Har Ferrari sabbat F1s möjligheter i USA?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Autosport ställer just den frågan.
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=20810&s=5
Det är en "poll" - gå in och rösta vetja.
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

För övrigt skulle jag vilja tillägga att Bernie Ecclestones tidigare önskan om att köpa Ferrari verkligen är önskvärt som situationen för F1 i USA ser ut just nu. Om Ferrari med sitt agerande och sin dominans skulle sabotera Ecclestones expansionsplaner i den nya världen så återstår ju bara ett uppköp och anpassning av strategierna efter detta.
pUs

Inlägg av pUs »

Det tror jag knappast, jänkarna gillar ju tät racing och jämna målgångar. Kan väl inte bli mkt jämnare än igår.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Är det ironi det där, pUs?
pUs

Inlägg av pUs »

Tja Anfran.. vad tror du? :smile:
pUs

Inlägg av pUs »

Fast å andra sidan har jag inga höga tankar om jänkarnas syn på underhållning.. så jag vet faktiskt inte om det där var ironiskt eller ej. Någon annan kan få avgöra den detaljen..
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja du, man vet aldrig med dig. Ibland kan du vräka ur dig det mesta för att försvara en viss tysk. :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ibland!!?? :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs

Inlägg av pUs »

Bah, jag vet inte vad han höll på med igår. Men det var definitivt inget planerat i alla fall. All logik säger att det inte går att orkestrera en så tight målgång i en viss bestämd förares favör. Förhoppningsvis är konkurrensen hårdare nästa år, då finns det ingen möjlighet att fisköra Ferraribilarna den sista tredjedelen av loppet, eller göra liknande uppvisningar precis innan mållinjen.

Nåt säger mig att det kanske är en bidragande faktor till deras grymma tillförlitlighet, när såg vi sist MS eller RB hålla fullt tempo genom ett helt race?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-09-30 16:08 ]</font>
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det är inte Ferraris fel att de är dominanta. Är det någon som påstår det? De som ska skämmas är framför allt Mclaren och Williams.

Vad ammerikanerna tycker om racing kan kvitta för mig. De skulle aldrig förstå sig på Formel 1 eller någon annan racing där det inte kommer ut en pacecar var tredje varv för att trycka ihop fältet.

Nästa gång tycker jag att Ferrari ska backa bägge sina bilar i mål, det har nog aldrig hänt tidigare.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

DEt är ingen som påstått att det är Ferraris "fel" att de är dominanta. Det är däremot Ferraris ansvar att de förlöjligar sporten och hånar publiken med sådana här uppträdanden.

Kan inte Ferrari lotta vilka av deras förare som vinan nästa gång, redan innan fria träningarna? Det har inte heller hänt förut. :down:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nu när Ferrari redan har vunnit allt som de kunnat föreställa sig och de är på sådant _fantastiskt_ skoj och underhållningshumör så kan de stoppa Jean Todt och Ross Brawn i Michael respektive Rubens bil i det avslutande loppet i Suzuka. Gärna med lösnäsor och lite roliga gubbar på liveryt och hjälmarna så det blir en alladeles extra skojig avslutning på denna underbara säsong. Det har vi ju verkligen förtjänat vi som följt F1 troget i alla dessa år. Jag ser fram emot att kliva upp i ottan och dekorera mig med skojsiga attribut och harskramla eller biltuta och kommer se till att vara riktigt crazy.

*NOT*
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Tror inte det var Ferrari som bestämde åt, kan mycket väl ha varit Schumis egna påhitt för att göra det lite extra festligt....:???:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Vore väl kul om testförarna fick prova på ett race? :crazy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Dessa lustigkurrar i de röda kläderna kan ju pröva någon annan variant på Suzuka. Vad sägs t.ex om:

- Stanna innan mållinjen, hoppa ur och knuffa bilarna över mållinjen

- Stanna innan mållinjen, hoppa ur och byta bil med varandra innan de går i mål.

- Ta av säkerhetsbältet och köra de sista metrarna styrandes med fötterna

- Göra en 180 gradare, och backa i mål med händerna i vädret och långfingret utsträckt.

- Stanna innan mållinjen, hoppa ur och moona publiken innan de knuffar bilarna över mål.

Givetvis avslutas vilken som helst av dessa manövrar med Rubens regndans på podiet, de stora fåniga leendet innan Schumacher tar vid och ljuger och samtidigt påpekar att han är ärlig på den efterföljande presskonferensen.

Ni Skummifans och Ferrari fans kan väl ordna en omröstning i hur ni vill att de ska bära sig åt nästa gång.

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-09-30 17:06 ]</font>
pUs

Inlägg av pUs »

Seså, Lucky, tänk på att det är din favoritsport du talar om. Jag ställer samma fråga till dig som till Tärnström i en annan topic; hur hade du ställt dig till hela arrangemanget om det istället blivit Michael som vunnit med en hundradel?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag hade ställt mig exakt likadant oavsett vem av dem som blivit förklarad vinnare. Jag skiter i vem som släppte förbi vem. Jag förstår faktiskt inte varför du ställer den frågan. Det var ett fjantigt, omoget och töntigt påhitt av Schumacher eller Barrichello eller vem det nu var av de två. Särskilt efter A1 i år var det inte särskilt genomtänkt och det var precis sådant här F1 inte behöver idag, särskilt inte i USA. Det finns bara inget skäl till att göra det, det var så jäkla korkat och onödigt och anser jag föraktfullt mot publiken. Varför kunde de inte bara ha kört i mål, och visa upp Ferraris suveränitet för tillfället istället för att fjanta sig på det här sättet?

Vad jag inte förstår är varför man överhuvudtaget ska försvara det?

Kepsjäveln passar dig fint, zz!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-09-30 17:15 ]</font>
pUs

Inlägg av pUs »

Jag tycker självfallet att målgången igår sög ganska rejält, men jag tror för den sakens skull inte för fem öre på dom skojfriska bortförklaringarna på presskonferensen.

Jag tror aldrig att det var meningen att Rubens skulle vinna loppet överhuvudtaget, i själva verket tror jag mer på att man ville paradera förbi Ferraris pitwall så nära varandra man kunde, men att Rubens uppfattade Michaels plötsligt onormalt långsamma tempo som ett litet plåster på såren från Österrike. Därför, Lucky, är frågan jag ställde ganska relevant - ur mitt eget lilla konspirationsperspektiv.

Visst spekulerar jag vilt, men jag tror som sagt inte på honestly-utsagorna från presskonferensen. Jag hade väntat mig ett tyngre batteri av ursäkter.

Och - jag försvarar ingenting. Hela scenariot var så urbota dumt att det inte finns något att försvara. Att målgången var bedrövlig utgår jag ifrån att alla är överens om. Jag spekulerar lite kring varför den överhuvudtaget inträffade.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-09-30 17:20 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JAg tror inte heller för fem öre att Schumacher verkligen menade att släppa förbi Rubens. Exakt vad han trodde att han skulle göra vet jag inte. Om det stämmer som han sa att han kanske ville ta rekordet för den jämnaste målgången eller om det var något annat skäl vet jag inte. Men det är tar inte bort det faktum att de gjorde en idiotgrej igår, och det var inte särskilt intelligent med tanke på vad som har snurrat kring det här stallet och den där mannen på sistone ... Om det bara drabbar dem, fine. Men nu drabbar det F1 också och därför är jag upprörd över det.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ställer frågan i den andra tråden: Varför kunde inte MS kommunicera sin plan att gå i mål i bredd (med MS som vinnare) till Rubens via stallet om det var det som var syftet med manövern?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
pUs

Inlägg av pUs »

Lucky; Tja, men en snygg målgång med bilarna nästan intill varandra med Michael som etta hade du nog knappast klandrat i det fall den hade ägt rum, inte sant? :smile:

Tärnström; Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Men det känns kanske inte som något man behöver planera, när den uttalade ordern är "hold station", vilken i alla fall Todt uttryckte var ett faktum redan innan andra depåstoppet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-09-30 17:26 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ljuget fortsätter. Nu är det Todt som yrar. Tror dessa nötter att vi ska svälja den förklaringen? Ännu en gång - om syftet var att gå i mål i bredd, varför informerades inte Rubens? Det kräver samverkan mellan förarna för att det ska lyckas eller trodde MS att han skulle kunna klara det på telepatisk väg?

"Todt said that the outcome was not what Schumacher was looking for and said it was not done on purpose - because he was actually trying for a dead heat finish. "

Tärnström

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Därför att det var Schumis eget påhitt som Todt inte var medverkande i. Schumi frågade väl om han fick släppa Rubens och Todt sade nej. Så då försökte han fixa oavgjort för att ge tillbaka till Rubens utan att inte lyda Todt. Det var dömt att misslyckas.
pUs

Inlägg av pUs »

Hm, ganska osmart uttalande. Todt bör rimligtvis veta lika bra som jag att det är ganska kört att få till ett "dött" heat med dagens teknologi..tiden mäts inte direkt av funktionärer med mekaniska stoppur.
pUs

Inlägg av pUs »

Äh, jag står fast vid min spekulation i väntan på nästa uttalande från RB/MS/JT. Nu ska jag hem, hej.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jaha, då kan han ju ta och säga det i stället för att slingra in sig i en massa halvlögner som skadar sporten ännu mer. Ett sånt jävla trams var det länge sedan jag hade maken att bevittna. Schumacher borde fan i mig få körförbud. Likaså hans medtramsande fåntratt Rubens.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Snart är Todt och Schumacher ialla fall borta som tur är

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Resultatet av Autosports poll är klart och 68% anser att agerandet skadat F1s möjligheter i USA.
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=20818&s=5
/Jan
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-09-30 18:28, LuckyStrike1 wrote:
Snart är Todt och Schumacher ialla fall borta som tur är
Har du någon säker källa till det påståendet. Eller antar du att dom lägger av när deras nuvarande kontrakt går ut 2004?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag antar att de inte håller på så många år till, och det är skönt.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Lucy
Varför lägga av nu när de har så roligt?
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Tärnström med flera:
Jag tror inte på en stavelse om det där att ni anser att Ferrari skadat sporten. Antagligen handlar det helt enkelt om att ni inte gillar Ferrari (och speciellt Schumi), och därmed försöker hitta alla anledningar att klaga på dom.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

k.k: Jorå, publiken uppskattade verkligen Ferrari på t.ex A1 och nu senast på Indy. Verklig uppskattning.

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-30 16:06, pUs wrote:
Förhoppningsvis är konkurrensen hårdare nästa år, då finns det ingen möjlighet att fisköra Ferraribilarna den sista tredjedelen av loppet, eller göra liknande uppvisningar precis innan mållinjen.
Konkurrensen 98 och 99 var hårdare men då hade man andra sätt att göra samma saker på. Irvine kunde ligga och fisåka medan Schumi seglade iväg och skulle Irvine ha nefunnit sig framför så utvecklade han bromsproblem med tio varv kvar och Schumi lyckades precis innan målgång gå förbi och finna. :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jari det du beskriver kallar jag lysande racingtaktik.
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-09-30 22:09, Jari wrote:
Konkurrensen 98 och 99 var hårdare men då hade man andra sätt att göra samma saker på. Irvine kunde ligga och fisåka medan Schumi seglade iväg och skulle Irvine ha nefunnit sig framför så utvecklade han bromsproblem med tio varv kvar och Schumi lyckades precis innan målgång gå förbi och finna. :crazy:
Du drar upp gamla hemska minnen nu, känner jag.. låt oss koncentrera oss på gårdagens race istället.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var inget race igår.

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-09-30 17:02, LuckyStrike1 wrote:
Ni Skummifans och Ferrari fans kan väl ordna en omröstning i hur ni vill att de ska bära sig åt nästa gång.
Jag röstar för att de ska varva alla andra (om det blir för lätt med ett varv så ta två då) Det här kommer ge mycket racing och de kommer få köra med fullfart hela loppet. Låter väl bra.

Eller de kan köpa upp Arrows och byta ut en av deras bilar mot en Ferrari och få ett helt rött podium.
Zetor

Inlägg av Zetor »

Inlägg på F1 tjat på TV4
Barrichello började sesongen oväntat klent med en massa brutna lopp, men efter att Schummis vm-titel blev klar så måste han ha fått tips från coachen(Schummi) då han nu också kommer i mål och på pallen i varje lopp.
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-09-30 23:52, LuckyStrike1 wrote:
Det var inget race igår.
Ärligt talat Lucky, nu gnäller du mest. Jag tyckte det var ett hyfsat spännande lopp, bortsett från defileringen längst fram. Om dessutom Schumacher Junior inverterade sig på något sätt (dvs körde agressivt & hårt mot alla konkurrenter utom sin teamkompis, istället för tvärtom som idag), så skulle racingen bli ännu bättre.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää pUs, jag ironiserar bara. Hoppas de backar i mål i Japan. Låt killarna ha skoj.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker inte att 7 sekunder efter efter ett helt lopp är så dåligt, med tanke på att han sparade motor de sista 20+ varven.
Ferrari gör inte sporten någon tjänst genom sina klantiga avslut. Kör racing istället anser jag. Att de [Ferrari]är överlägsna lyfter fram problem på ytan som flera av oss andra sett sedan länge och därför är det på gott och ont att kritiken kommer även om den ibland till och med går till överdrift.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-01 10:24, Jari wrote:
Jag tycker inte att 7 sekunder efter efter ett helt lopp är så dåligt, med tanke på att han sparade motor de sista 20+ varven.
SPARADE PÅ MOTORN???

Enligt LS1 så går motorn inte att köra sönder. Den är byggd för att hålla för allt som föraren kan tänkas företa sig i sittbrunnen under ett race. Varför inte köra "flat out" ??

Det var samma sak med kärnkraftverket i Harrisburg. Det gick inte sönder eftersom det var liksom en F1 motor byggd för att inte kunna gå sönder. Det är bara en illusion. Alla Kimis motorhaverier är bara en synvilla, dom kan ju inte köras sönder. Fantastiska motorer dom har i F1. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är du mer förvirrad än på länge. Dags för en matkväll?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror att zz menar att en förare med rika föräldrar kan köra sönder ett kärnkraftverk, typ.