Bilbytedax
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Dax att lämna in tjänstekärran snart och skaffa privatbil. Går i tankar om en Golf GTI (1,8T) som man ju kan chippa till en liten trevlig effekt. En -00 eller -01 är planen. Vad tror ni, är det något att ha? Har inte provkört någon ännu.
Ett annat alternativ är en BMW 320 -00 eller -01 med 170 hästars motorn men då är det helt andra pengar vi pratar om
Ett annat alternativ är en BMW 320 -00 eller -01 med 170 hästars motorn men då är det helt andra pengar vi pratar om
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons sep 18, 2002 02:00
- Ort: Bojn
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Aldrig mer en Ford, det har jag lovat mig själv. Alfa för privata pengar.... njaaaa.
Ska det vara BMW så ska det minst vara 320 med 170 hästars motorn, inget annat är ett alternativ. Och det är ett dyrt alternativ.
Ska det vara BMW så ska det minst vara 320 med 170 hästars motorn, inget annat är ett alternativ. Och det är ett dyrt alternativ.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Byter tjänst på företaget och blir då av med tjänstekärran, därav bilbyte.
Nja, nya 9-3 vore ju ett alternativ men det är för dyrt med ny bil när privata pengar ska läggas på det.
Nja, nya 9-3 vore ju ett alternativ men det är för dyrt med ny bil när privata pengar ska läggas på det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
156 lär du kunna få för rimliga pengar. Golfen med 1,8T är skittrist. Så d-a fel motor i en GTI-bil det bara går...
206 GTI är en annan höjdare och även Clio Sport (du kan höra med Göran (RangeMaster), han är skitnöjd med sin...)
Men 156 TS är en höjdare, skit i sunk-BMW och satsa på ett märke med lite racinghistoria...
/E
206 GTI är en annan höjdare och även Clio Sport (du kan höra med Göran (RangeMaster), han är skitnöjd med sin...)
Men 156 TS är en höjdare, skit i sunk-BMW och satsa på ett märke med lite racinghistoria...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu pratar vi ju en begagnad Alfa som ju gjort det stora tappet. Det ska ju gå att få 156 för runt 120 och då är detnog ingen dålig affär.On 2002-10-13 17:44, LuckyStrike1 wrote:
Jag upprepar ... en Alfa för privatpengar ....
1,8T motorn chippar man ju, så får man både lite brutalare effekt och vridmoment.
Jag upprepar... 1.8T är ingen rolig motor, även om det är en bra motor...
En GTV då?
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En 156 2,5 V6 vore riktigt mumma ... men skiten ska betalas för egna skattade pengar när den pajar också. Inte riktigt lika mumma. GTV är utesluten av pengaskäl, runt 150 000 ska det kosta.
1,8T motorn är väl inte den mest upphetsande, det håller jag med om. Men å andra sidan är motorn i min nuvarande S60 T5 inte roligare den. Bara mer effekt, tråkig är den liksom många motorer idag är i moderna bilar. De går ... typ.
Alfas sexa hör väl till undantagen, liksom dn hederliga 911 Carrera motorerna.
1,8T motorn är väl inte den mest upphetsande, det håller jag med om. Men å andra sidan är motorn i min nuvarande S60 T5 inte roligare den. Bara mer effekt, tråkig är den liksom många motorer idag är i moderna bilar. De går ... typ.
Alfas sexa hör väl till undantagen, liksom dn hederliga 911 Carrera motorerna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur kan man vara unkis OCH sambo, det ena utesluter det andra, iallafall i min värld?
Om du inte räds Franska bilar så kan du kolla på Peuguot 406, de finns i en "sport" variant med 2.2l motor på 165hk eller 3.0 l V6 på 210 hk. Jag kollade på sådana förra året när jag skulle skaffa "ny" bil och jag har aldrig kört en roligare bil, tyvärr så bangade jag och tjacka Audi istället.
Om du inte räds Franska bilar så kan du kolla på Peuguot 406, de finns i en "sport" variant med 2.2l motor på 165hk eller 3.0 l V6 på 210 hk. Jag kollade på sådana förra året när jag skulle skaffa "ny" bil och jag har aldrig kört en roligare bil, tyvärr så bangade jag och tjacka Audi istället.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
SkitbilOn 2002-10-14 15:46, Jari wrote:
Du som är unkis med sambo skall ha en V12:a på 5 liter och hästar i överflöd.
En 850 CSI fin kostar ca 150 000.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Måste ju hoppa in lite i debatten som den alfisti jag är.
Man köper inte en Alfa för att det är en fräck bil, en alfa äger man för att det är mer än en bil.. en känsla.. går inte att beskriva utan att själv ha provat. Tyvärr så har man kanske lite tappat den ursprungliga känslan i lite nyare alfor, bekvämligheterna kommer ju in där också och tar då lite grand bort udden av känslan.
Hur som helst så är alfa 156 original idag en av de bilar som ger mest feedback från vägen, en destinkt vägkänsla som går att bygga vidare på för den som vill ha ännu mera gokart känsla.
2.0ts (155hp) eller 2.0jts i dom helt nya (160hp) ger den bästa viktfördelningen men effektmässigt har dom ju inget att säga till mot turbostinna bilar.. men man kör ifrån dom i kurvorna va klart. V6 orna har givetvis mer effekt men samtidigt blir vagnen något mer framtung.. mer av ett landsvägslok alltså.
166an är mer landsvägslok redan från början.
När det gäller prisutvecklingen så är det sant att man tappar mycket på en alfa som första ägare, 156 hade dock ett riktigt bra andrahandsvärde tills för ungefär ett år sedan då det droppade rejält, precis så som det gör på andra modeller.
Idag får men en 156 2.0 från 98 för under 100k och med v6 100k och uppåt. Pris skillnaden till en 99 är inte så stor och väl värd pengarna då som bekant 98 var första årsmodell.
När det gäller kvaliteten så har den blivit mycket bättre, vanliga fel är glapp i övre länkarmarna samt parkeringsbroms.
Delar är faktiskt inte så ruskigt dyrt i de flesta fall, däremot är ju service nätet begränsat jämfört med svensonbilar.
Vad som däremot alltid är dyrt på alfa är försäkringen, kostar skjortan tyvärr och är alltid värd att kolla innan köp.
På 156 är 8000mila servicen dyr, många säljer därför sin bil innan just detta miltal, värt att tänka på.
Utrustningsnivån var hög redan original på 156, på de svensksålda sitter det dessutom ett nordenpaket (värme) som gav den bäst i test i teknikens världs vinterbilstest.
Club alfa romeo suecia http://www.alfaromeo.org är en av sveriges äldsta och största märkesklubbar, dom arrangerar varje år massa banträffar och dylikt där man har jättetrevligt. dessutom rekomenderar jag en site jag hjälper till att driva http://www.alfapower.nu där vi har ett livligt forum bland annat.
Jag är ju lite färgad, men jag måste verkligen rekomendera en 156a det är inte den snabbaste bilen på marknaden, men defenitivt en av de absolut roligaste, dessutom med en tidslös design. Det finns massor av styling för den som gillar sånt, däremot är trim något mer komplicerat och dyrare i och med att alfa liksom BMW tror på sugmotorer. Är ni det minsta intresserade så försök att få provköra en innan ni bestämmer er för en BMW eller annat. Har man massor av stålar kan man ju köpa nya 156GTA eller lillebror 147GTA som snart kommer den också.
Det finns mycket förutfattade meningar runt alfa i Sverige, mycke grundas på den gamla suden som rostade så förskräckligt, annat på de eviga elfelen i 75an bland annat.. samtidigt är det två bilar som är otroligt kul att köra än idag. Alfa har gjort sin hemläxa och är idag rätt problemfria. Jag menar kvalitetsmärken som audi har stora problem med länkarmar, BMW sjunker lika mycket i pris dom. Nej köpa en begagnad alfa där det största tappet redan har varit kan tvärtom vara en mycket god affär, med i köpet följer ett jävla trevligt gäng likasinnade.
Ledsen att jag blev långrandig.. men jag har alfabacillen.. ni andra som har drabbats av den också vet vad jag menar..
//mopar
Man köper inte en Alfa för att det är en fräck bil, en alfa äger man för att det är mer än en bil.. en känsla.. går inte att beskriva utan att själv ha provat. Tyvärr så har man kanske lite tappat den ursprungliga känslan i lite nyare alfor, bekvämligheterna kommer ju in där också och tar då lite grand bort udden av känslan.
Hur som helst så är alfa 156 original idag en av de bilar som ger mest feedback från vägen, en destinkt vägkänsla som går att bygga vidare på för den som vill ha ännu mera gokart känsla.
2.0ts (155hp) eller 2.0jts i dom helt nya (160hp) ger den bästa viktfördelningen men effektmässigt har dom ju inget att säga till mot turbostinna bilar.. men man kör ifrån dom i kurvorna va klart. V6 orna har givetvis mer effekt men samtidigt blir vagnen något mer framtung.. mer av ett landsvägslok alltså.
166an är mer landsvägslok redan från början.
När det gäller prisutvecklingen så är det sant att man tappar mycket på en alfa som första ägare, 156 hade dock ett riktigt bra andrahandsvärde tills för ungefär ett år sedan då det droppade rejält, precis så som det gör på andra modeller.
Idag får men en 156 2.0 från 98 för under 100k och med v6 100k och uppåt. Pris skillnaden till en 99 är inte så stor och väl värd pengarna då som bekant 98 var första årsmodell.
När det gäller kvaliteten så har den blivit mycket bättre, vanliga fel är glapp i övre länkarmarna samt parkeringsbroms.
Delar är faktiskt inte så ruskigt dyrt i de flesta fall, däremot är ju service nätet begränsat jämfört med svensonbilar.
Vad som däremot alltid är dyrt på alfa är försäkringen, kostar skjortan tyvärr och är alltid värd att kolla innan köp.
På 156 är 8000mila servicen dyr, många säljer därför sin bil innan just detta miltal, värt att tänka på.
Utrustningsnivån var hög redan original på 156, på de svensksålda sitter det dessutom ett nordenpaket (värme) som gav den bäst i test i teknikens världs vinterbilstest.
Club alfa romeo suecia http://www.alfaromeo.org är en av sveriges äldsta och största märkesklubbar, dom arrangerar varje år massa banträffar och dylikt där man har jättetrevligt. dessutom rekomenderar jag en site jag hjälper till att driva http://www.alfapower.nu där vi har ett livligt forum bland annat.
Jag är ju lite färgad, men jag måste verkligen rekomendera en 156a det är inte den snabbaste bilen på marknaden, men defenitivt en av de absolut roligaste, dessutom med en tidslös design. Det finns massor av styling för den som gillar sånt, däremot är trim något mer komplicerat och dyrare i och med att alfa liksom BMW tror på sugmotorer. Är ni det minsta intresserade så försök att få provköra en innan ni bestämmer er för en BMW eller annat. Har man massor av stålar kan man ju köpa nya 156GTA eller lillebror 147GTA som snart kommer den också.
Det finns mycket förutfattade meningar runt alfa i Sverige, mycke grundas på den gamla suden som rostade så förskräckligt, annat på de eviga elfelen i 75an bland annat.. samtidigt är det två bilar som är otroligt kul att köra än idag. Alfa har gjort sin hemläxa och är idag rätt problemfria. Jag menar kvalitetsmärken som audi har stora problem med länkarmar, BMW sjunker lika mycket i pris dom. Nej köpa en begagnad alfa där det största tappet redan har varit kan tvärtom vara en mycket god affär, med i köpet följer ett jävla trevligt gäng likasinnade.
Ledsen att jag blev långrandig.. men jag har alfabacillen.. ni andra som har drabbats av den också vet vad jag menar..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vid en snabb koll på www.autoscout24.de såg jag att man kan få en en 1996-97 Mercedes (vad annars ) E420 med ca 10,000 mil för ca 15-20,000 Euros.
Om du absolut inte vill köra Mercedes, så kan du köpa en 1999 BMW 328 (nya modellen) med ca 6,000 mil för under EUR 20,000.
Om du absolut inte vill köra Mercedes, så kan du köpa en 1999 BMW 328 (nya modellen) med ca 6,000 mil för under EUR 20,000.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det blev till slut en BMW 320 -01 med 2,2 liters 170hk motor.4100 mil, M-paket, titansilver för 215Tkr.
Känns helrätt ... men så har jag inte betalt den än
Känns helrätt ... men så har jag inte betalt den än
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En 850 är säkert en bra bil ... men inte för mig. För stor, drar för mkt bensin och för tung och inte särskilt inspirerande att köra.
För mig är en 320 en bättre bil. Men det är ju min egna åsikt förstås, alla tycker vi olika. Det finns ju t.o.m dem som gillar KIA ...
För mig är en 320 en bättre bil. Men det är ju min egna åsikt förstås, alla tycker vi olika. Det finns ju t.o.m dem som gillar KIA ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
För mycket Toyota-teknik i 320 för min smak...
Annars är den väl ganska trevlig. En väldigt "lagom" bil egentligen... om man inte är fler än två... min syrra har en likadan.
Du blir säkert nöjd även om du kommer att sakna omkörningsdraget från T5:an... (nu kommer Jari att hävda att 320 är snabbare än T5:an...)
/E
Annars är den väl ganska trevlig. En väldigt "lagom" bil egentligen... om man inte är fler än två... min syrra har en likadan.
Du blir säkert nöjd även om du kommer att sakna omkörningsdraget från T5:an... (nu kommer Jari att hävda att 320 är snabbare än T5:an...)
/E
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Köp för helvete ALDRIG en Peugeot. Hade en 406 Sport och hade följande problem innan säljaren bytte tillbaka bilen:On 2002-10-14 16:01, Engis wrote:
Hur kan man vara unkis OCH sambo, det ena utesluter det andra, iallafall i min värld?
Om du inte räds Franska bilar så kan du kolla på Peuguot 406, de finns i en "sport" variant med 2.2l motor på 165hk eller 3.0 l V6 på 210 hk. Jag kollade på sådana förra året när jag skulle skaffa "ny" bil och jag har aldrig kört en roligare bil, tyvärr så bangade jag och tjacka Audi istället.
99 mil Byte av gaspotentiometer
385 mil Byte av gaspotentiometer
794 mil Byte av bromsskivor fram
1126 mil Byte av gaspotentiometer
1206 mil Byte av gaspotentiometer
1244 mil Oljeläckage från styrservo
1400 mil Oljeläckage från styrservo (oberoende av det förra läckaget)
1550 mil Nytt felmeddelande från elektroniken som tyder på fel på gaspotentiometern.
Utöver det har lacken spruckit på bakluckan, något som täcks av garantin.
Fick betala mellanskillnad för att få ett nytt måndagsex, en vanlig 406.
Vill du ha problem och bli behandlad som skit ska du köpa en Peugeot.
Kommer en ny sida på nätet snart, http://www.skitbil.nu . Ni kan ju gissa vad den handlar om...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hade en Peugeot 404 -61. Köpt för 2000:-. Gick helt felfritt i över ett år.
Det var bättre förr...
Tärnström
Det var bättre förr...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ett skäl till att det inte blev Pegan var att en seglar kamrat hade köpt en ny 406 sport 2.2 kombi och vi var ute på en tävling och när vi skulle hem så rasade motorn, hela motorn fylldes med bensin och rann ut genom avgasröret. Då var bilen ca 1 månad gammal. Jag vet inte var det var för problem men det tog iallafall rätt lång tid att få tillbaka bilen. Jag tror iofs att han inte har haft några problem sedan dess.On 2002-12-06 08:31, JTarnstrom wrote:
Köp för helvete ALDRIG en Peugeot. Hade en 406 Sport och hade följande problem innan säljaren bytte tillbaka bilen:
Kommer en ny sida på nätet snart, http://www.skitbil.nu . Ni kan ju gissa vad den handlar om...
Tärnström
Själv så har jag AUDIn inne på reparation på VAG och, jag tycker att VAGs sistaplats i motormännens undersökning av hur nöjda kunderna är med servicen är berättigad. Nästa bil vi köper kommer antagligen inte bli en AUDI pga VAGs pissiga service, jag tycker det är synd för AUDI gör mycket bra bilar tycker jag, inte speciellt roliga att köra kanske, tysta och stabila.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Toyota-teknik????? Har jag inte upptäckt.On 2002-12-05 19:48, EnzoF1 wrote:
För mycket Toyota-teknik i 320 för min smak...
Annars är den väl ganska trevlig. En väldigt "lagom" bil egentligen... om man inte är fler än två... min syrra har en likadan.
Du blir säkert nöjd även om du kommer att sakna omkörningsdraget från T5:an... (nu kommer Jari att hävda att 320 är snabbare än T5:an...)
/E
Däremot har du rätt - vridet i T5:an kommer jag att sakna med det är också det enda. I allt det övriga är BMW:n enligt min mening överläsen Volvon. T5:an klarar inte riktigt av alla effekt den motorn har och kvalitetén är under godkänt för en 330,000 kronors bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hmm, har inte din modell den sk DoppelVanos, det är utvecklat av ett Toyotaäget bolag (Asahi), precis som Valvetronic.On 2002-12-08 22:18, LuckyStrike1 wrote:Toyota-teknik????? Har jag inte upptäckt.On 2002-12-05 19:48, EnzoF1 wrote:
För mycket Toyota-teknik i 320 för min smak...
Annars är den väl ganska trevlig. En väldigt "lagom" bil egentligen... om man inte är fler än två... min syrra har en likadan.
Du blir säkert nöjd även om du kommer att sakna omkörningsdraget från T5:an... (nu kommer Jari att hävda att 320 är snabbare än T5:an...)
/E
Däremot har du rätt - vridet i T5:an kommer jag att sakna med det är också det enda. I allt det övriga är BMW:n enligt min mening överläsen Volvon. T5:an klarar inte riktigt av alla effekt den motorn har och kvalitetén är under godkänt för en 330,000 kronors bil.
Bara så att du vet att du kör en japsare!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja eftersom jag kör nån slags holländsk/amerikansk bastard just nu så klarar jag mig nog
Va' fan är en DoppelVanos???
För övrigt är japanska bilar alldeles utmärkta allt som oftast. Oslagbar kvalitet åtminstone
Va' fan är en DoppelVanos???
För övrigt är japanska bilar alldeles utmärkta allt som oftast. Oslagbar kvalitet åtminstone
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, Ford har inte varit med i utvecklingen av P2-modellerna, dvs i varken S60/V70/S80 eller XC90 har Ford bidragit till utvecklingen. Däremot kommer kommande V90 och småbilar att ha vissa Ford-influenser...On 2002-12-09 09:27, LuckyStrike1 wrote:
Tja eftersom jag kör nån slags holländsk/amerikansk bastard just nu så klarar jag mig nog
Va' fan är en DoppelVanos???
För övrigt är japanska bilar alldeles utmärkta allt som oftast. Oslagbar kvalitet åtminstone
Vanos är BMW:s beteckning på variabla kamaxlar, och doppel innebär att det är på både insug- och avgassidan.
Valvetronic är väl en elektrisk styrning av ventilöppningshöjden och finns på BMW:s nyare 4:or och de två V8:orna i nya 7-serien.
Kul att du är nöjd med bilen! Eftersom BMW ju gav bättre totalekonomi än Volvo så känns det skönt att man har råd att välja det bästa istället för att låta plånboken styra...
Skämt åsido, har du nåt extra lullull på bilen. Syrrans 320 hade väl komfortpaket plus grå skinnklädsel vilket var ett riktigt lyft för inredningen... hennes är silvermetallic vilket 3-serien faktiskt nog passar bäst i. Även om jag inte gillar alla veck i sidan på den så kommer nog formen fram bäst i silver...
Lycka till med Toyotan!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag kom till en skrämmande insikt på väg till jobbet idag: Alla nya bilar är idag ändå rätt lika och lika dåliga. Det var fan i mig bättre förr
Lull-lull som Klämmig sa. Inga sportstolar, det är synd. Däremot inget skinn vilket är bra, har aldrig gillat skinnklädsel faktiskt. Finns en anledning till att inga racerbilar har skinnklädsel
Annars är det väl det vanliga paketet på: Farthållare, Klimatanläggning, Stereo, Multifunktionsratt m.m. Typ det vanliga nödvändiga
Det är dock slående hur mkt dyrare BMW:n känns än Volvon trots att den senare faktiskt är en dyrare bil ... I T5:an känns det som man sitter i en simpel Hertz hyrbil lite tillspetsat (och nej, det beror inte på att det inte är metallic på bilen;)), om än med mer effekt. Hade det inte varit för alla småfel på T5:an hade jag dock allvarligt övervägt en sån som ett alternativ. För de pengar jag själv tänkt lägga ut hade det dock bara räckt till en 01:a ... och om 02:an har massa småfel, vad har då inte 01:an som var den första årsmodellen ...
Lull-lull som Klämmig sa. Inga sportstolar, det är synd. Däremot inget skinn vilket är bra, har aldrig gillat skinnklädsel faktiskt. Finns en anledning till att inga racerbilar har skinnklädsel
Annars är det väl det vanliga paketet på: Farthållare, Klimatanläggning, Stereo, Multifunktionsratt m.m. Typ det vanliga nödvändiga
Det är dock slående hur mkt dyrare BMW:n känns än Volvon trots att den senare faktiskt är en dyrare bil ... I T5:an känns det som man sitter i en simpel Hertz hyrbil lite tillspetsat (och nej, det beror inte på att det inte är metallic på bilen;)), om än med mer effekt. Hade det inte varit för alla småfel på T5:an hade jag dock allvarligt övervägt en sån som ett alternativ. För de pengar jag själv tänkt lägga ut hade det dock bara räckt till en 01:a ... och om 02:an har massa småfel, vad har då inte 01:an som var den första årsmodellen ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag säger bara att tekniken utvecklats av en underleverantör som heter Asahi och som ägs av Toyota.On 2002-12-09 10:02, Jari wrote:
Det där har du hittat på själv, Enzo. Vad säger att Vanos och dubbel-Vanos är Toyotateknik?
Jag har lagt fram ett påstående, och du får gärna motbevisa mig. Men jag jobbar som sagt ibland med att hantera dokument åt bl a BMW.
Har du belägg för ditt tvivel eller är det som vanligt med dig?
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Där ser man, jag har en Vanos-Doppler ... eller vad det hette. Att den är utvecklad av Toyota ser jag bara som postivt - då ver man ju att grejerna kommer att hålla.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jovisst, det är ju ändå Toyota som är Lexus som kanske är den mest välbyggda bilen på marknaden.On 2002-12-09 10:12, LuckyStrike1 wrote:
Där ser man, jag har en Vanos-Doppler ... eller vad det hette. Att den är utvecklad av Toyota ser jag bara som postivt - då ver man ju att grejerna kommer att hålla.
När får du bilen då?
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det verkar ju vara dokumenterat mer effektiv stolsvärme i Volvo i alla fall... snack om eld i baken...On 2002-12-09 10:07, LuckyStrike1 wrote:
Jag kom till en skrämmande insikt på väg till jobbet idag: Alla nya bilar är idag ändå rätt lika och lika dåliga. Det var fan i mig bättre förr
Lull-lull som Klämmig sa. Inga sportstolar, det är synd. Däremot inget skinn vilket är bra, har aldrig gillat skinnklädsel faktiskt. Finns en anledning till att inga racerbilar har skinnklädsel
Annars är det väl det vanliga paketet på: Farthållare, Klimatanläggning, Stereo, Multifunktionsratt m.m. Typ det vanliga nödvändiga
Det är dock slående hur mkt dyrare BMW:n känns än Volvon trots att den senare faktiskt är en dyrare bil ... I T5:an känns det som man sitter i en simpel Hertz hyrbil lite tillspetsat (och nej, det beror inte på att det inte är metallic på bilen;)), om än med mer effekt. Hade det inte varit för alla småfel på T5:an hade jag dock allvarligt övervägt en sån som ett alternativ. För de pengar jag själv tänkt lägga ut hade det dock bara räckt till en 01:a ... och om 02:an har massa småfel, vad har då inte 01:an som var den första årsmodellen ...
/E
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hehe
Tänkte bara ironisera lite över det svenska systemet där man beskattar ihjäl personer som vill tjäna pengar, och för att tysta kritiken lite tar regeringen fram diverse lättnader i form av tjänstebilar. Hur många "tjänstebilar" används egentligen som tjänstebilar i en striktare mening?
Det handlar om att vår svenska regering vill ha kontroll över vad vanligt folk gör med sina pengar...tycker att folk skall kunna ha möjlighet att kunna ha råd att köpa sin bil själv utan att behöva blanda in företaget där man jobbar...
Skulle kunna ta upp fenomenet "hem-PC" också...men det gör jag nog i en annan tråd
Tänkte bara ironisera lite över det svenska systemet där man beskattar ihjäl personer som vill tjäna pengar, och för att tysta kritiken lite tar regeringen fram diverse lättnader i form av tjänstebilar. Hur många "tjänstebilar" används egentligen som tjänstebilar i en striktare mening?
Det handlar om att vår svenska regering vill ha kontroll över vad vanligt folk gör med sina pengar...tycker att folk skall kunna ha möjlighet att kunna ha råd att köpa sin bil själv utan att behöva blanda in företaget där man jobbar...
Skulle kunna ta upp fenomenet "hem-PC" också...men det gör jag nog i en annan tråd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jamen men min nya bil är ju inte en tjänstebil, så sluta hacka på mig. Mina två tidigare har varit det.
Hem-pc är ju också jättebra och man beskattas ju för både hem-pc och tjänstebil ialla fall... skatt på skatt på skatt och sen ska man betala skatt
Hem-pc är ju också jättebra och man beskattas ju för både hem-pc och tjänstebil ialla fall... skatt på skatt på skatt och sen ska man betala skatt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 93,00.htmlOn 2002-12-09 10:29, EnzoF1 wrote:
Det verkar ju vara dokumenterat mer effektiv stolsvärme i Volvo i alla fall... snack om eld i baken...
/E
Och sådana bilar rekommenderar du till folk ... är du människofientlig eller?
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL. Indy 2002: Patetiskt!
Kepsjäveln passar dig fint, zz!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-12-09 11:45 ]</font>
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Klanka inte på förmånsbil (för det är väl det ni åsyftar), tjafsa om det tillräckligt länge så tar de bort den möjligheten också... det är väl bra att det finns.On 2002-12-09 11:31, LuckyStrike1 wrote:
Jamen men min nya bil är ju inte en tjänstebil, så sluta hacka på mig. Mina två tidigare har varit det.
Hem-pc är ju också jättebra och man beskattas ju för både hem-pc och tjänstebil ialla fall... skatt på skatt på skatt och sen ska man betala skatt
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan man få hem-älskarinnor också? Och när blir ens sekreterare avdragsgill???
Det finns för övrigt tjänstebil och förmånsbil ... vete fan varför man skiljer dem åt när det i princip är samma skatteregler som gäller för båda. Den senare är bara en sån bil VD:n eller annan person på företaget har att åka i till och från jobbet.
Min tjänstebil var en riktig tjänstebil - dvs användes i tjänsten. I min nya tjänst behövs ingen tjänstebil och då blev jag av med den. Det är jag den första på företaget som blir - alla andra som har haft tjänstebilar och bytt tjänst till ny tjänst som inte kräver det har ändå fått behålla bilen ...
JÄVLA FÖRETAGSFASCISTER säger jag
Det finns för övrigt tjänstebil och förmånsbil ... vete fan varför man skiljer dem åt när det i princip är samma skatteregler som gäller för båda. Den senare är bara en sån bil VD:n eller annan person på företaget har att åka i till och från jobbet.
Min tjänstebil var en riktig tjänstebil - dvs användes i tjänsten. I min nya tjänst behövs ingen tjänstebil och då blev jag av med den. Det är jag den första på företaget som blir - alla andra som har haft tjänstebilar och bytt tjänst till ny tjänst som inte kräver det har ändå fått behålla bilen ...
JÄVLA FÖRETAGSFASCISTER säger jag
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish