zz, vad säger du nu då?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bernie och Mosley är för sandsäckar och Mike Gascoyne pratar omvänd startordning. Ingenting är heligt längre. Jag vill inte heller se dessa nya regler men bara för att skiten har spårat ur, vilket jag har varnat för under en lång tid, så får vi nog leva med att F1 kommer att bli en pajasklass.
Så vad sägs? Ska vi ses på STCC-premiären på Mantorp nästa år?
Tärnström
Så vad sägs? Ska vi ses på STCC-premiären på Mantorp nästa år?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jordan är också för sandsäckar.
På nåt sätt tror jag däremot att Ferrari är emot...
F1 är ju annars lite unikt som icke-enhetsklass att inte ha nån typ av straffsystem. Formelbilsracing blir ju mer och mer enhetsklasser och touringbilar har ofta framgångsbestraffningar om det inte är siluettracing.
För purister låter det hemskt och på tvärs med hela F1:s ide. Men om 1 000 000 över världen är upprörda så betyder nog 1 000 000 000 mer eller mindre tillfälliga tittare som vill se jämn och hård kamp mer för F1. Visst, förr eller senare är nån eller ett par andra stall ikapp Ferrari, men vid det laget kanske bara en bråkdel av tittarna finns kvar. Med alla pengar och otåliga sponsorer så har nog inte F1 råd att vänta. Sandsäckar låter dock lite väl drastiskt, omvänd startordning känns lite mer acceptabelt, hur nu det skall gå till. Skall man ta bort kvalet då?
På nåt sätt tror jag däremot att Ferrari är emot...
F1 är ju annars lite unikt som icke-enhetsklass att inte ha nån typ av straffsystem. Formelbilsracing blir ju mer och mer enhetsklasser och touringbilar har ofta framgångsbestraffningar om det inte är siluettracing.
För purister låter det hemskt och på tvärs med hela F1:s ide. Men om 1 000 000 över världen är upprörda så betyder nog 1 000 000 000 mer eller mindre tillfälliga tittare som vill se jämn och hård kamp mer för F1. Visst, förr eller senare är nån eller ett par andra stall ikapp Ferrari, men vid det laget kanske bara en bråkdel av tittarna finns kvar. Med alla pengar och otåliga sponsorer så har nog inte F1 råd att vänta. Sandsäckar låter dock lite väl drastiskt, omvänd startordning känns lite mer acceptabelt, hur nu det skall gå till. Skall man ta bort kvalet då?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Slår de här förändringarna igenom kommer jag att sluta kolla på F1.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den frågan är för mig personligen helt ointressant.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
F1 kommer att överleva Ferrari och Schumachers dominans. Införs sandsäcksrejsing och annat fjolleri, så kommer F1 gå i graven. Det är bara att titta på BTCC, CART och andra misslyckade försök att på konstgjord väg skapa bättre racing.
Däremot tror jag på åtgärder för att få ner kostnaderna i F1. Kanske skulle reglementet strypas ytterligare oxå (sänker även kostnaderna) för att få till ett jämnare startfält.
Däremot tror jag på åtgärder för att få ner kostnaderna i F1. Kanske skulle reglementet strypas ytterligare oxå (sänker även kostnaderna) för att få till ett jämnare startfält.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kanske kommer man få mer tid över till MotoGP nästa år då.
Finns ingen bilsport att följa snart.
Hur många sporter blir egentligen populärare av att försöka bli mer publikvänliga och försöka göra majoriteten av världens "jag tittar på det för att jag inte orkar göra nåt annat" publik nöjda med den? Att krama ur varenda öre som går ur den håller inte speciellt länge.
Finns ingen bilsport att följa snart.
Hur många sporter blir egentligen populärare av att försöka bli mer publikvänliga och försöka göra majoriteten av världens "jag tittar på det för att jag inte orkar göra nåt annat" publik nöjda med den? Att krama ur varenda öre som går ur den håller inte speciellt länge.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Sjukt förslag att införa straff vikter. Leder ju inte till något gott, titta bara på xTCC mästerskapen. Formel 1 skulle bara förlora sin status som nummer ett, jag menar då går det ju lika bra att titta på GT-racing eller CART/IRL.
Den ända motorsport som skulle finnas kvar då blir ju MotoGP, där har de så vitt jag vet inte sandsäckar. Detta trots att förare och stall ibland varit otroligt överlägsna.
Den ända motorsport som skulle finnas kvar då blir ju MotoGP, där har de så vitt jag vet inte sandsäckar. Detta trots att förare och stall ibland varit otroligt överlägsna.
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Förr gjordes det snyggare. Man införde ändringar i reglementet. mönstrade däck och så vidare som gjorde att teamen fick starta om. Nu har liknande reglemente ett par säsonger gjort att teamet som testar mest har en väldig fördel.
Det kanske skulle räcka att ändra något annat.
Löjliga regler som F1 kan lägga av med..antispinnsystemet, mönstrade däck, för smala bilar. Gör dem lite fetare så blir det bra racing.
Det kanske skulle räcka att ändra något annat.
Löjliga regler som F1 kan lägga av med..antispinnsystemet, mönstrade däck, för smala bilar. Gör dem lite fetare så blir det bra racing.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Det här tor jag är det bästa sättet att jämna ut. Vist kommer de pening starka teamen att få en fördel i början, men det blir lika för alla i toppen.On 2002-10-08 10:48, El Scorcho wrote:
Förr gjordes det snyggare. Man införde ändringar i reglementet.
Så länge det körs med samma reglement kommer Ferrari att dominera mer eller mindre. Vad hjälper ett bar kilo i extra vikt?
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Han kan ju inte köra om!On 2002-10-09 06:55, Jari wrote:
Är ni lika mycket emot straffvikter under kvalet?
En startruta 10 för Schumi skulle ge betydligt fler omkörningar på varenda bana än vad vi har idag.
"Television needs racing, a lot of racing, a lot of overtaking, not 'after you mate"
Sir Frank uppskattar riktig racing...
Sir Frank uppskattar riktig racing...
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad tycker ni om FIA:s senaste förslag om att alla förare måste köra alla bilar då? Lite hästhoppning över det hela.
Känns lite underligt och säkert inget stallen går med på, men lite kul vore det iallafall att få se Yoong i sin Ferrari varva Schumi häckandes i sin Minardi. Blir ju minst sagt lite konstigt med reklam och liknande bara, samt att t.ex. Ferrari kanske inte är så sugna på att betala en jättelön till någon som i de flesta lopp kommer att köra en annan bil...
Men visst skulle hela ideen med ett förar- och ett konstruktörs-mästerskap kännas lite mer motiverat då. Vilket jäkla pusslande det skulle bli om vilken förare som skulle köra vilken bil i vilket lopp.
Känns lite underligt och säkert inget stallen går med på, men lite kul vore det iallafall att få se Yoong i sin Ferrari varva Schumi häckandes i sin Minardi. Blir ju minst sagt lite konstigt med reklam och liknande bara, samt att t.ex. Ferrari kanske inte är så sugna på att betala en jättelön till någon som i de flesta lopp kommer att köra en annan bil...
Men visst skulle hela ideen med ett förar- och ett konstruktörs-mästerskap kännas lite mer motiverat då. Vilket jäkla pusslande det skulle bli om vilken förare som skulle köra vilken bil i vilket lopp.
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite fascinerande och kittlande ide ändå det där med förarbyten. Då borde man ju få svar på vilken som gör bästa bilen och vem som är bästa föraren. Totalt ogenomförbart och inte riktigt typiskt F1:s ide, men ändå lite kul plojgrej. Betydligt roligare än straffvikter iallafall. Har det någonsin förekommit i någon annan racingserie att förarna har bytt bilar med varandra?
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det är sant, men där är ju alla bilar exakt lika och ställs t.o.m. in av speciella testförare för att vara lika. Så egentligen spelar det ingen större roll vilken bil man får, plus att man bara kör och ingen ställer in sin bil, vilket minst sagt är en viktig föraregenskap. Men en typ av jämlikhet är det absolut, synd att de kör med likadana bilar på likadana banor bara. Vore kul om de t.ex. körde på två "vanliga" banor och två ovaler med både NASCAR-bilar och formel-bilar, så det blev fyra olika förutsättningar.
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00