Tommi och andra har visat ett intresse för min produkt Purple Ice.
Först skall jag bara förklara för er andra vad denna produkt gör:
Man slår Purple Ice i kylsystemet och produkten behandlar sedan vattnet på ett sådant sätt att det avger mer värme i kylaren, man brukar säga att vattnet blir våtare.
Man kan också säga att den tar ner ytspänningen (inte riktigt sant) eftersom vad Purple Ice gör är att det hjälper vattnet att tränga bättre ut i alla porer i kylaren.
Ni kan läsa mer om produkten här:
Där har vi gått ut och sagt att om man kör en blandning med enbart Purple Ice och vatten jämfört med en glykol/vattenblandning så får man en temperatursänkning på närmare 15 grader Celcius.
Nu har detta testats på fältet av en svensk rallycrossåkare (som jag inte känner personligen).
Han har aldrig haft några problem med överhettade motorer förrän han lånade ut en av sina bilar till en norsk konkurrent på den norska EM-deltävlingen.
Norrmannen har en mer brutal körstil jämfört med vår anonyma vän och han fick genast problem med överhettning.
En annan norrman som kör i en lägre klass rekommenderade Purple Ice och vår svenska vän kontaktade mig och beställde en omgång med Purple Ice till nästa tävling.
Som den mästare han är så slog han inte bara på medlet utan vidare, nej här går allt vetenskapligt tillväga.
Så när det var dags för SM-tävling på Kinnekulle så skulle Purple Ice få visa färgen.
Först kördes två heat med glykol/vatten i kylaren. vid båda heaten kom motorn upp i en tempratur på 120 grader.
Sedan tömdes kylsystemet (20 liter) och enbart vatten och rekommenderad mängd Purple Ice slogs på.
Resultat: Motorn har sedan dess aldrig varit varmare än 87 grader!!!!
Detta ger en väsentlig effektökning jämfört med att köra motorn på 120 grader.
Föraren (som jag inte vet om jag får namnge) vann sin hemmatävling för första gången på många år!!
Behöver jag tillägga att han är otroligt nöjd?
Purple Ice kostar 345:- (upp till 15 liters kylsystem).
Nu vet ni att Royal Purples produkter håller vad de lovar!
Purple Ice
-