Krönikor, krönikörer och konsumenter.
Alla som läser på Forza, eller konsumerar andra medier gör det för ett syfte. Dom vill veta vad som händer och vad andra tycker. Att beskriva händelser är relativt lätt då de är baserade på fakta och utrymmet för egna funderingar är begränsat. Att ta del vad andra tycker är vanligtvis avsevärt roligare, dels för att just andras åsikter ofta är intressanta och ger ett nytt perspektiv på ens egna värderingar.
Det är ett privilegium att ges tillfälle att få skriva en ”krönika” och få den publicerad, med privilegier följer ansvar. Respekt för subjektet, ansvar för mediet och respekt för konsumenten. Konsten att på ett ansvarsfullt sätt ballansera mellan dessa tre och samtidigt göra sitt budskap läsvärt är en svår konst som få mycket erfarna skribenter behärskar.
Vad menar jag med ”respekt för subjektet”? Att beskriva en människa, företeelse eller händelseförlopp på ett sådant sätt att dess innersta värdighet inte kränks. Luddigt? Inte om man tar sig tid att tänka efter. Vi tar Anders Franssons ”krönika” som ett exempel. Han väljer att använda en terminologi som är avsedd att inför konsumenten (dig), fullständigt förnedra och i starka ordalag blottställa i detta fall en idrottsman. Kan hända att objektet (M. Schumacher) uppträder på ett sätt som är klandervärt, att han tänjer på sanningen, uppträder osportsligt och har ett dussin mindre smickrande egenskaper till. Han är en offentlig person och skall ständigt bevakas, han beteende och trovärdighet ifrågasättas, hans agerande på banan kritiseras, hans ställning hos sin arbetsgivare ifrågasättas mm. Han vet att varje rörelse bevakas, varje ord vägs och varje handling ifrågasätts, det har han oförskämt bra betalt för att tåla och underkasta sig. Men att acceptera den typen av påhopp som Anders ger uttryck för är över gränsen för både Schumacher och många konsumenter.
Ansvar för mediet? Olika media vänder sig till olika målgrupper. Det finns ofta målgruppsanalyser och statistik som bevisar påståendet. Forzas målgrupp torde utgöras av: Män, 15-50 år, motorintresserade, överlag bättre kunskaper om motorsport än befolkningen i övrigt och är Internetanvändare. Språkbruket bör anpassas därefter. Det språk som används i den av mig ifrågasatta ”krönikan” lämpar sig bättre i ”kriminaljournalen” eller ett medium vars konsumenter är potentiella medlemmar i T.ex. ”reclaim the streets” , dock inte på ett ”motorsportsite” som vänder sig till den av mig tidigare beskrivna målgruppen. Mediet kan dessutom inte med bibehållen trovärdighet användas som ett vapen i en eventuell personlig vendetta.
Det skall konsumenten tåla? Att beskriva och kritisera en förare, hans teamkamrat och deras förehavanden på och utanför banan i negativa termer, är en rättighet som skribenten / krönikören kan och vid behov skall ta sig. Konsumenten skall tåla att den egna bilden av ”idolen” inte är allenarådande, att det finns människor med andra åsikter, att det finns andra synsätt och att passionen för dessa är så stark att de kommer till uttryck. Vad konsumenten inte skall behöva tåla är att det frossas i invektiv vars enda syfte är att så mycket det bara är möjligt på så litet utrymme som möjligt förnedra en annan människa. Att med cynism fråntaga denne varje uns av människovärdighet. Då har man passerat gränsen och tappat respekten för konsumenten.
Jag skulle kunna skriva en krönika om Anders Fransson.(troligtvis skulle den inte publiceras med hänvisning till irrelevans) Han är som krönikör en ”offentlig person”. Jag skulle kunna gräva djupt i hans garderob och dra fram varje spår av skelett, verkligt eller påhittat, hänga ut dessa till allmän beskådan och med sanningar, halvsanningar och rena spekulationer få honom att framstå som osympatisk. En del av er skulle bli arga, andra glada, några roade och Anders ledsen. Blotta tanken på en sådan ”krönika” ter sig ytterst motbjudande av skäl som jag ovan redovisar. Dock så har jag försökt att så konstruktivt jag kunnat, så gott mitt intellekt tillåtit mig, kritiserat hans ”krönika” med mina referensramar och mitt synsätt på respekt och omdöme. Jag tycker att debatter är viktiga och ofta konstruktiva, det har varit en glädje att få vara en del av denna debatt och jag hoppas vi har många sådana i framtiden. Jag hoppas att Anders (och övriga red medlemmar) har haft lika roligt och varit lika arga som jag samt att vi alla har fått ut något av debatten.
Skulle vara intressant att få veta om en lika målande krönika gällande Janne ”flash” Nilsson, Ekblom, Alx eller någon annan förare Forzas red medlemmar kommer i kontakt med skulle få vara kvar under mer än 30 sekunder?
Vördnadsfullt
ZZ
Gissa?
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Skriv en krönika själv då ZZ, om något ämne som ligger dig varmt om hjärtat. Några idéer och rubrikförslag: "Efter Fisichella: Plantageägarsonen från Colombia - Jean Alesi ver. 3.0" eller kanske "USA:s GP - Nicke Nyfiken och Mannen Med Den Gula Hjälmen åker karusell" eller kanske rentav "F1 säsongen 2006 - Varför det räcker med 2 enbilsteam på gridden".. bara att börja skriva. Tjata lite på redaktörerna så kanske den blir publicerad.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Schumachers bild utåt är en avgrund av tramsande. Han måste ha blivit väldigt förvånad när Rubens körde om honom på Indy, det var ju inte meningen.
Jag tycker hans tveksamma beteende får finna sig i att bli granskat.
Och det skulle vara väldigt kul att få se en fight med Villeneuve, Schumacher och Montoya i likvärdiga bilar. De är bäst.
Jag tycker hans tveksamma beteende får finna sig i att bli granskat.
Och det skulle vara väldigt kul att få se en fight med Villeneuve, Schumacher och Montoya i likvärdiga bilar. De är bäst.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Likvärdiga bilar finns inte i Formel 1 och inte vill jag se dem köra xTCC riktigt än.On 2002-10-04 15:18, El Scorcho wrote:
Och det skulle vara väldigt kul att få se en fight med Villeneuve, Schumacher och Montoya i likvärdiga bilar. De är bäst.
Men du har rätt i sak, det två bästa just nu är ju Ville och Schummi. Skillnaden är ju att Schummi kan utveckla ett stall, det kan inte Ville.
Vore kul om Schummi bestämmde sig för att lämna Ferrari och gå till ett nytt stall i nergång tex Jaguar. Eller han kanske är för gammal för hinna ta ytterligare ett stall till toppen.