Vidare konsekvenser av USA:s GP
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Personligen tror jag att det itne bara blir svårare att marknadsföra F1 i USA efter fiaskot i går. Möjligen kan man konkurrera om samma publik som proffsbrottningen men profilerna som F1 erbjuder är en aning bleka i jämförelse. Vad värre är - Ferrari, Schumacher och Barrichello urholkar sportens marknadsvärde över hela världen. Hur ska yngre förmågor kunna övertyga sina sponsorer om att lägga upp fliset för att finansiera en F1-karriär när alla börjar betrakta sporten som ett skämt, en företeelse som man inte vill associeras med?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jodå pepps, vi riktiga tifosis hade kungligt roligt.
Minns en gång när MIF spöade modo med 10-1 (när båda lagen var i näst högsta serien) när det är ca 25 sek kvar av matchen så gör alla MIF spelare på isen en kullerbytta. Det blev ett himla liv på motståndarnas tränare, men vi i publiken och grabbarna på isen verkade ha hysteriskt kul.
Vore lite kul om: båda Ferraribilarna leder med ca 20-30 sek, stannar ca 5 meter innan mållinjen och inväntar nr 3 bara för att komma igång och vinna med någon sekund.
Då skulle några av er amatörer få hjärnblödning.
Minns en gång när MIF spöade modo med 10-1 (när båda lagen var i näst högsta serien) när det är ca 25 sek kvar av matchen så gör alla MIF spelare på isen en kullerbytta. Det blev ett himla liv på motståndarnas tränare, men vi i publiken och grabbarna på isen verkade ha hysteriskt kul.
Vore lite kul om: båda Ferraribilarna leder med ca 20-30 sek, stannar ca 5 meter innan mållinjen och inväntar nr 3 bara för att komma igång och vinna med någon sekund.
Då skulle några av er amatörer få hjärnblödning.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag skiter fullständigt i vad USA tycker, de tycker så mycket skumt ändå. (Vet ni att man inte får göra det doggystile i vissa stater?)
Däremot gillar jag inte att man förnedrar sporten med sina fixar.
För mig är detta ingen lagsport. Det sitter en förare i varje bil och hans uppgift är att köra så fort han kan. Detta är vår tids gladiatorer och jag vill inte att de skall förknippas med sporter som Wrestling.
Don King har ett team av boxare, hur skulle det se ut om han bestämde vem som skulle vinna varje gång? Att en dök utan att bli träffad i första ronden t.ex?
Däremot gillar jag inte att man förnedrar sporten med sina fixar.
För mig är detta ingen lagsport. Det sitter en förare i varje bil och hans uppgift är att köra så fort han kan. Detta är vår tids gladiatorer och jag vill inte att de skall förknippas med sporter som Wrestling.
Don King har ett team av boxare, hur skulle det se ut om han bestämde vem som skulle vinna varje gång? Att en dök utan att bli träffad i första ronden t.ex?
Lagsport och lagsport?On 2002-10-01 10:28, Jari wrote:
För mig är detta ingen lagsport. Det sitter en förare i varje bil och hans uppgift är att köra så fort han kan
Ferrari heter "Scuderia Ferrari" som betyder "Lag Ferrari"
Har för mig att flera stall har ordet "Team" i sitt namn?
Vad du tycker är inte lika viktigt som vad Luca, Ron, Frank och några till tycker. F1 är, har alltid varit och kommer att förbli en lagsport. Om lagledningen gör bedömningen att en förare skall köra med en viss strategi så är det hans skyldighet att göra det. Du vet allternativet. Med all rätt så har lagledningen till sitt förfogande en del reppresiva instrument. Dessa har namn så som "kontrakt", "lönecheck", "uppsägning" mm. Världen ser inte alltid ut så som man vill att den skall se ut. Så länge förarna gör som "lagledningen" vill att dom skall göra så får dom vara kvar, om inte så . Titta på Vill..., Damon Hill, mfl. Underbart med starka lagledare.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vilket i och för sig är ett ganska dåligt exempel.. det ryktas till exempel om att Tyson efter order från högre instans (läs Don King..) i princip la sig mot Buster Douglas 1990 i Japan, allt för att göra sporten mer intressant igen..On 2002-10-01 10:28, Jari wrote:
Don King har ett team av boxare, hur skulle det se ut om han bestämde vem som skulle vinna varje gång? Att en dök utan att bli träffad i första ronden t.ex?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sanningen var att Buster Douglas var i sitt livs form och Tyson i sitt livs sämsta. Douglas var en mycket bra boxare, klart i absolut världsklass, men bara när han var tränad. Avsaknad av motivation och lathet gjorde att han aldrig fick utväxling för sn talang förrän han råkade möta Tyson vid rätt tillfälle. Eftermälet till den fajten tyder inte på att Tyson lade sig. Kings läger gjorde ju allt för att få domslutet omprövat, misskrediterade domare etc.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Meningarna gick isär ganska rejält om det där. Om jag inte minns helt fel spekulerades det vilt om hur Tyson kunde vara i så extremt jävla dålig form jämfört med föregående matcher (drogad, fullständigt medveted otränad, blahblah) . Jämför den mot Frank Bruno tidigt -89, det var inte samma boxare man såg i ringen. Men visst, Hr.Douglas gjorde en jäkligt bra match utan tvekan.
<conspiracy mode> Dock ska man komma ihåg att intresset (och därmed, hur mycket pengar som var inblandade) för Tysons matcher började komma in i en rejäl svacka när somliga fighter varade i 90-120 sekunder och liknande siffror...</conspiracry mode>
<conspiracy mode> Dock ska man komma ihåg att intresset (och därmed, hur mycket pengar som var inblandade) för Tysons matcher började komma in i en rejäl svacka när somliga fighter varade i 90-120 sekunder och liknande siffror...</conspiracry mode>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är det här ett boxningsforum nu också? Tja iofs, kan man diskutera riggade F1 race kan man väl lika gärna diskutera riggade boxningsmatcher, vad vet jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja, vem vet, med tanke på detta kanske det finns en plats för Don i Ferrari-stallet? Även om de för närvarande klarar av att undvika gentlemannatakter och fair play utan honom...On 2002-10-01 13:57, pUs wrote:
Mjo, blev väl lite off-topic där kanske.. men vad jag ville få fram är att Don King inte är ett särskilt bra exempel på en gentleman eller en vän av fair play.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror du missat nåt fundamentalt ZZ, det är nämligen betydligt viktigare vad publiken tycker än vad stallcheferna tycker. Utan publik - ingen F1, utan Ron, Luca och Frank - fortfarande F1. En som verkar ha fattat det sambandet är Bernie, som nu flaggar för ändringar och även kritiserar Ferrari för sitt beteende. Dessutom vill han ha Ville som stallkompis till Schumi - heja Bernie! Förresten verkar de flesta andra stallchefer också ha fattat galoppen, så Ferraris anhang och några av deras mest förblindade fans verkar stå rätt ensamma i sin uppfattning om att det viktiga är att Ferrariförarna får spexa och ha lite kul.On 2002-10-01 11:10, zz wrote:
Vad du tycker är inte lika viktigt som vad Luca, Ron, Frank och några till tycker.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nja, ett land där den populäraste helgsysselsättningen verkar vara att titta på bingolotto och där höjden av racing är att se nåt knappt dussintal STCC-bilar åka med olika mycket sandsäckar runt en bana kvalificerar kanske också in i samma kategori...On 2002-10-01 11:28, Martin_Granberg wrote:Det ligger mycket i dessa kloka ord...On 2002-10-01 09:45, pUs wrote:
Vi talar alltså om en nation som älskar 'Wrestling', och vars definition på riktig racing är Nascar. Jag ser inte riktigt problematiken..
Ännu en som inte läst mitt inlägg. Trodde att ett kännetecken på hög bildning var "läsförståelse"On 2002-10-01 14:25, AndersF1 wrote:
Jag tror du missat nåt fundamentalt ZZ, det är nämligen betydligt viktigare vad publiken tycker än vad stallcheferna tycker. Utan publik - ingen F1, utan Ron, Luca och Frank - fortfarande F1. En som verkar ha fattat det sambandet är Bernie, som nu flaggar för ändringar och även kritiserar Ferrari för sitt beteende. Dessutom vill han ha Ville som stallkompis till Schumi - heja Bernie! Förresten verkar de flesta andra stallchefer också ha fattat galoppen, så Ferraris anhang och några av deras mest förblindade fans verkar stå rätt ensamma i sin uppfattning om att det viktiga är att Ferrariförarna får spexa och ha lite kul.
Jag tar om det en gång till: "Vad du tycker är inte lika viktigt som vad Luca, Ron, Frank och några till tycker"
Läs nu sakta och ansträng dig. Vad var det jag egentligen skrev?
Du har rätt så tillvida att publiken har stor makt mm mm.
Nu gällde det om F1 var en lagsport?
Är det där disputationsdiplomet jag har en kopia på "fejkat", jag frestas att tro det.
Utan Ferrari inget F1.
"ett land där den populäraste helgsysselsättningen verkar vara att titta på bingolotto och där höjden av racing är att se nåt knappt dussintal STCC-bilar åka med olika mycket sandsäckar runt en bana kvalificerar kanske också in i samma kategori... "
Snälla DrAF1, får jag använda dessa begåvade ord som min signatur?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För nåt eller ett par år sen hade jag hållt med dig om det där. Men nu är jag faktiskt inte lika säker. Jag tror att Ferrari och Schumacher (som nu är så hårt förknippad med Ferrari) med sina uppträdanden i år faktiskt håller på att underminerar sin egen ställning inom F1. Jag menar inte att de dominerar och har en fantastisk bil och organisation. Jag menar det där andra, deras hyckleri över stallorder, deras bristande respekt inför fansen och F1-publiken och sportens historiska anor.On 2002-10-01 18:08, zz wrote:
Utan Ferrari inget F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucky mfl; Ferraris teamledning har, med tanke på hur överlägsna man har varit, tagit en del märkliga beslut under den gågna säsongen, det erkänner jag villigt.. men du kan inte påstå att det "hycklas" kring deras teamorders?
Ferrari är väl trots allt det stall som kör med öppnast kort när det gäller stallorder..oavsett vad som låg bakom skojeriet i söndags. Knappast något oväntat med en ny omkastning av resultatet, inte för mig i alla fall.
Eftersom tongångarna har varit såhär kring Ferrari alltsedan Österrikes GP (och eftersom deras obefintliga sinne för publiken, historien, fair play etc numera betraktas som allmänbildning) så förstår jag inte varför ni låter så överraskade och chockade? Vad hade ni väntat er? Den här sportgrenen "dog" ju som bekant tidigare under året efter fabriceringen i Östterike, enligt somliga självutnämnda talesmän för världens samlade F1-publik.
Hade ni verkligen så höga tankar om Ferrari innan USA att ni blev överraskade, besvikna och överkörda ? Det betvivlar jag, det räcker med att söka runt lite bland forumkommentarerna efter Östterike 2002 för att slå hål på den tesen.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-01 20:09 ]</font>
Ferrari är väl trots allt det stall som kör med öppnast kort när det gäller stallorder..oavsett vad som låg bakom skojeriet i söndags. Knappast något oväntat med en ny omkastning av resultatet, inte för mig i alla fall.
Eftersom tongångarna har varit såhär kring Ferrari alltsedan Österrikes GP (och eftersom deras obefintliga sinne för publiken, historien, fair play etc numera betraktas som allmänbildning) så förstår jag inte varför ni låter så överraskade och chockade? Vad hade ni väntat er? Den här sportgrenen "dog" ju som bekant tidigare under året efter fabriceringen i Östterike, enligt somliga självutnämnda talesmän för världens samlade F1-publik.
Hade ni verkligen så höga tankar om Ferrari innan USA att ni blev överraskade, besvikna och överkörda ? Det betvivlar jag, det räcker med att söka runt lite bland forumkommentarerna efter Östterike 2002 för att slå hål på den tesen.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-01 20:09 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag blev inte överraskad, bara förbannad en gång till.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
pUs:
I början av förra säsongen, alltså innan A1-Ring -01 sa Todt och Rubens att förarna hade lika status och Rubens skulle inte behöva flytta på sig, om han fortfarande hade chans att vinna WDC:n. Så visade sig inte vara fallet. Efter A1 -01 och i början på denna säsong hade Rubens fått försäkringar om att det inte hade och skulle inte ske om Rubens var i ledning. Vad hände i Österrike i år? Är inte det hyckleri om stallorder? Efteråt erkände de att de använder stallorder lite hur som helst, men bara för att Rubens låg sämre till i tabellen. Tja, vad skulle de säga. Är det förresten någon som tror att det omvända skett, om Schumi haft lite otur i början av säsongen och brutit några lopp så Rubens legat först? Ross erkände ju att de kanske sumpat Eddies chans till WDC-titeln -99 genom att tvinga honom att släppa förbi Schumi nån gång under första halvan av säsongen - kommer inte ihåg vilket lopp. Varför det, Eddie var väl inte utan chans då?
I början av förra säsongen, alltså innan A1-Ring -01 sa Todt och Rubens att förarna hade lika status och Rubens skulle inte behöva flytta på sig, om han fortfarande hade chans att vinna WDC:n. Så visade sig inte vara fallet. Efter A1 -01 och i början på denna säsong hade Rubens fått försäkringar om att det inte hade och skulle inte ske om Rubens var i ledning. Vad hände i Österrike i år? Är inte det hyckleri om stallorder? Efteråt erkände de att de använder stallorder lite hur som helst, men bara för att Rubens låg sämre till i tabellen. Tja, vad skulle de säga. Är det förresten någon som tror att det omvända skett, om Schumi haft lite otur i början av säsongen och brutit några lopp så Rubens legat först? Ross erkände ju att de kanske sumpat Eddies chans till WDC-titeln -99 genom att tvinga honom att släppa förbi Schumi nån gång under första halvan av säsongen - kommer inte ihåg vilket lopp. Varför det, Eddie var väl inte utan chans då?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vill tacka dig innan avrättningen.
Jag tolkar min världsbild på mitt sätt, med mina refferensramar mm.
Dock så försöker jag att tolka era inlägg bokstavtroget utan att lägga in egna värderingar som kan färga min bild av ert inlägg.
Jag tycker självfallet att jag i det närmaste är perfekt och felfri i ALLA avseenden.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-01 20:33 ]</font>
Jag tolkar min världsbild på mitt sätt, med mina refferensramar mm.
Dock så försöker jag att tolka era inlägg bokstavtroget utan att lägga in egna värderingar som kan färga min bild av ert inlägg.
Jag tycker självfallet att jag i det närmaste är perfekt och felfri i ALLA avseenden.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-01 20:33 ]</font>
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är ofta som stallchefer säger saker. Craig Pollock sa att BAR skulle vinna sitt första GP, men för den sakens skull trodde väl inte ens du på det, eller blev bestört över hur fel han hade med facit i hand? (fast vad vet jag..) Saker förändras, och ibland kanske det till och med ljugs eller skarvas en smula för att det ska låta bättre.On 2002-10-01 20:15, AndersF1 wrote:
pUs:
I början av förra säsongen, alltså innan A1-Ring -01 sa Todt och Rubens att förarna hade lika status och Rubens skulle inte behöva flytta på sig, om han fortfarande hade chans att vinna WDC:n. Så visade sig inte vara fallet.
Ferrari gjorde nog det som många förväntade sig av dem. Inte i någon som helst positiv bemärkelse, men ändock. Och med tanke på din och många andra domedagsprofeters inställning till det röda stallet borde ni definitivt inte vara förvånade. Sväljer man en officiell kommentar för att använda som slagträ i en debatt ska man svälja alla officiella kommentarer. Det duger inte att plocka lite här och där.Efter A1 -01 och i början på denna säsong hade Rubens fått försäkringar om att det inte hade och skulle inte ske om Rubens var i ledning. Vad hände i Österrike i år? Är inte det hyckleri om stallorder?
Som sagt, officiella uttalanden är bra att ta med en nypa salt ibland. Vi människor skarvar ofta för att hamna i mindre dålig dager. På sätt och vis är det lika kul som tråkigt med Ferraris senaste styrkedemonstration, när man ser det lustigt arroganta i hela genomförandet. Frustrationen är ganska påtaglig på sina håll, synes det mig..Efteråt erkände de att de använder stallorder lite hur som helst, men bara för att Rubens låg sämre till i tabellen. Tja, vad skulle de säga.
Sant, och jag påstår inte heller att Ferraris syn på teamwork är "bra" rakt upp och ner. Ofta går det hem, men man kan skjuta sig själv i foten också. Vilket jag tror man gjorde under 99, Magny-Cours och lite efterklokhet är lika med en förlorad VM-titel för Ferrari och Eddie.Är det förresten någon som tror att det omvända skett, om Schumi haft lite otur i början av säsongen och brutit några lopp så Rubens legat först? Ross erkände ju att de kanske sumpat Eddies chans till WDC-titeln -99 genom att tvinga honom att släppa förbi Schumi nån gång under första halvan av säsongen - kommer inte ihåg vilket lopp. Varför det, Eddie var väl inte utan chans då?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-01 20:50 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
pUs:
Jag har varken sagt att jag är förvånad eller att jag trodde på Todt eller någon annan i team Schumacher, men hyckleri är det lik förbaskat om man säger en sak och sedan gör nåt helt annat, dessutom upprepade ggr. Dessutom tycker jag lite synd om Herr Patetisk som till skillnad ifrån mig verkar ha trott på Todts försäkringar om att de hade samma status.
Jag har varken sagt att jag är förvånad eller att jag trodde på Todt eller någon annan i team Schumacher, men hyckleri är det lik förbaskat om man säger en sak och sedan gör nåt helt annat, dessutom upprepade ggr. Dessutom tycker jag lite synd om Herr Patetisk som till skillnad ifrån mig verkar ha trott på Todts försäkringar om att de hade samma status.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om du nu inte är förvånad, min käre Anders, då finns det säkert andra beskrivningar som är mer passande men desto grövre. Felet är nog trots allt att fel stall vinner & vinner och vinner, skulle jag tro.
Men jag tvivlar på att det, i linje med din signatur, är en särskilt konstruktiv lösning att slänga ut Ferrari från F1. Firma Schumacher/Brawn/Byrne/Todt lär ju inte byta karriär på några år än, och inom något/några år kanske dom återfinns i ett nytt segerrikt stall som blir centrum för din ständiga frustration. F1 hinner dö många gånger fram till dess, och likväl sitter du bänkad framför TV'n...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-01 21:19 ]</font>
Men jag tvivlar på att det, i linje med din signatur, är en särskilt konstruktiv lösning att slänga ut Ferrari från F1. Firma Schumacher/Brawn/Byrne/Todt lär ju inte byta karriär på några år än, och inom något/några år kanske dom återfinns i ett nytt segerrikt stall som blir centrum för din ständiga frustration. F1 hinner dö många gånger fram till dess, och likväl sitter du bänkad framför TV'n...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-10-01 21:19 ]</font>
Jag anser inte att helgens avslutning var speciellt ful eller nedvärderande för sporten. Det var ju inte precis så att stallet beordrade Michael att bjuda igen för Österrike, det har han gjort ett antal gånger redan här på slutet. Däremot säger avslutningen en hel del om Schumacher som empatisk och reko tävlingsförare. Hans gester i bilen och hans sammanbitna min på podiet sa det mesta, men hans presskonferens var bara patetisk.
Jag saknar Häkkinen där...
Jag saknar Häkkinen där...
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tyvärr för dig pUs vet jag nog själv bättre vad jag tycker...On 2002-10-01 21:16, pUs wrote:
Om du nu inte är förvånad, min käre Anders, då finns det säkert andra beskrivningar som är mer passande men desto grövre. Felet är nog trots allt att fel stall vinner & vinner och vinner, skulle jag tro.
Men jag tvivlar på att det, i linje med din signatur, är en särskilt konstruktiv lösning att slänga ut Ferrari från F1. Firma Schumacher/Brawn/Byrne/Todt lär ju inte byta karriär på några år än, och inom något/några år kanske dom återfinns i ett nytt segerrikt stall som blir centrum för din ständiga frustration. F1 hinner dö många gånger fram till dess, och likväl sitter du bänkad framför TV'n...
Visst är det våldsamt tråkigt när samma bil och framförallt förare vinner helg efter helg - jag gillar trots allt racing och inte defilering, men att en bil är mycket bättre än de andra, i det här fallet Ferrari, är ju bara att acceptera. Däremot tycker jag inte att man skall behöva acceptera att de inte får kriga mot varandra inom stallet. Då känns ju hela ideen med ett förarmästerskap helt onödigt och borde självfallet även tas bort. Men sedan har jag inte några som helst positiva känslor för Schumi, gillar inte den typen av idrottsmän som går över lik för att vinna, vilket förstås inte direkt förstärker glädjen. Det går ju faktiskt att vinna ändå, vilket jag tror att även Schumi gjort, utom -94 då. Det finns stora mästare som inte många har nåt emot på sportsliga grunder, som t.ex. Jim Clark. Häkkinen är det väl inte heller så många som upprörs över när det gäller taskig sportslighet.
Angående TV-bänkandet så har jag inte alls sett alla F1-lopp i år och blir det likadant nästa år så blir det nog ännu färre. Brukar ibland ha roligare saker för mig på söndagarna - inte tusan avbryter jag en gokart-körning enbart för att åka hem och titta på Schumis defilering i mål. Däremot brukar jag spela in loppen, så att jag kan titta ifall nåt ovanligt har hänt, eller på ev. strider längre ned i fältet. Måste ju hänga med så att man kan såga de andras åsikter här på forumet.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Från AtlasF1:
Schumacher Made a Mistake, Says Ecclestone
Wednesday October 2nd, 2002
Formula One supremo Bernie Ecclestone has joined the group of people who were unhappy with the United States Grand Prix finish, claiming that World Champion Michael Schumacher made a mistake and should have admitted it.
The German driver dominated the Indianapolis race from start to finish before he slowed down going into the final meters of the final lap in what he claimed was an attempt to achieve a dead heat between himself and teammate Rubens Barrichello, but it was the Brazilian who won the race by a very small margin.
Ecclestone believes Schumacher never intended to allow Barrichello to win and said the five-time champion should have admitted the error after the race.
"What happened in the US was a cock-up between the two drivers," Ecclestone told The Sun newspaper. "I don't think for one minute Michael wanted to hand the win to Rubens but he did want both of them to cross the line almost side by side like they do at Le Mans.
"That's why Michael was shocked to see Rubens go by. The trouble is that Michael is not very streetwise and just confused the issue by trying to explain what happened. What he should have said at the post-race press conference was: 'I don't know if Rubens misjudged things — or he screwed me'.
"He should then let Rubens try to talk his way out of it."
Ecclestone, however, was happy to see the finish of the race caused some controversy and made the headlines after yet another demonstration of superiority of Ferrari, who have won 14 out of 16 races this year.
"At least what happened in the US has got people talking about Formula One — it's stirred things up," he added. "This season has been one-sided but it's not long since McLaren and Williams were taunting Ferrari for not winning the title for 20 years. Things have swung round.
"I hope McLaren and Williams are quicker next season and have the reliability Ferrari enjoys."
----
Och enligt Autosport så fick Jaques Villeneuve sig ett gott skratt.
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=20834&s=5
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-10-02 14:58 ]</font>
Schumacher Made a Mistake, Says Ecclestone
Wednesday October 2nd, 2002
Formula One supremo Bernie Ecclestone has joined the group of people who were unhappy with the United States Grand Prix finish, claiming that World Champion Michael Schumacher made a mistake and should have admitted it.
The German driver dominated the Indianapolis race from start to finish before he slowed down going into the final meters of the final lap in what he claimed was an attempt to achieve a dead heat between himself and teammate Rubens Barrichello, but it was the Brazilian who won the race by a very small margin.
Ecclestone believes Schumacher never intended to allow Barrichello to win and said the five-time champion should have admitted the error after the race.
"What happened in the US was a cock-up between the two drivers," Ecclestone told The Sun newspaper. "I don't think for one minute Michael wanted to hand the win to Rubens but he did want both of them to cross the line almost side by side like they do at Le Mans.
"That's why Michael was shocked to see Rubens go by. The trouble is that Michael is not very streetwise and just confused the issue by trying to explain what happened. What he should have said at the post-race press conference was: 'I don't know if Rubens misjudged things — or he screwed me'.
"He should then let Rubens try to talk his way out of it."
Ecclestone, however, was happy to see the finish of the race caused some controversy and made the headlines after yet another demonstration of superiority of Ferrari, who have won 14 out of 16 races this year.
"At least what happened in the US has got people talking about Formula One — it's stirred things up," he added. "This season has been one-sided but it's not long since McLaren and Williams were taunting Ferrari for not winning the title for 20 years. Things have swung round.
"I hope McLaren and Williams are quicker next season and have the reliability Ferrari enjoys."
----
Och enligt Autosport så fick Jaques Villeneuve sig ett gott skratt.
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=20834&s=5
/Jan
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-10-02 14:58 ]</font>
Scuderia översätts väl helst med team och är nästan synonymt med lag, absolut. Det betyder i det här fallet att man har hela paketet samlat, dvs Motor, chassi, förare, teknisk personal, ingenjörer och stalledning samlat under Lag Ferrari. Kommer detta som ny information för dig? Trodde du att man hade en hel armada av Ferraribilar som åkte runt och skickade en stafettpinne vidare till näste man i laget som körde vidare för att snart byta med näste man?On 2002-10-01 11:10, zz wrote:Lagsport och lagsport?On 2002-10-01 10:28, Jari wrote:
För mig är detta ingen lagsport. Det sitter en förare i varje bil och hans uppgift är att köra så fort han kan
Ferrari heter "Scuderia Ferrari" som betyder "Lag Ferrari"
Har för mig att flera stall har ordet "Team" i sitt namn?
<snip>
Titta på Vill..., Damon Hill, mfl. Underbart med starka lagledare.
Lag Ferrari betyder att alla har fjollrosa skjortor och kämpar för samma mål; Att ge den utvalde gladiatorn bästa möjliga förutsättningar (vapen) att kämpa mot de andra gladiatorerna.
När Gladiatorn väl stiger ut på arenan är det han som slåss, det är hans kamp mot de andra gladiatorerna för i slutet skall där bara finnas en vinnare, inte två. Han kan däremot hjälpa sin lagkamrat att överleva, men han kan ju inte låta honom döda sig själv. Vad de andra skriker på läktarna, oavsett om det är lag Ferrari eller lag McLaren eller Lag Williams spelar ingen roll så länge fler än vinnaren står.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har för mig att ganska många amerikanska topp-friidrottare var med i en klubb som hette Santa Monica Track Club, eller nåt liknande, men de tävlade ju mot varandra ändå i 100-metersfinaler, längdhopp och annat. Likadant brukar det väl vara när det gäller landslag, eller brukar det vara uppgjort i förväg vilka som skall vinna? Menar du att bara för att man är med i ett lag/klubb så skall man inte tävla mot varandra i sporter med individuella mästerskap?On 2002-10-01 11:10, zz wrote:Lagsport och lagsport?On 2002-10-01 10:28, Jari wrote:
För mig är detta ingen lagsport. Det sitter en förare i varje bil och hans uppgift är att köra så fort han kan
Ferrari heter "Scuderia Ferrari" som betyder "Lag Ferrari"
Har för mig att flera stall har ordet "Team" i sitt namn?
Jari, liksom i tex fotboll så är F1 ett lag.
Man har matterialförvaltare, skoputsare, mm mm. Man har försvarare mittfältare och anfallspelare. Man kämpar för sitt lag. Man har en armada av personal för olika funktioner i fotboll liksom F1. Ett fotbollslag består av ca 20 spelare med reserver ett F1 lag av 3-4 med reserver (testförarna medräknade)
Vissa spelare förväntas göra mål andra inte. Vissa är framspelare andra är avslutare. I Manchester United till exempel så är Beckham den stora stjärnan (tror jag) och gör flest mål, får mest uppmärksamhet, mest betalt, är lagkapten mm mm. I ferrari är det Schumacher som tar flest poäng, har bäst betalt får mest uppmärksamhet mm mm. Liksom ett fotbollslag behöver ett F1 lag försvarare (vissa har kallat dom för rullande chickaner) för att annfallaren skall kunna göra mål/ta poäng. Lagledningen (Todt i Ferrari, Fergusson i Manchester United) bestämer strategin och ser till att varje man sköter sin position. Med en fungerande strategi så skulle det som hände williamsstallet inte behöva hända. Det kan jämställas med att spelarna bråkar om vem som skall lägga frisparken medan måtståndarna stjäl bollen. I fotboll skall man inte dribbla med sin medspelare utan passa bollen till honom om han har målchans, I F1 skall man supporta sin teamkompis i hans väg till i första hand WCC och i andra hand WDC, det är precis det MS och RB gör och är framgångsrika med.
Väntar på spänning på din reaktion på redaktionens frivolt i klantighet genom att publicera en kvalitativt tvivelaktig artikel/krönika eller vad ni härnäst tänker kalla det.
_________________
"ett land där den populäraste helgsysselsättningen verkar vara att titta på bingolotto och där höjden av racing är att se nåt knappt dussintal STCC-bilar åka med olika mycket sandsäckar runt en bana kvalificerar kanske också in i samma kategori... "
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-02 15:04 ]</font>
Man har matterialförvaltare, skoputsare, mm mm. Man har försvarare mittfältare och anfallspelare. Man kämpar för sitt lag. Man har en armada av personal för olika funktioner i fotboll liksom F1. Ett fotbollslag består av ca 20 spelare med reserver ett F1 lag av 3-4 med reserver (testförarna medräknade)
Vissa spelare förväntas göra mål andra inte. Vissa är framspelare andra är avslutare. I Manchester United till exempel så är Beckham den stora stjärnan (tror jag) och gör flest mål, får mest uppmärksamhet, mest betalt, är lagkapten mm mm. I ferrari är det Schumacher som tar flest poäng, har bäst betalt får mest uppmärksamhet mm mm. Liksom ett fotbollslag behöver ett F1 lag försvarare (vissa har kallat dom för rullande chickaner) för att annfallaren skall kunna göra mål/ta poäng. Lagledningen (Todt i Ferrari, Fergusson i Manchester United) bestämer strategin och ser till att varje man sköter sin position. Med en fungerande strategi så skulle det som hände williamsstallet inte behöva hända. Det kan jämställas med att spelarna bråkar om vem som skall lägga frisparken medan måtståndarna stjäl bollen. I fotboll skall man inte dribbla med sin medspelare utan passa bollen till honom om han har målchans, I F1 skall man supporta sin teamkompis i hans väg till i första hand WCC och i andra hand WDC, det är precis det MS och RB gör och är framgångsrika med.
Väntar på spänning på din reaktion på redaktionens frivolt i klantighet genom att publicera en kvalitativt tvivelaktig artikel/krönika eller vad ni härnäst tänker kalla det.
_________________
"ett land där den populäraste helgsysselsättningen verkar vara att titta på bingolotto och där höjden av racing är att se nåt knappt dussintal STCC-bilar åka med olika mycket sandsäckar runt en bana kvalificerar kanske också in i samma kategori... "
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-10-02 15:04 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag inbillar mig inte att vi skulle få se några spännande fighter Ferrari-förarna sinsemellan om Ferrari slopade teamorder helt och hållet. Möjligen skulle dom röda bilarna gå sönder lite oftare eftersom dom då skulle köras fullt ända till slutvarvet. Schumacher är helt enkelt för bra för att Barrichello skulle kunna ge honom en rejäl fight i lopp efter lopp. I enstaka lopp skulle Rubens kunna utmana och kanske vinna någongång.
Om vi hoppar tillbaka några år i tiden till 1997-2000, hur ofta såg vi spännande fighter mellan Williams eller McLaren-förare? 1997 var Frentzen sällan i närheten av Villeneuve. 1998 tog inte David Coulthard en endaste poäng av Häkkinen när båda gick i mål. 1999 bestod fighterna mellan McLaren-förarna av pinsamheter som A1-ring och Spa. I några fall säsongen 2000 låg McLaren-förarna Coulthard och Häkkinen etta och tvåa i slutet på loppen (exempelvis Silverstone och A1-ring) , men då kom sedvanliga "hold station" order, så någon fight mellan stallkamraterna blev det aldrig tal om.
Om vi hoppar tillbaka några år i tiden till 1997-2000, hur ofta såg vi spännande fighter mellan Williams eller McLaren-förare? 1997 var Frentzen sällan i närheten av Villeneuve. 1998 tog inte David Coulthard en endaste poäng av Häkkinen när båda gick i mål. 1999 bestod fighterna mellan McLaren-förarna av pinsamheter som A1-ring och Spa. I några fall säsongen 2000 låg McLaren-förarna Coulthard och Häkkinen etta och tvåa i slutet på loppen (exempelvis Silverstone och A1-ring) , men då kom sedvanliga "hold station" order, så någon fight mellan stallkamraterna blev det aldrig tal om.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller inte med där zz. Ferrari vill först och främst vinna WDC vilket deras satsning på Schumacher visar med all önskvärd tydlighet.On 2002-10-02 15:01, zz wrote:
I F1 skall man supporta sin teamkompis i hans väg till i första hand WCC och i andra hand WDC, det är precis det MS och RB gör och är framgångsrika med.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Koras det individuella VM-guld för spelare i fotboll?On 2002-10-02 15:01, zz wrote:
Jari, liksom i tex fotboll så är F1 ett lag.
Om WCC skulle vara det viktiga för Ferrari skulle de knappast ha tvingat Rubens att släppa förbi Schumi - det vann de ju inga WCC-poäng på (eller PR-poäng för den delen).
Lemon:
Nej, jag tror inte heller att Rubens skulle slå Schumi över en säsong, men i enstaka lopp, speciellt med tanke på Schumis problem med Rubens i vissa kval. Det skulle ju iallafall öka spänningen något. Men det bästa vore förstås om han fick en bättre och psykiskt hårdare stallkompis och på lika villkor. Ville tror jag vore utmärkt i den rollen. Det är väl lite oklart om han är den snabbaste, men till skillnad ifrån Button, Trulli, Fisi och andra möjliga kandidater tror jag han bäst skulle klara det mentalt. Jag får väl hoppas att Bernie köper skiten och gör slag i saken, men jag misstänker att Schumi nog skulle sluta då - han vill säkert inte ha någon med den kalibern som stallkompis.
_________________
/Anders
Snygg kepsjävel, zz!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-10-02 17:37 ]</font>
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Med lika förutsättningar tror jag faktiskt inte att det skulle skilja mycket mellan de båda. Rubens snabbhet har överraskat den här säsongen och Michael framstår inte längre som "outstanding".On 2002-10-02 17:36, AndersF1 wrote:
jag tror inte heller att Rubens skulle slå Schumi över en säsong, men i enstaka lopp, speciellt med tanke på Schumis problem med Rubens i vissa kval.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm