Sarah Fisher testar McLaren

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Hon ska visst köra bilen i uppvisningssyfte i samband med Indy gp.
Känns lite fånigt, hon har ju öst sitt förakt för serier som kör på andra banor än ovaler. Ovalracing är den äkta racingen. Något annat vill hon inte köra. Men vem vet, detta kan kanske få henne att öppna ögonen. Hon är ju från Indianapolis, så hennes uppväxt kan ju ha färgat hennes åsikter. :grin:

Skulle vara kul att se vad hon kan göra i ett hyggligt stall i F3000 eller CART.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hon har väl mest lovprisat IRL och sagt att det är där hon vill köra även i framtiden. Inte så konstigt att säga så kanske.
Hmm, vore fint om hon satte reservbilen i muren inför alla åskådare och massmedia... Det är ju lite mer power än vad hon är van, men jag antar att det inte är något rekordförsök... Det verkar vara väldigt uppmärksammat i USA och även i annan F1-press, så det lär inte gå omärkt förbi om hon kraschar. Bernie har förresten ett finger med i spelet - han verkar veta vad som ger uppmärksamhet... Vore kul om det väckte någon amerikan att upptäcka F1.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Förutom det här så verkar PR-apparaten vara i full gång för att få uppmärksamhet till USGP. Här är ett stycke propaganda om att man skall gå och se ett stycke historia fr[n framtida och samtida legendarer under sin höjdpunkt, nåt att berätta för barnbarnen alltså: http://my.brickyard.com/usgp/press/stor ... ory_id=472
Värsta skummiloversmörjan... :wink:

Sedan dyker en och annan artikel upp om gamla legender som kört både F1 och Indy/CART och varit väldigt populära i USA. Här är en ganska bra av Roebuck om Emerson Fittipaldi: http://my.brickyard.com/usgp/press/stor ... ory_id=554

Den här var lite kul, om en annan mästare i de båda serierna(Mansell):
“Earlier in the race,” Fittipaldi said, “I ran about 150 miles behind Nigel. It was the first time he’d been at Indianapolis, and he was doing unbelievable things, but I wasn’t surprised when he eventually hit the wall. I kept getting on the radio, and saying to my guys, ‘He’s going to crash, he’s going to crash!’ He seemed to be on opposite lock half the time – Ayrton (Senna), who had raced against him so much in F1, had warned me what to expect, actually!”

Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Enligt Niki Lauda kan ju t.o.m en apa köra så varför inte? :crazy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fast å andra sidan klarade Niki Lauda själv inte av det särskilt vidare när han testade Jaguars bil :grin:

Sarah Fisher får nog puttra runt några varv i bilen innan de vinkar in henne och avslutar en dags avklarat publicitetsarbete. Blir intressant att se exakt hur gammal bilen är som hon får köra ... lär ju inte vara senaste versionen direkt, frågan är om det ens är årets bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är Kimis och DC:s reservbil, så helt ny alltså:
"Sarah will be driving the spare West McLaren Mercedes MP4-17 Formula One car, which the team brings to every race as an additional car for either of their regular drivers David Coulthard and Kimi Raikkonen."

Zetor

Inlägg av Zetor »

Varför så nervärdeingar i era kommentarer?
F1 behöver all positiv publicitet det kan få!
Har för mig att många tjejer kör mycket bättre i
dragracing än killar!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo men många kör mycket bättre än Sarah Fisher :wink:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fredo

Inlägg av Fredo »

On 2002-09-20 06:57, Zetor wrote:
dragracing än killar!
Det är nog uttrycket "Drag Queen" du tänker på, men det är något helt annat...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Utan att ta till ord som konspiration eller "hidden agenda" sa kanns det lite mer an val tydligt att IRL och F1s gemensamma fiende ar CART och allt gors for att flytta uppmarksamheten fran CART och ta poanger, om an billiga, for att bereda plats for F1 i USA och IRL internationellt. Bastarden CART som provar hur bilarna och forare haller pa olika typer av banor skulle tillintetgoras? Man skulle vilja hort hur diskussioner fordes mellan Tony George och Bernie Ecclestone innan overenskommelsen om att F1 fick kora pa Indy, garna vid middagsbordet efter ett par vinpavor eller fler :wink:
/Jan - utan nordiska karaktarer pa tangentbordet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

En bra analys där, Jajo!

Vore kul om det kunde komma fram lite fler tjejer inom banracingen. Det behövs.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Tack,
apropa kvinnor i F1.
Irlandska Sarah Kavanagh har ju harvat i Formula Boss ett tag och haft ambitioner om F3000. Hur gar det for henne? Henne skulle jag vilja se lite mer av. Eller vad sager ni? :smile: http://www.sarahkavanagh.com/
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-09-20 11:56 ]</font>
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det är ett viktigt steg för F1 och även motorsport i stort att det kommer fram mer lovande kvinnor. Sen får vi hoppas att de är minst lika duktiga som killarna annars blir det en negativ effekt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tycker det är mycket viktigare att det kommer fram bra förare, än vad de har för kön.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är viktigt med fler kvinnliga racerförare för att öka intresset för racing bland tjejer. Ur den rent sportsliga aspekten så har däremot könet ingen som helst betydelse.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Men du mate kanske halla med om att om en duktig kvinnlig forare slapps fram, inte for att hon ar kvinna utan for att hon ar en bra forare sa ar det lattare for andra kvinnor som ar duktiga att komma fram i all racing. Pa sa satt kanske vi skulle kunna slippa en del ruttna pay-drivers. Jag menar att da racing och F1 i synnerhet ar bade sport och business sa skulle reklamvardet av en forare som ar kvinnlig locka sponsorer som hittills hallit sig borta. Det vore val trevlig med en Christian Dior-sponsrad bil full med rosor och guldbokstaver :wink:
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-09-20 12:38 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag såg att den här nyheten uppmärksammats både på STV:s text-TV och i t.ex. DN, förutom huvuddelen av världens alla F1-siter. Så skall en PR-slipsten dras, imponerande...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad babblar alla om, det finns ju massor av tjejer i F1. Har ni aldrig sett depårakan innan start, va=
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bläh! Hoppas hon sätter bilen i muren!

Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-09-21 11:49, LuckyStrike1 wrote:
Men vad skall då Kimi köra med efter att han har styrt in i Sato eller någon annan under kvalet? :razz:
Zetor

Inlägg av Zetor »

On 2002-09-21 14:04, Marsupilami wrote:
Men vad skall då Kimi köra med efter att han har styrt in i Sato eller någon annan under kvalet? :razz:
Juniorer åker väl trampbil!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-21 14:04, Marsupilami wrote:
De säger att han lär sig snabbt så vi kanske slipper sånt i framtiden...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker hon skall vara med. Tjejer kör bättre än höns!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Påminner mig om den dagen då jag sprang förbi Aftonbladets löpsedel och blandade ihop två rubriker till en - "Nu är det bevisat - tjejer är som höns!". Det lustiga var att det tog en bra stund innan jag ens reflekterade över att något var fel.

Tärnström

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vadå fel ???????
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Inte i sakinnehållet, men i min tolkning av rubriken.

Skämt åsido, fram för mer tjejer inom motorsporten. Det behövs. INte minst för att våra fruar ska börja titta så att man slipper hitta på en massa ursäkter så fort man vill kolla.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Höns är dock bättre på att lägga ägg.

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Skämt åsido, fram för mer tjejer inom motorsporten. Det behövs. INte minst för att våra fruar ska börja titta så att man slipper hitta på en massa ursäkter så fort man vill kolla.

Tärnström
Min förra kärring håller på Ferrari och jag håller mig till något Brittiskt stall sedan Lotus kastade in handduken. Hur tror ni det gick? :smile:
Lugn, bara lugn, jag håller med dig Tärnström.
/Jan
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

On 2002-09-20 06:57, Zetor wrote:
Varför så nervärdeingar i era kommentarer?
F1 behöver all positiv publicitet det kan få!
dragracing än killar!
Vad kan det bero på???
Kanske att en 18-årig blondin får ihop en större sponsorpott än en 36-årig hårdrockare :smash:
Det har inget med prestation att göra! :cplain:

Samma 18-åring blir dessutom skjutsad till banan, presenterad för bilen och gör inget annat än att köra bilen och smila för kamerorna.
36-åringen däremot får köra sin teamtransport till banan, lasta av/rigga, besikta serva och reparera bilen samt hålla reda på tider och annat själv.

Ändå så kör inte tjejerna bättre än killarna, de har oftast bara bättre material (undantag finns naturligtvis).

Så det så!!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

G-Town, inte fan har tjejer lättare att hitta sponsring än killar. Vilka är det som tittar på motorsport? Killar! Vilken målgrupp har sponsorerna? Killar! Vart har alla talangfulla tjejer som har kört kart tagit vägen?

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-09-23 22:27, G-town wrote:
Ändå så kör inte tjejerna bättre än killarna, de har oftast bara bättre material (undantag finns naturligtvis).
Är det sånt här som kallas dåliga ursäkter...

Undrar om inte jag såg den 18-åring som herrn syftar på i nåt TV-program nyligen. Kanske "i afton Lantz"?

Hur stor betydelse har egentligen föraren i dragracingen?

Det är väl generellt lite tråkigt när rena paydrivers går före talang, speciellt där de fått sponsring p.g.a. nationalitet eller att pappa betalar, men att någon själv lyckats släpa ihop sponsorpengar och är en bra sponsorrepresentant tycker jag bara är att acceptera och det hör liksom till motorsporten. Inte ens i F1 är det enbart körningen som gäller. Är man en trevlig och världsvan människa som kan föra sig så kommer det alltid att gå bättre än om man är en tyst inåtvänd citron som knappt svarar på tilltal, allt annat lika.

När det gäller tjejer i gokart så är de ju procentuellt rätt få, men däremot tycker jag det finns och har funnits ganska många väldigt bra. Men de verkar ha svårare att komma vidare relativt killarna. Undrar vad det beror på? Ovillighet att själva satsa vidare eller stockkonservativt gubbvälde som styr?

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

On 2002-09-23 22:32, JTarnstrom wrote:
G-Town, inte fan har tjejer lättare att hitta sponsring än killar. Vilka är det som tittar på motorsport? Killar! Vilken målgrupp har sponsorerna? Killar! Vart har alla talangfulla tjejer som har kört kart tagit vägen?

Tärnström
De kör Top Fuel :roll:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Sen så är jag inte den som är avundsjuk på någon som har lyckats bra med sina sponsorer, tvärtom.
För varje stor sponsor som någon (annan) drar in till sporten så höjs intresset och exponeringen av sporten i media rent generellt.

Jag svarade bara på någons inlägg om att tjejerna spöar killarna i dragracing, vilket både är rätt och fel.

Dragracingen har sedan några år en juniorklass, om man har kört den i några år så får man köra ihop med de stora grabbarna redan vid 16 års ålder. Många av de som har kommit upp där har varit tjejer, och de som har kommit längst av dem är tjejer, som t.ex. Susanne Callin (som var på "I afton Lantz).
Många av dessa förare har stor erfarenhet eftersom de får så många körtillfällen per tävling, så talang finns helt klart bland juniorerna, och Susanne är en av dem.
Men att säga att de inte har någon fördel när de skall gå till sponsorn? :roll:
Tärnis, vad vill killar se på (förutom bilar)?
Inte fan är det medelåders gubbar med kalaskula i alla fall. :saucy:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

DC tror inte på tjejer och racing:
http://www.formula-magazine.net/news/sh ... le&ID=6543

McLaren driver David Coulthard has dismissed women in Formula 1, stating that its a matter of genetics and that women should stick to playing with dolls.

"As far as I'm concerned, it's a question of genetics," the Scotsman told a Slovakian newspaper on Tuesday.

"Look at it this way, you buy little boys a tractor to play with and little girls a doll. Try it the other way and it just doesn't work."

På frågan om han ville köra i USA efter F1-karriären sa Irvine något hånfullt om att där lyckas ju t.o.m. tjejer hamna på pole...

I IRL har det ju vimlat om hånfulla kommentarer angående Sarah Fishers medverkan. En av de mest högljudda har varit Salazar som jag tror sa att det var emot naturen för tjejer att hålla på med racing. Riktigt kul att se ifjol när Fisher körde om honom för andra eller tredje-platsen och teamchefen A.J. Foyt argt skrek på radion att han just blivit omkörd av en tjej!! :smile: Men andra som Eddie Cheever jr. har dock varit positiva, men han kanske inte känner sig lika hotat som Salazar...

Nu är väl kanske inte Sarah Fisher IRL:s bäste förare men så usel tycker jag ändå inte att hon är, speciellt med tanke på en del andra lik som kör i serien. Hon har väl varit lite kraschbenägen och kanske inte helt mentalt stark att köra bra när det går tungt. Men hon är ändå bara 21 år och bl.a. den yngsta Indy-föraren någonsin som ledat ett lopp, dessutom kom hon före Sam Hornish jr. under deras rookie-säsong för ett par år sedan. Hon har även vunnit massor under sina junior-år, trots tidvis knaper budget med föräldrarna som enda teampersonal. Bl.a. vann hon WKA (World Karting Assn.) Grand National Championship i 3-4 år i rad under karting-åren. Ändå körde hon mot t.ex. Sam Hornish, som av amerikanerna anses som en stor ung stjärna - men han kanske är sämre på att styra åt båda hållen...

Som sagt, hon är inte bäst i IRL men inte heller någon sopa och med tanke på att hon två år i rad vunnit omröstningen som IRL:s populäraste förare och verkar vara en hyfsat duglig PR-representant som krönikör åt ABC, egen radioshow, etc., så har hon ändå haft märkligt svårt att få någon styrning i en serie där show och popularitet ändå betyder så mycket. Hon fick med kort varsel hoppa in som ersättare för den skadade Robbie Buhl och slutade fyra, vilket var långt bättre än han klarat av tidigare under säsongen. Sedan blev det ett nytt sent inhopp till Indy500 där hon kvalade in som 9:a före många toppförare som Kenny, Helio, de Ferran, etc.. Så inte tycker jag att hon verkar haft så vansinnigt stor fördel av att vara tjej, förutom i fansens popularitet möjligen, men det verkar ju inte ha hjälpt så där jättemycket.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-09-26 14:10 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hon är kass och är i IRL av en enda anledning ....

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hon körde tre varv och fick som bäst 1:32.651, eller det var väl enda tiden antar jag. Alltså ungefär F3000-tempo. Lite lustigt förresten att hon inte fått testköra lite förut. Även om hon kör lite liknande bilar så måste det ju ändå vara lite smånervöst att köra sina allra första varv med en F1:a inför all publik, journalister och TV. Men, men, jag antar att hon tog det så lugnt att inget kunde hända.

Undrar förresten vad Lauda menade med det här, från fredagens presskonf.:
Q: Question for Michael. I spoke to Niki Lauda, and he offered Sarah Fisher to come to Europe and fight in a Formula One car and he would love to see Sarah Fisher on the front row next to you. What's your opinion about that, women after 10 years back in Formula One standing beside you?
MS: I mean, I don't have a problem with women. My opinion is quite clear, there is no reason why a woman shouldn't be able to race a Formula One car because of physical efforts. If you see some athletes, they're certainly stronger than what we are. So they can be as strong as we are and do the job. There's just not enough around to do so. So out of a big mass of drivers, finally they come only so many to Formula One. If you look at how many girls there are around in motorsports, you imagine that the chance is very little. But maybe Niki has another interest as well. (Laughter)

Det vore ju den optimala förödmjukelsen för Irvine, dumpad till förmån för en amerikansk, 21-årig, tjej. :grin:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fast hon har opererat brösten och det har inte Irvine :wink: