Platser SPA

Kungaklassen av motorsport...
Jonas

Inlägg av Jonas »

Hej.
Vi är några stycken som planerar att åka till SPA i år och jag undrar om någon har erfarenhet, tips mm. Är det någon som har erfarenhet av silver3,4,6 eller 8 läktare?
Tacksam för alla synpunkter.
/Jonas
Bugge

Inlägg av Bugge »

Du ska allt ha guld där eftersom det är få varv du får se (46 tror jag) och eftersom banan är så kuperad så ser du inte mycket mer än där du sitter. Eau Rouge är "the place to be" helt klart men det borde vara fullt vid denna tid på året.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Sitt någonstans där det finns storbildsskärm.

Själv satt jag vid Pouhon 98. Kanske den tråkigaste kurvan på hela banan, men dom hade skärm. Vid träningarna befann jag mig på andra ställen på banan. Jag gillade Kemel-rakan och Bus stop bäst.
Hannu

Inlägg av Hannu »

1:sta dagen var vi vid Eau Rouge, kul att se den branta väggen :grin:

2:a dagen var vi uppe bland bergen (och höll på att gå vilse) *hehe* Vi var vid den platsen där MS körde in i DC.

Race dagen satt vi vid Bus-stop. Vet inte om det var så hipt men vi kommer i alla fall aldrig att åka dit igen. En del kul grejer händå då men man ser inte så mycket.

Har varit på Silverstone också och där är det roligare att vara.
Inte lika jobbigt att ta sig runt banan och sitter man i sista svängen där så ser man mycket bra.
Lowe

Inlägg av Lowe »

Jag var på SPA i fjol, Mycke folk knepigt att hitta dit banan ligger inte precis centralt. Vi satt på silver 8 Stavelot. Man såg bilarna komma ur skogen. göra en ganska skarp vänster sväng
sen kommer en raka på ca 300 m där bilarna får upp en fart av ca 300 km i h för att sedan göra 2 nerväxligar (alla utom [Schumacher] förstås som bara släppte lite på gasen hans bil var överlägsen) och ett lätt tryck på bromsen för att sedan försvinna i en högerböj. Du kommer se bilarna i ca 3-4 sek. Fördelen med att sitta där är att du kommer ha tillgång till 2 videoskärmar utsändningen är densamma som du kan se på canal digital. Har du silver biljett kan du även gå runt banan och t ex ställa dig för att se bilarna komma upp genom euo Rouge helt fantastiskt man kan inte tro att det är möjligt. Vi bodde på en Camping challes en buss hämtade oss varje morgon. Jag kommer antagligen inte att åka dit igen Belgarna är inte speciellt trevliga och vädret är piss. Men det är en klassiker värd att se.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Spa är klassisk mark så dit bör man åka åtminstone en gång. I övrigt håller jag i stort sett med övriga inlägg. Kan inte minnas att belgarna var otrevliga, men dom pratade inte engelska i alla fall. Det var något läte. Någon sa att det var franska, men det vetefan. Vi bodde i alla fall på hotell i Holland. Där pratar dom bl.a engelska.

Vädret var piss som sagt, men det visste man innan man skulle dit och hade förberett sig med regnställ och hela baletten. Banan ligger i en ravin oxå, så när det regnar blir hela stället en gigantisk lervälling.

Käket på banan är anpassat efter tyskarna som är i majoritet där när det är gp. Maten är korv med andra ord :tong: Men det fanns belgisk käk oxå. ost eller skink-baguette eller pommes frites med majonäs. La sauce eller nått sa snubben i pommes frites-ståndet, men jag tyckte det smakade majonäs.

Men som sagt, bara att få se Maestro komma farandes ur Raidillon i 300 blås gör resan värt besväret tycker jag.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez