Ferrari gör, utan vad de andra teamen inte gör tillräckligt bra för närvarande - dvs skärper sig och jobbar än hårdare. Ge Ferrari lite konkurrens, och dom har ingen möjlighet att fucka upp slutresultaten längre.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-15 20:36 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
... och man ska inte ge något stall "konkurrens" genom att ösa in bly i bilarna som tack för att deras team jobbat bäst. Det gjorde man inte 1984, det gjorde man inte 1988, det gjorde man inte 1992, det gjorde man inte 1996 och det gör man inte nu heller. Hoppas jag. Håll reglerna stabila, och förr eller senare kommer konkurrenterna ikapp.
Det dummaste man kan göra nu är att införa några nya stora regeländringar - se hur jämnt och bra det blev sist man var inne och pillade och petade. 2001 ?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-15 20:24 ]</font>
Det dummaste man kan göra nu är att införa några nya stora regeländringar - se hur jämnt och bra det blev sist man var inne och pillade och petade. 2001 ?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-15 20:24 ]</font>
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
Nåt speciellt du tänker på att de gjorde 2001?On 2002-10-15 20:23, pUs wrote:
Det dummaste man kan göra nu är att införa några nya stora regeländringar - se hur jämnt och bra det blev sist man var inne och pillade och petade. 2001 ?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-15 20:24 ]</font>
regen
Bromsar är sånt som FIA kan förse alla stall med. Samma med elektronik. Motorer blir svårt
Problemet med motorerna är att motorerna är mappade annorlunda, har olika chip (fabrikat, typ, I/O m m)
En däckstillverkare, annars lbir det som 2002; BS lyckas mkt bättre och vi får en dominans av ett team
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du kanske har glömt bort att reglerna ändrades en smula inför fjolårssäsongen. Bland annat höjdes frontvingen rejält, vilket mer eller mindre tvingade teamen till att tänka om en hel del aerodynamiskt sett. Andra ändringar var att antalet element i bakvingen begränsades. Dessutom legaliserades antispinn inför Barcelonas GP samma år.On 2002-10-15 23:46, Hasse M wrote:
Nåt speciellt du tänker på att de gjorde 2001?
Det är ingen överdrift att påstå att Ferrari var det team som utnyttjade regeländringarna klart bäst.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Hur vet du att Ferrari jobbar hårdare än de andra? Jag tror att det snarare är frågan om finansiella/personella resurser. Har du dubbelt så stor utvecklingsavdelning kan du testa dubbelt så många idéer, och då ökar ju chansen att det kommer fram nåt bra. Det kan faktiskt vara så att Minardi är de som jobbar allra hårdast, men utan framgång eftersom de har bråkdelen av Ferraris resurser.On 2002-10-15 20:18, pUs wrote:
Problemet ligger inte i vad Ferrari gör, utan vad de andra teamen inte gör tillräckligt bra för närvarande - dvs skärper sig och jobbar än hårdare.
Sen är det så att Ferraris absolut största fördel är däcken. Säkerligen beror detta till stor del på att de har en hel avdelning som arbetar hos Bridgestone för att optimera dessa för sina bilar. De övriga Bridgestone-teamen får hålla tillgodo med de däck Ferrari vill ha. För att Williams/McLaren skall komma upp i samma nivå tror jag de behöver etablera ett lika intimt samarbete med en däckstillverkare och det går inte så länge de delar leverantör.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
On 2002-10-16 06:46, Jari wrote:
pUs, situationen 88 går väl utmärkt att jämföra med 02
Nej, det går inte att jämföra. För du påstår väl ändå inte på fullt allvar att Rubens är en förare av samma kalliber som Ayrton Senna, Alain Prost & Michael Schumacher.. ?
Upplysningsvis så syftade jag inte bara på Barrichello i resonemanget om att köra fullt. Det är ett uppenbart faktum att Ferrari kontrollerat merparten av sina lopp på ett sånt sätt att dom haft privilegiet att dra ner på tempot högst avsevärt mot slutet.och varför skulle Ferrari få fler dnf:er automatiskt för att Rubens tillåts köra fullt
Håller du inte med om det föreslår jag att du studerar Atlas varvtider, trenden gäller för i stort sett varje lopp iår.. att Ferrari skulle ha fått fler brutna lopp utan 'spärrar' är naturligtvis högst spekulativt, men faktum ÄR att det faktiskt bara är Ferrari som haft den ganska unika möjligheten att spara sina bilar. Mclaren har inte varit i position att göra det, inte heller Williams.
Tja, det tycker du. Jag tvivlar på att ditt begär efter underhållning hade tillfredställts av att enbart följa Formel Ferrari, och den oooooerhört ovissa kampen mellan MS och RB om vem som ska plocka hem pokalen (...) Det hade blivit exakt samma resultat som nu, med den enda skillnaden att du då istället hade gnällt om bromsproblem, sekunda material etc.det är varje stalls plikt när man kommit så långt som till F1 att bjuda på racing
Utan Ferrari skulle sporten bli otroligt tråkig. Hälften av diskussionerna skulle inte existera. Du skulle få gå hem och sparka på hunden eller något annat i ren frustration.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Självklart. Det är därför BAR och Jaguar tagit F1-världen med storm på bara några få år. Du har helt rätt, allt handlar om pengar och antal anställda... ?On 2002-10-16 09:06, Cuscino wrote:
Jag tror att det snarare är frågan om finansiella/personella resurser.
Kalle Kula kan inte rita en bra F1-bil trots att han får anställa 50 valfria polare ur sin närmaste vänskapskrets, men Adrian Newey eller Gary Anderson kan nog lyckas rita ett hyfsat chassi tillsamans med en av sina goda vänner, eller till och med på egen hand. Kompetens har naturligtvis ingenting med saken att göra, eller hur?Har du dubbelt så stor utvecklingsavdelning kan du testa dubbelt så många idéer, och då ökar ju chansen att det kommer fram nåt bra.
Resurser uppstår inte från tomma intet, än mindre delas dom ut av någon allsmäktig F1-gud som *bestämt* sig för att Minardi för alltid är dömda att ligga och harva i botten.Det kan faktiskt vara så att Minardi är de som jobbar allra hårdast, men utan framgång eftersom de har bråkdelen av Ferraris resurser.
Högst spekulativt. Dessutom är det märkligt att inget annat Bridgestoneteam lyckats dra nytta av dom här makalösa däcken, om dom nu är så extremt konkurrenskraftiga. Man tycker ju att något scenario eller någon bana borde ha passat åtminstone *något* annat chasssi än Ferraris? Märkligt också att man ytterst sällan (eller aldrig) hört några offentliga klagomål från övriga team på Bridgestonedäck.
Sen är det så att Ferraris absolut största fördel är däcken.
Vilket står dom fritt att göra. Ron får väl uppvakta Goodyear eller Pirelli om han ser dom 'skräddarsydda' Bridgestonedäcken som Ferraris ultimata fördel. Men jag tvivlar på att han kommit till samma slutsats som du..För att Williams/McLaren skall komma upp i samma nivå tror jag de behöver etablera ett lika intimt samarbete med en däckstillverkare och det går inte så länge de delar leverantör.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-16 09:19 ]</font>
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Visst har kompetensen betydelse, men man kan nog utgå ifrån att de flesta konstruktörer har rätt bra koll på vilka kriterier som är viktiga för en bra bil. Titta på bilarna, det är inte direkt några radikala skillnader mellan dem (förvisso delvis pga strikta regler). Mycket av utvecklingsarbetet handlar, som i de flesta branscher, om att testa idéer. Det är till stor del en resursfråga.On 2002-10-16 09:16, pUs wrote:
Kompetens har naturligtvis ingenting med saken att göra, eller hur?
Visst har det förekommit. Bl.a. inför Monza var det flera team som däckstestat och kommit fram till vilket däck som var bäst för dem. Till loppet kom dock Bridgestone med andra däck - de som Ferrari ville ha.On 2002-10-16 09:16, pUs wrote:
Märkligt också att man ytterst sällan (eller aldrig) hört några offentliga klagomål från övriga team på Bridgestonedäck.
Var den slutsatsen SÅ kontroversiell? Jag har fått intrycket att det faktum Bridgestone är överlägsna Michelin var en allmänt vedertagen uppfattning.On 2002-10-16 09:16, pUs wrote:
Ron får väl uppvakta Goodyear eller Pirelli om han ser dom 'skräddarsydda' Bridgestonedäcken som Ferraris ultimata fördel. Men jag tvivlar på att han kommit till samma slutsats som du...
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Den vedertagna uppfattningen är ingen vedertagen uppfattning.On 2002-10-16 10:38, Cuscino wrote:
Jag har fått intrycket att det faktum Bridgestone är överlägsna Michelin var en allmänt vedertagen uppfattning.
1 MS - 144 - Bridgestone
2 RB - 77 - Bridgestone
3 JPM- 50 - Michelin
4 RS - 42 - Michelin
5 DC - 41 - Michelin
6 KR - 24 - Michelin
7 JB - 14 - Michelin
8 JT - 9 - Michelin
9 EI - 8 - Michelin
I mina ögon har Ferrari varit överlägsna, inte Bridgestone. Även om det naturligtvis är en del av hela paketet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
pUs: Och du tror att den där listan hade sett särskilt annorlunda ut om alla kört på samma däck? Möjligen hade Michelin-förarna varit närmare Ferrari och Williams ytterligare lite bättre, men annars tror jag inte inbördes placering hade skiljt särskilt mycket.
Nu är det ju inte Ferrari som tagit Bridgestone till F1 så jämförelsen med att McLaren skulle lyckas få in Goodyear i F1 haltar, minst sagt.
Nu är det ju inte Ferrari som tagit Bridgestone till F1 så jämförelsen med att McLaren skulle lyckas få in Goodyear i F1 haltar, minst sagt.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Det faktum att Bridgestone kommer med de däck som passar Ferrari bäst kan man inte direkt kalla kontroversiellt... Även om dem naturligtvis bör se till allas önskemål. I hopp om att få fortsätta leverera däck till dem. Annars är det nog så enkelt som att de ser om sitt eget hus och tar de däck som har störst chans att sitta på en vinnande bil. Att sen Ferrari stått för 50% (???) av däckstesterna under året kanske också är en bidragande faktor, vad vet jag.
Jag upprepar min vanliga ståndpunkt att utan Michelin eller Bridgestone hade F1 varit betydligt intressantare.
Nu tror jag väll iofs inte att de Bridgestone skodda stallen har haft någon större anledning att klaga, statistiskt sett har de väll haft det bättre än de som kört på Michelin. Bara för att man inte får precis de däcken man vill ha så är det inte säkert att de man får är så mycket sämre, om än inte de optimala.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-10-16 14:38 ]</font>
Jag upprepar min vanliga ståndpunkt att utan Michelin eller Bridgestone hade F1 varit betydligt intressantare.
Nu tror jag väll iofs inte att de Bridgestone skodda stallen har haft någon större anledning att klaga, statistiskt sett har de väll haft det bättre än de som kört på Michelin. Bara för att man inte får precis de däcken man vill ha så är det inte säkert att de man får är så mycket sämre, om än inte de optimala.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-10-16 14:38 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, det tror jag. Irvine hade inte ens varit med i listan, Renaultförarna hade med stor tvekan tagit lika många poäng, Saubergrabbarna hade plockat fler pinnar, Jordanförarna likaså. Jaques hade tagit fler poäng, etc. Det är vad jag tror.On 2002-10-16 13:10, AndersF1 wrote:
pUs: Och du tror att den där listan hade sett särskilt annorlunda ut om alla kört på samma däck?
Nej, givetvis inte, och inte heller var det Mclaren - det var Arrows, Lola, Minardi och dåvarande Ligier (sedermera Prost), om jag inte minns helt fel. Och visst är det ganska långsökt att få in Goodyear igen, men man vet aldrig. Det är inte just Goodyears engagemang eller icke som var poängen, utan det faktumet att om nu ett exklusivt förhållande mellan ett team och däckleverantör vad gäller utveckling etc är vägen att gå, så finns ju alltid möjligheten för Ron att uppvakta tänkbara leverantörer.Nu är det ju inte Ferrari som tagit Bridgestone till F1 så jämförelsen med att McLaren skulle lyckas få in Goodyear i F1 haltar, minst sagt.
Själv håller jag med om att det förmodligen hade varit mycket bättre med en enda leverantör. Fast efter de senaste utspelen om nya regler så lär väl däcken lottas ut i fortsättningen, det verkar ju ligga i tiden.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-16 14:51 ]</font>
Jag skulle ogärna sätta Michael i samma kategori heller.On 2002-10-16 09:06, pUs wrote:On 2002-10-16 06:46, Jari wrote:
pUs, situationen 88 går väl utmärkt att jämföra med 02
Nej, det går inte att jämföra. För du påstår väl ändå inte på fullt allvar att Rubens är en förare av samma kalliber som Ayrton Senna, Alain Prost & Michael Schumacher.. ?
Håller du inte med om det föreslår jag att du studerar Atlas varvtider, trenden gäller för i stort sett varje lopp iår.. att Ferrari skulle ha fått fler brutna lopp utan 'spärrar' är naturligtvis högst spekulativt, men faktum ÄR att det faktiskt bara är Ferrari som haft den ganska unika möjligheten att spara sina bilar. Mclaren har inte varit i position att göra det, inte heller Williams.och varför skulle Ferrari få fler dnf:er automatiskt för att Rubens tillåts köra fulltAtt Ferrari har sparat in med tre-fyrahundra varv påtoppen de sista fem-tio varven har kanske en relativt marginell betydelse eftersom en motor eller allt annat som nu kan rasa är precis lika benägna att gå sönder på uppvärmningsvarvet som på det sista. Egentligen är det mer troligt att det går sönder i ett tidigare skede än ett senare om det är ett konstruktionsfel.Upplysningsvis så syftade jag inte bara på Barrichello i resonemanget om att köra fullt. Det är ett uppenbart faktum att Ferrari kontrollerat merparten av sina lopp på ett sånt sätt att dom haft privilegiet att dra ner på tempot högst avsevärt mot slutet.
[/quote]Varvtiderna finns betydligt tidigare på CD.
Tja, det tycker du. Jag tvivlar på att ditt begär efter underhållning hade tillfredställts av att enbart följa Formel Ferrari, och den oooooerhört ovissa kampen mellan MS och RB om vem som ska plocka hem pokalen (...) Det hade blivit exakt samma resultat som nu, med den enda skillnaden att du då istället hade gnällt om bromsproblem, sekunda material etc. [/quote]Jag hoppas att du skall slippa tala om för mig vad jag skall eller bör gnälla på. Kan eller vill man inte köra om det så är man ingen riktig racerförare.det är varje stalls plikt när man kommit så långt som till F1 att bjuda på racing
Oavsett om man når bättre resultat genom att fisåka. Skulle alla tänka så så kan vi lägga ner F1 direkt.
Det här måste vara höjden av floskel?Utan Ferrari skulle sporten bli otroligt tråkig. Hälften av diskussionerna skulle inte existera. Du skulle få gå hem och sparka på hunden eller något annat i ren frustration.
F1 skulle kanske bli tråkigt för dig, men som sport och spektakel skulle F1 bli bättre än på länge. F1 klarar sig utmärkt utan Ferrari och du klan inte säga emot utan att spekulera vilt.
_________________
Jag vet en som är otroligt stilig i sin nya keps!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-10-16 15:38 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Varför inte?On 2002-10-16 15:36, Jari wrote:
Jag skulle ogärna sätta Michael i samma kategori heller.
Det där håller inte. En F1-motor är definitivt inte konstruerad för att ha en särskilt lång livslängd. Toleranserna är så låga som det överhuvudtaget går. Då torde ju rimligen sannolikheten för haveri öka ju längre motorn har gått, inte sant? Och den risken torde rimligen minska om man håller ett lägre tempo i den sista tredjedelen av loppen.Egentligen är det mer troligt att det går sönder i ett tidigare skede än ett senare om det är ett konstruktionsfel.
Jag ser faktiskt inga fel i den där teorin, även om det som jag skrev förmodligen bara är en del av förklaringen till Ferraris tillförlitlighet.
Jaha?Varvtiderna finns betydligt tidigare på CD.
Det slipper jag den dagen som Ferrari tappat sitt försprång, alternativt den dagen som Kimi börjar köra för stallet (iofs föga troligt). För du hade givetvis aldrig gnällt om det hade varit Kimi som varit i Michaels sits, och tagit del av exakt samma förmåner, med samma slutresultat?Jag hoppas att du skall slippa tala om för mig vad jag skall eller bör gnälla på.
Tvärtom, det är du som inte kan påstå det där utan att spekulera vilt. Känner du kanske till något annat stall som varit med i F1 ända sedan start, och som fortfarande deltar i dagsläget? Nej, det gör du inte, för det finns inget. Således ligger spekulationsbördan på dig efter det uttalandet, eftersom du aldrig upplevt F1 med Ferraris permanenta frånvaro.F1 klarar sig utmärkt utan Ferrari och du klan inte säga emot utan att spekulera vilt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-16 16:05 ]</font>
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En eventuell förädring sker, du påstår att det kommer att få stora följder, Jari små. Vaför är då Jaris påstående vild spekulation men inte din?On 2002-10-16 16:05, pUs wrote:
Tvärtom, det är du som inte kan påstå det där utan att spekulera vilt. Känner du kanske till något annat stall som varit med i F1 ända sedan start, och som fortfarande deltar i dagsläget? Nej, det gör du inte, för det finns inget. Således ligger spekulationsbördan på dig efter det uttalandet, eftersom du aldrig upplevt F1 med Ferraris permanenta frånvaro.F1 klarar sig utmärkt utan Ferrari och du klan inte säga emot utan att spekulera vilt.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Att min teori om att sporten skulle bli tråkig utan Ferrari inte skulle vara spekulativ har jag aldrig påstått någonstans, min bäste Anders. Var får du det ifrån?On 2002-10-16 18:14, AndersF1 wrote:
En eventuell förädring sker, du påstår att det kommer att få stora följder, Jari små. Vaför är då Jaris påstående vild spekulation men inte din?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Härifrån:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-10-16 20:39 ]</font>
Tvärtom uppfattar jag som att du inte spekulerar, men du kanske har en annan definition på det ordet?On 2002-10-16 16:05, pUs wrote:Tvärtom, det är du som inte kan påstå det där utan att spekulera vilt.On 2002-10-16 15:36, Jari wrote:
F1 klarar sig utmärkt utan Ferrari och du klan inte säga emot utan att spekulera vilt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-10-16 20:39 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Mercedes har aldrig varit synonymt med F1. Snarare synonymt med en stor rishög som zigenare far omkring iOn 2002-10-17 07:05, Jari wrote:
F1 klarade sig utan Mercedes i över 40 år
Visst skulle F1 klara sig utan Ferrari, men serien skulle bli bra mycket fattigare. Mycket av det som gör F1 så fascinerande är dess histora och traditioner, och där spelar Ferrari och dess historia en betydande roll. Kolla på publiken på vilket F1-lopp som helst. Där är alltid ett hav av röda flaggor och kepsar och har så varit så länge jag kan minnas.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du menar naturligtvis inkompetensen?On 2002-10-17 09:10, pUs wrote:Tja, men än så länge har ju Mercedes inte gjort så mycket mer än pumpat in pengar. Ilmor har stått för kompetensen..On 2002-10-17 07:05, Jari wrote:
F1 klarade sig utan Mercedes i över 40 år, så varför inte?
Varför tror du att Nobi Haug, professor Schrempp och de andra gubbarna är med hela tiden? Hur mycket tror du, handen på hjärtat, att Stuttgart haft åsikter om när det gäller arbetsinsatserna fram tills nu? Vad händer nu när Ilien får bli andreman efter Werner Laurenz, är det fortfarande kroknäsa som gjort jobbet?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Svar ja, det finns en liten möjlighet att jag var ironisk där. Lite inkompetens på sistone, men ett tag såg det ju bra ut. Dvs så länge man kunde mygla sig fram med hjälp av lite smått regelvidriga skumraskmetaller, som vi ju alla vet är förbjudna numera.On 2002-10-17 09:10, pUs wrote:
Tja, men än så länge har ju Mercedes inte gjort så mycket mer än pumpat in pengar. Ilmor har stått för kompetensen..
On 2002-10-17 16:07, Jari wrote:
Du menar naturligtvis inkompetensen?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00