Nu blir jag förbannad!!!

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-14 22:57, Salo wrote:
On 2002-09-14 22:37, Boost wrote:
Varför byta spår när han ser en annan bil komma i hög fart och han själv är på ett lungt varv?
Nu tror jag kanske inte att Kimi såg Sato men visst var det Kimis fel även om det känns hårt att erkänna det :wink:
Jag tror inte han såg Sato, men stallet infromerade honom säkert om att Sato finns där bakom, men att det inte var något att bry sig om eftersom han var på ett invarv.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kimi fick ett helt otroligt straff idag och jag tror mig veta helt säkert vem som är ansvarig, speciellt med tanke på beslutet att rödflagga en träning för att en av Ferraribilarna inte var körbar, (helt ofarligt placerad vid sidan av vägen, mitt på en raka).

Hittelön :beer:utbetalas till den som kan hitta vilka som är racestewards vid detta evenemang och är inte den förbannade biografägaren en av dom dömer jag Kimi till skamvrån offentligt.
Boost

Inlägg av Boost »

Jag anser i och för sig att det händer att förare missar att det kommer någon bakifrån och att Kimi med all säkerhet inte såg Sato komma men jag blir förbannad när jag läser att Kimi minsann visste att Sato hade kört fem varv osv. Det gör mig förbannad för det ger en känslan av att Kimi visste och såg Sato komma. Kanske, kanske inte men hursomhelst är det tvärfel att anklaga Sato för något för han gjorde inget fel. Han höll sitt spår och ganska tydligt fanns det en lucka som Kimi lämnat men som i sista stund stängs av honom. Incidenten påminner lite om när Villeneuve omkom och där Manfred Winkelhock inte kunde bestämma sig var han skulle placera bilen. Huruvida det är rätt att straffa Kimi för sitt uppträdande lämnar jag obesvarat eftersom han med all sannolikhet inte uppfattade Satos närvaro. Dock är det en god indikation från FIA att visa att sådant velande inte gödkänns ute på banan och därmed utsättande av livsfara för andra förare. Däremot undrar jag varför en viss Ferrari-förare aldrig tilldömts straff för betydligt värre tilltag. Det är där FIA stinker i denna fråga. Straffa Räikkönen men då skall även andra ha straffats för exakt liknande eller tom långt värre beteende på banan. Spa 2000 som någon nämnde var ju direkt livsfarligt och även Brasilien 2002.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kimi säger att han trodde att Sato var på ett invarv. Kanske någon skulle informera lile Kimi om att man inte ska tro och vingla i de där hastigheterna utan ta det lite lugnt och i kvalsammanhang släppa förbi förare som är på sitt flygande varv, när man själv inte är det. Försök att inte vara så 110% partisk och försedd med skygglappar varje gång det går emot en finsk förare Jari.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

zz: Hoppas du på en ny keps ifrån SLC efter helgen, kanske en Sato-variant?
Om du snabbar dig så kan nog du ringa ner och beställa en också, Jari. :grin:

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lucy: Nu var det väl teamet som trodde att han var på ett invarv och instruerade Kimi enl. detta. Vilket fall som helst så var Kimi värd sitt straff. även om det inte var med vilje för egen vinning.

Jari:
Det vore intressant att veta vad du sagt om Kimi varit i Satos position och Schumi i Kimis... Eftersom Kimi inte släppte upp en mm när han körde in i Panis rökmoln på Spa så hade han säkert liksom Sato hållt fullt i tron att den framförvarande sett honom och lämnat plats.

Om Kimi sedan gått till Ferrari för att klaga och Schumi ointresserat tittat på videoskärmen istället, med ett slött leende. Hade du då tyckt att Schumi var en jäkla skojig och cool prick? Eller hade kanske orden "arrogant och livsfarlig skitstövel på morduppdrag" ramlat förbi ditt tangentbord? Däremot kan jag hålla med om att Schumi troligen inte fått nåt straff...

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Är det nån som har koll på vad Jari tyckte när om incidenten med Hakan i regnet på Spa häromåret?

Min åsikt:
Räkan 100% skuld
Sato 0% skuld

Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Anders: Sa inte stallet bara till Räkan att Sato var ute på sitt femte varv? Sen drog Kimi sina slutsatser, kanske tillsammans med stallet, att de måste vara ett invarv. Hade stallet tittat på sektortider hade de ju sett att Sato inte hade slagit av på tempot på ett sådant sätt man normalt gör på ett invarv och därför hade de kunnat undvika olyckan. Hade det varit en FErrari eller en Williams istället för en Jordan hade olyckan nog aldrig skett men i Ron Dennis värld är resten av gänget bara en utfyllnad för hans förare ...

Jag måste säga att efter att ha sett en del tokiga straff den här säsongen var det skönt att se att FIA kan ta i på rätt ställe för rätt förseelser också, och inte bara vara ute och cykla.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

"He was on his fifth consecutive lap, and my team was under the impression that he would be coming into the pits, which is what you would expect during qualifying, and advised me accordingly. When I couldn't see him in my mirrors, I believed he had slowed down and went for the line into the corner."
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, enligt min mening ska en förare inte enbart lita på stallet i de hastigheterna och omständigheterna ialla fall. Det är förarens ansvar att bedöma situationen. Men att McLaren kunde få för sig att Sato var på ett invarv är lite märkligt tycker jag ... :???:

Användarens profilbild
Jocke

Inlägg av Jocke »

Enligt Eje är det ju inte helt ovanligt att mellantider kan vara minst lika bra under in- och utvarv som under flygande. Dessutom var Sato, som alla vet vid det här laget, på sitt femte varv samt det att Kimi sa att eftersom han inte såg Sato i speglarna trodde att denne slagit av på takten.

Jag säger inte att straffet var fel men att ensidigt beskylla Kimi för vårdslöshet och nästan mord är att gå för långt.
Boost

Inlägg av Boost »

Men jösses, det är väl ingen som anklagat Räikkönen för mord utan hur det kunde slutat på grund av hans loja körning. Att Sato skulle bära någon skuld är ju helt befängt. Han gjorde allt rätt för vem väntar sig att en bil som är på en lugnt varv plötsligt skall byta spår och intaga racinglinjen. För jävligt att anklaga Sato för att det just råkar vara Sato, hans "rykte" och det menar jag som kraschkung.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Lojhet är exakt vad det var. Hoppas straffet får honom att inse att när man är på banan så gäller hundra procents koncentration. Det är sådant andra förare har lärt sig i de lägre klasserna de tvingas ta sig igenom. Jag stödjer därför FIA:s förslag att alla som ska ha en superlicens måste köra ett år i F3000 eller motsvarande.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Skulle vara intressant att se vilka mellantider som tas innan inbromsningen till Variante Della Roggia. :saucy:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

De kan ju använda sin fina utrustning vid depåväggen.
http://www.news-pub.com/individ/sawada/ ... 52314l.jpg
Men jag tror Ron mest gillar fancy prylar och inte är så bra på att utnyttja innehållet. :razz:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

:lol: :lol:

"Om jag trycker på den här knappen, kommer Mika tillbaka då?"

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-09-15 12:34, regenmeister wrote:
De kan ju använda sin fina utrustning vid depåväggen.
http://www.news-pub.com/individ/sawada/ ... 52314l.jpg
Men jag tror Ron mest gillar fancy prylar och inte är så bra på att utnyttja innehållet. :razz:
Tror inte de får ut några mellantider mer än dem vi ser i TV, åtminstone inte för de andras bilar.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

När man läser vad som står på bilden upptäcker man blåbären som missat chikanen också, SAT, BER, BAR, YOO, MSC :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte konstigt att de går dåligt för McLaren i år - de kör ju Windows :razz:

Den där grejen är väl till för att de ska se var på banan alla bilar är, för att planera depåstopp och kvalvarv och liknande.

Instämmer med Färskrom: Ta emot kepsjävlen,zz!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-09-15 13:09 ]</font>
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Va fan, med de där skärmarna kan ju till och med jag bli nästa Ross Brawn! Det kan inte vara direkt svårt att leka depåstrateg när man får bilarna uppritade som i ett galoppspel för PC från 1985. Det var bättre förr!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Finns även skärmar med själva ban-layouten uppritad där sedan bilarna rör sig som små runda prickar.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Vad i hela friden??? Det står Sun Microsystems på datorerna, och de kör ... Windows??? :???:
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Man kan faktiskt köra Windows i Sun-maskin. Bara man har ett SunPCI-
kort som är en liten enkortsdator med AMD eller Intelprocessor. Jag gör det på min Ultra 5a :smile:
/Jan
Loranga

Inlägg av Loranga »

Jo, känner till det också. Har ett par sådana maskiner på mitt jobb också (Umeå Universitet). En bra lösning om man behöver ha både en PC och en Sunstation på jobbet. Men i det här fallet kan man ju fråga sig om det är den bästa lösningen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det finns även PC i form av mjukvara till Linux och det skulle förvåna mig om det inte fanns till Sun också.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det rör sig nog inte om SUN maskiner utan vanliga hederliga PC-burkar. Det finns ju grännser för vad man utsätter sig för bara för att få sponsor pengar :grin:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, SUN-servrar är ju kända för att vara betydligt instabilare än Windows-servrar...

Peppe:
Det är det ju på Regens bild också, banlayout med små prickar på alltså.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-15 00:06, LuckyStrike1 wrote:
Kimi säger att han trodde att Sato var på ett invarv. Kanske någon skulle informera lile Kimi om att man inte ska tro och vingla i de där hastigheterna utan ta det lite lugnt och i kvalsammanhang släppa förbi förare som är på sitt flygande varv, när man själv inte är det. Försök att inte vara så 110% partisk och försedd med skygglappar varje gång det går emot en finsk förare Jari.
Om jag tar parti så tar jag inte 45% eller 82% utan det är allt 50/50 eller inget om det gäller två personer. Motivera hur det skulle kunna bli 110% istället.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-15 00:07, AndersF1 wrote:
zz: Hoppas du på en ny keps ifrån SLC efter helgen, kanske en Sato-variant?
Om du snabbar dig så kan nog du ringa ner och beställa en också, Jari. :grin:
Sccchhhhhh!!!!!!!!!!!
Få nu inga konstiga idéer här.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-15 00:18, AndersF1 wrote:
Jari:
Det vore intressant att veta vad du sagt om Kimi varit i Satos position och Schumi i Kimis... Eftersom Kimi inte släppte upp en mm när han körde in i Panis rökmoln på Spa så hade han säkert liksom Sato hållt fullt i tron att den framförvarande sett honom och lämnat plats.
Schumi vinglar sådär ibland, det vet alla och han har full tillåtelse att göra det från FIA. Herregud, vad tror du, han kör ju Bernies älskade Ferrari!

Om Kimi sedan gått till Ferrari för att klaga och Schumi ointresserat tittat på videoskärmen istället, med ett slött leende. Hade du då tyckt att Schumi var en jäkla skojig och cool prick? Eller hade kanske orden "arrogant och livsfarlig skitstövel på morduppdrag" ramlat förbi ditt tangentbord? Däremot kan jag hålla med om att Schumi troligen inte fått nåt straff...
Hahaa, de skulle förmodligen behöva väcka Kimi först och när han vaknat skulle det ändå vara Schumi som skulle komma till Kimi och fråga om han försökte mörda honom och hela den visan som vi alla kan, samtidigt som Kimi bara smålog och eller gäspade. Jag vet inte hur han hade reagerat, han är ju 22 och jag minns inte hur det var längre.
När jag börjar tyckat att Schumi är en skojig och cool prick, ring psykauten: Då har jag förmodligen tappat ett helt garnnystan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu blir jag förbannad igen!
Ni har spårat ur i min topik!!! :moon:
Invarv, kamikazemanöver, krasch => japan inblandad? Japan skyldig. Så har det alltid varit.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-09-16 00:43, Jari wrote:
Om jag tar parti så tar jag inte 45% eller 82% utan det är allt 50/50 eller inget om det gäller två personer. Motivera hur det skulle kunna bli 110% istället.
Man kan väl skarva lite?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Skarva var alltså topikens nyckelord? :crazy: :wave:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det svare ska du en äkta Takuma Sato keps för :puss:

Gäst

Inlägg av Gäst »

I såna fall lovar jag att publicera bilder från evenemanget där jag likt Jimi Hendrix på Woodstock först sprutar lättantändlig vätska över den och tänder på febrilt juckandes till "wild thing"...
Den enda skillnaden blir att jag kanske väljer Burn istället med Deep Purple. Eller Stargazer med Rainbow :spec:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Snygg titel, Jari! :grin:

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

:argh2:
Den var klockren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-09-16 16:51, AndersF1 wrote:
Snygg titel, Jari! :grin: